Autozine test de Ibiza ST

Lay-On

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
28
875_14437_300.jpg

http://www.autozine.nl/text/875.html
 

My1stIbi

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
1.395
Voor de afdekhoes van de bagageruimte is geen aparte bergruimte, dus deze gaat door de kofferbak schuiven.
? Afdekhoes ?
De 'klep' op de kofferruimte kun in volgens mij maar in weinig auto's apart opbergen...

smalle, harde banden
als of er fietsbanden onder zitten...

Ieder spoor van sportiviteit is bij deze eco-Ibiza zoek.
Duh. |:(

Beetje zonde van de kilobytes dit artikel. De rest van de onzin heb ik maar niet aangehaald. Negatieve teneur. Jammer.
 

Lers

New member
Lid geworden
31 aug 2010
Berichten
36
Sportief en zuinig gaat dan ook (bijna) nooit samen
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Dit verhaal al via site van ALH gelezen. Kennelijk een newbee in autoland die tester. 90% van de auto's heeft zo'n achterbank constructie.... En een ECO is geen scheurijzer. Niet tegenstaande dat die wagen gewoon wel lekker stuurt en rijd.
 

RudyZ

New member
Lid geworden
4 sep 2010
Berichten
155
Nog nooit zo'n slechte test gelezen, ik snap niet dat Autozine dit soort testen laat plaatsen.

"Het succes van de Ibiza is deels te danken aan het uiterlijk en dat is helaas niet het sterkste punt van deze stationcar." Tuurlijk, smaken verschillen, maar het uiterlijk is juist een heel sterk punt van deze auto!

"Alhoewel de kofferruimte bovengemiddeld groot is, is de procedure voor het opklappen van de achterbank zo omslachtig dat er in de praktijk weinig gebruik van zal worden gemaakt". In de eerste plaats kopen mensen de ST vanwege de grotere kofferbak vergeleken met de hatchback (430 tegen 292 liter). Dat de bank plat kan is mooi, maar niet specifiek voor de ST en het is iets waar je sowieso weinig gebruik van maakt. Van de grote kofferbak w?l. In de tweede plaats begrijp ik niet wat er omslachtig is aan het opklappen van de zitting en het neerklappen van de rugleuning. Wat had de tester dan verwacht?

"Ook als het gaat om bruikbaarheid is de Ibiza ST weinig overtuigend." H?, niet bruikbaar? Wat verwacht de testrijder dan van een middenklasser? De auto kan een gezin met drie kinderen en bagage snel, comfortabel en voordelig van A naar B verplaatsen, hoe bruikbaar wil je het hebben?

"Het hart van de EcoMotive wordt gevormd door een 1.2 liter driecilinder dieselmotor. Die roept herinneringen uit het verleden op: de zelfontbrander nagelt, rammelt, schudt en ratelt zoals alleen dieselmotoren van tien jaar geleden dat deden! Bovendien is de motor geheel afgesteld op zuinig rijden en niet op presteren. "

De 1.2 TDI levert 25 pk per cilinder van 400 cc, da's net zoveel als een 100pk 1.6 levert of een 125pk 2.0 liter. Da's helemaal niet slecht, sterker nog, de vorige generatie TDI's leverden 90 a 105 pk met 1.9 liter slagvolume. Met slechts 1.200 cc en drie cilinders wordt dus relatief veel vermogen geleverd. De motor is zuinig, omdat er maar drie cilinders zijn, dat scheelt in de motorweerstand, waardoor er meer diesel omgezet wordt in bruikbare energie (en niet in nutteloze warmte). Let maar eens op hoe langzaam de driepitter warm wordt in de winter (hou je jas maar aan).

Ook qua trekkracht is de drie-cilinder niet kinderachtig, 180 Nm is nog steeds meer dan de 175 Nm van de sterkste benzine-versie van de Ibiza. Dankzij die 180 Nm kun je vlot meekomen. En wat betreft het rammelen en nagelen, ik heb daar tijdens de proefrit niks van gemerkt. Sterker nog, de nieuwe generatie diesels is een stuk beschaafder dan de vorige, met als resultaat dat het motorgeluid op snelheid heel erg meevalt.

"Deze smalle, harde banden zorgen ervoor dat de auto extreem licht stuurt." De Ecomotive wordt uitgerust met Dunlops SP's in de maat 185/60R15. Dat zijn helemaal geen smalle banden, er zijn de afgelopen jaren heel wat middenklassers afgeleverd met smallere banden. En van extreem licht sturen is mij niets opgevallen, wellicht dat de testrijder nog nooit met stuurbekrachtiging heeft gereden?

"Als het aan de schakelhulp ligt, tokkelt de auto met 1.200 toeren per minuut over de snelweg; " Onzin, op snelheid draait de motor meer dan 2.000 toeren. Door de lange vijf draait de motor wel wat minder toeren dan gebruikelijk, maar echt geen 1.200 tpm. Wil je een beetje vlot meekomen, dan kun je beter de schakelindicator negeren, gewoon op gevoel doorschakelen, dat gaat het beste.

Al met al kun je niet anders dan concluderen dat de Seat Ibiza ST eigenlijk een hele goede aanbieding is, vooral in Ecomotive uitvoering. Wat heb je als gezin nog meer nodig?
 
Bovenaan