www.carcam.nl
View RSS Feed

Cojones

De miskleun van Lancia. Chrysler. Of Lancia?

Rate this Entry
[B]Mijn laatste column stamt van gisteren, maar er zit me nu iets dwars. Ik wist het al een tijdje, maar er echt over nadenken had ik nog niet echt gedaan. Terwijl ik nu ik – afwachtend op m’n eet-gezelschap – kijk naar RTL Autowereld, waarin Alwien Turner ineens grote borsten heeft als resultaat van een zwangerschap waarvan de verdere afloop mij eigenlijk niet interesseert en de samenwerking van Fiat en Chrysler de reden is voor een mooi stukje sponsored media ineens een ingeving krijg. [/B]

Wat er zojuist tijdens dat stukje sponsored media ingedrukt werd, is dat de Chrysler Voyager en de Chrysler 300C in ’t vervolg als Lancia verkocht gaan worden in Nederland – misschien ook wel in de rest van Europa, dat weet ik niet. Denk daar niet te lang over na, en je komt tot de conclusie dat de verkopen van Lancia een positieve verandering door gaan maken. De Voyager en de 300C hebben het immers behoorlijk goed gedaan in de lage landen. De Voyager is samen met de Espace één van de meest verkochte, maar ook één van de meest bekende MPV’s in ons land. Het is denk ik - feiten om het te onderbouwen heb ik niet – de reden dat Chrysler zich al jaren staande weet te houden in ons land, dat verder niet bijzonder gecharmeerd is van Amerikaanse auto’s.

Een ander model dat de laatste jaren bijdraagt aan het – vooruit – succes van Chrysler is de 300C. Een auto die niet alleen de harten veroverde van taxi-besturend Nederland, maar een auto die ook een hele nieuwe groep klanten naar het merk trok. Mensen die de keuze maakten om zich te onderscheiden van de Nederlandse massa, die zich doorgaans verplaatst in Audi’s, BMW’s of soms Mercedessen. Mits ze in dezelfde klassen shoppen natuurlijk.

In de jaren dat Chrysler aan het bouwen was aan een mooie reputatie, worstelde Lancia met schrikbarend lage verkoopcijfers. Van de MPV Phedra waren de jaarlijkse verkoopaantallen op twee handen te tellen. De aristocratische sedan Thesis was vanaf de introductie een toonbeeld van goede smaak, iets dat de meeste Nederlanders ontberen, met als resultaat dat er nog geen 350 via de officiële importeur naar Nederland zijn gekomen. De nieuwe Delta had potten moeten breken als het chique broertje van de Fiat Bravo. Maar zien doe je ze niet. De Ypsilon, ja, die kan een bescheiden succes worden genoemd. Wat ik wil zeggen is dat mensen die niet geheel thuis zijn in de auto wereld, misschien niet eens weten dat het merk Lancia bestaat. Chrysler, dat kennen ze wel, van die busjes, en die maffiabak.

En nu is er dus een groep slimmerikken die bedacht heeft dat het een goed idee is om de verkooptoppers van Chrysler te gaan verkopen als Lancia. Een merk waarvan zelfs ik als autoliefhebber even hard moet nadenken om een dealer te kunnen localiseren. Even samenvatten wat er nu gebeurt? Een merk dat naam heeft gemaakt met twee redelijk succesvolle auto’s wordt ontdaan van de toppers, die doorgeschoven worden naar het zorgenkindje van de autowereld. Een uitstervend ras van adel adopteert twee bastaardkinderen. Ik kan Lancia waarderen, heb er zelf één gehad, heb twee ouders met Lancia’s, en zal er zelf vast ooit wel weer een keer één kopen. Ik wens Lancia dus het allerbeste toe, maar heb een wagonlading vol twijfels over deze beslissing.

[IMG]http://3.bp.blogspot.com/-A5C8lfsHNyQ/TVk0bBH3b4I/AAAAAAAD--M/PixCecPRH90/s800/2012-Lancia-Thema-1.jpg[/IMG]

Submit "De miskleun van Lancia. Chrysler. Of Lancia?" to Google Submit "De miskleun van Lancia. Chrysler. Of Lancia?" to Twitter Submit "De miskleun van Lancia. Chrysler. Of Lancia?" to Facebook Submit "De miskleun van Lancia. Chrysler. Of Lancia?" to Myspace Submit "De miskleun van Lancia. Chrysler. Of Lancia?" to StumbleUpon Submit "De miskleun van Lancia. Chrysler. Of Lancia?" to Digg Submit "De miskleun van Lancia. Chrysler. Of Lancia?" to Delicious

Tags: None Add / Edit Tags
Categories
Uncategorized

Comments

  1. Fura's Avatar
    Heb de 'nieuwe' Lancia's afgelopen vrijdag gezien op de RAI.
    Ben heel snel met een traan in m'n ogen doorgelopen naar de volgende stand...
  2. goof's Avatar
    Nou ja, als die 300C dan een Lancia (lees; Europeesch) onderstel krijgt...
    maar ja, het zal wel bij badge-marketing blijven
    In beide gevallen blijft het dik afschrijven (dus desinvestering)
  3. Menaz's Avatar
    Het is een strategische keuze geweest van het Fiat concern om niet én met Chrysler én met Lancia én met Dodge én met Fiat in een bepaalde markt te gaan zitten. Daarom zie je ineens een Fiat Freemont, wat eerst een Dodge Journey was en een Lancia Thema wat eerst een Chrysler 300c was.

    In Engeland is het weer andersom. Daar was Lancia na het Bèta-debacle van de markt verdwenen en dus verkopen ze daar Lancia's als Chrysler. Dus de Thema/300C en Voyager, maar ook de nieuwe Ypsilon.

    Heeft allemaal te maken met efficiëncy. Minder verschillende dealers, minder losse reclamecampagnes, efficiëncyvoordelen etc. Niet met passie voor een merk.
  4. Menaz's Avatar
    Overigens heb ik niks met het merk Lancia. Ik ken het roemruchte verleden, maar het zijn nu al decennialang Fiats met alcantara op het dash. Qua premiumgevoel gaan ze er nu in elk geval op vooruit.

    De nieuwe Thema ziet er niet verkeerd uit. Het is enkel het idee dat het eigenlijk een Chrysler is waar mensen moeilijk over doen. Maar dan nog, het is een nieuwe wagen. Het is niet zo dat ze de oude 300C a la Exeo hebben opgewarmd als Lancia. En was de oude 300C stiekem onderhuids ook niet een op dat moment al verouderde Mercedes W210?

    Het alternatief als ze dit niet hadden gedaan was op zeker het einde van Lancia.
  5. Cojones's Avatar
    Ik zie nu je reacties pas Dennis. Ik snap de strategie op zakelijk niveau, maar soms wordt wel eens over het hoofd gezien dat mensen ook auto's kopen geleid door emotie. Ik lees net overigens in de Autovisie een stuk waarin Sergio Marchionne toegeeft zich te veel bezig gehouden te hebben met de integratie van verschillende merken, in plaats van met de ontwikkeling met nieuwe modellen.
  6. Menaz's Avatar
    Hey, Bloggers moeten niet mee discussiëren in hun eigen blog!
  7. Cojones's Avatar