De nieuwe 1.5 TSI

emilio3333

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
30 okt 2010
Berichten
4.052
Wat leuke info gevonden over de nieuwe 1.5 TSI die helaas pas later bij Seat verkrijgbaar wordt.


Wat maakt deze 1.5 TSI bijzonder?
Op zich zijn de gebruikte technieken niet nieuw, maar ze komen nu samen in een nieuwe motor die op grote schaal geproduceerd gaat worden.


Variabele geometrie
De turbo van de viercilinder maakt gebruik van verstelbare schoepen (VGT). Hoewel dieselmotoren deze techniek al gebruiken, wordt dit type turbo op een benzinemotor momenteel alleen door Porsche gebruikt. Straks dus ook in een Golfje. Hij zorgt er voor dat het maximale koppel van 200 Nm (130 pk-versie) al vanaf 1300 toeren ter beschikking staat, waarbij er bij 1000 toeren al meer dan 130 Nm aanwezig is. Bovendien is de gasrespons 35% beter. Dat ga je merken.

Vermogens- en koppelkromme VW 1.5 TSI 130 pk

Miller Cycle
Er wordt gebruik gemaakt van de zgn. ?Miller Cycle? in combinatie met een hogere compressieverhouding. Door eerder sluiten van de inlaatkleppen daalt de temperatuur in de cilinder voor het ontsteken van het mengsel. Een hogere compressieverhouding (12,5-1) verhoogt de effici?ntie. Audi gebruikt de Miller-techniek ook voor de relatief zuinige nieuwe 2.0 TFSI, al wordt daar geen variabele turbo gebruikt.

Cilinderuitschakeling (ACT)
Bij deellast is de motor in staat om 2 van de 4 cilinders uit te schakelen. Dit is niet nieuw, want dat had de 1.4 TSI ACT ook al, maar VW zegt dat de uitschakeling vloeiender verloopt, wat de eerste rij-indrukken bevestigen.

Hogere raildruk
De druk in de common-rail voor directe injectie van de brandstof in de cilinders is opgevoerd tot maximaal 350 bar (was 200 bar), en staat zo fijnere verneveling van de brandstof toe, wat weer leidt tot minder uitstootpartikels.

Koeling en wrijving
Minder wrijving en snellere warmteafvoer verhogen de effici?ntie: naast bovengenoemde technieken heeft Volkswagen de koelsystemen voor water en inlaatlucht geoptimaliseerd, en er wordt een motorolie met lage viscositeit (0W20) gebruikt. Bij de 150 pk/110 kW-variant zijn de cilinderwanden bovendien gecoat met APS-coating (?atmospheric plasma spray?).
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.536
Waarom is een VGT turbo niet eerder gebruikt op een benzine auto eigenlijk?
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.242
Omdat deze normaliter niet bestand zijn tegen de fors hogere EGT's van een benzine motor t.o.v. een diesel waar de VGT turbo bijna gemeengoed is.
Porsche heeft als eerste op de 911 een turbo met VGT gebruikt door toepassing van keramische technieken die de turbo bestand maken tegen de hogere EGT's.
En nu dus VW ook, al komt natuurlijk deze ontwikkeling uit het eigen nest.
 
Laatst bewerkt:

Fura

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
6.065
Al die afkortingen... Ik moest ff googlen om het verhaal van Hans ook te begrijpen :\
EGT: Exhaust Gas Temperature
 

amc

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
11 dec 2010
Berichten
14.531
Omdat deze normaliter niet bestand zijn tegen de fors hogere EGT's van een benzine motor t.o.v. een diesel waar de VGT turbo bijna gemeengoed is.
Porsche heeft als eerste op de 911 een turbo met VGT gebruikt door toepassing van keramische technieken die de turbo bestand maken tegen de hogere EGT's.
En nu dus VW ook, al komt natuurlijk deze ontwikkeling uit het eigen nest.

Leuk al die technieken....nog meer kans op storingen ;)
 

Erwin P

Member
Lid geworden
12 mei 2013
Berichten
862
Leuk al die technieken....nog meer kans op storingen ;)

Kinderziektes zullen er zijn. Maar ach vroeger zanikte men over de conventionele turbo's, alleen maar onbetrouwbare rotzooi enz enz enz. Nu doen enkel bepaalde forum leden dat nog en kachelt de rest vrolijk duizenden km's aan :mrgreen:
 

amc

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
11 dec 2010
Berichten
14.531
Dat schoepen vast kunnen zitten bij de VGT turbo's is toch bekend....heeft niets met kinderziektes te maken. Hoe meer draaiende delen hoe meer de kans op storingen.

Vrind van me had vroeger een 405 T16 (Benzine motor) met zo'n variable-geometry Garrett ellende ding.
 

Erwin P

Member
Lid geworden
12 mei 2013
Berichten
862
Ja zoek even een goede vergelijking, een peugeot uit het stenen tijdperk 8)7 Zuigers kunnen ook vast slaan in cilinders. Het internet staat er vol mee. En toch rijden we allemaal verbandingsmotoren.

Tegenwoordig rijdt zelfs Fiat probleemloos met variabele turbo's. Op diesels weliswaar, maar die turbo's gaan langer mee dan de auto.
 

amc

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
11 dec 2010
Berichten
14.531
Ja zoek even een goede vergelijking, een peugeot uit het stenen tijdperk 8)7 Zuigers kunnen ook vast slaan in cilinders. Het internet staat er vol mee. En toch rijden we allemaal verbandingsmotoren.

Tegenwoordig rijdt zelfs Fiat probleemloos met variabele turbo's. Op diesels weliswaar, maar die turbo's gaan langer mee dan de auto.

Jij niet snappen of goed kunnen lezen!
 

Erwin P

Member
Lid geworden
12 mei 2013
Berichten
862
Ik kan prima lezen en begrijp zeker wat je bedoeld. Maar je beoordeelt een ''moderne'' techniek op ervaring met een auto uit het stenen tijdperk.

Natuurlijk iets dat beweegt kan kapot, maar om nu gelijk de toon te zetten van ''onbetrouwbaar kut spul dat alleen maar kapot gaat'' is natuurlijk nergens op gebaseerd.

De techniek wordt bij benzines anders belast dan bij diesels, maar technologie en materiaal kennis gaat zeker nog vooruit. Hierdoor zijn we al een tijdje in staat om dingen te doen die in de jaren van de 405 onmogelijk was.
 

amc

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
11 dec 2010
Berichten
14.531
Ik kan prima lezen en begrijp zeker wat je bedoeld. Maar je beoordeelt een ''moderne'' techniek op ervaring met een auto uit het stenen tijdperk.

Natuurlijk iets dat beweegt kan kapot, maar om nu gelijk de toon te zetten van ''onbetrouwbaar kut spul dat alleen maar kapot gaat'' is natuurlijk nergens op gebaseerd.

De techniek wordt bij benzines anders belast dan bij diesels, maar technologie en materiaal kennis gaat zeker nog vooruit. Hierdoor zijn we al een tijdje in staat om dingen te doen die in de jaren van de 405 onmogelijk was.

Jij kan echt niet lezen he!

Maar ja.... laten we het weer over de nieuwe 1.5 TSI hebben :)
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.536
Kwamen die vastzitten schoepen niet door de roetaanslag van de dieselaars? Net als de vastplakkende EGR klep wat op een diesel bijna altijd een issue is.

Denk dat je bij zulke grote verandering van conventionele turbo's naar VGT turbo's liever geen "early adopter" kan zijn en beter op de tweede generatie kan wachten.
 

michigalex

New member
Lid geworden
21 okt 2017
Berichten
31
Ik zag het net ook, gast rijdt er al een week mee en kan er niet aan wennen, hopen dat ze dit kunnen verhelpen voordat de motor naar Seat komt [emoji6]
 

Odelot

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
1 jan 2011
Berichten
1.170
Die zeilfunctie heeft volgens mij alleen de 130 pk versie. In de ibiza wordt alleen de 150 pk geleverd. Staat ook een review van op autoweek en daar hoor je ze niet over die zeilfunctie. Of heeft alleen de 1.5 met dsg die functie?
 
Laatst bewerkt:

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.242
Ben benieuwd wat van de in post 1 genoemde technieken daadwerkelijk in het productieblok van de 1.5 zijn toegepast zoals de de Millercycle.
Kan er namelijk verder niks over terugvinden.
 

Toreador

Active member
Lid geworden
8 okt 2014
Berichten
1.314
Als je de specs van de Golf met beide cilinderinhoud vergelijkt zie je dat de slag wat groter is en binnen de bebouwde kom de 1.5 wat zuiniger is ten koste van 0.1 tragere acceleratie. Voor de rest geen enkel verschil.
Mij lijkt dit blok dus echt niet de aanpassingen te hebben die hierboven staan.
Zo wel dan was het vergeefse moeite.
 
Bovenaan