[SEAT] [Leon KL] Tuning 1.4 hybride 204pk 12-2020

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.622
Omdat de encryptie/beveiliging technieken ook steeds beter worden...
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.402
Ik denk dat ik het vooral nog maar even afwachten en geen overhaaste beslissingen ga nemen.
Maar wat ik vooral vreemd vind is dat ze een Golf gte wel kunnen doen en deze nog niet.. hoe moeilijk kan het kraken van zo'n ecu nou helemaal zijn met hedendaagse techniek?
Dat zal te maken hebben met de gebruikte ECU en de beveiliging daarop. Ik ken voorbeelden waarbij pas zo'n 4 jaar na de introductie van een nieuw type ECU deze gekraakt kon worden en gechipt. Dat is zo lang, dat als je één van de eerste exemplaren hebt met zo'n nieuw type techniek, het de vraag is, of je de auto nog hebt als ze in de ECU kunnen.

Verder is het goed om te beseffen, dat altijd door de fabriek/dealer is te zien of er iets veranderd is aan de ECU. Moderne ECU's registreren hoe vaak er een update (aanpassing van software) is geweest, dus zelfs als je tuned en de originele software weer terug laat zetten vóór bezoek aan de dealer kan deze zien dat er gerommeld is aan de ECU (en voor garantiekwesties aan de aandrijflijn, is het een vereiste van de fabriek dat de dealer een dataverbinding maakt tussen de auto en de server in de fabriek. Bij tunen en weer terugzetten van de software heb je dus 2 aanpassingen die de fabriek niet kan koppelen aan aanpassingen door de fabriek. (Updates namens de fabrikant worden vastgelegd in de databank van de fabrikant, dus zijn er direct uit te filteren).
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.622
Heeft ook alles te maken met de diefstal beveiliging, dieven kunnen/konden via de OBD poort direct de ECU benaderen en de auto starten...

Vaak is het zo dat de initiële software/firmware is geladen in een none-volatile deel van het geheugen, user software/firmware uploads gaan in een ander gedeelte van het geheugen...
Dit is o.a. gedaan om een fallback te hebben als er iets misgaat bij de upload...
 

Khaelos84

Member
Lid geworden
12 aug 2023
Berichten
80
Ik hoor allemaal technische termen voorbij komen die me weinig zeggen maar goed.. ik snap de kern😉
Als ik het goed samenvat:
-OBD tuning (op maat) blijft het beste
-Powerbox is misleiden van je ecu hoe je het ding/apparaat ook noemt
-tuning voor deze specifieke ECU is er nog niet
-het is altijd te zien dat er gerommeld is in/met de ECU
-(fabrieks)garantie gaat altijd vervallen als je gaat tunen.
-hybrid tuning is lastiger dan ICE tuning
 

FR4N5

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
9 jun 2020
Berichten
236
Ik denk dat ik het vooral nog maar even afwachten en geen overhaaste beslissingen ga nemen.
Maar wat ik vooral vreemd vind is dat ze een Golf gte wel kunnen doen en deze nog niet.. hoe moeilijk kan het kraken van zo'n ecu nou helemaal zijn met hedendaagse techniek?
Golf 7 is gekraakt de golf 8 nog niet als de golf 8 is gekraakt dan kan het waarschijnlijk ook op de seat.
 

Khaelos84

Member
Lid geworden
12 aug 2023
Berichten
80
Ik zat nog eens rond te neuzen, en kwam bij Vtune dit tegen:


Leon KL
Standaard 204PK/350NM
Tune 230PK/410NM

Ik ben zelf een paar jaar geleden bij hun geweest met mijn Opel Astra en dat was prima. Helaas toen niet op de rollenbank geweest maar voelde zeker een verschil.

Wat denken jullie?
Kosten zijn relatief gezien ook erg laag a 250€
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.622
Ik zou met zo'n kleine 1.4 gewoon standaard blijven rijden, 204pk is toch prima want meer pk's betekent wel meer krachten op de interne onderdelen, meer slijtage etc...
Als je het doet moet je wel strikter(of zelfs eerder dan de service interval)het onderhoud uitvoeren/olieverversen en E5(98) tanken...extra pk's komen met een prijs...
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.323
Ik zat nog eens rond te neuzen, en kwam bij Vtune dit tegen:


Leon KL
Standaard 204PK/350NM
Tune 230PK/410NM

Ik ben zelf een paar jaar geleden bij hun geweest met mijn Opel Astra en dat was prima. Helaas toen niet op de rollenbank geweest maar voelde zeker een verschil.

Wat denken jullie?
Kosten zijn relatief gezien ook erg laag a 250€
V-tune zijn nu niet de meest betrouwbare plaatsen, zijn meestal dozen=aangeleverde mappings gebruiken en ontwikkelen zelf niks.
Blijf toch bij de al eerder aangegeven bedrijven JD-Engineering, VVT en TVS.
 

Menaz

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
29 sep 2004
Berichten
15.038
Zou de e-hybrid software die het samenspel tussen de 1.4 en de elektromotor regelt net zo goed/efficiënt werken als de 1.4 wordt aangestuurd door een of andere vage externe module?

Zou het zelf alleen aandurven als het 100% dezelfde software is als in de Cupra Leon 245.
 

Baphi

New member
Lid geworden
3 aug 2022
Berichten
14
Ik zou zelf niets wijzigen aan deze hybride aandrijflijn. Benzine en elektro werkt prima samen.

Als je wilt tunen, dan kun je imho beter een 2.0 TSI kopen.
Ik overweeg tuning ook (inmiddels is VAG Techniek zover dat ze het kunnen, kreeg hier een mail hierover), niet vanwege de vermogenstoename (wel leuk, maar niet echt nodig), maar vooral vanwege het aanslaan van de motor, die hoogmoedig opstart wat een vervelend geluid én aanpassingen van de dsg-bak zijn ook welkom. Verder rijdt de Leon als een zonnetje!
 

rom

Member
Lid geworden
15 aug 2023
Berichten
41
Zou je die e-mail eens kunnen delen? Zie die optie nog niet op de website maar ben daar zeker wel in geïntereseerd.
 

Khaelos84

Member
Lid geworden
12 aug 2023
Berichten
80
Ik lees gretig mee!
Moet wel zeggen dat ik de 899€ van JD wat fors vindt.. of is dat met DSG tune er bij?
Edit: https://www.jdengineering.nl/tuning/nog-niet-mogelijk/

Op de site staat dat het nog niet mogelijk is voor de 204pk 1.4 e-hybrid

Ik ben zelf een paar jaar geleden in Huizen geweest voor mij Opel Astra en dat beviel prima, ze hadden alleen toen niet een rollenbank beschikbaar.
Prijs was 250€
 
Laatst bewerkt:

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.323
Je hebt z.g. "dozenschuivers" d.w.z. "bedrijfjes" die niks zelf schrijven maar mappings kopen en jou wijsmaken dat ze die zelf schrijven.
Die zijn zo goedkoop om die reden maar de echte bedrijven die zelf de mappings schrijven zoals JD en daar ook achter staan kosten nu eenmaal meer en staan daarom in de auto wereld/sport bekend als specialisten.
Aan jou de keuze aan wie jij jouw auto toevertrouwd.
 

LT83

Well-known member
Lid geworden
27 okt 2011
Berichten
1.822
Tuningservice huizen.....mooie marketing met al die youtubers daar. Maar qua kennis over techniek icm met tuning moet je daar helaas niet wezen ben ik bang
 

Khaelos84

Member
Lid geworden
12 aug 2023
Berichten
80
ik zit eens te neuzen op wat tuner websites.. en wat schetst mijn verbazing, de Cupra Leon is WEL gewoon te tunen volgens ATM

Cupra Leon 1.4T e-Hybrid 204pk​

Stage 1
STANDAARD
204pk / 400NM
NA TUNING
230pk / 460NM

Cupra Leon 1.4T e-Hybrid 245pk​

Stage 1
STANDAARD
245pk / 400NM
NA TUNING
285PK / 460NM

Seat Leon 1.4 e-Hybrid 204pk ( KL - 2020 -> )​

Momenteel is chiptuning voor de Seat Leon 1.4 e-Hybrid 204pk ( KL - 2020 -> ) nog niet mogelijk, deze is nog in ontwikkeling.
terwijl de Seat Leon dat niet is... GRMBL

andere ECU i guess?o_O
 
Bovenaan