[CUPRA] [Born] volledig elektrisch

amc

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
11 dec 2010
Berichten
14.443
Yep, links lullen en met rechts de zakken vullen.....

Weet er alles van tot in de details. Familielid heeft hoog in de politiek gezeten en mijn kinderen zitten op een school waar veel 2e Kamerleden hun kinderen naar school brengen.

kGZmcWSh.jpg
 

the Ozzynator

New member
Lid geworden
21 sep 2019
Berichten
206
En dat thuis "tanken" gaat helaas voor veel mensen niet op omdat ze niet voor hun eigen deur of op eigen oprit kunnen parkeren (omdat ze die niet hebben) of in een appartementen complex wonen.
Ik had het daar vanmorgen ook over met mn vriendin. Als ze iedereen aan de laadpaal willen, moet er in elke straat een strafohuisje komen te staan om aan alle vraag te voldoen. En dan nog redden we het niet, hier met ons kikkerlandje en de rest vande eu gaan en kunnen we de aarde niet meer redden.
Want al onze benzineslurpers gaan vrolijk naar het oosten en Afrika om daar nog 20 jaar zonder katalysator rond te hobbelen.

Verstuurd vanaf mijn S10+ met Tapatalk
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.431
Dat is dus per electrische auto/per thuis lader(wel afhankelijk van de capaciteit van de accu) 40 tot 80Kw in één keer in één nacht laden...dat kunnen de huidige electriciteits kabels in de straten niet aan.

Voordeel is wel dat die electriciteits kabels zo warm worden dat je in de winter niet meer zout hoeft te strooien op de straten in de wijken...
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.431
Yep, links lullen en met rechts de zakken vullen.....

Gelukkig hebben die linkse partijtjes flink verloren bij de laatste verkiezingen. Helaas de wolf in schaapskleren D66 niet...
 

M87

Well-known member
Lid geworden
3 mei 2012
Berichten
1.213
Ik was nooit fan van elektrisch rijden maar heb nu sinds 4 weken een ID.4. Bij de eerste proefrit was ik meteen helemaal om, het rijdt gewoon zoveel beter en soepeler dan welke brandstofauto dan ook. En ook het feit dat je thuis kan "tanken" is ideaal, nee ik zal nooit meer een brandstofauto kopen of leasen.

Op vakantie is met de huidige generatie auto's ook goed te doen met de grote accu's en snellaad mogelijkheden. Zeker als je zoals ik graag naar Duitsland en Oostenrijk gaat, ook Italië kan prima. Frankrijk is helaas nog wel een iets ander verhaal, die lopen toch wat jaren achter met de laadinfrastructuur. Je kunt nog steeds prima met een EV naar Frankrijk maar dan moet je wel serieus meer plannen.

Mooi ding trouwens die nieuwe Cupra :)

Hoe ver kom je met die ID4 met een caravan van 1600kg erachter?
 

Edgecrusher

Member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
405
Dat is een bijkomend voordeel dat er dan minder met caravans wordt gereden. ;)
(ik heb dat toch nooit helemaal begrepen dat je dat zou willen)
 

ik222

Member
Lid geworden
31 aug 2010
Berichten
302
Hoe ver kom je met die ID4 met een caravan van 1600kg erachter?

Geen ervaring mee, no way dat ik ooit met een sleurhut of ander kampeermiddel op vakantie ga :p Zonder caravan kom ik er realistisch gezien een 400km ver mee als je maximaal 120 rijdt op de snelweg. Ga je 130 - 140 rijden in Duitsland dan zal het bij maximaal 300 kilometer echt wel op zijn, daarentegen op binnenwegen lekker cruisen dan is de 500km weer makkelijk haalbaar.
 

M87

Well-known member
Lid geworden
3 mei 2012
Berichten
1.213
Geen ervaring mee, no way dat ik ooit met een sleurhut of ander kampeermiddel op vakantie ga :p Zonder caravan kom ik er realistisch gezien een 400km ver mee als je maximaal 120 rijdt op de snelweg. Ga je 130 - 140 rijden in Duitsland dan zal het bij maximaal 300 kilometer echt wel op zijn, daarentegen op binnenwegen lekker cruisen dan is de 500km weer makkelijk haalbaar.

Ik wel en velen met mij en er zijn er ook zat die nog een keer met een aanhanger moeten of willen slepen. Maar waar ik vooral op doel is dat een EV voor velen nog niet praktisch genoeg is (en niet te betalen voor de normale man/vrouw). Leuk man, 200km rijden en accu leeg, sta je daar weer een X tijd (?) te laden voor de volgende 200km. Echt top als je 1.200km wilt rijden. En in Duitsland wil ik met een losse auto geen 130-140 rijden maar 160-200+ dus dan is je accu nog eerder klaar.

Daarbij is het "milieuvriendelijke" geneuzel gewoon klinkklare onzin als je naar het totale plaatje gaat kijken. Het enige waar men hier in NL gevoelig voor is, uitzonderingen daargelaten, dat is de lagere bijtelling of de andere fiscale voordelen. Dat het fijn rijdt door de altijd aanwezige power ben ik het mee eens.

Laat mij voorlopig maar lekker door dieselen met de 3.0 V6 CDI in onze Viano ;) 8)
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.759
Benieuwd wanneer JD met een chippie voor de Cupra Born komt. :+
 

the Ozzynator

New member
Lid geworden
21 sep 2019
Berichten
206
Haha, zal ook wel zo komen. Je kunt tegenwoordig je ebike al chippen. Gaat hij 50 ipv 25.

Verstuurd vanaf mijn S10+ met Tapatalk
 

Toreador

Active member
Lid geworden
8 okt 2014
Berichten
1.314
Als het benzine rijden onmogelijk gemaakt wordt door beprijzen of beperkingen in waar je mag rijden, dan zou zo'n Born wel een keuze kunnen zijn.
Ik heb hem nog niet in het echt gezien, maar vergeleken met zijn concurrenten vind ik het een geslaagde vormgeving.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.431
Geen zorgen voorlopig draait de wereld nog olie en aardgas...
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.431
Ik wel en velen met mij en er zijn er ook zat die nog een keer met een aanhanger moeten of willen slepen. Maar waar ik vooral op doel is dat een EV voor velen nog niet praktisch genoeg is (en niet te betalen voor de normale man/vrouw). Leuk man, 200km rijden en accu leeg, sta je daar weer een X tijd (?) te laden voor de volgende 200km. Echt top als je 1.200km wilt rijden. En in Duitsland wil ik met een losse auto geen 130-140 rijden maar 160-200+ dus dan is je accu nog eerder klaar.

Daarbij is het "milieuvriendelijke" geneuzel gewoon klinkklare onzin als je naar het totale plaatje gaat kijken. Het enige waar men hier in NL gevoelig voor is, uitzonderingen daargelaten, dat is de lagere bijtelling of de andere fiscale voordelen. Dat het fijn rijdt door de altijd aanwezige power ben ik het mee eens.

Laat mij voorlopig maar lekker door dieselen met de 3.0 V6 CDI in onze Viano ;) 8)

Precies! Er is bijvoorbeeld maar een beperkte hoeveelheid bekend en winbaar van de benodigde bijzondere mineralen en metalen voor de accu's en electronica...

Zie bijvoorbeeld deze link van onze GroenLinks "vrienden" https://www.wetenschappelijkbureaugroenlinks.nl/artikel/zeventien-metalen-zijn-echt-schaars
 

Leon097

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
13 okt 2019
Berichten
989
Ik wel en velen met mij en er zijn er ook zat die nog een keer met een aanhanger moeten of willen slepen. Maar waar ik vooral op doel is dat een EV voor velen nog niet praktisch genoeg is (en niet te betalen voor de normale man/vrouw). Leuk man, 200km rijden en accu leeg, sta je daar weer een X tijd (?) te laden voor de volgende 200km. Echt top als je 1.200km wilt rijden. En in Duitsland wil ik met een losse auto geen 130-140 rijden maar 160-200+ dus dan is je accu nog eerder klaar.

Daarbij is het "milieuvriendelijke" geneuzel gewoon klinkklare onzin als je naar het totale plaatje gaat kijken. Het enige waar men hier in NL gevoelig voor is, uitzonderingen daargelaten, dat is de lagere bijtelling of de andere fiscale voordelen. Dat het fijn rijdt door de altijd aanwezige power ben ik het mee eens.

Laat mij voorlopig maar lekker door dieselen met de 3.0 V6 CDI in onze Viano ;) 8)

Exact! Dat was ook wel te zien aan de verkoop toen vorig jaar de subsidie op elektrische auto’s eraf ging. Toen kelderde de verkoop ineens massaal.
 

ik222

Member
Lid geworden
31 aug 2010
Berichten
302
Ik wel en velen met mij en er zijn er ook zat die nog een keer met een aanhanger moeten of willen slepen. Maar waar ik vooral op doel is dat een EV voor velen nog niet praktisch genoeg is (en niet te betalen voor de normale man/vrouw). Leuk man, 200km rijden en accu leeg, sta je daar weer een X tijd (?) te laden voor de volgende 200km. Echt top als je 1.200km wilt rijden. En in Duitsland wil ik met een losse auto geen 130-140 rijden maar 160-200+ dus dan is je accu nog eerder klaar.

Daarbij is het "milieuvriendelijke" geneuzel gewoon klinkklare onzin als je naar het totale plaatje gaat kijken. Het enige waar men hier in NL gevoelig voor is, uitzonderingen daargelaten, dat is de lagere bijtelling of de andere fiscale voordelen. Dat het fijn rijdt door de altijd aanwezige power ben ik het mee eens.

Laat mij voorlopig maar lekker door dieselen met de 3.0 V6 CDI in onze Viano ;) 8)
Het milieu aspect interesseert mij ook precies helemaal niets ;)

Belangrijkste argument voor mij was dat het heerlijk rijdt, daar kan een verbrandingsmotor simpelweg niet aan tippen. Overigens is mijn ID.4 een leaseauto vanuit mijn werkgever, dus financieel gezien is het zeker ook aantrekkelijk maar als de ID.4 net zo duur zou zijn als laten we zeggen een Tiguan met een 2.0TSI DSG dan had puur vanwege de rij eigenschappen ook zonder twijfel voor de ID.4 gekozen.

Wat betreft de vakantie is het ook maar net wat je zoekt, voor mij begint de vakantie bij vertrek vanuit huis. Ik heb geen behoefte (meer) om opgefokt met 160+ door Duitsland te knallen met zo min mogelijk stops. En met de ID.4 is twee keer een goed half uur stoppen in principe al voldoende om in Oostenrijk te komen als je rustig 120-130 rijdt.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.159
Dat heb je als je oud wordt.... [emoji23]
 

emilio3333

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
30 okt 2010
Berichten
4.051
Gisteren in Hoog Catharijne even de Born wezen bekijken. Eerste exemplaar is nu in Nederland.
Mooie auto, op sommige gebieden wat plastic-achtig.
Voor en achterkant zijn echter veel fraaier dan die van de ID3.
Het lijkt van voren ook meer een ‘normale’ auto doordat er wel een grille aanwezig is.
De voorkant van de ID3 vind ik aan die auto het grootste minpunt.
Kon geen foto van de zijkant maken doordat er constant veel volk omheen liep.







 
Laatst bewerkt:
Bovenaan