McDonald
Well-known member
- Lid geworden
- 18 nov 2010
- Berichten
- 11.928
AMSTERDAM - Autokrakers blijken een nieuwe methode te hebben ontwikkeld waarbij diefstallen uit personenwagens een fluitje van een cent zijn.
De dieven richten zich hierbij voornamelijk op de merken Audi, Skoda, Volkswagen en in mindere mate Seat. Bij deze merken kunnen de zijruiten namelijk op simpele wijze worden verwijderd waarna vervolgens de navigatieapparatuur en airbags uit de auto worden gestolen.
Zijruiten
Volgens enkele autoruit herstelbedrijven in Amsterdam en Utrecht is er de afgelopen weken een forse toename van dit soort autokraken vastgesteld. ?Het loopt werkelijk de spuigaten uit en de afgelopen tijd hebben wij meer dan honderd gedupeerden moeten helpen omdat ??n van de zijruiten was verwijderd. Het is duidelijk een nieuwe inbraakmethode en we hebben zelfs al van bepaalde modellen een flink aantal extra ruiten in voorraad moeten nemen. Het is de autokrakers om ??n bepaald navigatiesysteem te doen en dat is de RNS 510,? aldus Jean Paul Andriessen van Autotaalglas Amsterdam.
Top vijf
Ook zijn collega Hein Schellekens in Utrecht onderschrijft de toegenomen diefstallen uit auto?s: ?We hebben in de afgelopen twaalf maanden alleen al in Utrecht 443 autobezitters binnen gehad waarvan het RNS-navigatiesysteem was gestolen. Er is zelfs een klant die al 18 keer het slachtoffers van autokrakers is geweest. We hebben ook een top vijf met op plaats ??n de VW Passat, dan de Audi A3, de Golf VI, de Skoda Octavia en de Golf V."
Torenhoge schade
Accountant Ralph Ferwerda uit Utrecht heeft zijn buik goed vol van alle autokraken waarvan hij het slachtoffer is geweest. ?De totale schade is hoger dan de nieuwwaarde van de Golf waarin ik reed. Zelfs toen de auto nog bij de dealer stond voor aflevering, werd hij de eerste nacht al opengebroken. Totaal heb ik achttien keer aangifte moeten doen terwijl er na de derde kraak al een alarm inzat. Sinds dit jaar rijd ik in een nieuwe auto zonder navigatie en tot nu toe is hij nog niet opengebroken,? aldus Ralph Ferwerda.
Bij Volkswagen zegt woordvoerder Jacques Gijsen nog niet op de hoogte te zijn van de nieuwe inbraakmethode. ?Wij adviseren onze klanten altijd om een goed alarmsysteem, dat veel lawaai maakt, aan te schaffen. Wij zien zelf een daling van het aantal diefstallen sinds wij de Navilock op de markt hebben gebracht. Het gaat hierbij om een stalen beschermplaat, die over het navigatiesysteem wordt geplaatst. Met een sleutel sluit je dan alles af,? aldus de woordvoerder.
Volgens Guus Wesselink van de Stichting Aanpak Voertuigencriminaliteit start er binnenkort een pilotproject dat opsporing van onder meer gestolen navigatieapparatuur moet vergemakkelijken. Hierbij zal Interpol een rol spelen.
Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/...ethode_auto_s__.html?sn=binnenland,buitenland
De dieven richten zich hierbij voornamelijk op de merken Audi, Skoda, Volkswagen en in mindere mate Seat. Bij deze merken kunnen de zijruiten namelijk op simpele wijze worden verwijderd waarna vervolgens de navigatieapparatuur en airbags uit de auto worden gestolen.
Zijruiten
Volgens enkele autoruit herstelbedrijven in Amsterdam en Utrecht is er de afgelopen weken een forse toename van dit soort autokraken vastgesteld. ?Het loopt werkelijk de spuigaten uit en de afgelopen tijd hebben wij meer dan honderd gedupeerden moeten helpen omdat ??n van de zijruiten was verwijderd. Het is duidelijk een nieuwe inbraakmethode en we hebben zelfs al van bepaalde modellen een flink aantal extra ruiten in voorraad moeten nemen. Het is de autokrakers om ??n bepaald navigatiesysteem te doen en dat is de RNS 510,? aldus Jean Paul Andriessen van Autotaalglas Amsterdam.
Top vijf
Ook zijn collega Hein Schellekens in Utrecht onderschrijft de toegenomen diefstallen uit auto?s: ?We hebben in de afgelopen twaalf maanden alleen al in Utrecht 443 autobezitters binnen gehad waarvan het RNS-navigatiesysteem was gestolen. Er is zelfs een klant die al 18 keer het slachtoffers van autokrakers is geweest. We hebben ook een top vijf met op plaats ??n de VW Passat, dan de Audi A3, de Golf VI, de Skoda Octavia en de Golf V."
Torenhoge schade
Accountant Ralph Ferwerda uit Utrecht heeft zijn buik goed vol van alle autokraken waarvan hij het slachtoffer is geweest. ?De totale schade is hoger dan de nieuwwaarde van de Golf waarin ik reed. Zelfs toen de auto nog bij de dealer stond voor aflevering, werd hij de eerste nacht al opengebroken. Totaal heb ik achttien keer aangifte moeten doen terwijl er na de derde kraak al een alarm inzat. Sinds dit jaar rijd ik in een nieuwe auto zonder navigatie en tot nu toe is hij nog niet opengebroken,? aldus Ralph Ferwerda.
Bij Volkswagen zegt woordvoerder Jacques Gijsen nog niet op de hoogte te zijn van de nieuwe inbraakmethode. ?Wij adviseren onze klanten altijd om een goed alarmsysteem, dat veel lawaai maakt, aan te schaffen. Wij zien zelf een daling van het aantal diefstallen sinds wij de Navilock op de markt hebben gebracht. Het gaat hierbij om een stalen beschermplaat, die over het navigatiesysteem wordt geplaatst. Met een sleutel sluit je dan alles af,? aldus de woordvoerder.
Volgens Guus Wesselink van de Stichting Aanpak Voertuigencriminaliteit start er binnenkort een pilotproject dat opsporing van onder meer gestolen navigatieapparatuur moet vergemakkelijken. Hierbij zal Interpol een rol spelen.
Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/...ethode_auto_s__.html?sn=binnenland,buitenland