PDA

View Full Version : [SEAT] [Altea XL 5P] Ervaring met Altea XL 1.8 TSI

sgt_Ripley
24-09-2010, 08:34
Iemand in bezit van/ervaring met de Altea XL 1.8 TSI? 'k Krijg de mijne (BusinessLine High met DSG) in Nov en ben erg benieuwd naar ervaringen.

Hoevelaken
24-09-2010, 08:58
Ik krijg precies de zelfde in eerste week november. Op de Duitse site van dit forum kun je genoeg info vinden.

sgt_Ripley
24-09-2010, 09:43
Ik krijg precies de zelfde in eerste week november. Op de Duitse site van dit forum kun je genoeg info vinden.

url?

Hoevelaken
24-09-2010, 10:32
http://www.seatforum.de/forum/search.php?searchid=2716078&pp=25

Veel plezier met lezen er zijn nogal wat onderwerpen over Altea (XL)

sandeman
24-09-2010, 16:00
ik heb er eentje van 2007, als je vragen hebt: fire away:mrgreen:

Dwarf
24-09-2010, 16:49
Ik heb proefgereden in de XL 1.8TSI DSG en dat was echt fantastisch. Met name de motor en reactie van de DSG vindt ik goed. Uiteraard zijn de 'flippers' ook leuk om mee te spelen :)

Hoevelaken
24-09-2010, 17:43
Hallo Sandeman,

Wat zijn jou ervaringen v.w.b. windgeruis!

heavy
25-09-2010, 13:53
Ik rij sinds vorig jaar september een XL 1.8 Tfsi, motorisch is dit echt geweldig. Het wind geruis valt mij alles mee, je kan hier toch niet hard rijden in de Randstad ;( maar ook tijdens de vakantie rit door Duitsland valt het windgeruis alles mee.

Geheel gezien vindt ik de Xl met een 1.8 Tfsi een mooie en bruikbare auto, zeker vergeleken met de koekblikken als Zafira en Touran is dr XL veel mooier van lijn.

sandeman
25-09-2010, 15:42
eerlijk is eerlijk, hij is toch een stukje hoger dan "de rest" hierdoor zal ie meer wind vangen. Ik vind het zeer acceptabel en het motorvermogen maakt meer dan goed:mrgreen: tis alleen af en toe opletten want voor je het weet rijdt je in de gevarenzone wvb het inhouden rijbewijs.

Elke keer als ik 'm weer op de oprit zet denk ik "wat een heerlijke auto om in te rijden"....

sgt_Ripley
26-09-2010, 13:35
Allright, positieve comments over de motor en de DSG had ik niet anders verwacht, maar hoe zit het bv met comfort, zicht rondom, gebruiksgemak van functies, wegligging etc..

Wizardtm
26-09-2010, 19:06
Ik heb proefgereden in de XL 1.8TSI DSG en dat was echt fantastisch. Met name de motor en reactie van de DSG vindt ik goed. Uiteraard zijn de 'flippers' ook leuk om mee te spelen :)

@Dwarf: waar heb je proef gereden met de 1.8TSI DSG ?
Ben misschien ook in de markt voor een 1.8TSI DSG en wil graag eerst zelf even wat rondjes er mee rijden om het gevoel van de benzine motor en natuurlijk de DSG te ervaren :)

heavy
26-09-2010, 22:17
Allright, positieve comments over de motor en de DSG had ik niet anders verwacht, maar hoe zit het bv met comfort, zicht rondom, gebruiksgemak van functies, wegligging etc..

Comfort:
Ik hou van een "stugge" auto en vindt het comfor meer dan goed
Zicht rondom:
Goed, wellicht iets last van de A stijl
Gebruiksgemak:
Afgelopen zomer twee weken met het gezin ( 2 volwassenen+2 kids ) op vakantie met het "rolletje" dicht, kofferbak is groot genoeg
Zowel de bestuurders als de bijrijders stoel zijn volledig verstelbaar
Verder zie folder ;-)
Wegligging:
Zeer te spreken, gewoon goed. Rij regelmatig in een lease Zafira 1.8, maar de XL stuurt beter.

Hoevelaken
15-11-2010, 16:44
Woensdag is het dan eindelijk zo ver. Na circa 1 1/2 week vertraging wordt mijn 1.8 TSI Altea XL DSG BHigh afgeleverd. Donderdag meteen maar een korte vakantie naar Zuid Duitsland. Zal niet meevallen om op de Duitse autobaan het inrijden niet te vergeten. Maar goed zo af en toe 140 km moet kunnen. Ik zal iedre paar duizend km verslag doen van mijn bevindingen.

blackstyle
15-11-2010, 22:57
Ben ook benieuwd naar je ervaringen. Goed idee om meteen maar voor de leeuwen te gooien. Voor zover er nog kinderziektes zijn, komen ze mooi aan het licht. Al winterbanden eronder? Alvast plezierige trip!

Hoevelaken
16-11-2010, 10:38
Ja afspraak voor monteren winterbanden op woensdagmiddag. Is niet verstandig om in dit jaargetijde naar Duitsland te gaan met zomerbanden.

sgt_Ripley
19-11-2010, 09:32
Rij nu 2 weken in de 1.8 TSI met DSG. Ervaring tot nu is prima. Fantastische motor; Soepel en snel, ook bij hoge(re) snelheid pakt'ie nog lekker op. De 17" slofjes (Agra) maken wel veel lawaai helaas. De pook vind ik persoonlijk foeilelijk, maar dat is een minor detail.
Merk btw ook bij harde wind en hoge snelheid een klapperend geluid op de voorruit. Ben er nog niet achter wat het is, maar vermoed dat het de wissers zijn? Iemand anders dit ook al ervaren?

blackstyle
19-11-2010, 10:54
Rij nu 2 weken in de 1.8 TSI met DSG. Ervaring tot nu is prima. Fantastische motor; Soepel en snel, ook bij hoge(re) snelheid pakt'ie nog lekker op. De 17" slofjes (Agra) maken wel veel lawaai helaas. De pook vind ik persoonlijk foeilelijk, maar dat is een minor detail.
Merk btw ook bij harde wind en hoge snelheid een klapperend geluid op de voorruit. Ben er nog niet achter wat het is, maar vermoed dat het de wissers zijn? Iemand anders dit ook al ervaren?

Bij alle windgeruisproblemen (deuren en spiegels) bij de Altea's was het opmerkelijk dat dit nooit toenam naarmate de snelheid hoger was; het werd eerder minder. In dit geval moet het dus wat anders zijn. Zijn de ruitenwissers goed gemonteerd? Bladeren onder het rooster?

sgt_Ripley
22-11-2010, 09:49
Het lawaai van de bandjes is mijn "eigen schuld".., maar de windruis irriteert behoorlijk. Ik las ergens dat het laten stellen van de portieren ieg de windruis kan verminderen. 'k zal binnenkort wel ff langs de dealer hiervoor, kunnen ze direct de wisserbladen checken.

blackstyle
22-11-2010, 10:58
Kijk even bij mijn andere topic bij Altea. Na het bijbuigen van de raamstijlen van mijn Altea is het windgeruis vrijwel tot nihil gereduceerd. Wel idioot dat Seat hieruit tot nog toe geen enkele lering heeft getrokken en ook de recente bouwjaren hier nog steeds last van hebben. Naar ik begrijp zijn alleen de spiegels in vorm gewijzigd, want ook deze veroorzaakten windgeruis.

Hoevelaken
25-11-2010, 12:51
Woensdag is het dan eindelijk zo ver. Na circa 1 1/2 week vertraging wordt mijn 1.8 TSI Altea XL DSG BHigh afgeleverd. Donderdag meteen maar een korte vakantie naar Zuid Duitsland. Zal niet meevallen om op de Duitse autobaan het inrijden niet te vergeten. Maar goed zo af en toe 140 km moet kunnen. Ik zal iedre paar duizend km verslag doen van mijn bevindingen.

Donderdag 25 november:
Terug van korte vakantie en eerste ervaringen na circa 1800 km gereden te hebben.

Comfort:
Auto voldoet volledig aan verwachtingen. Veercomfort en rijeigenschappen zijn prima. Zelfs bij het inrijden (laag in toeren rijden) komt auto meer dan goed mee in het verkeer. Je hebt op geen enkel moment het idee dat je als een "slak" over de weg kruipt. Dus zelfs in de stand "D" en maximaal toerental van circa 3000 toeren kom je meer dan gewoon met dagelijks verkeer mee.
Motor is bij stationair draaien zo stil dat je alleen aan je toerenteller kunt zien dat de motor loopt. Ook bij hogere snelheden hoor je de motor zo goed als niet.

DSG:
De DSG bak werkt uitstekend en schakelt zo goed als schokloos. Bij het rijden in de stand "D" hoor je wel bij afremmen van b.v 80 km naar 0 dat, omdat DSG heel lang in hoogste versnelling (7) blijft staan, een lichte brom van de motor (te laag toerental en snelheid bij te hoge versnelling). Als storend heb ik dit niet ervaren maar de brom is er wel.
In de stand "S" schakelt motor bij afremmen wel sneller terug en is brom helemaal verdwenen.
In de stand "S" gaat de auto er als een speer vandoor ook als je maar half je gaspedaal intrapt. I.v.m het inrijden heb ik nog niet het hoogste toerental opgezocht. Ik vermoed zelfs dat ik dat ook in de toekomst maar zeer zelden zal doen omdat de auto ook met minder toeren er al als een "speer" vandoor gaat. De brandstof consumptie zal dat zeker ten goede komen.

Brandstof gebruik:
Mijn brandstof gebruik kwam uit op 1 op 13 (7.7 liter per 100 km). Van de 1800 km grootste gedeelte (80%) snelweg en circa 20% provincialenweg. Zo goed als geen stad KM gemaakt.
Gereden snelheid op autoweg alle km grotendeels tussen 100 en 140 i.v.m inrijden heel veel gewisseld 100, 110, 120, 130 140, 130, 120 etc
Op provinciale wegen tussen 60 en 80 km. Ik verwacht niet echt dat dit schokkend zal afnemen ook als motor helemaal is ingereden. Gebruik bij stadverkeer schat ik in op 9 liter ( 1 op 11)!

Geluid:
Motor geluid zoals al eerder beschreven niet aanwezig.

Windgeruis spiegels en voorruit tot 140 km nauwelijks te horen. Je moet de radio uit zetten om dit goed te kunnen waarnemen. Omstandigheden waren wel heel erg gunstig windkracht 2 tot 3 tijdens de ritten. Hoe dit wordt bij b.v. windkracht 6 zal nog moeten blijken.
Vanaf 150 km hoor je heel vaag enig windgeruis opkomen rond spiegels en voorruit. Ook hier moet je goed luisteren als je de radio aan hebt. Een keer 170 km gereden waarbij windgeruis niet duidelijk toenam t.o.v. 150 km.
Ik vond op geen enkel moment het windgeruis storend.
Volume van de radio staat bij ons in de auto nooit erg hard (moet nog een gesprek mogelijk zijn bij ingesteld volume).

Banden:
Aangezien ik onmiddellijk mijn winterbanden (Dunlop 225 * 55 * 16") heb laten monteren kan ik buiten de eerste 30 gereden km geen uitspraak doen over geluid zomerbanden.
Mijn indruk is wel dat de zomerbanden op rit naar bandenboer iets minder hoorbaar waren dan met winterbaden op rit terug naar huis.
Op de eerste 1300 km (autowegen Duitsland en Nederland) afrolgeluiden tot 170 km niet als storend ervaren. Geluid neemt met toenemen van de snelheid wel natuurlijk geleidelijk toe maar was nooit storend. Reed hiervoor een Mercedes 200 CDI automaat waarbij afrolgeluiden ook aanwezig waren. Aangezien ik niet echt kan zeggen of dit nu duidelijk minder was zegt genoeg.
Een ander verhaal werd het op sommige stukken autoweg in Belgie. Bij grof asfalt vond ik afrolgeluiden bij circa 130 km wel erg storend (bij de Mercedes was ik ook altijd blij als die stukken weg achter ons lagen). Hier had ik wel duidelijk het idee dat geluidsniveau in Seat duidelijk meer aanwezig was. Zal dus ook wel gelden voor andere wegen maar verschil is dan blijkbaar bijna niet te horen. Als iemand wel eens de A67 van Eindhoven naar Antwerpen heeft gereden weet hij/zij wel wat ik bedoel. Ga je grens over veranderd asfalt en nemen afrolgeluiden met 100% toe.
Afrolgeluiden zijn bij deze winterbanden wel (niet storend) aanwezig van circa 50 tot ...... km.

Radio / Navigatie (RNS 315)
Geluidsniveau en kwaliteit ervaar ik als uitstekend. Bediening geeft ook geen problemen. Telefoon (N96) werkt uitstekend via bluetooth.
Een punt van kritiek heb ik wel wat betreft de geinstalleerde software deze is helaas niet up2date. De hele situatie van A2 bij Eindhoven is nog niet verwerkt. Dit ga ik in ieder met mijn dealer bespreken. Ik verwacht een gratis update hiervoor.

NB:
Vrijdag dealer gesproken. Hij zou het uitzoeken. In ieder geval geen meteen "nee". Ik zal melden wat het uiteindelijk resultaat is geworden. Mocht iemand wel nieuwere software op zijn RNS 315 hebben staan hoor ik dat natuurlijk graag.

Verlichting Bi-xenon
In een woord geweldig.

Afwerking auto:
Auto is keurig afgewerkt geen grote kieren etc. Kwaliteit van gebruikte materialen had beter gekund. Er is b.v. nog erg veel hard plastic (dashboard) aanwezig en ook zijn niet de beste kwaliteit aan schakelaars en knopjes gebruikt. Dat had ik natuurlijk al gezien bij de proefrit. Dit te vergelijken met b.v een Volkswagen is ook niet reeel aangezien de prijs van een Golf Plus in zelfde uitvoering ruim 9000 Euro meer kost. Dit accepteer je of je gaat voor de meerprijs van b.v. een Golf.
Als storend en echt heel goedkoop kan ik ook huidige afwerking niet ervaren. Maar verschil is er natuurlijk wel.

Dat mijn ervaring v.w.b. o.a afrolgeluiden en afwerking als subjectief moet worden gezien is duidelijk maar geeft toch een beetje een indruk van wat je kunt verwachten!

Mocht iemand nog specifieke vragen hebben over de Altea XL hoor ik het wel.

Bij circa 5000 km zal ik mijn ervaringen updaten.

Gr Gerard

sgt_Ripley
26-11-2010, 09:21
Donderdag 25 november:
Terug van korte vakantie en eerste ervaringen na circa 1800 km gereden te hebben.
Windgeruis spiegels en voorruit tot 140 km nauwelijks te horen. Je moet de radio uit zetten om dit goed te kunnen waarnemen. Omstandigheden waren wel heel erg gunstig windkracht 2 tot 3 tijdens de ritten. Hoe dit wordt bij b.v. windkracht 6 zal nog moeten blijken.
Vanaf 150 km hoor je heel vaag enig windgeruis opkomen rond spiegels en voorruit. Ook hier moet je goed luisteren als je de radio aan hebt. Een keer 170 km gereden waarbij windgeruis niet duidelijk toenam t.o.v. 150 km.
Volume van de radio staat bij ons in de auto nooit erg hard (moet nog een gesprek mogelijk zijn bij ingesteld volume).
Gr Gerard

Toch bijzonder! Ik moet de radio echt hard zetten om boven de windruis ut nog wat muziek te horen. Heb volgende week een afspraak bij de dealer om de portieren te laten stellen. Hopelijk heb ik daarna dezelfde ervaring als jij :)

Hoevelaken
26-11-2010, 21:41
Zou ik zeker doen. Dit moet toch op te lossen zijn. Op de Duitse site staat ook een en ander over windgeruis met name bij de Seat Altea (heel vaak van de spiegels). Bij de Seat ALltea XL komt dit blijkbaar minder vaak voor! Zal wel een kwestie zijn van slecht afstellen etc tijdens productie proces. Seat Altea XL heeft dacht ik ook andere spiegels gemonteerd!

sgt_Ripley
30-11-2010, 17:56
Nog iets wat ik vreemd vind: de parkeersensoren moeten handmatig aangezet worden, maar lijken automatisch uit te gaan zo gauw ik een bepaalde snelheid rij? Is dat ook jullie ervaring? Ik vind het rete-onhandig, want ik moet dus als ik op mijn bestemming kom, eerst de sensoren weer aanzetten voordat ik parkeer...

Hoevelaken
30-11-2010, 19:38
Ik heb de optische parkeersensoren i.c.m. de RNS 315. Parkeersensoren voor en achter worden automatisch geactiveerd zodra versnelling (DSG) in achteruit wordt gezet. Wil ik parkeersensoren activeren zonder versnelling eerst in achteruit te zetten moet ik dat ook via schakelaar parkeersensor doen.

NB: Parkeersensoren gaan ook bij mij automatisch uit als een bepaalde snelheid is bereikt (iets van 15 km).

VeeX
30-11-2010, 23:06
Nog iets wat ik vreemd vind: de parkeersensoren moeten handmatig aangezet worden, maar lijken automatisch uit te gaan zo gauw ik een bepaalde snelheid rij? Is dat ook jullie ervaring? Ik vind het rete-onhandig, want ik moet dus als ik op mijn bestemming kom, eerst de sensoren weer aanzetten voordat ik parkeer...
De hele rit parkeersensoren die aan staan, dat lijkt me pas lastig. Waait er een blaadje voor de sensor langs, het regent hard, iemand loopt rond je auto of iemand komt een beetje dicht achter je staan bij het verkeerslicht, PIIEEP !

FRchippie
30-11-2010, 23:13
De hele rit parkeersensoren die aan staan, dat lijkt me pas lastig.

Goeie oplossing tegen bumperkleven! Rijd je te dicht op je voorganger en de boel begint te piepen.

VeeX
30-11-2010, 23:14
Nou, dan moet je toch wel heel erg serieus aan het bumperkleven zijn :P Minder dan een meter, iets in die richting.

Hoevelaken
14-05-2011, 10:39
Seat Altea XL 1.8 TSI DSG Business High
Afgeleverd 17-11-2010
Donderdag 25 november:
Terug van korte vakantie en eerste ervaringen na circa 2200 km gereden te hebben.

Comfort:
Auto voldoet volledig aan verwachtingen. Veercomfort en rijeigenschappen zijn prima. Zelfs bij het inrijden (laag in toeren rijden) komt auto meer dan goed mee in het verkeer. Je hebt op geen enkel moment het idee dat je als een "slak" over de weg kruipt. Dus zelfs in de stand "D" en maximaal toerental van circa 3000 toeren kom je meer dan gewoon met dagelijks verkeer mee.
Motor is bij stationair draaien zo stil dat je alleen aan je toerenteller kunt zien dat de motor loopt. Ook bij hogere snelheden hoor je de motor zo goed als niet.

DSG:
De DSG bak werkt uitstekend en schakelt zo goed als schokloos. Bij het rijden in de stand "D" hoor je wel bij afremmen van bv. 80 km naar 0 dat, omdat DSG heel lang in hoogste versnelling (7) blijft staan, een lichte brom van de motor (te laag toerental en snelheid bij te hoge versnelling). Als storend heb ik dit niet ervaren maar de brom is er wel.
In de stand "S" schakelt motor bij afremmen wel sneller terug en is brom helemaal verdwenen.
In de stand "S" gaat de auto er als een speer vandoor ook als je maar half je gaspedaal intrapt. I.v.m. het inrijden heb ik nog niet het hoogste toerental opgezocht. Ik vermoed zelfs dat ik dat ook in de toekomst maar zeer zelden zal doen omdat de auto ook met minder toeren er al als een "speer" vandoor gaat. De brandstof consumptie zal dat zeker ten goede komen.

Brandstof gebruik:
Mijn brandstof gebruik kwam uit op 1 op 13 (7.7 liter per 100 km). Van de 2200 km grootste gedeelte (80%) snelweg en circa 20% provincialenweg. Zo goed als geen stad KM gemaakt.
Gereden snelheid op autoweg alle km grotendeels tussen 100 en 140 i.v.m. inrijden heel veel gewisseld 100, 110, 120, 130 140, 130, 120 etc.
Op provinciale wegen tussen 60 en 80 km. Ik verwacht niet echt dat dit schokkend zal afnemen ook als motor helemaal is ingereden. Gebruik bij stadverkeer schat ik in op 9 liter ( 1 op 11)!

Geluid:
Motor geluid zoals al eerder beschreven niet aanwezig.

Windgeruis spiegels en voorruit tot 140 km nauwelijks te horen. Je moet de radio uit zetten om dit goed te kunnen waarnemen. Omstandigheden waren wel heel erg gunstig windkracht 2 tot 3 tijdens de ritten. Hoe dit wordt bij bv. windkracht 6 zal nog moeten blijken.

Banden:
Aangezien ik onmiddellijk mijn winterbanden (Dunlop 225 * 55 * 16") heb laten monteren kan ik buiten de eerste 30 gereden km geen uitspraak doen over geluid zomerbanden.
Mijn indruk is wel dat de zomerbanden op rit naar bandenboer iets minder hoorbaar waren dan met winterbaden op rit terug naar huis.
Op de eerste 1300 km (autowegen Duitsland en Nederland) afrolgeluiden tot 170 km niet als storend ervaren. Geluid neemt met toenemen van de snelheid wel natuurlijk geleidelijk toe maar was nooit storend. Reed hiervoor een Mercedes 200 CDI automaat waarbij afrolgeluiden ook aanwezig waren. Aangezien ik niet echt kan zeggen of dit nu duidelijk minder was zegt genoeg.
Een ander verhaal werd het op sommige stukken autoweg in BelgiŰ. Bij grof asfalt vond ik afrolgeluiden bij circa 130 km wel erg storend (bij de Mercedes was ik ook altijd blij als die stukken weg achter ons lagen). Hier had ik wel duidelijk het idee dat geluidsniveau in Seat duidelijk meer aanwezig was. Zal dus ook wel gelden voor andere wegen maar verschil is dan blijkbaar bijna niet te horen. Als iemand wel eens de A67 van Eindhoven naar Antwerpen heeft gereden weet hij/zij wel wat ik bedoel. Ga je grens over veranderd asfalt en nemen afrolgeluiden met 100% toe.
Afrolgeluiden zijn bij deze winterbanden wel (niet storend) aanwezig van circa 50 tot ...... km.

Radio / Navigatie (RNS 315)
Geluidsniveau en kwaliteit ervaar ik als uitstekend. Bediening geeft ook geen problemen. Telefoon (N96) werkt uitstekend via bluetooth.
Een punt van kritiek heb ik wel wat betreft de ge´nstalleerde software deze is helaas niet up2date. De hele situatie van A2 bij Eindhoven is nog niet verwerkt. Dit ga ik in ieder met mijn dealer bespreken. Ik verwacht een gratis update hiervoor.

NB:
Vrijdag dealer gesproken. Hij zou het uitzoeken. In ieder geval geen meteen "nee". Ik zal melden wat het uiteindelijk resultaat is geworden. Mocht iemand wel nieuwere software op zijn RNS 315 hebben staan hoor ik dat natuurlijk graag.

Verlichting Bi-xenon
In een woord geweldig.

Afwerking auto:
Auto is keurig afgewerkt geen grote kieren etc. Kwaliteit van gebruikte materialen had beter gekund. Er is bv. nog erg veel hard plastic (dashboard) aanwezig en ook zijn niet de beste kwaliteit aan schakelaars en knopjes gebruikt. Dat had ik natuurlijk al gezien bij de proefrit. Dit te vergelijken met bv. een Volkswagen is ook niet reeel aangezien de prijs van een Golf Plus in zelfde uitvoering ruim 9000 Euro meer kost. Dit accepteer je of je gaat voor de meerprijs van bv. een Golf.
Als storend en echt heel goedkoop kan ik ook huidige afwerking niet ervaren. Maar verschil is er natuurlijk wel.

Dat mijn ervaring v.w.b. o.a. afrolgeluiden en afwerking als subjectief moet worden gezien is duidelijk maar geeft toch een beetje een indruk van wat je kunt verwachten!
Bij circa 10.000 km zal ik mijn ervaringen updaten.

Zaterdag 14 mei:
Inmiddels bijna 9.000 km op de teller en nog steeds super tevreden met mijn Altea XL.
Comfort: Hier valt niets aan toe te voegen is en blijft een zeer comfortabele reisauto waar je ook na uren sturen fris uitstapt.
DSG: zou ik altijd opnieuw bestellen is in een woord geweldig. Ik rijd 95% van alle kilometers in de stand D. Zou er geen stand S opzitten zou ik het niet echt missen.
Brandstofgebruik: Gemiddeld gebruik over gereden kilometers is 1 op 12,5 (8 liter op 100 km). Aangezien ik een vrij rustige rijstijl hanteer (althans bij optrekken) valt me dat iets tegen. Had gehoopt bij snelheden tussen 80 en 120 km per uur een verbruik van 1 op 13 of 14 te kunnen halen. Meeste kilometers zijn namelijk snelweg kilometers waarbij ik mij redelijk aan de voorgeschreven snelheden houd en een gebruik rond de 7 liter zou hebben verwacht. Aangezien de 1.4 TSI volgens dit forum niet veel zuiniger is toch blij dat ik de 1.8 TSI heb moeten kiezen (geen DSG leverbaar op de 1.4 TSI).
Geluid: Het geluidsniveau in de auto vind ik prima geen last van overdreven windgeruis of afrolgeluiden op goed onderhouden wegen tot snelheden van circa 170 km per uur (Duitse autobaan). Bij grof asfalt nemen de afrolgeluiden wel vrij snel toe wat m.i. komt doordat een minimale geluidsisolatie is gebruikt om afrolgeluiden buiten de auto te houden. Alles een kwestie van geld neem ik maar aan. Maar goed zou ik de configuratie van mijn Altea XL loslaten op een golfplus ben je ook ruim 9 duizend Euro meer kwijt en je hebt ook nog eens een kleinere auto. Sinds kort zijn mijn zomerbanden weer gemonteerd die nog minder geluid produceren dan de winterbanden.
RNS315: Geluid en gebruiksgemak radio, cd, telefoonmodule en navigatie voldoen aan de verwachting m.u.v. de voor ge´nstalleerde sofware die is verouderd en ik vind het nog steeds schandalig dat dit wordt meegeleverd op een nieuw navigatiesysteem. Hierover wordt o.a. op Internet veel over geklaagd ook door mensen die recent de auto afgeleverd hebben gekregen met de RNS 315. Hieruit kan ik opmaken dat er nog steeds geen update verkrijgbaar is. Mijn dealer zou contact opnemen zodra een update beschikbaar is! Onder welke voorwaarden die dan geleverd gaat worden liet hij zich niet echt uit! We komen daar wel uit was zijn antwoord.
Erg praktisch zijn de meegeleverde optische parkeersensoren voor en achter. Met name voren zou ik ze niet willen missen aangezien je eigenlijk niets van je motorkap ziet en daardoor zeer moeilijk de afstand kunt inschatten.
Verlichting Bi-xenon: geweldig!
Afwerking auto: Hier heb ik niets aan toe te voegen voldoet in alle opzichten.

Volgende update bij circa 20.000 km!
Gr Gerard

AlteaXL79
18-04-2012, 22:36
Mmm volgende wordt dus een 1.8 tsi dsg...