[SEAT] [Cordoba 6K] Onregelmatige, bokkige motorloop AEE motorcode

Marcel de Jong

New member
Lid geworden
3 nov 2016
Berichten
11
Goedendag Seat-vrienden. Ik heb een vraag. Mijn Vario 1.6 uit 1998, motorcode AEE, stond twee weken stil met bijna lege tank en uit het niets rijdt hij heel bokkig, Het lijkt op versleten koppeling, maar die zit er pas 12.000 km onder en stationair staat het blok ook te schudden, neigt een beetje naar op 3 cilinders lopen.Ik ga ervan uit dat het dus niet in de koppeling zit. Ook de startmotor wil soms meteen maar meestal na een paar keer de motor aanslingeren. Zou het door vocht kunnen komen? iemand zei vocht in de motor, en dat ik dit er wel uit zou rijden. Als ik stilstaand een hoger toerental maak, merk ik niets van de rare motorloop. Rijdend kom ik in zn drie bij zo'n 65 km/u op een motorloop zonder schokken. Het lijkt wel of ie dan pas ff goed gaat lopen. Ik wil sowieso de bougies en bougiekabels vervangen, aangezien deze er al te lang inzitten. Ik zag dat ook de rotor en verdeelkap aan vervanging toe zijn, dus die gaan ook mee. Voordat ik meer schade aan de motor toe doe, wil ik jullie advies/hulp vragen. Alvast bedankt,met vr.groet, Marcel
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.671
Alles wat met de ontsteking te maken heeft nakijken. Daarnaast ook denken aan onderdelen zoals het benzinefilter, injectors etc. Maar dit neigt meer naar iets in je ontsteking

Als je vocht in je blok hebt, dan heb je volromige mayo onder je olievuldop. Zo niet, dan zit er geen vocht in je olie.

[edit]
Lees je auto ook even uit, misschien dat er nog relevante foutcodes instaan.
 

Marcel de Jong

New member
Lid geworden
3 nov 2016
Berichten
11
Ik trof geen mayo aan onder de vuldop. Benzinefilter haal ik maandag ook. Het valt me wel op dat ik regelmatig aardig wat koelvloeistof moet bijvullen. Ik zie geen witte rook uit de uitlaat. Heeft het nog zin om de bougiekabels 1 voor 1 los te halen en dan te starten, kijken welke cilinder problemen geeft?
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.671
Ok, dan heb je iig geen overmatig vocht in je olie. Ik zou beginnen met de bougies loshalen en kijken naar de staat ervan. Misschien ben je er zo achter...
 

rampie95

Member
Lid geworden
23 aug 2014
Berichten
346
Ik heb het idee, dat je je ontsteking eens moet na kijken.
Heb het momenteel ook bij mijn Cordoba 1.6 AUR, bij mij bleken het misfires te zijn.

Just my 2 cents ;)
 

Marcel de Jong

New member
Lid geworden
3 nov 2016
Berichten
11
Ik heb nieuwe bougies geplaatst, en de kabels en stekkers inspoten met beetje electrospray. Auto rijdt weer als een zonnetje. Ik heb vandaag ook maar verdeelkap en rotor gehaald, die zagen er ook niet goed meer uit. Oude bougies zal ik nog ff bekijken, in eerste instantie kon ik er niks aan zien.
 

Marcel de Jong

New member
Lid geworden
3 nov 2016
Berichten
11
Ik hou nu wel het koelvloeistof-nivo ff goed in de gaten. kan het zijn dat ik lekkage heb door het overdrukventiel in de dop ??
 

rampie95

Member
Lid geworden
23 aug 2014
Berichten
346
Ik zou even alle leidingen goed na lopen en controleren of hij mogelijk niks lekt langs het rubber van je thermostaat.
 

Marcel de Jong

New member
Lid geworden
3 nov 2016
Berichten
11
Nou, te vroeg gejuicht helaas. :'( Meer dan 50 km gereden zonder problemen, dagje gestaan en nou lijkt het probleem nog erger te zijn. Hij loopt nu continu onregelmatig, terwijl ik em goed had weggezet. Optrekken wil ie nauwelijks,en waar hij voorheen op een bepaalde snelheid weer 'normaal" leek te draaien, doet hij dit nu helemaal niet meer. Ik heb de nieuwe verdeelkap en rotor geplaatst, maar dit verhelpt het probleem niet. Iemand zei kijk ff naar de bobine. Hij start ook steeds beroerder, pas na 3 keer starten wordt de motor aangeslingerd.
 

Marcel de Jong

New member
Lid geworden
3 nov 2016
Berichten
11
Ik wou eerst een tweedehands bobine bestellen (Polo met minder als 50.000 km), maar kon nu een nieuwe Magneti Marelli bestellen voor 20 euro. Daarbij set Bosch-kabels, totaal 70 euro incl. verzenden. Kan ik die oude bobine nog doormeten trouwens?
 

Marcel de Jong

New member
Lid geworden
3 nov 2016
Berichten
11
Andere vraag, die verdeelkap zit normaal in die metalen behuizing geklemd. Nu heb ik een Facet-kap van Brezan, maar deze is net iets kleiner qua buitendiameter en kan ik niet zoals de oude Marelli in de behuizing klemmen. Kan ik die behuizing weglaten??
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.671
Weet je 100% zeker dat je de goede hebt? Kan zijn dat jouw serie twee (of meer) verschillende types ontstekingen heeft (verschillende merken), dan hoort er ook een andere verdeelkap bij. Is iig bijvoorbeeld bij mn Golf 3 wel het geval...
 

Marcel de Jong

New member
Lid geworden
3 nov 2016
Berichten
11
Ik heb nu een marelli kap gevonden, en bijpassende rotor. Maar alleen al de nieuwe bosch-kabels ism de al geplaatste bosch bougies en de oude verdeelkap + rotor deden al wonderen. Auto rijdt weer normaal, maar ga em toch nog laten uitlezen. Iemand nog een goed adres in of bij Amsterdam ??
 
Bovenaan