[SEAT] [Leon 1P] Cupra advies tuning onderdelen

mindplay78

New member
Lid geworden
22 feb 2013
Berichten
16
Goedenavond,

Sinds kort ben ik in het bezit van een leon 1p cupra, deze is getuned naar verluidt 344 pk. Ik weet niet wat er verder aan gedaan is behalve een CAI en een uitlaatsysteem vanaf turbo en wil graag wat advies over onderdelen die ik preventief wil vervangen om het ook heel te houden.

- Allereerst de hpfp, ik lees regelmatig dat dit een zwakker onderdeel is en voor schade aan de nokkenas kan zorgen indien niet regelmatig gecontroleerd. Wat is jullie ervaring/advies?
- Brandstof ventiel r8/rs4 bij tuning boven de 300 pk geadviseerd, nodig?
- R8 bobines, alleen voor de looks of ook echt een upgrade?
- Bougies, moet ik hier rekening mee houden ivm met vermogen, en zo ja, welke type?

Elk ander advies om hem heel te houden en alvast wat voorwerk te doen mocht ik besluiten toch meer vermogen te zoeken zijn zeker welkom!
En mocht deze post richting tuning ipv techniek moeten verhuizen hoor ik het ook graag, alvast bedankt!
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.603
De cam follower voor de HPFP moet je zeker controleren en eventueel vervangen...
Inlaat kleppen reinigen d.m.v. wallnut blasting.
 

mart20vt

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.779
1. Nokvolger vervangen
2. Inlaat laten reinigen
3. R8 bobines is aan te raden, TFSI bobines gaan regelmatig stuk
4. PCV klep controleren / of vervangen (PCV delete)
5. Kettingspanner laten controleren
6. Waterpomp distributieriem vervangen indien nodig (km stand ?)
7. Slip originele koppeling (4e of 5e versnelling volgas vanaf 1500 T/M)?

Dan heb je de meeste issues wel benoemd.
 
Laatst bewerkt:

Erminio

Well-known member
Lid geworden
5 sep 2010
Berichten
4.328
Goede bougies erin en dan heb je het wel gehad :\
 

mindplay78

New member
Lid geworden
22 feb 2013
Berichten
16
Dank je, bobines zijn besteld. PCV delete is al gedaan en spanner en pomp etc. reeds gecontroleerd of vervangen.
Hoe zit het met het ventiel, is dit noodzakelijk boven de 300 pk?
 

Who_carez

Member
Lid geworden
18 aug 2021
Berichten
93
Wat ik ook gelezen heb en zelf heb laten vervangen is het tandwiel van de oliepomp. Deze zou "vaak" afbreken met een motorschade tot gevolg.
Ik heb deze laten vervangen door een vrijlopend tandwiel dat tegelijk ook verhinderd dat de balans assen in het carter mee draaien. Dus minder roterende massa.
De motor loopt hierdoor precies wel iets ruiger dus ik weet niet in hoever ik dit opnieuw zou laten uitvoeren.
En dan nog de divertor valve. Het membraam zou ook vaak scheuren waardoor de turbodruk niet meer gehaald zou worden.
 

mart20vt

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.779
Wat ik ook gelezen heb en zelf heb laten vervangen is het tandwiel van de oliepomp. Deze zou "vaak" afbreken met een motorschade tot gevolg.
Ik heb deze laten vervangen door een vrijlopend tandwiel dat tegelijk ook verhinderd dat de balans assen in het carter mee draaien. Dus minder roterende massa.
De motor loopt hierdoor precies wel iets ruiger dus ik weet niet in hoever ik dit opnieuw zou laten uitvoeren.
En dan nog de divertor valve. Het membraam zou ook vaak scheuren waardoor de turbodruk niet meer gehaald zou worden.

De DV stond inderdaad niet op het lijstje maar ik ging er vanuit dat die altijd standaad vervangen wordt door een beter exemplaar (b.v. Forge) Niemand rijdt namelijk gechipt met een 1M of 1P met de originele DV zover ik weet, het eerste dat ik liet veranderen bij JD in 2006 was een Forge DV voordat de software erin ging (20VT Topsport)!!
Je kan een 5F Cupra gechipt rijden met een standaard DV.

Betreffende het tandwiel van de oliepomp en de balansassen is dit iets wat de eerste jaren niet besproken werd op dit forum, wellicht komt dit nu vaker voor nu de auto's ouder worden?
 
Laatst bewerkt:

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.299
Ik dacht dat Hakan de balansassen delete heeft laten uitvoeren pas geleden.
 

Who_carez

Member
Lid geworden
18 aug 2021
Berichten
93
De DV stond inderdaad niet op het lijstje maar ik ging er vanuit dat die altijd standaad vervangen wordt door een beter exemplaar (b.v. Forge) Niemand rijdt namelijk gechipt met een 1M of 1P met de originele DV zover ik weet, het eerste dat ik liet veranderen bij JD in 2006 was een Forge DV voordat de software erin ging (20VT Topsport)!!
Je kan een 5F Cupra gechipt rijden met een standaard DV.

Turbo motoren zijn nog nieuw voor mij :p Dat dit deel "standaard" vervangen word is voor mij even nieuw dan het onderdeel zelf. Het zelfde als een turbo inlet pipe of een turbo outlet pipe... Waar in godsnaam zit dat en wat doet het? :p

Ik heb eens de youtube kanaal van een motorbouwer in Duitsland zitten volgen en daar werd gezegd dat dit eigenlijk de meest voorkomende reden is van een in de soep gelopen motor. Vandaar dat ik ook specifiek naar een oplossing voor dit probleem was gaan zoeken en ben uitgekomen bij MP Carworks :)
Ik denk idd dat hoe hoger de km stand of leeftijd van de auto is, hoe vaker dit probleem zal voor komen. Alhoewel er ook gewoon altijd mensen zijn die geluk hebben.
 

mindplay78

New member
Lid geworden
22 feb 2013
Berichten
16
Zo, een tijdje niks laten horen door mijn eigen bedrijf en de haat/liefde verhouding met de leon.
Na lang wikken en wegen besloten de auto grondig aan te pakken, motor wordt gelift en wil hem compleet gaan nalopen. Er komt wat rust in het werk, dus de tijd komt vrij.
Heb de nokkenvolger en kleppendeksel vervangen, r8 bobines en bougies gemonteerd en dat was het eerst wel.

Het wordt tijd de grote droom na te jagen: Nordschliefe!

Dingen waar ik nu naar kijk zijn:

- quaife sper
- andere hpfp
- rs4 ventiel
- intercooler en oliekoeler
- nieuwe oliepomp of revisie
- intake en buizenwerk etc

Tips zijn welkom!
 

Who_carez

Member
Lid geworden
18 aug 2021
Berichten
93
Hoe is het verder afgelopen met de Leon?
Volgend jaar kan ik ook weer wat verder doen met de mijne. Ben alleen bang dat een full stage 3 een teleurstelling gaat zijn en ik dan uiteindelijk een hoop geld kwijt ben voor iets waar ik niet tevreden van ben :(
 

mindplay78

New member
Lid geworden
22 feb 2013
Berichten
16
Goeiemiddag!

Het heeft een tijd geduurd, maar er zijn wel wat zaken aan de orde nu.
Heb onderhand r8 bobines met goeie bougies, tevens is de pakking van het kleppendeksel vervangen plus de nokkenvolger.
Heb het nogal druk met mijn eigen bedrijf, dus weinig tijd zaken op orde te brengen.

Auto staat momenteel bij de schadehersteller, iets met een stoeprand en een voorbumper..... Gelukkig zat schadevrije jaren opgebouwd. Dus nu een nieuwe bumper, voorscherm, koplamp, deuken en lakschades verwijderen.

Heb vandaag onderdelen besteld voor het verwijderen van de pcv, de swirlkleppen en een drukventiel van een rs4. Tevens oil catch can besteld.
Hij staat op het programma voor na mijn vakantie, dan ook kijken naar de klepstoters gezien er een tikje in zit bij warme motor, hoog in het blok.
Zit er ook aan te denken de motor te "spoelen"en sowieso van tevoren even een compressie tester er overheen te halen.

De plannen om hem circuitwaardig te maken achterwege gelaten gezien ik hem dan zeker weten af ga schrijven. :)
 

mindplay78

New member
Lid geworden
22 feb 2013
Berichten
16
Hoe is het verder afgelopen met de Leon?
Volgend jaar kan ik ook weer wat verder doen met de mijne. Ben alleen bang dat een full stage 3 een teleurstelling gaat zijn en ik dan uiteindelijk een hoop geld kwijt ben voor iets waar ik niet tevreden van ben :(
Heb hier ook naar gekeken, maar het prijskaartje voor die 400+ pk's is mij echt te gek. Alleen als de turbo het begeeft ga ik misschien voor een andere/hybride turbo. Maar wat er verder dan nog moet om het allemaal heel te houden is mij te gek.
 

Erminio

Well-known member
Lid geworden
5 sep 2010
Berichten
4.328
Standaard kunnen de cupra 1p blokken 400pk max aan zonder de internals te vervangen (drijfstangen, zuigers en lagers).
Dit kan door de huidige turbo te vervangen voor een TTE410 turbo en deze af laten stellen op ca. 380pk. Je heb dan wel grotere injectoren nodig en een sterkere of 2e brandstofpomp.

Vergeet trouwens ook de remmerij niet. Met zoveel vermogen is het wel handig dat je ook goed kan stoppen, zeker als je t circuit op gaat ;)
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.662
Ga idd naar een gerenommeerde tuner toe, hoe het koppel inkomt (de curve) heeft uiteraard ook invloed op de drijfstangen etc
 

mindplay78

New member
Lid geworden
22 feb 2013
Berichten
16
Standaard kunnen de cupra 1p blokken 400pk max aan zonder de internals te vervangen (drijfstangen, zuigers en lagers).
Dit kan door de huidige turbo te vervangen voor een TTE410 turbo en deze af laten stellen op ca. 380pk. Je heb dan wel grotere injectoren nodig en een sterkere of 2e brandstofpomp.

Vergeet trouwens ook de remmerij niet. Met zoveel vermogen is het wel handig dat je ook goed kan stoppen, zeker als je t circuit op gaat ;)
Gelukkig is hij al voorzien van goeie remmerij (op de blokken na), heb ook gehoord van andere internals (rs4?) in de k04-64, maar dat is voor later.
 

mindplay78

New member
Lid geworden
22 feb 2013
Berichten
16
Wie heeft er ervaring met middeltjes om de kleppen te reinigen qua carbon buildup? Gezien ik toch het drukventiel moet plaatsen en de injectoren wil reinigen wil ik ook graag de inlaatkleppen reinigen. Hoor verschillende verhalen over allerlei middelen, dus graag advies :)
 
Bovenaan