De Cupra-divisie was bijna opgeheven

Menaz

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
29 sep 2004
Berichten
15.037
http://www.autoweek.nl/nieuws/22040/cupra-hing-aan-zijden-draadje

28 januari 2013 | 07:00 | Tekst: Roland Tameling

Het had niet veel gescheeld of Seat had haar sportieve divisie Cupra de nek moeten omdraaien. Het voortbestaan van Cupra hing aan een zijden draadje vanwege de slechte resultaten van Seat de afgelopen jaren. Dat vertelde het hoofd van de marketingafdeling van het Spaanse merk, Ulf Eberhardt, aan AutoWeek.

"Je moet je goed realiseren dat wij op dit moment alle zeilen bij moeten zetten, het is de afgelopen jaren niet goed genoeg gegaan met ons merk en dat zal de komende jaren moeten veranderen. Op dit moment verdienen we simpelweg niet genoeg geld. We zijn heel hard aan het werken op Seat opnieuw in de markt te zetten, en daarbij hebben we daadwerkelijk alle opties moeten overwegen. Op een gegeven moment leek het er zelfs op dat we Cupra niet langer in leven konden houden." Aldus Ulf Eberhardt, hoofd productmarketing bij Seat. We spraken de beste man tijdens de lancering van de vernieuwde Ibiza Cupra, waarbij hij niet onder stoelen of banken stak dat Seat op het moment in zwaar weer zit. "Natuurlijk willen wij dolgraag Cupra's blijven maken, maar als je geen geld hebt dan kun je je afvragen of je je als merk niet op andere zaken moet richten."

Inmiddels is duidelijk dat Cupra van de ondergang is gered, en dat ook in de toekomst sportieve Seats (zoals de Leon) het levenslicht zullen zien. Volgens Eberhardt zal de sportieve kant van Seat echter geen hoofdrol meer spelen in de identiteit van het merk. "We hebben jarenlang geprobeerd om de sportieve niches in te vullen, maar daar valt in veel gevallen simpelweg te weinig geld te verdienen. Kijk maar naar Nederland; wij kunnen wel een ultrasportieve Ibiza Cupra R ontwikkelen, maar in werkelijkheid rijden de meeste kopers in een Ibiza E Ecomotive." Tja, daar valt geen speld tussen te krijgen...

Bredere koers

Dat is bovendien ??n van de redenen dat Seat de komende jaren een 'bredere koers' gaat varen, zegt de marketingdirecteur. "We gaan ons meer richten op diverse typen klanten. Daarom brengen we van de nieuwe Leon bijvoorbeeld straks ook een driedeurs (te zien op Gen?ve, red.) en een ST, dus een stationwagon. Samen met modellen als de nieuwe Toledo moet dat er voor zorgen dat ook praktisch georienteerde mensen beter dan ooit bij Seat passen. En zodra we weer een gezond bedrijf zijn, kunnen we ons dan weer gaan richten op auto's als een Ibiza Cupra R. Want natuurlijk willen ook wij dat dolgraag."
 

Leapp

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
22 aug 2010
Berichten
2.756
Dus alle Ecomotive's aan de Ibiza Cupra R. d:)b
 

Menaz

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
29 sep 2004
Berichten
15.037
Sowieso is Cupra niet meer wat het geweest was. De Cupraversies van de Leon 1M, de Ibiza 6K2 (6K weet ik niet) en de Ibiza 6L werden ook echt bij "Cupra" afgebouwd en dat geeft het toch iets speciaals. De huidige Cupra's rollen gewoon tussen de andere SEATjes van de band.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.401
De Nederlandse markt is voor nieuwe merken en modellen dan misschien wel een mooie graadmeter hoe een produkt het wereldwijd gaat doen, de Nederlandse markt zal voor Seat qua omvang toch van beperkte betekenis zijn. Het verkopen van Eco-modellen is inderdaad wereldwijd een aardige trend, maar (sportief) imago kan ook iets zijn waarop je auto's verkoopt.
Wat ik me bij dit verhaal ook afvraag: in hoeverre is het instorten van de economie in Spanje zelf, de oorzaak van de problemen. Ik kan niets anders voorstellen, dan dat de Spaanse markt veel minder nieuwe Seats vraagt, en in goedkopere (economischer) uitvoeringen.

Ik vraag me wel af in hoeverre de ontwikkeling van een 3-deurs Leon voor Seat voordelen heeft: extra ontwikkelkosten, meer onderdelen, meer verschillen, maar hoeveel meer auto's verkoop je door de toevoeging van een 3-deurs versie?
 

Menaz

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
29 sep 2004
Berichten
15.037
Het probleem is dat SEAT al heel lang probeert om sportief te zijn, zonder sportieve modellen. Een potente vijfdeurs hatchback kun je ook kopen bij Ford, Opel, Volvo, Renault, Volkswagen, Alfa, etc, etc, etc. Daar onderscheid je je niet mee als merk en dus trappen mensen er niet in.

SEAT heeft nog nooit een sportwagen, roadster, coup? of iets in die richting in het programma gehad dus daar gaat je "sportieve" imago.

Skoda doet het beter wat dat betreft. Die hebben een imago dat ze waar kunnen maken, al moeten ze opletten dat ze niet teveel richting Audi gaan.
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.988
Wat ik me bij dit verhaal ook afvraag: in hoeverre is het instorten van de economie in Spanje zelf, de oorzaak van de problemen. Ik kan niets anders voorstellen, dan dat de Spaanse markt veel minder nieuwe Seats vraagt, en in goedkopere (economischer) uitvoeringen.

De economie van SEAT stortte al in voor die dat in de rest van Spanje deed.
Een nadeel voor SEAT is dat de lonen in Spanje enorm zijn gestegen in de laatste 10-20 jaar, ze een gigantische fabriek hebben maar er maar voor 60% van gebruiken, ze binnen VAG toch aardige concurrentie ondervinden van Skoda, etc.
De mallaise op de automarkt door diverse EU (milieu) maatregelen en nationale maatregelen per land speelt ook mee.
 

WJs

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.302
Ik denk inderdaad dat Milieu gebrabbel ook een grote rol speelt, snel spul word uit de markt geprijsd. Maakt niet uit of ze maar 5k km per jaar rijden. Die ecobak met 60k per jaar is beter. :?
Ik denk trouwens dat Seat zonder ecomotive een nog groter probleem gehad zou hebben. Ik begreep dat er weinig anders werd verkocht dan de ibi ecomotive?

Al denk ik dat de nieuwe Leon wel kans maakt om de boel weer wat op te krikken (alleen jammer van dat achterste handvat :+ ). Wanneer komt trouwens die 3d?
 

knoted

New member
Lid geworden
5 dec 2012
Berichten
19
Tja, het wordt gewoon meer mainstream en da's aan alles te merken.
 
Bovenaan