PDA

View Full Version : [SEAT] [Leon 1M] lekkage achterin

Pages : [1] 2

h143
29-08-2010, 23:06
na het weer van de afgelopen weken ben ik erachter gekomen dat ik lekkage in de auto heb. de mat achter de bestuurdersstoel is hellemaal doorweekt. ook als ik de deuren opendoe na een regenbui komt er een vloedgolf water naar buiten zetten mn dorpels zijn ook helemaal nat. volgens mij is dit een leon kwaaltje als ik het goed heb begrepen. maar hoe kan ik dit oplossen.

Tom
29-08-2010, 23:14
Je deurpaneel verwijderen, en de naad tussen het metalen binnenpaneel en de carrosserie opnieuw afkitten. Plaat gedeeltelijk (niet helemaal) losschroeven zodat je hem een stukje naar voren kan wippen om je spuitmondje ertussen te doen. Wat ook nog wel helpt is in het deurrubber onderin ter hoogte van de 3 (of 4) afwateringsgaatjes eventjes driehoekjes knippen, dan blijft het water niet op het rubber en dus op de dorpel staan. :) Succes.

JanR
30-08-2010, 10:02
Wachten op de How-To :)

Metalen plaat inderdaad los, bovenste schroefjes klein stukje losdraaien en de rest er helemaal uit. Goede kit ertussen (afdichtingskit, lekker plakkerig) en weer dichtschroeven. De deurbekleding is eigenlijk nog het meeste werk (kabeltje spul loshalen en weer erop zetten). In de handgreep zitten trouwens 2 schroeven, voor de rest wijst het zichzelf...

faiz
30-08-2010, 10:11
Misschien een leuk klusje voor tijdens een meeting?

JanR
30-08-2010, 10:31
Als je daar een liefhebber voor kunt vinden wel ja ;)
Had ik een garagebox gehad dan had ik het best willen fixen, lekker bijklussen op zaterdag.

Was hier trouwens al een How-To voor? Mijn eigen achterdeur lekt namelijk ook, wil best wat foto's maken tijdens demontage/afkitten...

faiz
30-08-2010, 10:59
Nee, meer een ervaringsdeskundige die een deur onder garantie heeft laten doen. Maar sluit niet uit dat de andere deuren wellicht preventief nog aangepakt kunnen worden.
En aangezien ik altijd onderdelen over houd als ik klus, lijkt het mij niet verstandig dat ik het zelf moet gaan doen :-D

JanR
30-08-2010, 11:29
Een kennis met sleutelervaring kan soms ook helpen. Mijn vader is bijvoorbeeld heel handig, altijd makkelijk.

Zie aan je beroep al wat voor sleutelaar je bent, ken meer van dat soort mensen :P

faiz
30-08-2010, 11:33
Ach ja, een ieder z'n vak heh8)

Wijnand
30-08-2010, 17:33
Kost je wel weer je deurspeakers zoals bij mij.

h143
30-08-2010, 22:40
heb mn deuren opnieuw ingekit. ben niet te zuinig geweest dus hoop dat het nu over is. ik zag alleen wel dat ik voor geen standaard speakers meer heb zitten en dat er een MDF pasring tussen zat welke aan de onderkant ook nat was dus heb uit voorzorg ook maar de inkepingkjes onderin het rubber uigeknipt hoop dat nu alles droog kan blijven O-)

Leon
31-08-2010, 11:57
Ik heb hetzelfde probleem gehad. Veel regenwater binnen gekomen. Hierna het water eruit laten lopen door de doppen onder de auto los te schroeven en de deuren afgekit. Ik hoop dat dit probleem hiermee is opgelost. Alleen heb ik nog een vraag. De vloer is nog steeds vochtig, is dit schadelijk? En wat kan ik het best hier tegen doen? Ik heb wel gehoord dat ik de volledige bekleding eruit kan halen, dit laten drogen en dan weer terug monteren. Maar is er ook een andere (simpelere) oplossing?

witalik
31-08-2010, 12:21
mischien kan je ergens een keer je auto volledig open laten staan ? dan lucht het ook wel lekker door hoor ! (ik kan bijvoorbeeld op me werk de auto binnen zetten en dan laten staan)

GgUaUsS
31-08-2010, 12:32
Als de zon schijnt zet ik op mijn werk alle ramen op een kier van +-10cm. gesloten parkeer terreinVrijdag kon ik vissen houden achter mijn bijrijder stoel. ik denk wel 3l water gehoost. tijd dat tie de deur uit gaat en dat er wat anders komt. iemand suggesties??

JanR
31-08-2010, 13:15
Deur gewoon afkitten?

J-GvK
31-08-2010, 17:27
Je deurpaneel verwijderen, en de naad tussen het metalen binnenpaneel en de carrosserie opnieuw afkitten. Plaat gedeeltelijk (niet helemaal) losschroeven zodat je hem een stukje naar voren kan wippen om je spuitmondje ertussen te doen. Wat ook nog wel helpt is in het deurrubber onderin ter hoogte van de 3 (of 4) afwateringsgaatjes eventjes driehoekjes knippen, dan blijft het water niet op het rubber en dus op de dorpel staan. :) Succes.

Exact wat ik gedaan heb bij alle portieren. Nergens lekkage meer gehad. Hiervoor kun je perfect Shell Tixophalte gebruiken.

h143
31-08-2010, 20:00
Ik heb gewone siliconenkit gebruikt hopelijk werkt dit ook (A)

Henk
31-08-2010, 20:39
Ik kwam er een jaar geleden helaas te laat achter dat ik een lekkende deur had. Bij mij zat er vooral veel water achter de bestuurders stoel.

Alle deuren afgekit. Daarna de achterbank en bestuurdersstoel eruit en de bekleding losgehaald. Kwam zo al een halve emmer aan water uit. Het laatste water heb ik eruit gekregen door oude kranten onder de bekleding te leggen. Na diverse malen de kranten te hebben vervangen, was mijn auto weer droog. Om de auto geheel droog te krijgen duurde ongeveer twee weken.

Daniel Jack
01-09-2010, 01:01
Veel mensen wijzen de vinger naar de verkeerde afdichting tussen deur en paneel, nu ben ik laats zelf hier de dupe van geworden (toen er op 1 dag meer regen viel dan in 1 maand) en ik vond het toch vreemd dat er ZOVEEL water langs de deuren naar binnen komen...

http://img155.imageshack.us/img155/7793/dsc05430l.th.jpg (http://img155.imageshack.us/i/dsc05430l.jpg/)

Dus ik heb ff verder naar de interieurfilter gekeken, want er lag ook altijd een plas water in de kachelhuis (je komt er zo in met je handen via de interieurfilterbehuizing) Hele paravan eraf gehaald (wat een rotzooi lag eronder) en dan ook maar de interieurfilterbehuizing eraf geschroefd en tadaaa... daar was de schuldige, een helemaal verrotte afdichting tussen de behuizing en de carrosserie, en laat daar nou toevallig al het water langs stromen richting de afvoergaten aan de zijkanten).

http://img823.imageshack.us/img823/2748/intfilter.jpg (http://img823.imageshack.us/i/intfilter.jpg/)

Nu paar dagen na al dat regen, en de auto is werkelijk kurkdroog :D

Tom
01-09-2010, 01:15
Nuttige en duidelijke tip! d:)b

JanR
01-09-2010, 09:14
Nog even als aanvulling:

Na vervangen van het interieurfilter kun je ook last krijgen van water bij de bijrijdervoetjes. Als het rubber niet helemaal lekker zit loopt het ook bij je filter langs naar beneden, zo in je interieur. Je ziet overigens wel een duidelijk verschil, omdat het water echt bij het voetgedeelte staat...

jeroen30jr
01-09-2010, 23:48
Heb al eens het rechterportier afgekit, nadat het raammechanischme het begeven had. Eerst dat orginele foamplakspul verwijderd en alles ontvet, en daarna alles afgekit. Helaas is er 1 klein plekje wat niet goed is, er druppelt toch nog water op de dorpel. Is het verstandig om eerst alle oude kit te verwijderen en alles ontvetten en opnieuw kitten ?.

Tis anders wel veel werk, gezien de plaat er dan ook weer af moet enzo.

JanR
02-09-2010, 10:01
Ik heb de makkelijke methode gebruikt. Gewoon alles laten zitten, mooie rand (goede!) kit ertussen (iets meer naar buitenkant plaat) en weer aandraaien. In principe kan het dan gewoon niet meer lekken, heb dus ook nergens last van. Siliconenkit valt volgens mij niet onder "goede" kit, dat plakt wat te vrijblijvend :) Ik heb een zwarte, plakkerige, elastische kit, dat is veel geschikter. Als je het lost draait, zal de rest ook wel niet meer goed plakken en kun je inderdaad helemaal opnieuw. Als het maar een klein gaatje is zou ik hem gewoon dicht proberen te wrijven met wat kit, is wel zo makkelijk...

faiz
02-09-2010, 10:08
Even voor de niet kit-kenners, welke kit, merk en type, moet je hebben als je in de bouwmarkt staat?

JanR
02-09-2010, 10:26
Heb zelf Rubson FT 101 gebruikt. Is een blijvend elastische kit die heel erg kleeft (ook op natte oppervlakken), is bedoeld voor bijvoorbeeld leidingdoorvoer maar je kunt er ook mee lijmen. Andere merken hebben ook wel vergelijkbare producten, gewoon de verpakking even goed lezen. Als je geen acrylaat en silicoon gebruikt, ben je al een heel eind in de goede richting volgens mij.

(betaal overigens liever wat meer voor de kit en doe het in één keer goed)

naud
02-09-2010, 12:50
Ik heb ook gewoon silliconenkit van Bison gebruikt en al 2 jaar geen druppel water meer binnen gehad

SeatDriver
02-09-2010, 22:38
'k heb kitstrip bij de dealer gahaald spul laat bijna niet meer los ;)
is een isolerende kit stip die flexibel blijft.

Achilles
03-09-2010, 01:41
Enige nadeel van dichtkitten is dat je erna niet meer bij andere onderdelen komt. Hier kwam ik achter toen ik de kabelboom ging vervangen voor het inbouwen van elektrische spiegels. Heb het gele zwikkie weer los moeten snijden. En na mijn klus alles weer opnieuw vastgekit :) Was dus even wat extra werk. Dus als je denkt ooit nog ergens achter de binnenplaat te moeten zijn, doe dat eerst! :)

SeatDriver
03-09-2010, 14:39
Dat probleem had ik gelukkig niet ;)

Pucha
07-09-2010, 14:08
Ik heb zwarte kit gebruikt wat op me werk stond. Volgens mij ook siliconenkit achtig iets. Maar is nou alweer een maand droog. Maakt niet super veel uit wat voor kit je gebruikt. Als je maar niet te zuinig ben met het erop kitten.

neptukker
07-09-2010, 14:29
sanitairkit leek mij het beste....... en het werkt goed.

HenriVT TS
07-09-2010, 16:18
sanitairkit leek mij het beste....... en het werkt goed.Is die wel temperatuur bestendig? Hij moet natuurlijk ook tegen 13 graden onder nul kunnen zonder uit te drogen of te barsten.:?

JanR
07-09-2010, 16:26
Vandaar mijn keuze voor die betere soort kit, heb ik wat meer vertrouwen in. Maar ja, dicht is dicht. Als de plaat goed aangedraaid is, is het natuurlijk maar een klein stukje wat moet worden afgedicht.

neptukker
07-09-2010, 16:29
Geen idee maar het werkte jarenlang goed. Vorig jaar is de auto eruit gegaan dus ik weet niet hoe het nu is.

HenriVT TS
07-09-2010, 16:50
Geen idee maar het werkte jarenlang goed. Vorig jaar is de auto eruit gegaan dus ik weet niet hoe het nu is.Maakt ook niet zo veel uit,als de kit het al drie jaar uit houd moet je toch wel een keer de zooi weer loshalen om het raam weer op te vissen ofzo(nog zo´n leon kwaal):mrgreen:

Pucha
07-09-2010, 17:52
Maakt ook niet zo veel uit,als de kit het al drie jaar uit houd moet je toch wel een keer de zooi weer loshalen om het raam weer op te vissen ofzo(nog zo´n leon kwaal):mrgreen:

Die kans zit er dik in |:(

witalik
08-09-2010, 20:30
ik kwam er ook achter vandaag dat er een zwembad achter de bestuurders stoel ligt. het rare is alleen dat al het stof eromheen gewoon kurk droog is... maar ik weet dat er op het vorige forum ook een seat garage was die dit binnen middagje deed. ik heb geen zin om zelf te gaan kutten en daarbij heb ik niet eens een box of iets waar ik me auto in kan zetten dus. wie o wie weet nog welke garage dit was ???

Pucha
08-09-2010, 21:10
Elke Seat garage red dat wel in een middagje denk....

witalik
09-09-2010, 12:10
ja bij de garage waar ik normaal kom is het 100 euro per kant. dan doen ze het met een soort tape ofzo zei de dame. maar het blijft alleen bij de bestuurders kant op de dorpel liggen. achterin overal omheem is het droog dus is het dan gek om te zeggen dat het bij de voorkant vandaan komt ? dan laat ik de deuren voorop even dichtmaken.

jeroen30jr
09-09-2010, 13:28
Ga bezig met het afkitten van de bestuurders kant, deze kant is nog nooit gedaan en betekend dus dat de orginele foamlaag er nog tussen zit. Moet deze laag er tussen uit, en moet dit volledig schoon zijn voor dat ik hem kan afkitten ?.

Ontvetten jullie dit ook en zorgen jullie er ook voor dat er niets meer van die foamlaag te zien is ?.

witalik
09-09-2010, 13:34
ik denk dat als je het zo netjes mogelijk wilt doen, die hele ouwe laag weg haalt ja ?

jeroen30jr
09-09-2010, 13:56
Weet iemand toevallig ook een goed middel om de oude plaklaag mee te verwijderen, zonder dat de laaklaag aangetast wordt ?.

SeatDriver
09-09-2010, 15:37
http://img823.imageshack.us/img823/2748/intfilter.jpg

Goede tip ;)
Als ik toch bezig met met het vervangen van het kachelhuis ga ik deze ook maar gelijk vervangen :)

Hans
12-09-2010, 21:38
Als je siliconen of acrylaat kit gebruikt, moet je er rekening mee houden dat je die elke 3 a 4 jaar moet vervangen... bij siliconen of acrylaat kit kun je het beste de foam laag laten zitten !
een kit die aan 2 kanten hecht en 1 zijkant kan "bewegen" blijft langer plakken dan 1 die een volledige driehoek vol moet lijmen.

ps. ik had de portieren 2 jaar geleden afgekit en geen problemen weer gehad, tot voor een paar weken terug, een pis straaltje aan de bijrijders kant, op het moment dat je stevig rechtsom door de bocht ging...

dat bleek niks met de portieren te maken te hebben, maar met het binnenspatbord, daar stond een laag humus (verteerde bladeren en modder) in waar je een boompje in kon poten (links EN rechts) ik heb er wel foto's van maar weet niet of ik ze hier naar het forum kan uploaden ??

De auto heeft er overigens geen schuld aan, na bijna 10 jaar kan zoiets verstopt raken.. het is eenvoudig schoon te krijgen, en de optie met het minste werk om te controleren (10 minuutjes per kant) mits je een paar torx schroevendraaiers hebt

Desperado
14-09-2010, 20:33
Pff zo kom net uit de garage. Tijd geleden heb ik het ook afgekit de rand tussen het plaatwerk en de carrosorie. En sinds gisteren toch weer water op de treeplanken zegmaar. Auto de garage in radiotje aan en 3 kwartier later volledig weer gekit nu morge even afwachten:D

YVG
18-09-2010, 19:36
Ben ik toch niet de enige die hier last van heeft. Ik heb zowel links voor als achter last van wateroverlast. Het blijkt hier dus dat er meerdere oorzaken kunnen zijn. En om er in 1 keer van af te zijn wil ik ook alle oorzaken tegelijk elimineren.

Heb ik nog wat kleine vraagjes.

Hierna het water eruit laten lopen door de doppen onder de auto los te schroeven

Deze doppen zijn bereikbaar , door even onder de auto te kruipen ?

Veel mensen wijzen de vinger naar de verkeerde afdichting tussen deur en paneel.......

http://img155.imageshack.us/img155/7793/dsc05430l.th.jpg (http://img155.imageshack.us/i/dsc05430l.jpg/)

Dus ik heb ff verder naar de interieurfilter gekeken, want er lag ook altijd een plas water in de kachelhuis (je komt er zo in met je handen via de interieurfilterbehuizing) Hele paravan eraf gehaald (wat een rotzooi lag eronder) en dan ook maar de interieurfilterbehuizing eraf geschroefd en tadaaa... daar was de schuldige, een helemaal verrotte afdichting tussen de behuizing en de carrosserie, en laat daar nou toevallig al het water langs stromen richting de afvoergaten aan de zijkanten).

http://img823.imageshack.us/img823/2748/intfilter.jpg (http://img823.imageshack.us/i/intfilter.jpg/)

Kan iemand me uitleggen waar dat interieurfilter precies zit en hoe ik er bij kom ?

Bij voorbaat dank.

witalik
19-09-2010, 07:36
bij wat voor een auto bedoel je ? bij een leon zit deze bij de paravaan ! het is links achter in de motor ruimte zit een klep die met 2 torx schroeven vast zit. als je deze weg haalt kan je als het goed is je interieur filter eruit halen!

ik heb van de week bij mijn leon de voorste deuren laten plakken, bij de dealer doen ze dit met een afdichtings tape. en me dorpel blijft nu wel droog ! nu moet het even goed opdrogen achter de bestuurder stoel.

YVG
27-09-2010, 20:51
bij wat voor een auto bedoel je ? bij een leon zit deze bij de paravaan !

Eh,,..Ja,... dit topic gaat tenslotte toch over de Leon 1M. En wat is een paravaan ?

Maar ik denk nu toch dat de lekkage bij de deuren zit. Want als de opening op de foto van "Daniel Jack" naar het interieurfilter loopt dan komt het bij mij niet hier vandaan. De lekkage bij mij zit namelijk aan de linkerzijde (Voor- en achterstoelen). Die filteropening zit bij mij alleen rechts. Ik neem aan bij alle Leon 1M's

Henk
27-09-2010, 21:03
Als je een water in de leon hebt, komt dit bijna altijd door verweerde rubbers in de deuren. Als je een portier opent en er staat redelijk veel water op de dorpel, dan is het zeer waarschijnlijk dat de rubbers verweerd zijn.

Als test kun je water op de portieren spuiten en kijken of er water ligt op de dorpels. Is dit niet het geval, ga dan pas verder zoeken bij o.a. het interieurfilter of de kabelboom die via de motorruimte naar het dashboard loopt. Deze zit aan de bestuurderskant.

YVG
27-09-2010, 21:18
Ik heb inderdaad water op de dorpels liggen.

Henk
27-09-2010, 21:35
Zo snel mogelijk de binnenpanelen van de portieren afkitten. Er hoort geen water op te liggen. Zelfs na een grote hoosbui liggen er bij mij een paar druppeltjes op de dorpel. Afkitten is goed zelf te doen. Maar wacht er niet te lang mee. Voordat je het weet zit je met een muf meurende auto. Ik heb het helaas ook geweten :(

witalik
29-09-2010, 10:59
ik heb het laatst bij de dealer laten doen, 100 euro per kant. ik heb alleen de voorzijde laten doen en het is droog nu :D

YVG
02-10-2010, 16:04
Maar dit probleem wordt eigenlijk veroorzaakt daar verweerde deurrubbers. Zou het dan niet beter zijn om deze te vervangen ? Of is dit te duur/niet mogelijk ?

bassochist
02-10-2010, 19:05
nee door verweerde rubbers van de binnenplaten, is een soort schuimachtig iets en die verweren vrij snel, vervangen ervan helpt ook maar eventjes en daarna is het weer kassa, ik heb er nu een kitstrip tussen zitten (van die ouderwetse ruitenkit op een rol) en dat werkt nu al een paar jaar prima.

YVG
02-10-2010, 19:50
Oké,..

Dus als ik het goed begrijp loopt het niet langs de deur via de dorpel de auto in , maar door de deur. Het sijpelt tussen het deurmetal en de kunststof binnendeur ( viadorpel) de auto in !?

Henk
02-10-2010, 20:06
Op deze afbeelding kun je zien hoe het water naar binnenloopt.
Dit is een dwarsdoorsnede van een portier van een leon.

http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:jkWgqwWYsJ-a6M:http://www.btinternet.com/~a_hutton/Water_Leak/door_seal.gif&t=1

(Kon helaas geen grotere afbeelding vinden)

YVG
03-10-2010, 01:20
Ik heb inmiddels ook wat info gevonden.

http://www.btinternet.com/~a_hutton/Water_Leak/door_seal.gif

http://www.seatcupra.net/forums/showthread.php?t=44216

http://forums.vwvortex.com/showthread.php?1015107

YVG
03-10-2010, 13:19
Maar als ik zo kijk, dan is er water aan de binnezijde van de deur. Dat moet ergens vandaan komen. Komt dit door verweerde raam rubbers ? Dus dan zouden deze eigenlijk ook vervangen moeten worden.

bassochist
03-10-2010, 18:04
dat water aan de binnenkant van de deur dat hoort zo, dat heeft elke auto, als het regent wordt je raam nat net zoals de rest van de auto, water sijpelt langs je raam, je deur in, en stroomt dan weer via de afwateringsgaatjes naar buiten.

Schmidter
03-10-2010, 19:06
heej
ik heb een probleem
ik heb last van heel erg veel vocht in me auto.
als ik 's morgens instap zijn me ruiten van binnen heel erg vochtig.
en heb net ondekt dat ik onder de mat recht achter 1 natte zooi is. mat vloerbedekking is zeiknat er lag zelf een plas water op die plek.
ook viel me op dat ik op de deur dorpel van de voor deuren ook na een regenbui ook water lag.
kan dit zijn door alleen slechte duer rubbers of meschien tog wat anders?

[mod-edit: lees even de FAQ door, vooral het deel over een goed leesbare post. Dit is tenenkrommend :\]

Cordoba
03-10-2010, 19:15
Als je even zoekt op het forum, zie je dat het niet de deurrubbers zijn, maar de afdichting ín de deur (achter de bekleding). Dit is een typische Leon kwaal.

[mod-edit: en daarom even samengevoegd met het al lopende topic]

jeremy
04-10-2010, 22:35
wie kan me helpen sinds een tijdje krijg ik water in me auto maar ik kan het niet vinden waar het vandaan moet komen. bij de achterbank bij de matten en nu begint het ook voor bij de matten. wie kan me helpen.

J.B.
04-10-2010, 23:16
Waarschijnlijk het welbekende kwaaltje van de Seat Leon, als het die auto is tenminste want staat niks bij. Staat al een heel topic over hoe het te verhelpen is:
http://www.seat-online.nl/showthread.php?339-Seat-Leon-1M-lekkage-achterin

[mod-edit: en daarom even samengevoegd met dit topic ;)]

Hoop tenminste niet dat dit je auto is want dan vind ik het niet gek dat je matten nat zijn:
http://www.depers.nl/UserFiles/Image/2008/200802/20080218/ZwemmendeAuto-economie2.400.jpg

jeroen30jr
05-10-2010, 12:38
Waarschijnlijk het welbekende kwaaltje van de Seat Leon, als het die auto is tenminste want staat niks bij. Staat al een heel topic over hoe het te verhelpen is:
http://www.seat-online.nl/showthread.php?339-Seat-Leon-1M-lekkage-achterin

Hoop tenminste niet dat dit je auto is want dan vind ik het niet gek dat je matten nat zijn:
http://www.depers.nl/UserFiles/Image/2008/200802/20080218/ZwemmendeAuto-economie2.400.jpg

Haha, als dit zijn auto is, zit hij op een verkeerd forum :P

LEON TOPSPORT
05-10-2010, 14:35
ik ben er gisteren ook achtergekomen dat mijn mat achter de passagierstoel nat is, dus maar een afspraak maken bij vag-techniek om het te verhelpen.
kan het ook zijn dat de achterste deuren lekken , omdat het achter de passagierstoel is?
voor heb ik er geen last van.

J.B.
05-10-2010, 14:40
Heb het ook bij de bijrijders stoel. Ligt vooral nog op de dorpel en heel af en toe een klein drupje op de mat. Kan alleen wel goed merken dat het vochtig is 's ochtends in de auto. Heel me voorraam komen lijntjes in en me binnenspiegel beslaat. Van het weekeind maar ff afkitten.

lauri
05-10-2010, 17:06
Waarom is eigenlijk deze topic naar de Toledo 1M verplaatst?

J.B.
05-10-2010, 17:14
das een goeie. foutje moet kunnen maar hij mag weer terug naar de leon:P

witalik
06-10-2010, 11:52
ik ben er gisteren ook achtergekomen dat mijn mat achter de passagierstoel nat is, dus maar een afspraak maken bij vag-techniek om het te verhelpen.
kan het ook zijn dat de achterste deuren lekken , omdat het achter de passagierstoel is?
voor heb ik er geen last van.

ik had dit ook maar het kan zijn dat het door de voorste instap lijst naar achter kan lopen. want er zit voorop een klein richeltje waar de 2 delen op elkaar aansluiten. dit was bij mij denk ik het geval. dorpel nat en soms had het zo hoog gestaan dat het precies door dit richeltje naar binnen en naar achtere zou kunnen lopen..

lauri
07-10-2010, 19:48
das een goeie. foutje moet kunnen maar hij mag weer terug naar de leon:P

Moet kunnen idd ;)

Tom
10-10-2010, 18:02
Heb zelf Rubson FT 101 gebruikt. Is een blijvend elastische kit die heel erg kleeft (ook op natte oppervlakken), is bedoeld voor bijvoorbeeld leidingdoorvoer maar je kunt er ook mee lijmen. Andere merken hebben ook wel vergelijkbare producten, gewoon de verpakking even goed lezen. Als je geen acrylaat en silicoon gebruikt, ben je al een heel eind in de goede richting volgens mij.

(betaal overigens liever wat meer voor de kit en doe het in één keer goed)

Vandaag kit gekocht voor mijn huis i.v.m. verhuizing, en toen meteen even naar een kit gezocht die voor mijn lekkage probleem geschikt was. Na allerlei tubes gelezen te hebben en het aan een medewerker te hebben gevraagd, kwam er een als best geschikte uit de bus: Rubson FT 101. Geschikt van -30 tot +90 graden, houdt zelfs onderwater, en is elastisch. :)

Vanavond dus maar aan de hobby. :)

Tom
10-10-2010, 23:09
Het begon al flink donker te worden rond 8 uur vanavond, en ik kon mijn verloopje niet vinden voor mijn dop 10 ratel, dus de binnenplaat is nog niet los van de deur.. Morgen na het eten verder!

Patrick
24-11-2010, 14:00
Ik ben nu ook net begonnen met de platen aan het afkitten, het lekt daar een klein beetje. Bij de voorpanelen heb ik nog de standaard speakers zitten, daar komt ook vocht onder vandaan. Ik kit de hele zooi vandaag dicht en hoop dat het helpt. Ik haal de platen niet los maar kit gewoon over de naad heen. Er is al eens een poging gedaan door de vorige eigenaar, maar die heeft het niet goed gedaan. En omdat ik geen zin heb om die kitlaag eraf te halen, leg ik er een dikke plak overheen.

Patrick
25-11-2010, 17:50
Ik heb even een vraag over dat afkitten, kan iemand mij vertellen hoelang die stank in de auto blijft van het afkitten. Ik moet met de ramen open rijden en dat is met dit weer niet bepaald een pretje. Ik heb lekkagekit van Bison gebruikt. Heb alle deuren gekit en ben nu dus 1,5 koker kit aan het inademen. Niet echt gezond lijkt mij.

Henk
25-11-2010, 18:00
:mrgreen:

Je had ook zuurvrije kit moeten gebruiken. Die meurt niet zo hard.

Patrick
25-11-2010, 18:09
Klopt, maar daar ben ik nu ook wel achter. Vraag me alleen af of die geur ooit verdwijnt.

Henk
25-11-2010, 18:14
Die trekt na een aantal dagen wel weg hoor. Een vers gekitte badkamer blijft immers ook nooit lang stinken.

Patrick
25-11-2010, 18:32
Nou gelukkig dan maar. Je ruikt die lucht zelfs als je buiten de auto staat haha. Maarja, je zult het maar verpest hebben. 1 voordeel, de ramen blijven nu wel droog tot nu toe.

Bart NMGN
26-11-2010, 12:10
Ik begin er nu toch ook weer echt last van te hebben, vocht in de auto, uiteraard al meerdere keren de auto gecontroleerd met tips van hier. In tegenstelling tot de meeste hier kan ik dus géén enkele natte vloermat vinden. Alle matjes eruit gehaald en ook overal die bekleding eronder gevoeld, allemaal droog. Weten jullie nog andere plekken waar vocht zich kan verzamelen. Want ik heb wel overduidelijk ergens een vochtprobleem, maar waar?

Patrick
26-11-2010, 13:24
Ik had ook zeker geen natte vloermatjes. Mijn deuren lekten heel minimaal, maar dat is al genoeg om de ramen te beslaan. Als je het gaat controleren, check ook de speakers voorin, onder de rand wil het ook gaan lekken. Druk er tegenaan en je ziet de afdichtingsrand sijpelen. Spons effect.

Patrick
27-11-2010, 18:25
Pfff.... en kies de juiste kit, mijn auto stinkt nog steeds ongelofelijk.

Cordoba
27-11-2010, 18:57
Ik begin er nu toch ook weer echt last van te hebben, vocht in de auto, uiteraard al meerdere keren de auto gecontroleerd met tips van hier. In tegenstelling tot de meeste hier kan ik dus géén enkele natte vloermat vinden. Alle matjes eruit gehaald en ook overal die bekleding eronder gevoeld, allemaal droog. Weten jullie nog andere plekken waar vocht zich kan verzamelen. Want ik heb wel overduidelijk ergens een vochtprobleem, maar waar?

Bij mijn Fabia was de vloer en de matjes ook droog (als je heel goed oplette was één matje een pietsie vochtig), als je het opstaande deel van het tapijt voelde (dus het deel onder het portier en boven de vloer), was beter te voelen dat het iets vochtig was. Deze week afgekit, en inderdaad waren er plekken waar de lekkage te constateren was: tussen de rubbers, en in het portier achter de bekleding. Dus probeer eens of je ook op het opstaande deel boven de vloer geen vochtig tapijt kunt constateren. Anders even voor in de auto checken: soms wil voor onder/achter het dashbord nog wel eens lekkage voorkomen.

Patrick
01-12-2010, 19:26
De kit zojuist verwijdert. Schiet echt niet op zo.

JanR
02-12-2010, 11:57
De kit zojuist verwijdert. Schiet echt niet op zo.
Prutser.

;)
Bij mij blijft het water op de dorpel staan, dit zorgt al voor vocht in de auto. Nu met de vorst nergens last van overigens, ideaal! :) Bij de tenen van de bijrijder kan het nat zijn, dit komt dan vanuit je interieurfilter stuk deel ding...

Patrick
06-12-2010, 11:47
Valt mee hoor, alleen de verkeerde kit gebruikt. Maar iig bedankt voor je commentaar.

walterdegroot
10-12-2010, 19:14
iemand een idee waar de lekkage bij je pedalen vandaan kan komen. ging vandaag door de wasstraat (ff die pekelzooi eraf) voel ik aan mijn vloermat hoog bij de pedalen dat er vocht naar binnenkomt. (was me vorige keer al een keer opgevallen maar het herhaalde zich niet met de stortregens). ik vermoed dat ergens in de paravan het lekt maar misschien dat iemand er al ervaring mee heeft zodat ik niet uren hoef te zoeken ;)

witalik
11-12-2010, 02:00
dit zou wel via het intereur filter mischien naar binnen kunnen komen ? het zit wel aan de andere kant (bestuurderskant) maar dit is wel je opening naar binnen in je auto zeg maar. ik zou ook gewoon een keer de paravaan (kap hij de ruitenwissers) eraf halen om te kijken of je daar water sporen ziet ?

Ik moet wel zeggen dat bij mijn auto het op een gegeven moment ook bij me voeten nat werdt omdat het via het riggeltje van je vloer paneer op de deur naar binnen kwam vermoed ik

walterdegroot
11-12-2010, 11:47
@ witalik thnx voor de reactie. interieurfilter heb ik al gecheckt of die rubbers goed zitten en dat is het geval misschien dat de pakking op is bij het kachelhuis.... linkervoordeur kan het niet zijn want die is net gefixt met kit :) en water komt veels te hoog binnen echt op de rand van de bekleding bij de pedaalophanging (zo zal ik het maar ff noemen.)
heeft er iemand tips hoe je die paravaan makkelijk los en weer vastkrijgt.

VeeX
11-12-2010, 13:53
Haal je parafaan kap er af en kijk ook even of de afvoer van de parafaan niet verstopt zit. In de hoeken bij de spatborden zit een afvoergaatje, dit komt achter de bekleding van de wielkasten uit. Achter deze kunststof bekleding wil zich nog wel eens vuil ophopen en dan blijft de parafaan vol water staan. Sowieso kan het geen kwaad even een paar schroeven van de kunststof bekleding van de wielkast los te halen en het vuil daar achter weg te halen.

Patrick
11-12-2010, 15:32
En met welke kit moet dit gebeuren? Welke kit, die niet stinkt?

VeeX
12-12-2010, 00:21
Shell Tixophalte bijvoorbeeld.

http://www.shell.com/home/content/bitumen/products/shell_tixophalte/

Tom
14-12-2010, 20:20
Rubson FT 101 heb ik zelf gebruikt en meerdere hier, echt ideaal spul! Werkt meer dan prima. :)

walterdegroot
15-12-2010, 22:51
Haal je parafaan kap er af en kijk ook even of de afvoer van de parafaan niet verstopt zit. In de hoeken bij de spatborden zit een afvoergaatje, dit komt achter de bekleding van de wielkasten uit. Achter deze kunststof bekleding wil zich nog wel eens vuil ophopen en dan blijft de parafaan vol water staan. Sowieso kan het geen kwaad even een paar schroeven van de kunststof bekleding van de wielkast los te halen en het vuil daar achter weg te halen.

iemand een howto??

Henk
15-12-2010, 23:17
Dopje van beide ruitenwisser eraf halen. Met een sleutel/dop 13 de moeren van de ruitenwissers loshalen. Wisser demonteren door ze recht naar boven te halen. NIET DRAAIEN. Daarna voorzichtig de paravankap vanuit een hoek loshalen.

Willen de wissers niet loskomen, spuit ze in met kruipolie (WD40) en laat het een dagje intrekken.

Nars
16-12-2010, 08:38
Binnenkort ook maar eens alle punten weer afkitten, werd toch weer aardig vochtig binnen

walterdegroot
18-12-2010, 21:42
Dopje van beide ruitenwisser eraf halen. Met een sleutel/dop 13 de moeren van de ruitenwissers loshalen. Wisser demonteren door ze recht naar boven te halen. NIET DRAAIEN. Daarna voorzichtig de paravankap vanuit een hoek loshalen.

Willen de wissers niet loskomen, spuit ze in met kruipolie (WD40) en laat het een dagje intrekken.

thnx

Odelot
01-01-2011, 12:53
Als je slim bent verwijder je de oude kit tussen het deurpaneel helemaal. Doe je dat niet dan is de kans groot dat het weer gaat lekken zoals bij mij.

Nars
12-01-2011, 11:10
Gisteren parafaan er af gehaald om te inspecteren, ramen waren vaak beslagen en rook beetje muf in de wagen. Er lag een berg modder en bladeren onder de parafaan. interieur filter was extreem vervuild in jaar tijd. Interieurbak losgehaald en zag dat de afsluitrubber verweerd was. Deze vervangen en met klein laagje kit extra aterdichtgemaakt, nieuwe interieur filter erin en ff een aircocleaner leeggespoten in me wagen. Ramen waren vanochten minder beslagen als gisteren. ga zometeen ff kit halen en alle deuren afkitten. heb vaak last van enorm beslagen achterruit. Iemand ervaring dat de achterklep ergens kan lekken?

Nars
13-01-2011, 13:31
Gisteren linker deuren afgekit... vannacht lekker geregend en resultaat was 3 kleine druppiejs op de linker dorpel aan de linker kant. De ramen ware ook niet beslagen. aan de rechterkant lag nog wel enorme plas water op de dorpel dus ga vandaag de rechter deuren afkitten. zal de wagen keer weekendje laten luchten en drogen, missschien vochtvreter erin en dan hopen dat het droog blijft

rikadoo
13-01-2011, 13:53
Welke kit heb je gebruikt? Mijn bestuurdersdeur lekt ook op de dorpel, en het lloopt zo onder de stoel, wat resulteerd in een grote plas onder me bekleden onder de stoel. Keer 2 theedoeken vol met water eruit gehaald...

Nars
13-01-2011, 13:54
Rubson FT 101 heb ik zelf gebruikt en meerdere hier, echt ideaal spul! Werkt meer dan prima. :)

Die dus, succes met het afkitten

rikadoo
13-01-2011, 14:47
Oke, daar heb ik overheen gekeken!. bedankt!

Nars
13-01-2011, 14:49
had niet vermeld welke ik heb gebruikt.. citeren scheeld weer typwerk :D

Tom
14-01-2011, 12:15
Die kit werkt prima! :) Lekker sticky

Nars
14-01-2011, 12:19
Zeker weten... heb allemaal witte vlekken op me werkbroek :O

Tom
14-01-2011, 12:22
Ik ook.. op mijn bekleding. Kwam een kat uit de buurt aanrennen, rende eerst door mijn kit heen en toen mijn passagiersstoel op.. De witte vlekken zijn eruit, maar nu heb ik een donkere vlek van de schoonmaakspullen.. Alsof de stof nat is, zo'n donkere vlek zeg maar. Moet nog steeds een keer proberen om die weg te krijgen met een goede OPC...

FRchippie
14-01-2011, 12:29
Ik ook.. op mijn bekleding. Kwam een kat uit de buurt aanrennen, rende eerst door mijn kit heen en toen mijn passagiersstoel op.. De witte vlekken zijn eruit, maar nu heb ik een donkere vlek van de schoonmaakspullen.. Alsof de stof nat is, zo'n donkere vlek zeg maar. Moet nog steeds een keer proberen om die weg te krijgen met een goede OPC...
En die kat is nu dood?

Nars
14-01-2011, 12:45
Toevallig de kat van Leapp? :P

Tom
14-01-2011, 14:12
En die kat is nu dood?

Nee dat dan weer niet, maar je begrijpt wel hoe mijn reactie was.. :( Heb toen wel 2 tientjes gekregen van de eigenaresse, binnenkort even een busje APC van carclean.nl van kopen, heb al contact gehad met ze. :)

cpe1990
16-01-2011, 15:53
ik wil ook graag mijn deuren afkitten, en heeft iemand een idee hoe en wat? ik vind het toch nog allemaal een beetje onduidelijk ook het verwijden van de deurbekleding enz...

Nars
16-01-2011, 16:04
2x torx onder aan de deur verwijderen. kap van handvat er af klikken, 2 schroeven losdraaien en dan met beleidt kap er zachtjes af trekken.

Tom
16-01-2011, 16:46
Kap zachtjes aftrekken houd dus in: zachtjes omhoog en naar voren trekken, vervolgens eerst alle stekkertjes losmaken (lampje in deurpaneel, raambediening, tweeter, haakje om de deur te openen) en dan het deurpaneel afnemen.

passie76
18-01-2011, 20:42
Wat voor kit gebruik je hier voor?

Nars
18-01-2011, 20:55

Rubson FT 101, eurotje of 8 bij de bouwmarkten

ghostrider
19-01-2011, 21:39
moet trouwens de deur helemaal afgekit worden, ik bedoel is kit aan de onderkant voldoende of moet je helemaal rondom?

Nars
19-01-2011, 21:57
even de aluminium plaat los... afkitten en weer vastdraaien, gewoon lekker rondom... weet je zeker dat het goed is

JanR
20-01-2011, 10:24
moet trouwens de deur helemaal afgekit worden, ik bedoel is kit aan de onderkant voldoende of moet je helemaal rondom?

Bovenkant van de plaat kun je een klein stukje losschroeven (paar schroefjes), de rest helemaal eruit. Dan heb je genoeg speling om de kit er tussen te wurmen en zit je niet met je raam. Bovenkant hoeft in principe niet, daar kan het niet tussendoor lekken. Volgens mij heb ik er wel een klein beetje tussen geprutst, maar het gaat voornamelijk om de onderkant/zijkanten.

Tom
20-01-2011, 14:18
Zwaartekracht technisch gezien (:p) is het inderdaad niet nodig om de bovenkant te doen, maar ik zou het wel doen. Door vochtige lucht in je auto heb je snel beslagen ramen, en dat is ook vervelend. Gewoon lekker rondom dus :)

Bijl
20-01-2011, 16:13
Beste mensen,

Zoals iedereen met een Leon heb ik dus ook het probleem van de lekke deuren. Nu heb ik alles afgekit en ben ik druk me nieuwe compo setjes aan het inbouwen.

Met het controleren of het dicht was zag ik echter tot mijn verbazing dat het water, ter hoogte van waar de woofer in de deur zit, ook naar beneden loopt. Met andere woorden zouden dus me deur speakers zeiknat worden als ik ze monteer! Moet dit normaal gesproken niet langs een afwateringskanaal gaan?

If so, kan ik die grijze plaat gewoon losschroeven en er zo voor weg trekken? Of kom ik dan in de problemen met mijn ruit en het elektrische mechanisme.

het betreft een Seat Leon 2.8 V6 cupra uit 2004.

Alvast bedankt!

Nars
20-01-2011, 16:21
Je kan de plaat er niet helemaal af halen, zit ook nog genageld

Bijl
20-01-2011, 16:27
Hmm, dan heb ik nog steeds het probleem van het afwateren. Wat kan ik hier in hemelsnaam aan doen als ik nergens bij kan :(

Nars
20-01-2011, 16:37
ergens in dit topic staat ook de oplossing voor je probleem, had even gezocht maar kan zo 123 niet vinden. Het moet ergens hier staan

Bijl
20-01-2011, 17:00
Ik lees in dit topic trouwens dat meerdere mensen de grijze plaat wel gewoon verwijderd hebben. Om zodoende bij het raam mechanisme te komen. Waar zou iets gepopt moeten zitten dan volgens jou, nars?

Tom
20-01-2011, 19:37
Volgens mij zit hij niet genageld hoor..maar dat zie je in een oogopslag. Over het nat worden van je woofer: het water loopt in dusdanig kleine hoeveelheden over de (vanuit binnen gezien) achterkant van de deur, dat dit volgens mij nooit op je woofer komt.. Water loopt zowieso altijd door de binnenkant van je deur, dit kan je niet oplossen. Wel zitten er aan de onderkant van je deur 3 of 4 afwateringsgaatjes onder het rubber. Wat je even moet doen is een driehoekje in het rubber knippenter hoogter van de gaatjes knippen, anders blijft het water op het rubber liggen.

Nars
20-01-2011, 20:41
Aaaah. verkeerd gelezen, dacht dat je ook problemen met je raammechanisme had. nee die plaat zit met ongeveer 10 bouten dopje 10 vast

Bijl
20-01-2011, 22:01
Volgens mij zit hij niet genageld hoor..maar dat zie je in een oogopslag. Over het nat worden van je woofer: het water loopt in dusdanig kleine hoeveelheden over de (vanuit binnen gezien) achterkant van de deur, dat dit volgens mij nooit op je woofer komt.. Water loopt zowieso altijd door de binnenkant van je deur, dit kan je niet oplossen. Wel zitten er aan de onderkant van je deur 3 of 4 afwateringsgaatjes onder het rubber. Wat je even moet doen is een driehoekje in het rubber knippenter hoogter van de gaatjes knippen, anders blijft het water op het rubber liggen.

Die rubbers heb ik inderdaad aangepast.

Maar het water komt gewoon met een dikke straal precies op de magneet van me woofer terecht. Nou heb ik gewoon het water met een gieter tegen me raam aan flink laten stromen, misschien beetje overkill dat er daarom zo'n straal loopt? :P

Zo niet, dan moet ik me hele deur maar aanpassen :S

Bijl
20-01-2011, 22:02
Aaaah. verkeerd gelezen, dacht dat je ook problemen met je raammechanisme had. nee die plaat zit met ongeveer 10 bouten dopje 10 vast

Moet ik het raam ook vast tapen of gewoon laten zakken / dicht houden?

Tom
20-01-2011, 23:16
Je zou eventueel (als ik even creatief denk) het gat / uitsparing voor de woofer van binnenuit dicht plakken met zeil, niet te strak, zodat hij nog een beetje ingeduwd kan worden. Vervolgens de woofer erin 'drukken' en vastzetten, dan heb je een soort hoes om je woofer en komt het water op het zeil.. Je zou eventueel ook even de hele plaat eruit kunnen halen, woofer monteren, plaat omdraaien zodat je bij de achterkant kan, en dan het zeil over de magneet spannen en romdom vastzetten ofzo. Ik verzin maar iets geks :D maar met even brainstormen en creatief knutselen is dit wel waterdicht te krijgen denk ik.

Bijl
20-01-2011, 23:18
Je zou eventueel (als ik even creatief denk) het gat / uitsparing voor de woofer van binnenuit dicht plakken met zeil, niet te strak, zodat hij nog een beetje ingeduwd kan worden. Vervolgens de woofer erin 'drukken' en vastzetten, dan heb je een soort hoes om je woofer en komt het water op het zeil.. Je zou eventueel ook even de hele plaat eruit kunnen halen, woofer monteren, plaat omdraaien zodat je bij de achterkant kan, en dan het zeil over de magneet spannen en romdom vastzetten ofzo. Ik verzin maar iets geks :D maar met even brainstormen en creatief knutselen is dit wel waterdicht te krijgen denk ik.

Helemaal waar. Ik vraag me alleen af of niet meer mensen hier tegenaan zijn gelopen. Ik ben toch niet de enige zijn Leon mk1 voorziet van nieuwe audio? :)

Tom
20-01-2011, 23:20
Nee dat is waar. Maar aan de andere kant heeft meneer Seat zijn originele speakers ook zo gemonteerd, dus zo gevaarlijk zal het ook weer niet zijn. Misschien ben je toe aan nieuwe raamrubbbers, of was die gieter inderdaad een beetje overkill.. :P

Bijl
20-01-2011, 23:53
Maar goed. Bij de achterdeuren heb ik de rechtstreeks naar beneden komende stortstraal dus niet! Vandaar dat ik het aan de voorzijde zo abnormaal vind. Bovendien zit de nieuwe Compo zet niet dieper in de deur dan de originele, dat scheelt maar 1,5 cm...

Tom
21-01-2011, 00:27
Tsja als je het op die manier zegt zou ik toch denken aan je raamrubbers. Al gecheckt? Misschien niet goed aangedrukt?

Cordoba
21-01-2011, 00:36
Als het werkelijk zo'n straal is, dan klopt er echt iets niet, maar wat? Als je auto met windkracht 10 in een hoosbui staat, of in de wasstraat hoort ie ook niet vol te lopen. Er mag best iets water de deur inlopen, maar geen dikke straal.

Zoals Tom al zegt raamrubbers even checken, en even kijken om het raammechanisme opnieuw 'in te leren', mogelijk dat de dicht-stand van het raam niet meer klopt. Er zijn meer mensen die soms per ongeluk het raam opnieuw (verkeerd) inleren, waardoor ie niet meer helemaal sluit, of opent.

Bijl
21-01-2011, 01:16
Morgen ga ik even langs een maatje die bij een gerenommeerd garagebedrijf werkt. Hij sprak ook al over de raam rubbers namelijk.

Inleren van het venster is gewoon de knop zo'n 10 sec inhouden correct?

Cordoba
21-01-2011, 01:34
Volgens mij wel, anders even zoeken op het forum. Als je weet hoe, is het een ding van niets, maar als je raam net de laatste paar mm niet in de sponning schuift, zie je dat op het oog niet, maar wel lekkage als gevolg.

J.B.
21-01-2011, 01:41
Hopen dat het werkt. Heb dan zelf met me stomme hasses me ramen op een kier laten staan. Voordat dan al het vocht er weer uit is....

Tom
21-01-2011, 13:27
Ik snap je redenering Cordoba, maar als het raam dus niet ver genoeg omhoog gaat de sponning in, zou het water naar mijn idee direct de auto ingaan en niet de deur. Je kan het checken maar het lijkt me stug.

Cordoba
21-01-2011, 21:21
Tom: als het raam écht op een kier staat, kan het, dat water direct de auto in gaat. Als het raam niet 5 mm maar bijv. maar 1 mm in de sponning zit, kan het water
1) door de vrije ruimte in de sponning, door de sponning naar beneden
2) over het raam, langs de binnenkant van de ruit naar beneden (en dus tussen ruit en binnenbekleding naar beneden)

Ook als er ergens een raamrubber niet goed in de sponning zit krijg je dat daar een hoop water de deur in kan lopen.

Overigens is het niet zo, dat ik denk dat een niet geheel gesloten raam vrijwel zeker de oorzaak is. Het is in mijn ogen alleen iets dat makkelijk over het hoofd wordt gezien, en makkelijk te controleren en te verhelpen is.

rikadoo
22-01-2011, 17:21
Zo vandaag ook even de bestuurdersdeurpaneel dichtgekit. En onder me bestuurdersstoel even een droge handdoek doorgehaald, zeiknat kwam die eruit. Nu h et meeste water opgedept, en er 2 bedlakens ondergelegt om het meeste water te opsorberen. En nu maar hopen dat het droog blijft.

Bijl
22-01-2011, 18:07
Net mijn Leon in de wasstraat gehad en alles is nog droog binnen en de audio werkt ook allemaal nog :)

Ik heb overigens wel zeil op het gat van de woofer gelegd en daar dan de woofer ingedrukt en vastgezet voor de zekerheid

Tom
22-01-2011, 22:05
Goed man! :D Leuk dat je wat aan mijn tip had.

Bijl
22-01-2011, 22:58
Goed man! :D Leuk dat je wat aan mijn tip had.

Ja inderdaad, met een tuinslang erop lekte het lang niet meer zo hard, maar toch liever zekerheid. Zonde als composetje gelijk zou kortsluiten en wie weet wat er dan nog meer stuk gaat :S

dave
24-01-2011, 20:47
Kheb ook best veel water achterin maar ik was al bezig met drogen,, op de boederij hebben wij een heater op gasolie dus ik doe 1 deur open heater erin zo droogt het best hard nu hopen dat het nog ff droog blijft dan ken ik van t weekend me deuren afkitten.

Zeus
29-01-2011, 23:58
Ik heb mijn voorportieren ook preventief gekit, dit is echt geen moeilijke klus om zelf te doen. Ik meen dat ik toen gewoon zwarte siliconenkit heb gebruikt en ik had ook de oude foam afdichting niet verwijderd. Gewoon een kraal kit erlangs gelegd.Nooit geen druppeltje water binnen gehad.

Wel nadat mijn fantastische dealer eventjes het pollenfilter had vervangen. :(

Toen kap eraf gehaald, filter eruit, met een grote injectiespuit met daaraan een rietje de "bak" waar het filter in ligt leeg gezogen. Filter met de fohn droog geblazen en het spulletje nu goed gemonteerd. Aan de afdekkap die bovenop het filter komt die voor de waterdichte afsluiting moet zorgen zit een flap. Deze flap moet langs de bak vallen en niet erin. Als de flap in de bak valt loopt het water hierlangs zo de bak in en lekt het water via het luchtkanaal onder je dash zo in de auto.

tahres
31-01-2011, 21:11
Mijn kachel doet het niet in stand 1, 2 en 3. Maar wel in 4... komt dit omdat de interieurfilter verstopt zit?

dave
01-02-2011, 20:13
Nee dit heb ik ook gehad maar toen zeiden ze das een weerstandje achter je schakelaar.

tahres
02-02-2011, 22:36
Hoe kan ik dat maken?

Cordoba
03-02-2011, 00:31
Mijn kachel doet het niet in stand 1, 2 en 3. Maar wel in 4... komt dit omdat de interieurfilter verstopt zit?
Wat heeft dit met lekkage ACHTERIN te maken? :X

Tom
03-02-2011, 01:10
Het topic heet ACHTERIN maar de 15 pagina's info gaan echt niet alleen over lekkage ACHTERIN, maar dus ook over lekkage VOORIN. En dus ook over het verwijderen van het interieurfilter >link naar> demonteren hiervan >link naar> defecte kachel.

Voor gedetailleerde vragen over je kachel kun je wel beter een apart topic openen, maar qua interieurfilter was het gewoon relevant. :)

Tom
09-02-2011, 00:33
Moeder natuur heeft het niet zo op op me. Kit ik mijn deuren af, geen problemen meer. Komt het water over mijn deadplate mijn auto in stromen! Bij mijn pedalen dus, en niet te zuinig ook. Morgen ga ik mijn interieur filter checken, maar kan iemand me vertellen wat een nieuwe kost? Inclusief pakkingen e.d.? Dan kan ik het in in 1 x goed doen. :)

Bijl
09-02-2011, 02:54
Hier staat die vast wel tussen

http://www.mijnautoonderdelen.nl/zoeken-op-voertuig/#Motor

VeeX
09-02-2011, 10:31
Als het bij je pedalen naar binnen komt zou ik ook even de doorvoer van de hoofdkabelboom checken, die zit precies boven de pedalen.

Tom
09-02-2011, 11:25
Hmm oke. Kan ik daar makkelijk bij? Eventueel vanuit de motorruimte?

VeeX
09-02-2011, 11:31
Als je de ruitenwissers en de parafaankap verwijderd kan je er zo bij.

Tom
09-02-2011, 13:56
Okidoki, morgen ff klussen. :)

Tom
09-02-2011, 14:15
Mocht het aan het interieur filter liggen, ligt het dan echt aan het filter, of kan het ook zijn dat ik dan het filterhuis moet vervangen? Op marktplaats staat namelijk een nieuw filterhuis voor 2 tientjes, maar ik weet niet of het relevant is om die te kopen.

Daniel Jack
09-02-2011, 14:31
Denk niet dat het aan je filterhuis ligt Tom, is gewoon een plastic kapje... Moet wel heel gek gelopen zijn als er daar een gat/scheur in zit..

Tom
09-02-2011, 18:19
Toppie, thanks. :)

Hans
12-02-2011, 17:43
Daar was ik weer... voordeuren weer opnieuw afgekit, helaas blijft kit bij die strenge vorst ook niet goed.. heb nu een kit gebruikt die normaal voor vijvers is, dat kan in ieder geval heel goed tegen water ;)

overigens, 1 portierslot is recent vervangen dus die kant moest ik al opnieuw kitten.

Heeft iemand een fototje voor me van de regenwater bak onder de voorruit ??? het komt nml ook een klein beetje naar binnen via de kabelboom denk ik.
Ik moet eigenlijk weten of je de pakking van de kabelboom rondom kunt kitten (past de kit spuit er in ??)

Heeft iemand de ELSA tekening hiervan ?? liefst met werkbeschrijving.

Ik heb geen toegang meer tot elsa sinds installatie van win7 64bit

Hans
13-02-2011, 22:11
ik bedoel dus deze foto:

maar dan wil ik graag weten of je daar rondom bij kunt met een kitpistool

http://home.deds.nl/~dozeman/jeroen/myrides/seat/audio/voedingskabel-leggen/voedingskabel01.jpg

Tom
13-02-2011, 22:37
Dat denk ik wel Hans, deze doorgang is als het goed is direct onder de parafaan (vlak onder de voorruit) en zit als het goed is vrij bovenaan in je motorruimte, redelijk hoog dus. Ik moet er binnenkort zelf ook naar op zoek, ben benieuwd wie van ons 2'en er eerder achter komt :)

Evers
13-02-2011, 22:54
Het is heel lastig om achterlangs te komen bij dat kapje. Heb twee weken geleden ook op die plek mijn lekkage verholpen, maar om er een beetje goed bij te kunnen moest heel het ruitenwissermechaniek eraf. Daarna Was het met wat gepruts wel te doen en de lekkage was verholpen!

Tom
13-02-2011, 23:05
Oke interessant! En dat ging ook om lekkage bij de pedalen / voetsteun? En hoe heb je het gat gedicht? Rondom afkitten, of zat het rubber niet goed o.i.d.?

Evers
14-02-2011, 18:38
Ja, ik gooide alleen water aan de bestuurderskant in die afwateringsbak en toen kwam het bij de pedalen naar binnen gedruppeld. Ook langs die steun voor je linkervoet zegmaar. Toen heb ik dat kapje een beetje losgeschroefd en weer water erop gegooid, kreeg ik een waterval naar binnen zowat bij de pedalen. Gelocaliseerd dus.

Heb het zo goed en kwaad als het ging rondom afgekit. Was wel even een gepruts, maar van de week heeft het weer hard geregend en de mat is nog steeds kurkdroog!

Hans
14-02-2011, 19:51
Evers, wij hebben exact hetzelfde, ik kwam op dit punt eigenlijk doordat de buurjongen ook een grote plas tpv de mat had staan en ik had gezien dat het bij hem via de voorruit kwam...

paste de kit spuit er nou in toen het ruitenwisser mechaniek weg was ?? heb je ook nog meteen de kap van het interieur filter rondom gekit ??
Ik heb bij een hoosbui (wasstraat) een keer 3 a 4 druppels die er binnenkomen... maar om erger te voorkomen wil ik het direkt aanpakken... seat staat nou eenmaal niet bekend als de meest waterdichte auto.

Had je nog speciaal gereedschap nodig voor het verwijderen van het mechaniek ??? (voorheen kon ik het zien op elsa, maar sinds ik een andere pc heb, heb ik geen elsa meer) Zit het gewoon met bouten vast ?? kruipolie nodig of was het zo nog open te krijgen ??

Evers
15-02-2011, 00:23
Kitspuit spuit paste er toen goed in, heb je net wat meer ruimte om fatsoenlijk in te kunnen werken. Verdiende geen schoonheidsprijs want blijft een beetje frotwerk, maar als het maar werkt toch! Kap van interieurfilter had ik niet meer afgekit, alles was daar gewoon droog. Inderdaad niet meest waterdicht auto, heb linksachter ook al lekkage langs het raam gehad..

Heb het mechaniek niet zelf verwijdert, heb ik door een kennis laten doen die er allemaal wat handiger in is, maar volgens mij was hier geen speciaal gereedschap voor nodig en zit het gewoon met bouten vast.

cpe1990
15-02-2011, 08:54
Hoe bedoel je langs het raam linksachter ''evers''?

Evers
15-02-2011, 11:05
Van binnenuit gezien de rechterbovenhoek van het raam. Was lastig om te ontdekken maar het deurrubber sluit daar niet helemaal meer goed af en laat als het hard regent wat water door. Aan de buitenkant stond iemand met een sproeier erop en dan zag je steeds kleine druppeltjes in de rechterbovenhoek komen die dan via het zwarte raamrubbertje naar beneden stroomden. (lastig te zien want het loopt door de naad van dit rubber en het raam). Dit rubber loopt verder achter het deurpaneel en uiteindelijk komen de druppeltjes over de dorpel heen op de mat. Het zijn maar druppeltjes maar bij een hele nacht regen sta je sochtends mooi met een natte mat.

Heb het zelf tijdelijk opgelost door vaseline op de deurrubbers te smeren en tot nu toe lijkt het daar voorlopig mee opgelost.

ghostrider
15-02-2011, 21:03
Ben gisteren bij de seat dealer geweest voor mijn lekkage achter de bestuurders stoel. Ik heb zelf de deurplaat opnieuw gekit maar de bodem wordt nog steeds nat.
Nu vertelde de dealer mij dat waarschijnlijk het water toch bij de paravan vandaan zou moeten komen, maar voorin de auto is het absoluut niet nat, dus mijn vraag is eigenlijk of jullie dit ook herkennen? want de dealer vertelde ook dat links achter het laagste punt van de bodem is en dat al het water dus daar terecht komt. enne is die paravan makkelijk te verwijderen??

Evers
15-02-2011, 23:06
Is heel makkelijk te verwijderen. Zit links en rechts met een schroefje vast en aan de bijrijderskant zit ook nog een kapje wat los moet (ook twee schroefjes). Even de dopjes van de ruitenwissers afhalen en de moeren losdraaien. Als de ruitenwissers eraf zijn kan je de paravan zo onder het rubber uittrekken (doe dit niet te hard want er zit nog wel een slangetje van de ruitensproeier aan vast).

Hans
23-02-2011, 20:09
ik hoop as zaterdag toch echt die ruitenwisserbak eens open te trekken... zonder dat er nu eens wat tussen komt....

Tom
23-02-2011, 20:13
Haha bij mij hetzelfde verhaal! Morgen als het goed is. :) Zal wat foto'tjes maken ok?

Hans
23-02-2011, 21:35
heel graag, en als je zou willen, even noteren welk gereedschap nodig is... ik wil het namelijk op mijn werk doen (mooie grote ruimte) maar dat is geen autogarage, dus ik moet alles van thuis mee brengen.

van mijn buurjongen heb ik al kit op rol... heel raar spul, gebruiken ze bij de luchtmacht...

cpe1990
24-02-2011, 09:44
Wil je de deuren afkitten of de lekkage onder de parafan verhelpen?

Hans
24-02-2011, 11:01
onder de paravan

cpe1990
24-02-2011, 11:06
Oke, daar heb ik geen last van gelukkig. veel succes alvast, en hopelijk blijft het erna droog!

Tom
24-02-2011, 11:31
heel graag, en als je zou willen, even noteren welk gereedschap nodig is... ik wil het namelijk op mijn werk doen (mooie grote ruimte) maar dat is geen autogarage, dus ik moet alles van thuis mee brengen.

van mijn buurjongen heb ik al kit op rol... heel raar spul, gebruiken ze bij de luchtmacht...

Ik zal mijn best doen. Het gereedschap probleem ken ik. Heel frustrerend inderdaad! ;)

Tom
25-02-2011, 01:14
Hans: vandaag de hele dag in de weer geweest, heb onverwachts velgen gekocht en gemonteerd in Den Bosch, en dat is niet echt bij mij in de buurt, dus toen ik klaar was met alles niet meer toegekomen aan de parafaan. Dan wordt t volgende week dinsdag pas weer..

Prioriteiten he :D

cpe1990
25-02-2011, 12:15
Haha, ja idd prioriteiten:P
Maar wat voor velgen heb je gekocht?
Maat en foto?

Tom
25-02-2011, 14:33
Originele TopSport velgen, 17 inch. Check mijn topic andrs ff voor pics en info dan houden we hier ontopic ;)

Hans
26-02-2011, 15:39
nou ik heb het wel voor elkaar en ik heb foto's maar ik weet niet hoe ik ze hier plaats ???
Kan ik ze even naar iemand mailen ?

gereedschap viel mee... schroevendraaier, sleutel 10, sleutel 13, waterpomptang..
ontvetter, doekje en uiteraard KIT ...

Hans
27-02-2011, 09:40
even kijken of dit is gelukt
http://i56.tinypic.com/md11l2.jpg

http://i56.tinypic.com/14m41lt.jpg

http://i55.tinypic.com/zvt18n.jpg

http://i55.tinypic.com/34t8tx3.jpg

http://i55.tinypic.com/2z8vw9u.jpg

http://i52.tinypic.com/29f8oqx.jpg

http://i51.tinypic.com/2yuzsb9.jpg

http://i56.tinypic.com/k53bsl.jpg

http://i56.tinypic.com/5v6lpi.jpg

het extra draadje wat je rechts ziet hebben we een aantal jaren geleden er in gemaakt bij het inbouwen van de originele cruise control
verder heb ik geen kit gebruikt maar een butyl achtig vulcaniserend tape... plakt behoorlijk en zou even lang mee moeten gaan

de munck bart
02-03-2011, 11:59
beste, is dat echt nodig om die ruitenwissers etc eraf te halen voor de dichting onderaan die pollenfilter te controleren?

cpe1990
02-03-2011, 19:36
Zo te zien doet Hans dat wel, maar misschien is het maar een kleine moeite voor meer werkruimte.
@de munck bart: heb je een lekkage via je pollenfiltergedoe dan?

de munck bart
02-03-2011, 20:03
ik vrees ervoor heb dit weekend mijn beide deuren dichtgespoten met siliconen (deur geopend, paneel losgemaakt en heel veel silliconen ingespoten) Maar ruiten dampen nog een beetje aan.
Zou auto eerst keer volledig meoten laten ontvochtigen. DAn pas zou ik zeker zijn moesten er nog lekken zijn via pollenfilter

cpe1990
02-03-2011, 20:56
Ja ik had het probleem namelijk bij de deuren. Ik heb namelijk ook alle randen afgekit van de montage plaat. maar ik heb geen siliconenkit gebruikt, ik heb kit gebruikt van de lokale bouwmarkt voor dakgoten, i.v.m temperatuurwisseling, vochtigheid en behoudt zijn flexibiliteit.
En ik heb na een paar weekjes de ramen toch nog flink beslagen en bevroren gehad van binnen. Dus heb van het werk 3 grote vochtvreters op de vloermatten en kofferbak gelegd, en afgelopen nacht waren de ramen eens niet bevroren, maar wel licht beslagen, maar dat was met de ventilator zo weg, dus ik mag nog afkloppen...
Als ik jou was zou ik eens de auto goed laten drogen, maak gebruik van het goede weer zet desnoods het raampje een klein stukje open.
En dan evntueel zelf testen met de tuinslang, eerst deuren controleren en dan zou ik wel direct je pollenfiltersysteem + kabelbomen nakijken.
Laat maar iets weten. Succes ermee!

janaartzoet
02-03-2011, 22:27
Heb dus hetzelfde met mijn Leon 1M 1.8T. Vooral aan de bijrijderskant en dan achterin, onder de stoel, en onder het matje. Neem aan dat dit niet via de parafan kan komen? Pas geleden zat de mat gewoon vast gevroren, niet normaal meer laatste tijd. Constant condens op de ruiten dat met druppels naar beneden glijd. Gewoon deurpaneel er af en daarachter afkitten?

Hans
02-03-2011, 22:44
@de munck bart: de wissers + armen moeten er af om de paravan kap er af te halen. Het wissermechaniek is dan nog maar 3 boutjes, maar hoeft voor het pollenfilter niet... voor de kabeldoorvoer is het wel makkelijker

Evers
03-03-2011, 00:56
Zeker als je bijvoorbeeld dat kapje af wilt kitten in plaats van de tape die Hans gebruikt is het handiger dat mechaniek te verwijderen, je kunt er dan echt stukken beter bij met de kitspuit!

Tom
07-03-2011, 14:17
Ik las dat het ruitenwissermechaniek 3 boutjes is, maar ik kom niet verder dan de bovenste onder het dopje? Dingen zitten echt muurvast.. Help?

Paul.20v
13-03-2011, 14:54
Ik kwam er gister achter met de tuinslang dat het raamrubber tussen het voor en achterportier niet goed aansluit. Waar je raam begint, zit een gaatje van vierkante centimeter, waar het water naar beneden op de dorpel stroomt. Bij mij kroop het water hierdoor naar boven tot de bovenste balk. Ik heb het gaatje dicht gemaakt met kit en zal wel even laten weten of het water is afgenomen.

mijn deuren waren al afgekit namelijk, letterlijk... De vorige eigenaar heeft het interieurpaneel aan het deurframe gekit...

Hans
13-03-2011, 15:19
wisserarmen krijg je er af door een beetje te wrikken en er een waterpomp tang op te zetten en even flink veel kracht zetten; ze kunnen gewoon recht omhoog er af

tankforce
01-06-2011, 18:58
@hans hoe heb je die parafaankap er in gezet? bij mij wil die niet in die geleider blijven zitten...

Hans
01-06-2011, 20:06
nou hij klikt in de sponning die onder aan de voorruit zit... 't is al weer even geleden maar er staat me niets van bij dat het heel moeilijk ging... gewoon netjes in de sponning leggen en duwen maar

BlueSeat
24-06-2011, 15:57
Als je daar een liefhebber voor kunt vinden wel ja ;)
Had ik een garagebox gehad dan had ik het best willen fixen, lekker bijklussen op zaterdag.

Was hier trouwens al een How-To voor? Mijn eigen achterdeur lekt namelijk ook, wil best wat foto's maken tijdens demontage/afkitten...

Hey JanR, heb je ooit die foto's nog ergens geplaatst?

cpe1990
24-06-2011, 16:11
stuur ff PB dan mail ik je de how to!

JanR
24-06-2011, 16:18
Hey JanR, heb je ooit die foto's nog ergens geplaatst?

Vanwege het mooie (droge) voorjaar nog niet eens de moeite gedaan om de deur af te kitten :)
Is de rechter achterdeur, auto hangt op straat nogal naar rechts dus heb er bijna geen last van.
moet één dezer dagen toch sleutelen; olie verversen en een rammel/bonk bij de vooras opsporen kan ik gelijk de deur wel kitten. Zal proberen foto's te maken!!!

djman
24-07-2011, 22:51
zijn er ook mensen waar de lekage boven bij het voorraam begint aande bijrijders kant? want mij hemeltje is daar nat en de maat en de vloer ook. maar de zij kanten zijn wel droog. kan het zij dat het raam niet goed geplakt zit of is het iets met de lasnaden waar hij op lekt (schijn voor te komen bij de leon is mij verteld)

D20VT
24-07-2011, 23:04
Denk eerder het raam, of een deurrubber, maar als we niet weten waarlangs is het moeilijk gokken

djman
24-07-2011, 23:22
nou het lijkt mij als hij de a style het hemeltje een beetje nat is dat het van boven komt en waarschijnt via het geplakte raam naar binnen komt of zouden er nog andere plekken zijn?

Jasper
31-07-2011, 18:51
Mijn matten zijn achter aan beide kanten nat. Is hier inmiddels al een howto van gemaakt? Ik zou graag dit probleem oplossen en weet zo niet waar ik moet beginnen.

D20VT
31-07-2011, 20:03
Gejat van Seat-Cupra net

If it is wet just in the passengers footwell then the leak could be due to a poorly fitted pollen filter or cover.

http://www.btinternet.com/~a_hutton/Water_Leak/pollen_cover.jpg
Pollen filter cover – to remove : unscrew and pull out plastic clips with screw heads (circled red) then pull up rubber seal from end, marked with yellow arrow.

Pull cover outwards. Check pollen filter below is properly seated and clipped in. Remove leaves and dirt and check drain hole in corner next to pollen filter is clear.

Check condition of cover, repair any cracks, rips or holes with waterproof gaffer tape. Make sure cover is properly refitted so that the pollen filter is protected from water. Push rubber seal back into place.

However the majority of leaks are through a foam seal around the ancillaries carrier – this is the removable internal metal panel on the door that the speaker and window regulator are attached to.

I used silicone sealant to seal the panel and this solved the leaking problem on my Toledo.
I have done this job myself (and took some photos) after reading information from the forum (thanks for all the info) and elsewhere on the internet, hopefully this brings everything together.

Read all of this guide and :
Door dismantling instructions/Window repair - VWvortex (http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=1015107)
before removing anything, so that the attachment of the window and door lock to the panel is understood and not damaged.

The internal plastic door panel has to be removed to get access to it.
The internal door handle has a clip on cover, lever this carefully to remove it.

http://www.btinternet.com/~a_hutton/Water_Leak/int_handle.jpg
Door handle cover unclipped. Showing door fixing bolts, circled red

Remove the two bolts in the handle – large cross-point (philips) heads.
There are also some screws at the lower edge of the front door plastic panels
– torx T20 head. http://www.btinternet.com/~a_hutton/Water_Leak/torx.gif

Pull the plastic panel from the bottom, it just held by clips now.
Lift panel so the top clears door lock knob and plastic bracket below window.
Carefully pull out – there are several wires attached.
Unplug all connectors (squeeze clips at side of connector and pull to unplug) – for alarm LED (drivers side), small speaker, door light, electric windows switch.
Unclip cable to door latch lever.

http://www.btinternet.com/~a_hutton/Water_Leak/door_int_panel.jpg
This black painted panel is removable and is the ancillaries carrier panel.
The leaky seal is on rear of panel (yellow line shows position).

http://www.btinternet.com/~a_hutton/Water_Leak/rear_panel_seal3.JPG
Rear of panel showing deteriorated foam seal (which ripped when removed) and water marks. Part of the speaker is also shown.

The speaker is riveted to the panel and also has a foam seal around it (on front side of panel).
If a different speaker is fitted it is important to seal it well. And also to leave the plastic surround which can be seen protruding on the photo. This plastic surround deflects the water running down the panel and stops it running onto the speaker cone.

http://www.btinternet.com/~a_hutton/Water_Leak/door_drain_holes2.JPG
View of inside of door, looking downwards. Drain holes are circled in red.

http://www.btinternet.com/~a_hutton/Water_Leak/seal_drainhole.jpg
Seal around outer edge of door. Viewed from underneath door facing up.
Arrow shows one of the oval drain holes in the door and corresponding drain hole in seal.
Outer lip of seal has to be pulled back to see the drain holes.

The drain holes can be blocked by too much wax which is used to prevent rusting inside the door.
Can be checked and cleaned without removing anything : pull the rubber seal to expose the holes and wipe with a damp cloth to remove dirt, and poke a cotton bud up the drain holes (there are 3 oval shaped ones) to clear them.

http://www.btinternet.com/~a_hutton/Water_Leak/door_seal.gif
Cross sectional diagram of door and seals. Water runs down the insides of the door, this is normal in any car since it is impossible to get a perfect seal with a moving window.

The water runs out of the drain holes in the bottom of the door and through the holes in the seal to outside (blue line at left of diagram). Water can build up inside the door if all 3 of the drain holes are blocked with wax or dirt.

The problem is with the foam seal (coloured red on diagram) on the ancillaries carrier, the foam is porous and deteriorates over time, water leaks through this (blue line at right of diagram) and can get onto the carpet in the footwell.

Properly sealing around the foam seal with silicone sealant will stop the water leaking through it, and this water should then also exit via the drain holes.
This will fix the leaking problem in most cases, but water can also leak through holes in the panel. The clips holding the wiring to the panel are fitted through holes – the clips have a foam backing. The speaker seal may also leak or the foam seals for the window motor.

I completely removed the panel to replace broken window clips.
But it is a lot of hassle to remove the ancillaries carrier panel completely since the door lock and window are attached to it.
Check out this guide if you want to :
Door dismantling instructions/Window repair - VWvortex (http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=1015107)

Could seal around edge of panel whilst in place with silicone sealant, but a better job will be done if silicone sealant is put between the panel and the door where the foam seal is.
Remove all the bolts around the edge of the panel except the ones at the top edge, 10mm socket/spanner needed. Pull the panel carefully outwards at the bottom (might be stuck due to old seal).
Clean around the edge of the panel and old seal with a damp cloth or preferably isopropyl alcohol.

Pull the panel just enough to insert the nozzle of the sealant gun so that the panel does not bend and the window and lock are not damaged.

Use plenty of sealant so that it flows to fills all the gaps when the panel is bolted back in place. Need to completely seal the lower edge of the panel and about half way up the sides.

It is a good idea to put some silicone sealant on the holes before replacing the bolts so that they are well sealed.

There are several different types of silicone sealant. Obviously it is not important what colour it is as it will be hidden. A weatherproof type suitable for outdoor use needs to be used.
There are acetic and neutral cure types, the acetic cure dries quicker but has a strong vinegar smell for a few days which is unpleasant inside the car. I chose a low modulus, neutral cure type since it is more flexible, does not smell during curing and sticks better to porous materials (the foam seal).

The type I used was EverBuild Premium+ 450 Builders Silicone from Machine Mart, cost £2.69
Machine Mart - Silicone Sealant (http://www.machinemart.co.uk/product.asp?p=090130451)

Need about ½ a tube for each door, and an applicator gun.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Word document version of guide (http://www.btinternet.com/~a_hutton/Water_Leak/Water_leak.doc)

cpe1990
31-07-2011, 23:44
Nou, mooier heb je het niet kunnen krijgen! Hoef ik je tenminste geen uitgebreide mail te maken!
@ D20VT: BEDANKT KEREL!!

Hans
01-08-2011, 08:28
als toevoeging op dit verhaal kun je de acties nog doen die ik op pag. 19 heb gedaan en dan zou het toch wel een keer waterdicht moeten zijn lijkt me

Erwin89
01-08-2011, 20:45
Is dr toevallig ook nog een How-To van in t nederlands, mn engels is niet dusdanig dat ik t alleen met de plaatjes kan doen. :? 8)7

JoG
01-08-2011, 21:29
Aan de hand van de Seat-Cupra net handleiding heb ik destijds mij Toledo deuren afgekit. Werkte perfect. Mijn huidige Leon heeft het gelukkig al :)

Patrick
03-08-2011, 13:31
Ik vraag me alleen nog wel 1 ding af, na deze 21 pagina's gelezen te hebben. In welk rubber moet je de 3 driehoekjes knippen. Die rubber die als een lange strook over de onderkant van de deur loopt, of dat kleine vierkante rubberen ding onder je deur? (hoe leg ik dit duidelijk uit)

Tom
03-08-2011, 13:42
De lange strook over de lengte van de deur. Als je hem een stukje terugbuigt zie je dat deze over de gaatjes valt.. :)

Patrick
03-08-2011, 13:45
En moet ik dan die driehoekjes knippen precies onder die gaatjes? Zijn die gaatjes in dat rubber te klein?

Tom
03-08-2011, 13:54
Onder de gaatjes lijkt me wel verstandig ja als je wilt dat het water erdoorheen loopt ;)

Er zitten standaard helemaal geen gaatjes in het rubber, dus eventjes flapje omvouwen, kijken waar het gaatje zit, en daar een driehoekje maken.

Patrick
03-08-2011, 14:00
Hmm... dan heeft de vorige eigenaar er bij mij gaatjes in gemaakt. Want er zitten hele mooie ovalen gaatjes in. Nou begrijp ik dat verhaal over die driehoekjes ook beter.
Bedankt voor je reacties Tom :)

cpe1990
03-08-2011, 19:50
Hmm... dan heeft de vorige eigenaar er bij mij gaatjes in gemaakt. Want er zitten hele mooie ovalen gaatjes in. Nou begrijp ik dat verhaal over die driehoekjes ook beter.
Bedankt voor je reacties Tom :)

Eerst vraag je hoe je die moet knippen en welk rubber het is, en vervolgens heeft de vorige eigenaar het al geknipt. Beetje onnozel...

Patrick
03-08-2011, 20:52
Heeft niks met onnozel te maken.
Mijn vraag was, waar die driehoekjes geknipt moeten worden.
Omdat die gaatjes er al bij mij inzitten ging ik er vanuit dat die gaatjes er standaard in horen te zitten en er bij iedereen in zit.
En ik hoor steeds het verhaal van die 3-hoekjes knippen.
Snap je dan niet dat ik het me afvroeg waar ik dan die 3-hoekjes moest knippen?!!!

Henk
03-08-2011, 21:11
De drie ovale gaatjes zitten er standaard in Patrick.
De driehoekjes moet je uitknippen om de ontwatering van de deur te verbeteren.

Patrick
03-08-2011, 21:20
Dus toch standaard.
Hmm... Zijn die ovale gaatjes te klein dan? En moet ik daar die driehoekjes knippen, zodat het water makkelijker wegloopt?

Henk
03-08-2011, 21:48
De gaatjes worden afgedekt door het rubber als de deur dicht zit.
Het rubber dat over de gaatjes zit moet je inknippen.

Patrick
03-08-2011, 21:55
Ok bedankt Henk.
Dan ga ik morgen eens die ovalen gaatjes inknippen en driehoekjes van maken.

Hans
03-08-2011, 21:57
maak je er nog even foto's van patrick ?? handig voor diegenen die het ook nog niet hebben gedaan !

Henk
03-08-2011, 22:51
Ok bedankt Henk.
Dan ga ik morgen eens die ovalen gaatjes inknippen en driehoekjes van maken.

Ik denk dat je het nog niet helemaal snapt wat ik bedoel, maar hopelijk lees je eerst nog dit bericht of kom je er morgen zelf achter hoe het zit :mrgreen:

Patrick
04-08-2011, 06:11
ehm, heb je mijn berichten wel goed gevolgd dan?

En moet ik dan die driehoekjes knippen precies onder die gaatjes? Zijn die gaatjes in dat rubber te klein?

Bij mij zitten er al gaatjes in dat rubber, dacht dat jij dat wel gelezen had.
Ik ging er vanuit dat die er standaard in zitten, maar blijkbaar denk jij dat ik het over die gaatjes in het carrosserie heb. Dat weet ik ook, dat die er standaard in zitten.
Ik had het dus over dat rubber. |:(

Tom
04-08-2011, 13:14
Misschien moet je ff langs de dealer? Die snappen de clou wel denk ik. :mrgreen:

Als jij al gaatjes hebt in het rubber: iets vergroten door driehoekje van te maken. Ben jij van mening dat het gaatje in het rubber groot genoeg is, lekker laten zitten en er zelf achterkomen of het idd genoeg is. Ik had die gaatjes niet iig.

Patrick
04-08-2011, 16:33
Onder de gaatjes lijkt me wel verstandig ja als je wilt dat het water erdoorheen loopt ;)

Er zitten standaard helemaal geen gaatjes in het rubber, dus eventjes flapje omvouwen, kijken waar het gaatje zit, en daar een driehoekje maken.

Bij mij zitten ze er wel, ging er vanuit dat het standaard was (waarschijnlijk vorige eigenaar gedaan)

De drie ovale gaatjes zitten er standaard in Patrick.
De driehoekjes moet je uitknippen om de ontwatering van de deur te verbeteren.

Dus bij jou weer wel... volgens mij heb jij het nu over het carrosserie, ik heb het over het rubber.

Vaag weer, Daarom was het mij niet duidelijk waar die 3 hoekjes geknipt moeten worden. Maar die hoef ik dus niet te knippen in mijn geval, want er zitten al gaatjes in.

Ik zal de volgende keer antwoorden met citaat. Blijkbaar lezen mensen alleen maar het laatste bericht van een onderwerp.

Misschien moet je ff langs de dealer? Die snappen de clou wel denk ik. :mrgreen:

Kijk, aan dit soort onzin heb ik dus niks, ik stel hier gewoon een vraag.

Tom
04-08-2011, 20:22
Zoals je onder mijn post ziet staan heb ik een lachende smiley toegevoegd, omdat ik tijdens het teruglezen merkte dat het wat anders klonk dan ik bedoelde. :)

Iig fijn dat het is opgelost.

E-J
06-08-2011, 21:13
Same problem here....pfff! Laatst al last gehad van lekkage rechts voorin, gelukkig ook al gehad bij mn (ex)Polo 6N2 GTI en Golf MK4 GTI, is allemaal hetzelfde opgebouwd dus dat was snel gefixt met wat kit. Nu helaas bij mn Leon ook achterin....links... Komende week maar ff klussen op het werk.... :)

E-J
08-08-2011, 22:53
Vandaag ff 2tubes Rubson opgehaald en alle panelen los gehaald, achterbank los en beide stoelen eruit. Eerst ff flink lopen dweilen en daarna netjes afgekit, en nu hopen dat het niet meer lekt. Waar ik me nog wel erg aan stoor is de gigantische natte vloermat en isolatiematten. Ik vind namelijk dat het nooit helemaal weer droog zal worden en erg zonde als het gaat schimmelen, plus de muffe lucht die waarschijnlijk nooit weer weg zal gaan. Ik ben namelijk een Pietje Precies en daarom meer van het preventiefe dan achteraf nog een x

Weet iemand toevallig of dit evt. nog nieuw te krijgen is bij de dealer en wat het gaat kosten??
Alvast bedankt!!

E-J
09-08-2011, 18:08
Broekhuis Assen gebeld en nieuwe isolatiematten kosten 200,-

Just to know...

MexxT
09-08-2011, 19:09
droogt vanzelf, die van mij stond dik een cm water in :/
alles er uit gezogen met water stofzuiger, nu is die kurkdroog ;)

Dimi
09-08-2011, 20:08
Vrienden..
Ook ik heb last van lekkage in mijn 2004 Leon en ik ga er morgen mee bezig. Nu heb ik gelezen dat een aantal de rubbers inknippen om de afwatering te verbeteren. Voordat ik in het wildeweg ga knippen, kan iemand me vertellen waar ik dit het beste kan doen?

dave
09-08-2011, 20:09
Je moet anders even 2 vochtvreters halen s avonds je auto weg zetten die 2 dingen erin zetten, En als het droog is of je auto staat droog ramen op een kier dan ken het vocht er ook beetje uit,, Heb ik ook zo gedaan 3 tot 4 weken toen was het zeker droog in de auto...

ken ook proberen keukenrol op je mat leggen die vol laten zuigen weg gooien en nieuwe neerleggen, wel stukkie voor stukkie niet de hele rol erop leggen

is altijd goedkoper dan isolatiematten,

Gr

cpe1990
09-08-2011, 21:41
De vloermat optillen en dan theedoeken eronder leggen. Dit helpt ook goed. Gewoon bij de zeeman goedkope theedoeken halen.

E-J
09-08-2011, 23:13
Dikste heb ik inmiddels weggehaald met handdoeken, vervolgens complete interieur en stoelen eruit gehad en ff met een Karcher waterstofzuiger aan de slag geweest. (aanrader!!!)
En het resultaat mag er zijn! 6/7Liter!!! Nu vochtvreters plaatsen, ventileren en kranten wisselen....

E-J
09-08-2011, 23:16
Vrienden..
Ook ik heb last van lekkage in mijn 2004 Leon en ik ga er morgen mee bezig. Nu heb ik gelezen dat een aantal de rubbers inknippen om de afwatering te verbeteren. Voordat ik in het wildeweg ga knippen, kan iemand me vertellen waar ik dit het beste kan doen?

Deur openen, onder je deur gaan liggen en je vinger door het rubber halen. Met een schaar bij de afwatergaatjes die je voelt ff een stukje uit de rubber knippen. :D

Evers
10-08-2011, 00:29
Juistem; ventilator, flink wat kranten en een portie geduld en uw auto is weer droog als nooit tevoren!

Dimi
10-08-2011, 08:40
E-J,

Bedankt..

E-J
10-08-2011, 17:18
@Dimi: Als je toch bezig bent zou ik gelijk ook je deuren afkitten... je weet immers nooit precies waar die lekt.

Jasper
28-08-2011, 00:54
Iemand al een how to gemaakt met duidelijke foto's??

bassochist
28-08-2011, 11:42
die zijn er inmiddels toch wel genoeg op het internet te vinden, tenminste als het voor je deuren is.

cpe1990
28-08-2011, 22:24
ik heb vandaag extra de boel uitelkaar gehaald voor een howto te maken. ik zal kijken of ik deze week de howto kan maken, misschien is het handig als leden het direct van de site kunnen downloaden. Nog even wachten.....

cpe1990
30-08-2011, 22:02
Hier is een how-to voor het verwijderen van je deurpaneel en het afkitten van de metalen binnenplaat tegen de welbekende waterlekkages.
KLIK HIER... (http://pdfcast.org/pdf/deurpaneel-lekkage-fix) Hopelijk hebben jullie er wat aan...

LeonFR05
02-10-2011, 20:15
Hier is een how-to voor het verwijderen van je deurpaneel en het afkitten van de metalen binnenplaat tegen de welbekende waterlekkages.
KLIK HIER... (http://pdfcast.org/pdf/deurpaneel-lekkage-fix) Hopelijk hebben jullie er wat aan...

Bedankt hiervoor, was een fluitje van een cent.
Nu even afwachten tot de volgende regenbui of het goed is gelukt :)

EDIT: na de flinke regen de afgelopen dagen heb ik geen druppel water in de auto gezien. Heeft dus geholpen :mrgreen:

pattyroden
19-01-2012, 01:03
Idd ik heb het een tijd geleden zelf ook uit gevogelt en was er met de 1ste deur 15 min bezig om alles los te krijgen om te kijken hoe en wat alles vast zat en de rest van de deuren had ik met 2 min los :P

je word er wel handig in:P

en netjes gemaakt die how to (Y) topp

Erwin
20-01-2012, 22:28
Een onderwerp waar zo te lezen velen last van hebben. Zo ook ik.

Ik ben vanavond even bij de dorpels bezig geweest om te kijken waar die gaatjes nou precies zitten.
Tijdens het zoeken merkte ik op dat achter de rubbers er ontzettend veel vuil zat (modder e.d.)
Bij de achterdorpels zat er zelfs nog hagel wat vanochtend gevallen is.

Ik heb de dorpels twee keer schoongeveegd, waar zeer veel rotzooi vandaan kwam. Tevens de gaatjes gecontroleerd dat ze open zijn.
Ben benieuwd of het water nu wegloopt of dat ik er en gaatjes in moet knippen en de deuren af moet kitten.

Erwin
28-01-2012, 16:51
Zoals ik in mijn vorige post al gezegd had was ik benieuwd of het water nu wel weg zou lopen. Helaas was dat niet het het geval.

Daarom gister en vandaag bezig geweest met het afkitten van de achterdeuren. Tevens heb ik de achterlampen verwijderd, welke in de kofferbakklep zaten. Reden om eerst de achterportieren te doen tezamen met de achterlampen was dat ik de laatste tijd heel veel vocht op het achterruit had. Zoveel vocht dat er ijsvorming aan de binnenkant ontstond met vorst en bij een goede regenbui ik een flink natte handdoek had, omdat er zo ontzettend veel vocht op het ruit bleef staan.

Hierbij een paar foto's ervan. Het is even afwachten op een volgende regenbui. Wanneer ik tijd heb, zal ik ook de voorportieren nog fixen.

http://i10.photobucket.com/albums/a119/kermissound/raam1.jpg

Bij het losmaken viel mij op dat er pioneer speakers in de deur gemonteerd zijn. Het viel mij al op dat er zo ontzettend goed geluid uit de speakers kwamen, wanneer ik de radio op alleen de achterste boxen zette.

http://i10.photobucket.com/albums/a119/kermissound/raam2.jpg

Bouten losgeschroefd, oude laag verwijderd en een nieuwe dikke laag erop gedaan.

http://i10.photobucket.com/albums/a119/kermissound/achterlicht.jpg

Als laatst de achterlampen uit de kofferbakklep gehaald en compleet schoongemaakt. (Goed warm water met schoonmaakmiddel, daarna droogspoelen met warm water, daarna fohnen en daarna laten drogen op de kachel. Vervolgens nog met keukenrol het laatste water eruit gehaald en schoongeveegd).

Na wat zoekwerk kwam ik erachter dat de slingers van de achterramen gemakkelijk te verwijderen waren. De deurpanelen karwei in totaal een kleine 20 minuten in beslag genomen (excl. droogtijd van de kit).

Zodra de tijd het toelaat, zal ook ik de voorportieren fixen.

LEON TOPSPORT
24-12-2012, 13:25
ben er van de week ook achter gekomen dat ik weer een lekkage heb aan de bijrijders kant :( nu is die van mij al eens afgekit!, wat kan ik nu het beste doen? heb het deurpanneel er al afgehaald

Hans
24-12-2012, 13:29
kit verwijderen en opnieuw aanbrengen, kit gaat niet onbeperkt mee, daarom gebruiken ze origineel ook een soort rubber (wat ook niet eeuwig meegaat, maar wel langer). je kunt ook nog even de plastic modderkuipen uit de voorspatborden halen, bij mij was dat ook al eens de oorzaak van water in het interieur (ophoping van blad en modder)

nd-photo.nl
24-12-2012, 13:33
Hmm de achterlamp kit ga ik ook nog een keer doen, maybe van de week (heb nu 1.5 week vrij).

Andere tip: RainX kopen en ook aan de binnenkant van je ruiten smeren, dat heeft me ook nog geholpen. Maar dat is meer een lapmiddeltje dan fatsoenlijke probleemoplossing.

Henk
24-12-2012, 15:00
ben er van de week ook achter gekomen dat ik weer een lakkage heb aan de bijrijders kant :(
nu is die van mij al eens afgekit!, wat kan ik nu het beste doen?

heb het deurpanneel er al afgehaald

De kitlaag verwijderen en zeer goed schoonmaken en ontvetten met water en ammonia.
Dan weer een nieuwe kitlaag aanbrengen. Carosseriekit kun je het beter gebruiken dan siliconenkit.

LEON TOPSPORT
24-12-2012, 15:22
De kitlaag verwijderen en zeer goed schoonmaken en ontvetten met water en ammonia.
Dan weer een nieuwe kitlaag aanbrengen. Carosseriekit kun je het beter gebruiken dan siliconenkit.

oke bedankt!!

heb net effe gekeken waar hetr lekte en daar heb ik de kit weggehaald en nieuwe ertussen gespoten.
heb op het moment niet zoveel tijd voor het helemaal goed te doen, dus effe snel snel gedaan in de pauze :)
morgen effe checken of het nog lekt.

bassochist
24-12-2012, 15:41

die fout met silliconenkit maak je maar 1 keer, wat een meur zeg in de zomer.

voor de mensen die niet willen of kunnen kitten, je kan ook een kitstrip gebruiken dit werd vroeger veel gebruikt om autoruiten af te dichten, maar het werkt ook verassend goed bij het afdichten van je binnenpanelen in je deur, en is makkelijker te verwerken dan vloeibare kit, officiele benaming volgens 3m is plakruitenbandkit

http://www.innotec.nl/nl/images/products/presstapekopie_medium.jpg

en terostat VII plastisch afdichtingsprofiel van henkel werkt ook goed, dit is een soort kneedbare kauwgom op een rol en blijft ook kneedbaar.

http://www.loctite-kleje.pl/sg_obrazki_/00032749_midit_001.jpg

BasOer
24-12-2012, 15:43
Is toch irritant dat hiervoor nooit een fatsoenlijke oplossing is geboden door seat zelf? Hebben de Audi A3 en de Golf 4 hier eigenlijk ook last van of is het enkel de Leon 1m die zo lek is als een mandje? Ik heb het gelukkig bij aankoop bedongen

bassochist
24-12-2012, 15:59
golf heeft er ook last van audi weet ik niet, maar er zijn meerdere andere merken die ook lekkages via de deur of de ramen hebben, maar dat is bij een aantal wel netjes opgelost dmv een terugroepactie en een modificatie in de fabriek nadat het probleem bekend was.

bij seat zelf kreeg je toen gewoon een paar van die nieuwe stukjes afdichtband ertussen en ze knipten de deurrubbers in, tenminste dat is wat er toen bij mij is gebeurd onder de garantie, maar na een jaar was het weer zo lek als een zeef, het grootste probleem is eigenlijk ook niet die lekkage die is op zich zo opgelost als je het zelf doet met de goede spullen, maar die hele auto weer droog zien te krijgen en heel die bekleding eruit, vochtvreters en kacheltjes erin.

maar zo zijn er wel meer dingen die bij seat maar half of niet opgelost worden, maar dat zal bij andere merken helaas niet anders zijn.