Rijtest Seat Exeo

Joh@n

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
26 aug 2010
Berichten
1.543
Rijtest Seat Exeo 2.0TDi 170pk Sport

Test gaat inmiddels al een jaartje mee, maar hij mag hier best nog...

SEAT Exeo 2.0TDi 170pk Sport - De nieuwe SEAT?
20090522-DSC_7083-004.jpg


Voor de introductie van de SEAT Exeo heeft het merk gebruik gemaakt van een strategie die je steeds vaker ziet in autoland. Door middel van diverse teasers en banners op websites werd de consument uitgedaagd om uit te vinden welk model er nou op de rol staat. Uiteindelijk werd er steeds meer duidelijk, na wat vage schetsen kwam er een website met daarop een aantal details van de auto. Tot slot werd in oktober 2008 de SEAT Exeo gepresenteerd op de autoshow in Parijs. Enige tijd erna verscheen de Exeo ST op de autosalon in Gen?ve, de stationvariant van de Exeo. Maar de grote vraag is: Is d?t de nieuwe SEAT?

Niet onder stoelen of banken

We kunnen er lang omheen draaien, maar SEAT heeft zelf ook al op diverse plaatsen aangegeven dat de Exeo eigenlijk een soort A4 versie 2.0 is. Voor de productie van het nieuwe model heeft SEAT de complete productielijn van de A4 vanuit Ingolstadt op transport gezet richting Martorell. Daar wordt nu de Exeo in elkaar gezet op dezelfde locatie als de overige modellen van het Spaanse merk. Het testexemplaar komt (uiteraard) ook uit deze fabriek vandaan.
Qua ontwerp is ook te zien dat het om een redesign van een ander model gaat. De neus en vooral de kont lijken wat gekunsteld over te komen. Overigens zijn de punten waar ik bij het prototype over viel, de grote naden en kieren in het uiteindelijke productiemodel verdwenen. Alle carroseriedelen sluiten erg goed op elkaar aan.

De testauto

20090522-DSC_7086-005.jpg


In deze test is meteen de dikste dieselvariant onder de loep genomen. Het gaat hier om een Exeo 2.0 TDI 170pk Sport, voorzien van een common-rail dieselmotor. Dit type motor zal waarschijnlijk bij velen een warm welkom toegeheten worden, al is het maar omdat de oudewetse Pumpe-D?se eindelijk de deur uit is gezet. Naast de 170pk CR motor is er ook nog een 143pk sterke variant leverbaar met dezelfde motorinhoud. De instapdiesel is een 120pk, met wederom een 2.0 blok Op benzinegebied is er keus uit de ouderwetse 1.6 met 102pk, een 1.8 turbo met 150pk en aan de top de 2.0TSi met 200pk.

Goed, genoeg algemeen gepraat, nu iets over de testauto. Zoals gezegd een 2.0TDI 170pk Sport, door de dealer voorzien van een aantal (in mijn ogen) leuke opties. We hebben het dan over xenonverlichting, een elektrisch te bedienen schuif/kanteldak, lederen bekleding en opvallende 19" lichtmetalen wielen. Daarnaast is de auto voorzien van een Eibach Pro verenset, wat de Exeo een stukje richting de aarde laat zakken. Andere nuttige zaken zijn parkeersensoren rondom, cruise control en een automatisch dimmende binnenspiegel. Overigens drijven al deze leuke opties en gadgets de prijs van de gereden Exeo op tot bijna ? 45.000,-!

Interieur

20090522-DSC_7130-012.jpg


De grootste sprong die SEAT gemaakt heeft op het gebied van kwaliteit is terug te vinden aan de binnenkant van de Exeo. Het dashboard komt rechtstreeks uit het vorige type A4 cabriolet, gemakkelijk te herkennen aan de 3 ventilatieroosters midden op het dashboard. Daarnaast zijn de stuurwielbediening, de aircomodule, bekerhouders en de tellerbak grotendeels gelijk aan de A4. Ik kan er eigenlijk erg kort over zijn, het ziet er allemaal erg mooi uit. In vergelijking met bijvoorbeeld de Leon waar veel kritiek op is qua materiaalgebruik laat SEAT hier geen steekje vallen. Er zijn geen vreemde kieren of naden te ontdekken, het voelt allemaal goed en zacht aan en er zijn tijdens het rijden geen kraakjes te ontdekken.

exeo.jpg


Qua bediening is het allemaal behoorlijk intuitief, wat van een auto in deze klasse ook verwacht mag worden. De airco heeft duidelijke knoppen en schermpjes en is zonder problemen te bedienen. Nadeel is dat hij wel vrij laag gepositioneerd zit, door de hogere plaatsing van de radio en vooral de bekerhouder+opbergvak. De tellers zijn goed te zien met het stuur in de juiste stand en de bedieningshendels voor ruitenwisser, knipperlicht en cruise control zitten binnen handbereik. De bestuurderssstoel is voorzien van een hoogteverstelling en een lendesteun en kan voor lange personen ver genoeg naar achteren. De armsteun is in hoogte te verstellen, zodat voor iedereen de juiste rijpositie is aan te nemen in combinatie met de stoelverstelling. Nu we toch goed zitten, gaan we maar eens rijden.

Starten...stilte...? Rijden maar!

De Exeo wordt gestart. Een vreemde gewaarwording, want waar is de zo bekende dieselnagel gebleven? Het 2.0 commonrail blok is stil, ondanks dat het een "koude" start is. Door de aanwezige isolatie in de Exeo en de mindere hoeveelheid lawaai van het moderne dieselblok is de auto lekker stil. Zowel stationair als tijdens accelereren komt er geen (storend) gedreun meer van onder de kap.

20090522-DSC_7077-001.jpg


Naast de rust valt er na de eerste meters nog iets op. Wat is de Exeo comfortabel! Het onderstel geeft de juiste zaken door aan de bestuurder en vervelende richels worden vrij netjes weggewerkt. Dat heb ik wel eens anders meegemaakt bij SEAT, waar sportief over het algemeen gelijk staat aan flink (en overdreven) hard. De SEAT Leon is vele malen stugger, zeker in de sportuitvoering, dan bijvoorbeeld een Ford Focus met Futura onderstel of een Volvo C30. Ondanks de verlaging en 19" velgen is de Exeo geen stuiterbak.
De stoelen zijn niet heel zacht, maar bieden lekker veel steun. De lederen bekleding maakt ze wel wat gladder, maar het is niet zo dat je de eerste de beste bocht eraf glijdt. Verder gaan ze ver genoeg naar achteren, ik zat met mijn 2 meter lengte nog niet op de achterste stand en zat al goed. De beenruimte op de achterbank blijft dan overigens wel minimaal, een veelgehoorde klacht over een andere auto uit de hogere middenklasse. Ohja, de Audi A4...

Wat betreft het sturen komt het gevoel grotendeels overeen met mijn huidige auto, de Leon. Direct, voor het mooie even te licht, maar genoeg feedback in bijvoorbeeld bochten om strakke lijnen te rijden. Het vermogen en koppel kan het onderstel behoorlijk goed aan, pas als je lomp in een bocht het gas intrapt grijpt het TCS in. Tussenacceleraties zijn in alle versnellingen zeer aangenaam, bij zo'n 1500tpm gaat de turbo stevig meeblazen en gaat de Exeo er als een speer vandoor. Het brandstofverbruik van dit alles is helaas moeilijk te oordelen, de auto had slechts 1200km op de teller staan.

20090522-DSC_7119-009.jpg


Conclusie

Aan het begin van deze test was de vraag of de Exeo de nieuwe SEAT is. Ik denk dat het moeilijk is om deze vraag met ja of nee te beantwoorden. De auto snijdt voor het Spaanse merk een bekende markt aan, die ze met de Toledo II ook al bedienden. Persoonlijk denk dat de Exeo best een bekende verschijning in het straatbeeld kan worden. De prijzen liggen relatief gunstig, het afwerkingsniveau is geweldig en de motorblokken zijn bijna allemaal up-to-date. De Exeo is een beetje een omgekeerde Leon. Waar de laatste het moet hebben van zijn evenwichtige uiterlijk en in mindere mate van het interieur, heeft de Exeo een net interieur met een wat twijfelachtig uiterlijk. De tijd zal het leren.

20090522-DSC_7112-008.jpg

Overige foto's

De testauto werd ter beschikking gesteld door:​


Auto Service Van der Velden
Verbreepark 21
2731 BR Benthuizen/Zoetermeer​
 

Tinos

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.159
Was al een oudere test, toch? Herinner me dat kapotte lampje nog.
Overigens, 45k voor een Seat...
 

Seat

New member
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
161
rijden = kwaliteit beleven op een nivo waar andere Seat modellen nog van mogen dromen. :p
 

Menaz

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
29 sep 2004
Berichten
15.040
Klopt, maar dit is gewoon een gegeven. De Exeo rijdt minder scherp dan bijvoorbeeld een Ibiza of Leon. Lees de testen maar.

Bijvoorbeeld:

http://www.autokopen.nl/autotests/2009/juni/Seat_Exeo_vorsprung_durch_Audi-technik.html

De Seat voelt lichtvoetig aan en volgt gewillig de bevelen van de bestuurder op. Voor de sportieve rijder biedt de besturing nog iets te weinig scherpte.
...
Op de vraag of de Seat Exeo een goede auto is kan ik alleen maar ‘ja’ antwoorden. Hij rijdt prima, zit goed in elkaar en heeft bovenal een gunstig prijskaartje. Tot zover het goede nieuws, want wat ik mis bij de Exeo is emoci?n. Seat bouwde de afgelopen jaren onder de vleugels van moeder Volkswagen zorgvuldig een eigen merkidentiteit op en dat schept bepaalde verwachtingen. Van Seat verwacht je een sportief getint model met een onderscheidende vormgeving en geen prijsbreker met een gerecyclede koets.


Deze conclusie, en dan met name de laatste zin, vat exact samen hoe ik over de Exeo denk.

De Exeo is binnen het huidige modellengamma kwalitatief een flinke stap omhoog. Hierdoor zijn de Spanjaarden voortaan min of meer genoodzaakt haar toekomstige modellen op een soortgelijk niveau neer te zetten. Anders wordt de kloof tussen bijvoorbeeld de Leon en Altea en de Exeo wel erg groot. Hopelijk kan Seat in de toekomst deze kwaliteit handhaven. Dat zou pas echt een doorbraak voor het Spaanse merk kunnen betekenen. De Exeo is in ieder geval een goede stap in dit richting. Nu alleen nog een ontwerp uit eigen inspiratie.
 
Bovenaan