[SEAT] [Leon 5F] Cupra 300 Koelvloeistof verdwijnt en komt terug

JordyVLK

New member
Lid geworden
26 mrt 2024
Berichten
8
Hallo allemaal,

Ben ik weer die probleempjes heeft met de Cupra...:rolleyes:

Toen ik de auto kocht heb ik koelvloeitstof bijgevuld, hier heb ik ongeveer 3 weken mee kunnen rijden tot dat het dashboard aangaf dat er geen koelvloeistof meer in zat. (Kwam naar boven toen ik een dikke pull deed) Verbaasd en snel maar weer bijgevuld. Elke dag gecheckt en bleef op max hangen. Dit gedaan voor ongeveer 2 weken. Geen druppel eruit.

De auto moest vorige week woensdag naar de garage en heeft daar gestaan tot vrijdag. Hier stond die nog steeds op max. Ook een reden dat ze het nog wouden afwachten om te checken.

Ik blij dat ik de auto terug had dit weekend, ben een keer op en neer gegaan naar een andere stad (ong 100km) en dag erna in mijn eigen stad even lekker op Sport gereden en de auto goed sportief gebruikt (moet kunnen mag ik hopen :))

Ik de motorkap open gedaan na het sportief ritje, zit de koelvloeistof weer (bijna) op min...
Ik ben nog een klein stukje gaan rijden op normaal tempo en toen heeft de auto ongeveer 2 uur stil gestaan. Daarna weer gecheckt, stond die weer op max...

Is dit normaal dat mijn koelvloeistof zoveel schommelt? Moet ik mij zorgen maken hierom?
Mijn gevoel gaat erna uit dat als de auto echt sportief gebruikt word dat het gewoon teveel druk op bouwt of ergens de koelvloeistof moet opslaan om te verkomen dat de motor te warm word en als die dan teveel gepakt heeft het gewoon weer terug spuugt. Zoals ik in het begin zei had ik hem bijgevuld nadat het op mijn dash kwam en toen redelijk normaal gereden en toen kwam er geen druppel uit.

Iemand een idee wat het zou kunnen zijn? In principe verlies ik niks, krijg het later weer terug. Ben gewoon bang dat als ik bijvoorbeeld lange ritjes moet doen dat ik dadelijk langs de weg kan staan totdat die weer terug komt...

En dan kan ik voorbereiden op de kosten om te repareren.

Groetjes!

Foto's:

foto 1 - na gebruik
foto 2 - Na dat die 2 uur stil heeft gestaan
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.671
Zijn er werkzaamheden geweest in het verleden mbt kvs of je koelers?

Ik denk dat er ergens nog wat lucht zit wat niet de kans krijgt om te ontsnappen. Kvs bijvullen onder vacuum zou dat probleem kunnen oplossen. Of bij de dealer even de ontluchtingsprocedure opvragen (of goed zoeken op het web).

Gezien alles binnen de min/max plaats vind zou ik me niet meteen heel erg zorgen maken.
 

DriverSeat

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
10 jan 2015
Berichten
2.340
Het hoort niet zoveel te fluctueren. Eerst misschien de juiste ontluchtings procedure laten uitvoeren als dat nog niet is gedaan.
Heb je al gecontroleerd of het silicaat zakje nog intact is?
 

Adibo

Well-known member
Lid geworden
17 mei 2022
Berichten
639
Het hoort niet zoveel te fluctueren. Eerst misschien de juiste ontluchtings procedure laten uitvoeren als dat nog niet is gedaan.
Heb je al gecontroleerd of het silicaat zakje nog intact is?
Wat is dat met het zakje? Laten ze die staan of zo?
 

DriverSeat

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
10 jan 2015
Berichten
2.340
Dealers weten er geloof ik nauwelijks iets van. Als het zakje scheurt en de silicaat in de kvs gaat rondzwerven kan de kachelradiateur geblokkeerd raken. Dan doet je verwarming het niet meer, maar andere gevolgen zijn ook niet uit te sluiten.

Edit: sommige auto‘s hebben zo’n zakje in het kvs reservoir zitten. Dat staat dan op het reservoir vermeld.
 

Leoncupivo

New member
Lid geworden
25 sep 2020
Berichten
23
Ik denk dat je je te druk maakt, weet wel dat na een rit het systeem onder druk staat, dus als je de dop er voorzichtig af haalt dan stijgt het niveau weer.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.393
Wat @nd-photo.nl omschrijft kan wel verklaren waarom het peil behoorlijk zakt, maar niet waarom het dan weer kan stijgen.

Daarom denk ik waarschijnlijk in dezelfde richting als @XPtuning ik begin aan een lekkende koppakking te denken. Is de kleur van de koelvloeistof ook verandert? Als er onder druk wat olie (vanuit de koppakking) in de koelvloeistof komt, kan dit wel de stijging van het kvs peil verklaren. En hoe is het in die periode met je oliepeil?
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.609
Wat @nd-photo.nl omschrijft kan wel verklaren waarom het peil behoorlijk zakt, maar niet waarom het dan weer kan stijgen.

Daarom denk ik waarschijnlijk in dezelfde richting als @XPtuning ik begin aan een lekkende koppakking te denken. Is de kleur van de koelvloeistof ook verandert? Als er onder druk wat olie (vanuit de koppakking) in de koelvloeistof komt, kan dit wel de stijging van het kvs peil verklaren. En hoe is het in die periode met je oliepeil?
Kan ook een olie koeler zijn.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.393
Zo te lezen is die website met AS (Artificial Stupidity) gemaakt, ze hebben het niet over een cilinderkop, maar over een hoofd :eek:
  • Snel, voordelig en vooral zonder bezoek aan de monteur kun je controleren of het hoofd of de afdichting onder het hoofd in je auto volledig functioneert.
  • ✅ Als je vermoedt dat de afdichting onder het hoofd of onder het hoofd niet lekt, kun je de fout zelf controleren en zo tijd en geld besparen.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.671
Dat krijg je met automatische vertaling en niemand die het daarna ff checked :ROFLMAO:
 
Bovenaan