Autosector wil van BPM- en MRB-vrijstelling af

Menaz

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
29 sep 2004
Berichten
15.017
9 februari 2011 | Tekst: Roy Kleijwegt

Directe link: http://www.autoweek.nl/autonieuws/15976/Autosector-wil-van-BPM-en-MRB-vrijstelling-af

Een groot deel van de Nederlandse auto-importeurs wil van de huidige belastingvrijstelling voor zeer zuinige auto's af. Dat blijkt uit een voorlopig intern voorstel van de RAI Vereniging, dat AutoWeek onder ogen heeft gekregen.
Vooral de huidige BPM- en MRB-vrijstelling voor zuinige dieselauto's werkt dusdanig marktverstorend, dat de regeling volgens veel importeurs onhoudbaar is. De voorstanders van afschaffing hebben (uiteraard) niets tegen belastingkorting, maar de volledige vrijstelling van MRB en BPM zoals nu het geval is, gaat hen veel te ver. Een dieselauto die 95 gram CO2 per kilometer uitstoot krijgt complete belastingvrijstelling, terwijl voor een auto die 96 gram ‘doet’, honderden euro’s aan MRB per jaar betaald moet worden. Om het nog niet hebben over de paar duizend euro BPM die moet worden afgetikt. Dit grote verschil is veel auto-importeurs een doorn in het oog, en het maakt de regeling volgens sommigen dan ook 'onhoudbaar'. De branchevereniging wil volgens de (voorlopige) plannen gaan lobbyen in Den Haag voor afschaffing van de huidige vrijstelling, indien mogelijk wellicht zelfs nog voor 2013. De mening van de Nederlandse autosector is belangrijk, omdat het kabinet een uitgebreid onderzoek is gestart naar de toekomst van de Nederlandse autobelastingen. De conclusies moeten voor de zomer aan de Tweede Kamer worden gepresenteerd.

De RAI Vereniging wil nog niet inhoudelijk reageren. “Hier heb ik nog geen commentaar op”, aldus secretaris Wijnand de Geus. “We zijn bezig met het formuleren van een uitgebreide integrale visie over de toekomst van de autobelastingen, en daar gaan we uitkomen. Tot dat moment kan ik daar niets over loslaten.” Binnen diezelfde RAI Vereniging is er op dit moment nog geen consensus over de te varen koers. Sommige merken hebben immers op dit moment gigantisch veel voordeel van de vrijstelling en zijn zodoende fel gekant tegen eerdere afschaffing. Ook is er onenigheid over de vraag of bij auto’s die (gedeeltelijk) afhankelijk zijn van stroom de CO2 die bij de opwekking van die elektriciteit wordt uitgestoten, moet worden meegerekend of niet. Naast elektrische auto’s zal de komende jaren vooral het aantal plug-in hybrides in de showrooms flink toenemen, waardoor deze vraag erg belangrijk is.
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Als de BPM verdwijnt heb je alleen nog de Co2 tax. dan is een 96 gram verwaarloosbaar duurder dan een 95 gram's. Blijft alleen de MRB nog over. Nou die helt al, dus na 2012 zal die voor beide modellen waarschijnlijk wel gelijk zijn. Probleem van de importeurs en fabrikanten is gewoon dat ze eenzijdige modelverkoop hebben gecre?rt en daar zijn de fabrieken niet allemaal op ingesteld. De andere productiebanden moeten ook rollen. Maar ja, ze kunnen nog genoeg "vieze" wagens in de rest van europa kwijt dunkt me.
 

Menaz

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
29 sep 2004
Berichten
15.017
Een geleidelijke schaal is ook een stuk zuiverder dan de harde alles of niets-grens nu. Zo stimuleer je de merken door n?g lager te gaan dan 95 gr/km, maar ook door bijvoorbeeld van 130 gr/km naar 110 gr/km te gaan.

Risico is wel dat de merken bij kleine trapjes belastingvoordeel het verschil gewoon in eigen zak steken.
 

My1stIbi

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
1.395
Ik heb 't sterke vermoeden dat de auto-industrie al veel eerder met schonere modellen had kunnen komen. Dat ze dat hebben laten versloffen en daardoor nu de boot missen is natuurlijk nooit leuk voor ze. Niemand had ook verwacht dat het milieu een rol zou kunnen gaan spelen in het dagelijks leven.
Boehoe :'(
 
Bovenaan