[SEAT] [Cordoba 6K2] Aansluiting egr klep

fdoorenbosch

New member
Lid geworden
19 aug 2012
Berichten
8
Hallo,
Ik heb een Seat Cordoba 1,4 16V uit 2001 (6k2), waarvan ik de foutcode P0402 krijg op de OBD.
Volgens mij kan dat de EGR klep zijn die vuil of vervangen moet worden.
Nu zag ik dat er een luchtaansluiting op zit, maar bij mij zit niets aangesloten.
Heb zitten zoeken waar die eventueel aangesloten hoort te zitten, maar ik kan niets vinden.
Ik kan mij niet voorstellen dat er niets op hoort (heb op onderdelenlijn foto's gezien met een slang er op).
Wie weet waar die op moet en kan eventueel een fotootje erbij leveren?

Vast bedankt

Fred
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.729
Schiet eens een foto dan weten we hoe het er bij jou uitziet :) En heb je toevallig de foutcode al opgezocht? Er bestaat veel informatie over vag foutcodes. Zal je deze cadeau geven ;)

http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-16786.html

Mogelijke verschijnselen:

Misschien 'drivability problems' zoals pingelen (te vroege ontsteking) als de motor wordt belast
Andere verschijnselen zijn ook mogelijk
Verminderd vermogen
Verhoogde emissiewaarden
Emissielampje brandt
Storingslampje (MIL) brandt

Mogelijke oorzaken:

Bedrading en/of aansluitingen van/naar de EGR defect
De DPF sensor (differential pressure) is defect
de egr-gasstroom wordt door een vernauwing gestuurd en daardoor onstaat een drukverschil waarvan de waarde een indicatie is van de hoeveelheid egr; de DPF meet dat drukverschil
De EGR blijft open staan
De EGR klep (N18 ) is defect (lekt of staat permanent open)
De EGR klep (N18 ) gaat niet dicht wegens gebrek aan vacu?m
EGR elektrisch circuit open, kortsluiting naar min of plus
Motorregelmodule

Mogelijke oplossingen:

Check / repareer bedradingen en aansluitingen van/naar de EGR
In de uitlaat-voorpijp zit een voor-katalysator. Daaruit komen spaanders en die gaan in de EGR klep (N18 ) zitten zodat die open blijft staan. Uitlaat voorpijp demonteren, goed reinigen of vervangen. Ook de EGR klep (N18 ) vervangen. EGR moet opnieuw worden ingeleerd
Check (meetwaardeblokken) de EGR
wissel (N18 ) (klep die de EGR bedient) om met de (N75) (klep die de turbodruk regelt), want die zijn onderling verwisselbaar (tenminste voor diagnose doeleinden). Kijk dan of het EGR systeem werkt bij stationair toerental. Als dat nog steeds niet werkt, controleer dan de bedrading van/naar de (N18). Als dat ook in orde is, ga dan het mechanische gedeelte inspecteren
Check / vervang de DPF sensor
kontroleer het voltage van de DPF sensor, ?n tijdens stationair, ?n als de EGR open staat
Check (meetwaardeblokken) / vervang Regelmodule Motor
 
Bovenaan