[SEAT] [Exeo 3R] Eerste week en 1200 km in de EXEO 2.0 TDI 143 pk Style

Foxbat

New member
Lid geworden
10 jan 2012
Berichten
38
Eigenlijk bij toeval bij deze auto gekomen. Mijn zoon attendeerde me op deze Spaanse A4 en zijn strakke prijsstelling. Na diverse testen te hebben gelezen viel mij op dat in Engeland, Duitsland (!) en Spanje de auto bijzonder goed werd ontvangen en als een sterk verbeterde A4 met de moderne motoren werd gezien met dito uitstraling en kwaliteit. Echter, de Nederlandse testen snoven meewarig over een zielige vertoning dat grote broer VW aan Seat een oud model en een productielijn had gegeven waarmee ze de zakelijke markt op konden. En ja als leaserijder moet je natuurlijk wel kunnen zeggen dat je in een Audi rijdt en niet in een Seat. Daar heeft men daar blijkbaar een hoop centen voor over.... De auto werd eigenlijk niet op zijn kwaliteiten beoordeeld en was de teneur in mijn optiek onbegrijpelijk negatief. Voordeel is dat de Exeo's 2.0 TDI's van twee jaar oud met betrekkelijke weinig kilometers te koop staan voor zo'n 19000 Euro. Een afschrijving van zo'n 13000 Euro in twee jaar. Veel kwaliteit voor relatief weinig geld. Als je van plan bent er lang mee door te rijden is het wel een slimme keus. Ik ben dus de gelukkige bezitter van een dergelijke auto met 45.000 km onder de wielen die geleverd is door een Seat dealer met de nodige garantie. Ik beleef het in ieder geval als een nieuwe auto.

Na een week en 1200 km ben ik erg onder de indruk van de auto. Heerlijke motor (koppel en stil), uitstekende stoelen, prima uitrusting, solide gevoel en een bijzonder plezierig weggedrag. Uiteraard zijn er wat minpuntjes zoals de beperkte ruimte achterin, het missen van een diefstalproof ge?ntegreerd audio/navigatiesysteem (RNS-E is te gewild bij het boevengilde), de dagrijverlichting en Xenon is prima, maar is het storend dat de instrumentverlichting dan uit is in de stand AUTO en veroorzaken de spiegels boven de 140 ruisgeluid. De ingebouwde bluetooth is wat omslachtig en heb ik al te vaak 'Abruch' mogen horen. Gebruik ligt rond de 18 km per liter, maar dan moet je rustig aan doen. Al met al een fijne auto waar ik nog jaren plezier van kan hebben. Het blijft vreemd dat veel lieden geen idee hebben wat een Exeo is en veroorzaakt het nogal wat vraagtekens bij mijn mededeling dat ik nu een andere wagen rij. Voorheen ruim negen jaar een Toyota Avensis D-4D en 320.000 km. Het is leuk de Spaanse en Duitse forumdiscussies te lezen naast dit plezierige Nederlandse forum.
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Je hebt helemaal gelijk. Jouw voordeel valt met die keuze goed. Heb je nog een mooie foto van je aanwinst? Veel plezier ermee :w
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.999
Echter, de Nederlandse testen snoven meewarig over een zielige vertoning dat grote broer VW aan Seat een oud model en een productielijn had gegeven waarmee ze de zakelijke markt op konden.

Ook de Nederlandse testen waren positief, maar Nederlanders moeten altijd wat te zeiken hebben en als er een begint papegaait de rest dat gewoon na. Bijvoorbeeld zeuren over beenruimte achterin (is bij veel auto's/sedans minimaal), te grote kieren tussen de knoppen.
De Nederlandse testen waren o.a. positief over de wegligging, remmen en het sterk verbeterde onderstel.

Rij zelf sinds juni 2009 in een Exeo Style met een 'oude' 1.8T benzine motor (1:11.8) en heb ondertussen iets meer dan 42000km op de teller. In de twee en half jaar dat ik de auto heb, heeft de Exeo tot op heden geen kuren gehad. Dat komt denk ik omdat de meeste kinderziektes er al uit waren.
Heb geen RNS-E maar een TomTom Go920 (400 euro). Deze was net een jaar oud toen ik de Exeo kocht en vond het een beetje zonde om de TomTom in te ruilen voor de dure RNS-E.
Wat ik wel mis zijn parkeersensoren voor. Vind het wel jammer dat PON de instapverlichting in de portieren en de voetverlichting heeft weggelaten. Heb de onderdelen ondertussen in huis en hoop het dit jaar dan maar zelf in gaan bouwen.
 
Bovenaan