[SEAT] [Leon 5F] Starting Vibration Reduction Cupra 280

DriverSeat

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
10 jan 2015
Berichten
2.359
Recent ben ik de zogenaamde Starting Vibration Reduction (SVR) optie tegengekomen. Dit is een optie die je met VCDS en OBDEleven kunt aanpassen.
Op SEAT-Online ben ik daar nog niet iets over tegengekomen, maar ik vroeg me af of hier leden zijn die er ervaring mee hebben.

De website van Gerrit Speek geeft de volgende info:

https://www.gerritspeek.nl/diversen/vag-com_aanpassingen_vw-golf7.pdf

In wheel slip scenarios, where wheel hop is typically induced, this tweak will stop the intervention of the braking system, allowing you to continue spinning the wheels. Assist with launching the vehicle, and stops the car from ‘bogging down’.

De standaard setting kan vrij irritant zijn. Op diverse andere fora (cupra280.co.uk, golfmk7.com, seatcupra.net, forum.obdeleven.com, forums.ross-tech.com) heb ik posts hierover gelezen. Het gaat dan vaak over de Golf 7, maar dat zal grotendeels ook voor de Cupra 280 gelden neem ik aan. Er zijn echter wel enkele onduidelijkheden die betrekking hebben op het modeljaar en de gebruikte ABS module. Op oudere modellen zijn de opties voor SVR: normal, Strong, Maximum en Deactivated, maar op latere modellen is die laatste setting niet meer beschikbaar. Ook schijnt op nieuwere modellen de SVR optie (gedeeltelijk?) vervangen te zijn door de optie Rough Road Optimization (RRO).

Dit is een instructie video voor het aanpassen via VCDS:


Deze instructie heb ik gevolgd, waarbij ik dus ontdekt heb dat ik de setting "Deactivated" niet heb en de "Starting vibration reduction-Torque limitation" optie ook niet.
Verder stond bij mij de SVR setting op "Strong". Die heb ik nu veranderd in "normal". Hierbij vraag ik mij af wat de fabriekssetting eigenlijk is. Bij de eerste keer stage 1 tuning heeft JD bij mijn Cupra namelijk de koppelbeperking in de 1e 2 versnellingen geprogrammeerd. Ik vermoed nu dat dit is gedaan door deze SVR setting aan te passen. Overigens is de koppelbegrenzing ook op te heffen door ESC uit te zetten via de knop op het dashboard.
De werking van die knop kan trouwens met VCDS aangepast worden via byte 29 van de longcoding van de ABS module:

https://www.carworklog.com/2018/11/...move-torque-limiter-on-the-mk7-gti-with-vcds/

Bij mij staat byte 29 op de waarde 06, wat voor de Cupra de standaard waarde is.



Hier enkele links naar posts die over dit onderwerp gaan:

http://www.cupra280.co.uk/mk3-coding.html#thirteen

https://www.golfmk7.com/forums/inde...ting-vibration-reduction-on-the-mk7-5.371793/

https://www.golfmk7.com/forums/inde...ibration-reduction-on-the-mk7-5.371793/page-2

https://www.golfmk7.com/forums/inde...bration-reduction-defeat-on-mk7-5-gti.380992/

https://www.seatcupra.net/forums/threads/mapped-cupra-280-mods-to-help-put-power-down.440330/page-2

https://forum.obdeleven.com/thread/16175/ability-deactivate-starting-vibration-control

https://forums.ross-tech.com/index.php?threads/18787/


Toen ik met VCDS bezig was heb ik ook nog wat andere settings bekeken. Daarbij viel het mij op de ESP (MAS00122-Electronic Stability Program) op "not activated" staat. Ik vroeg me af of dit normaal is en of anderen dit ook zo hebben. Ik had verwacht dat ESP op "activated" zou staan. Heb ook nog geen situatie meegemaakt waarbij de auto niet meer goed onder controle te houden was.
 
Bovenaan