Bandenwissel VW

alf

Member
Lid geworden
31 aug 2010
Berichten
191
Hoi, Inmiddels een andere auto VW GOLF mk7.5, want mijn SEAT is ermee gestopt.
Ik heb net een set stalen wintervelgen op marktplaats gekocht. heb mij ingelezen in de VW manual voor monteurs.
Word aangeraden wielnaaf, contactvlak in te vetten. Bij mij SEAT heb ik dat gedurende 10 jaar nog nooit gedaan en nooit geen problemen gehad.
  1. Is invetten echt noodzakelijk? Als je het verkeerd invet kan het vet ook nog bij het remdeel komen.
  2. Zo ja welk vet? Koper vet, keramisch vet, vaseline?
Staat er nog iet van:
– Controleer of de wielbouten gemakkelijk met de hand kunnen worden ingedraaid. De schroefdraad van de wielbouten mag de gaten in de remschijf niet raken -pijl-.
Als de schroefdraad van de wielbout het gat -pijl- raakt, draai dan de remschijf ten opzichte van het wiel overeenkomstig.
  1. Wat wordt hiermee bedoeld?
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.590
Een dun vliesje kopervet of keramische vet voorkomt dat de aluminium velg aan de wielnaaf vast roest, bij een stalen velg het zelfde.

Je draait een wiel bout er altijd eerst met de hand in om te voorkomen dat de bout met bijv. een slagsleutel er schreef in gedraaid wordt.

De wielnaaf van een VW zal het zelfde zijn als van Seat... voor beide merken worden de zelfde onderdelen gebruikt.

Dat laatste is waarschijnlijk dat het gat van de wielnaaf in lijn zit met het gat van de remschijf.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.640
Wat hij zei ⬆️

En niet vergeten om de wielbouten met het juiste moment vast te zetten en na te trekken nadat je 100km ofzo hebt gereden. En de wielbouten nooit insmeren met vet!
 

alf

Member
Lid geworden
31 aug 2010
Berichten
191
Dat laatste is waarschijnlijk dat het gat van de wielnaaf in lijn zit met het gat van de remschijf.
Dat wordt waarschijnlik mee bedoeld: niet scheef indraaien, dus eerst met de hand wat soepel moet gaan?
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.590
Wat hij zei ⬆️

En niet vergeten om de wielbouten met het juiste moment vast te zetten en na te trekken nadat je 100km ofzo hebt gereden. En de wielbouten nooit insmeren met vet!
Dat is 120Nm als ik het goed heb.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.640
Zou ook in het boekje moeten staan, altijd ff dubbelchecken!
 

alf

Member
Lid geworden
31 aug 2010
Berichten
191
Maakt het nog uit welk keramische vet ?
Ik wil niet te grote hoeveelheid kopen en zie LIQUI MOLY Keramiekpasta bij Amazon. heb ik morgen in huis zonder verzendkosten, vandaar. Van dat merk heb je ook speciale velgen motagevet maar dat is een grote verpakking.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.289
Dat ze daar schrijven het contactvlak in te vetten, ze weten toch ook dat vet bij warmte vloeibaar wordt en dat je dan de zooi overal, zelfs op de remschijf, hebt zitten!
Dus het middel zoals XPTuning aangeeft gebruiken want die zijn meestal temperatuur bestendig.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.590
En echt heel weinig er op doen, echt heel dun vliesje... anders krijg je frictie tussen de naaf, remschijf en wiel.
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.923
Ik breng vaak wat keramisch vet aan van Kroon-Oil (art.nr.: 34073) ivm aluminium spoorverbreders. Hiervoor gebruik ik een kwastje.
Het spul komt niet op je remschijven. Het teveel wordt eruit geslingerd en komt op de binnenkant van de velg te zitten.




34073.png
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.289
Hey, die heb ik ook. Goed spul.
 
Bovenaan