De nieuwe 1.5 TSI

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.268
Heb het niet vergeleken maar de iets tragere acceleratie kan komen door iets langere overbrengingsverhoudingen in bak en/of diff.
 

jackowacko

New member
Lid geworden
27 jul 2018
Berichten
16
1.5 evo tsi nu - kennelijk - ook een feit voor de Seat Leon !
Hoi, ik ben nieuw op dit forum. Na 40 jaar Peugeot te hebben gereden ben ik "vreemd" gegaan en gevallen voor een Seat Leon 1.4 fr ecotsi.
Tenminste dat dacht ik.
Vandaag proef gereden en overgegaan tot aanschaf van een nieuwe (mijn 1e nieuwe en tevens 1e atmosferische auto overigens).
Ging voor de 1.4 fr ecotsi met kleur 'pirineos grey'. Niet meer leverbaar qua motorisatie en kleur (!?).
Is geworden: 1.5 fr evotsi in de kleur 'magnetic tech'.
Ben benieuwd of dit inderdaad "milieu-gunstiger is"; bij VW heeft deze motor de label C en de 1.4 ecotsi had label B. Dus begrijpen doe ik het niet helemaal.
Levering pas eind van het jaar of wellicht begin van het nieuwe jaar, maar dan kan de bpm hoger uitvallen. Even bekijken of dat verschil in bpm opweegt tegen een 'kenteken in 2019'.
Ik hou jullie op de hoogte qua bevindingen.
Tips / opmerkingen welkom !
Groeten,
jackowacko
 

TDI vlammer

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
19 okt 2011
Berichten
508
5 maanden wachten op een nieuwe auto zou niks voor mij zijn ...:N
 

Toreador

Active member
Lid geworden
8 okt 2014
Berichten
1.314
Laatst mijn auto eens een paar dagen met driving profile Eco gereden.
Bij loslaten van het gaspedaal schakelt de versnellingsbak hierbij in vrij. Behalve dat de motor blijft draaien is dit dus een soort van zeilfunctie.
Waardeloos!!! Auto remt alleen nog maar met het rempedaal.
Nu kan ik het zeilen simpel vermijden door dat profiel niet te kiezen, maar bij die Evo zal het wel vast geprogrammeerd zijn net als cylinderuitschakeling.
 

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.412
Lijkt me juist heerlijk rijden. Het geniet wel een andere rijstijl, waaronder verder vooruit kijken zodat je lekker kan blijven rollen.

Doet me wel denken aan de Golf GTE, volgens mij heeft die een soort gelijke mogelijkheid.
 

Odelot

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
1 jan 2011
Berichten
1.170
Laatst mijn auto eens een paar dagen met driving profile Eco gereden.
Bij loslaten van het gaspedaal schakelt de versnellingsbak hierbij in vrij. Behalve dat de motor blijft draaien is dit dus een soort van zeilfunctie.
Waardeloos!!! Auto remt alleen nog maar met het rempedaal.
Nu kan ik het zeilen simpel vermijden door dat profiel niet te kiezen, maar bij die Evo zal het wel vast geprogrammeerd zijn net als cylinderuitschakeling.

Dat kun je bij bijvoorbeeld JD gewoon uit laten programmeren. Bij mij merk ik weinig verschil in de eco functie. Maar heb dan ook een handbak.
 

Toreador

Active member
Lid geworden
8 okt 2014
Berichten
1.314
Lijkt me juist heerlijk rijden. Het geniet wel een andere rijstijl, waaronder verder vooruit kijken zodat je lekker kan blijven rollen.

Ik rijd vaak een 80km weg met veel rotondes.
Als ik gas loslaat vlak voor het bord met de rotonde aanduiding dan hoef ik niet zoveel bij te remmen om comfortabel de rotonde rond te komen
Met dat vrijschakelen moet ik dan flink bijremmen of een km van te voren al loslaten om hetzelfde te bereiken.
Vraag me ook af wat het nut is van die vrijloop. Bij afremmen op de motor is het verbruik 0.0 en bij vrijloop het stationair verbruik.
Tel daar bij op de extra slijtage van de remblokken. Alleen maar meerkosten lijkt me.
Optie zal erwel weer zijn vanwege de testcyclus.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.588
Beter paar remblokjes vervangen dan een koppelingsplaat/platen?
 

Peej

New member
Lid geworden
6 apr 2015
Berichten
682
Je kan ook de rem een keer aantikken, dan koppelt de versnellingsbak weer aan en kan je verder op de motor afremmen.
 

jackowacko

New member
Lid geworden
27 jul 2018
Berichten
16
Beter anticiperen en eerder gas los voor een rotonde?

Ik dacht dat Seat rijden voor sportief rijden stond.
Lijkt me alleen maar gevaarlijk dat 'zeilen', je hebt tenslotte geen 'grip' meer.
Ook al ben ik wat ouder dan de gemiddelde forum bezoeker, ik wens toch niet als oude lul over de weg te 'zeilen'.
Ik neem wel contact op met de dealer en kijk of ik die bestelling niet kan terugdraaien, cq. wat zijn commentaar hierop is.
Misschien kan ik het nog wijzigen in een 1.8.
Zal best wel commentaar op komen dat dat niet milieu vriendelijk is en tegen het "nieuwe rijden" in druist.
Zolang ze in Azi? nog met mondkapjes op lopen, boeien me dergelijke visies niet.
 

Odelot

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
1 jan 2011
Berichten
1.170
Softwarematig uitschakelen is misschien ook een optie >:)
 

Menaz

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
29 sep 2004
Berichten
15.003
Ik dacht dat Seat rijden voor sportief rijden stond.
Daarom kun je hem ook in Sport zetten. Of in Normaal. Of desnoods de settings naar eigen wens instellen. Vrijloop is alleen in de stand Eco.

En anders kun je de bak een handje helpen door de pook een tikje naar achter te duwen. Dan zet je hem in Sport.
 

jackowacko

New member
Lid geworden
27 jul 2018
Berichten
16
Daarom kun je hem ook in Sport zetten. Of in Normaal. Of desnoods de settings naar eigen wens instellen. Vrijloop is alleen in de stand Eco.
En anders kun je de bak een handje helpen door de pook een tikje naar achter te duwen. Dan zet je hem in Sport.

Is dit ook van toepassing op de nieuwe EVO 1.5 tsi motor voor Seat Leon ?
Van een technisch specialist van Seat (via via) krijg ik het volgende te horen:
"Inderdaad heeft de EVO motor een zeilfunctie. Dit was altijd in het MFA uit te schakelen met de tekst “ vrijloop”. Sinds de 1.5 EVO is het systeem wel verandert. De zeilfunctie start bij een hogere snelheid en de motor gaat zelfs uit. Ik kan me voorstellen dat iemand dat niet zo leuk vind maar eigenlijk is er niets aan de hand. Voor de rembekrachtiging is een elektrische pomp extra geplaatst en voor de stuurbekrachtiging natuurlijk de al jaren bestaande elektrisch variant. Dus de klant mag zich ongerust maken maar dat is echt niet nodig want alle “ gevaren” zijn getackeld."
Aangezien ik totaal niet bekend met Seat, VW, Skoda of Audi tast ik nogal in het donker.
(40 jaar Peugeot gereden en verder geen ander merk ; vind het nu tijd voor wat anders en de Seat Leon had meteen mijn interesse; mooie lijn en rijdt lekker; maar al die 'eco-snufjes' ???)
Wie geeft mij heldere uitleg ?
Is wellicht de keuze voor een 1.8 FR TSi een betere optie voor mij ???
 

Odelot

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
1 jan 2011
Berichten
1.170
1.5 tsi is een prima motor. Nogmaals, als je die zeilfunctie niet zou willen hebben kun je die gewoon weg laten programmeren door JD engineering of om het even waar. Misschien bevalt het je wel prima, dus ik zou eerst proefrijden ermee.
 

Fura

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
6.065
Heb de 'zeilfunctie' ook op de Ateca, maar kan deze alleen handmatig inschakelen met de draaiknop op de middenconsole.
Na een herstart van de motor, wordt deze functie trouwens automatisch weer uitgeschakeld.
Het functioneert verder prima, alleen wordt er meer van je remsysteem gevergd omdat de auto niet meer op de motor kan afremmen.
 
Bovenaan