[SEAT] [Ibiza 6F] Onderhoudsbeurten

Seat zonder sofa's

New member
Lid geworden
25 nov 2017
Berichten
217
Ik heb een Ibiza FR Business Intense van december 2017
Ik kreeg op mijn dashboard een melding voor onderhoud (steeksleutel met een aantal dagen)
Als je de kilometerteller-resetknop een aantal seconden ingedrukt houdt, kun je het soort onderhoud zien.
Bij mij geeft hij dan "inspectie".
In het onderhoudsboekje blijkt dat er 2 soorten onderhoud zijn: De "LongLife Service (variabel)" en de "Tijds- en afstandsafhankelijke service (vast)".
Bij de longlife service moet er een code PR Q/6 staan op een sticker in het onderhoudsboekje en moet dit zijn aangekruist op een bepaalde blz in dit boekje.
Bij de codes PR Q/1, 2, 3, 4 en 7 heb je de tijds/afstandsservice.
Ik heb geen sticker en op de specifieke blz is geen van beide hokjes aangekruist..
Na 1,5 jaar (29.000 km juni 2019) heb ik een onderhoudsbeurt gehad.
Bij deze beurt is de longlife service aangevinkt (klopt ook met de door mij betaalde prijs 345,-)
Tevens staat er bij de onderhouds-blz dat de volgende servicebeurt is bij 59.000 km of juni 2021. (ik zit nu op 47.000 km)
Betekend dit dat de garage het service-interval verkeerd heeft gezet en dat ik hem nu gewoon zelf kan resetten ?
 

Dennis20VT

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
233
Na de eerste beurt (30.000 of 2 jaar) zal de auto ieder jaar naar de werkplaats moeten.
Inspectie (30.000 of 1 jaar)
Olieservice (30.000 of 2 jaar)
 

Seat zonder sofa's

New member
Lid geworden
25 nov 2017
Berichten
217
Na de eerste beurt (30.000 of 2 jaar) zal de auto ieder jaar naar de werkplaats moeten.
Inspectie (30.000 of 1 jaar)
Olieservice (30.000 of 2 jaar)

Wat is dan het verschil tussen beide service soorten ?
Dan kun je beter niet 340,- betalen voor de LongLife , maar 110,- voor een Inspectie, als je je eerste onderhoudsbeurt hebt.
Als er toch geen verschil is wanneer en welke beurt er op volgt.
En waarom staat er in mijn onderhoudsboekje dan dat de volgende beurt na 2 jaar of 30.000 km is (nu is het geen van beiden)
 
Laatst bewerkt:

Leon097

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
13 okt 2019
Berichten
996
Opzich wel vreemd, want mijn Leon staat op Long Life, en de olie en inspectie service vallen samen. Ik kan nu ongeveer nog 13000km rijden of 300-400 dagen (uit mijn hoofd). Dat is dus langer dan een jaar. Nu is het wel zo dat hij zijn laatste beurt niet bij een Seat dealer heeft gehad.

Daarnaast past de service interval zich aan je rijgedrag aan. Bij een pittige rijstijl en/of kortere ritten kan de interval dus verkorten.
 
Laatst bewerkt:

adjego

Administrator
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
4.597
Dit is gewoon verkeerd gereset bij de eerste beurt. Gebeurt helaas vaker. Longlife blijft ook gewoon na de eerste beurt staan, dus onderhoud om de 2 jaar of max 30.000 km.
 

tomtadeus

New member
Lid geworden
5 jan 2018
Berichten
8
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Ik heb na 30.000 kilometer in oktober 2019 (1.5 jaar na aanschaf) de eerste beurt gehad, ook +- *340 betaald. De volgende beurt staat nu ook weer gepland in oktober 2020 volgens de app, ?f na 30.000 km. Dit is dus conform de website over long-life intervallen, namelijk of 1 jaar na de laatste beurt, of na 30.000 km. https://www.seat.nl/service/onderhoud-en-reparatie/longlife-service
 

adjego

Administrator
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
4.597
Vind het wel bijzonder. Mijn Leon van 2011 viel ook onder longlife en dat was gewoon altijd om de ongeveer 30.000 km. Volgens de site zou die ook om het jaar moeten voor inspectie. Lijkt eerder gewoon geld vangen voor de dealer.
 

Leon097

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
13 okt 2019
Berichten
996
Moet ook wel bekennen dat mijn laatste Long Life niet bij een Seat dealer was, maar bij een andere merkdealer. Dus wellicht dat de offici?le dealer hem dus inderdaad op 1 jaar zet.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.408
Wat mogelijk ook een rol speelt is dat de dealer ziet dat bijvoorbeeld remblokken of banden nog een jaar/15k km verder kunnen maar geen 2 jaar/30k km en het interval daarom op 1 jaar zet. Mijn Fabia stond oorspronkelijk ook op long life onderhoud, en toen ik 'm kocht bijna 1,5 jaar oud en 45k km heb ik opnieuw een longlife beurt voor aflevering laten doen. Volgens de auto had ie ook pas weer onderhoud nodig na 2 jaar en 30k km, alleen heb ik besloten om na pakweg anderhalf jaar vroegtijdig onderhoud te doen en het interval vast op 15k km/1 jaar te zetten. Ik rij iets minder dan 15k km per jaar, dus voor mij is dat goed, en hoef ik niet extra bang te zijn dat de turbo door vervuilde olie (slechte smering) vroegtijdig de geest geeft. De auto was oorspronkelijke eigendom van de leasepoot van de dealer, dus heeft altijd dealer onderhoud gehad.
 

D&=

Member
Lid geworden
8 dec 2016
Berichten
168
Toevallig laatst met de seat dealer over gesproken. Ik had eerst een Ibiza uit 2011 met longlife service en nu een Leon uit 2015 met longlife. De Ibiza moest om de 30000 of 2 jaar en de Leon hetzelfde maar daarnaast sowieso elk jaar een inspectiebeurt.
Ik heb me laten vertellen dat is gebleken dat de 30000 of 2 jaar in sommige gevallen te lang is met het gevolg dat er om die reden schade kan ontstaan aan de auto. Om dit te voorkomen is de inspectiebeurt in het leven geroepen.
Ik rijd ongeveer 18000 per jaar en laat maar gewoon(met wat twijfel over de noodzaak) de inspectiebeurten uitvoeren. Komt ook bij dat wanneer je het niet laat uitvoeren je ook je recht op pechhulp verliest.
Als ik de kosten voor een jaar pechhulp via een andere partij van de kosten van een inspectiebeurt afhaal valt het best mee.. :mrgreen: :mrgreen:
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.408
Ik last juist op het Skodaforum, dat het argument om op 3 jaar een inspectiebeurt te doen, de vervanging van de remvloeistof zou zijn, vervolgens zit je verversing van de remvloeistof dus iedere keer precies tussen de 2-jaarlijkse onderhoudsbeurt (bij weinig km's). Daarnaast lijkt de Vag-groep nu het interval van 2 jaar/30k km te lang te vinden, blijft de vraag of dit gebaseerd is op veranderd technisch inzicht, of dat VW gewoon extra geld moet binnenharken.
 

Leon097

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
13 okt 2019
Berichten
996
Ik blijf het ook vreemd vinden. Anyway, dit topic heeft me wel aan het denken gezet. Mijn auto heeft bij aflevering in augustus vorig jaar een Long Life beurt gehad. Theoretisch gezien zou ik nog +/- 13000 km kunnen rijden. Nu rijd ik best veel en lange stukken, en denk dat ik (mede door een chippie) gewoon rond augustus weer een beurt laat doen.

Twijfel alleen nog of het de dealer wordt, of een gespecialiseerde VAG eenmanszaak waar ik goede ervaringen mee heb.
 

D&=

Member
Lid geworden
8 dec 2016
Berichten
168
Ik last juist op het Skodaforum, dat het argument om op 3 jaar een inspectiebeurt te doen, de vervanging van de remvloeistof zou zijn, vervolgens zit je verversing van de remvloeistof dus iedere keer precies tussen de 2-jaarlijkse onderhoudsbeurt (bij weinig km's). Daarnaast lijkt de Vag-groep nu het interval van 2 jaar/30k km te lang te vinden, blijft de vraag of dit gebaseerd is op veranderd technisch inzicht, of dat VW gewoon extra geld moet binnenharken.
Ik heb bij mijn Ibiza wel eens remvloeistof laten vervangen in het jaar dat hij geen onderhoudsbeurt kreeg, dus alleen een afspraak gemaakt voor de remvloeistof. Als dit dus daadwerkelijk de reden van het invoeren van de inspectiebeurt is betekent het dus dat je naast de remvloeistof ook voor de inspectiebeurt betaalt en dat het dus inderdaad lijkt op 'makkelijk wat extra inkomsten genereren'.

Ik blijf het ook vreemd vinden. Anyway, dit topic heeft me wel aan het denken gezet. Mijn auto heeft bij aflevering in augustus vorig jaar een Long Life beurt gehad. Theoretisch gezien zou ik nog +/- 13000 km kunnen rijden. Nu rijd ik best veel en lange stukken, en denk dat ik (mede door een chippie) gewoon rond augustus weer een beurt laat doen.

Twijfel alleen nog of het de dealer wordt, of een gespecialiseerde VAG eenmanszaak waar ik goede ervaringen mee heb.
Je zou eens in je onderhoudsboekje kunnen kijken wat ze daarin hebben geschreven wanneer je weer terug verwacht wordt.. Komt nog wel eens voor dat daaruit blijkt dat je boardcomputer de verkeerde service-interval aangeeft.(of andersom natuurlijk.. :mrgreen: )

Heel persoonlijk natuurlijk, maar ik ga altijd naar de dealer. Vooral omdat Seat erg schappelijk is m.b.t. coulance buiten de garantieperiode van de auto, mits deze altijd dealer onderhouden is geweest. En de mobiliteitsservice vind ik ook wel prettig.. :)
 

Leon097

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
13 okt 2019
Berichten
996
Je zou eens in je onderhoudsboekje kunnen kijken wat ze daarin hebben geschreven wanneer je weer terug verwacht wordt.. Komt nog wel eens voor dat daaruit blijkt dat je boardcomputer de verkeerde service-interval aangeeft.(of andersom natuurlijk.. )

Heel persoonlijk natuurlijk, maar ik ga altijd naar de dealer. Vooral omdat Seat erg schappelijk is m.b.t. coulance buiten de garantieperiode van de auto, mits deze altijd dealer onderhouden is geweest. En de mobiliteitsservice vind ik ook wel prettig..

Ja de dealer overweeg ik ook puur voor de mobiliteitsservice. Tot nu toe heeft de Leon twee beurten gehad. Een bij de offici?le Seat dealer. En een bij een Hyundai dealer (waar ik hem heb gekocht). Wat ook meespeelt is dat hij gechipt is. :p
 

Seat zonder sofa's

New member
Lid geworden
25 nov 2017
Berichten
217
Ik was dit topic begonnen in juni toen mijn auto aangaf dat hij een inspectiebeurt nodig had (exact 1 jaar na het Longlife-onderhoud).
Uiteindelijk heb ik besloten door te rijden tot circa 3 jaar na aankoop (57.000km) (dus 1.5 jaar na de vorige Longlife beurt)
Ik ben deze keer naar een Vakgarage gegaan (5 min lopen naar het werk).
Ik heb hem een grote beurt laten geven.
Kosten € 385,-
Vervangen; oliefilter, interieurfilter, luchtfilter, bougies en motorolie (volgens de monteur 1.5 uur werk)
De specificatie op de SEAT-garagerekening was minder duidelijk, maar het uitgevoerde werk lijkt ongeveer gelijk.
Dus qua prijs had ik ook naar een dealer kunnen gaan (achterruitenwissertje is wel goedkoper € 10.5))
 
Bovenaan