De nieuwe Audi A4 en A4 Avant

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.869
Audi introduceert nieuwe generatie A4 en A4 Avant


Audi introduceert dit najaar de compleet nieuwe Audi A4 en A4 Avant. Het bestverkochte model binnen het modelprogramma van Audi is op alle fronten geheel nieuw ontwikkeld, waarbij een hoge prioriteit werd gegeven aan het terugdringen van CO2-emissies. Vrijwel alle technologie?n in de nieuwe Audi A4 zijn daarom gefocust op het beperken van de rijweerstand.

In aerodynamisch opzicht noteert de A4 Limousine de beste luchtweerstandwaarde in zijn klasse, met een cijfer van 0,23. Ten opzichte van zijn voorganger is de nieuwe Audi A4 in formaat gegroeid, maar tegelijkertijd is het gewicht met maximaal 120 kg (afhankelijk van de motorisering) afgenomen. Daarnaast onderscheidt de nieuwe Audi A4 zich door indrukwekkend lage CO2-emissies, tot zelfs 95 gram per kilometer voor de 110 kW/150 pk sterke A4 Limousine 2.0 TDI ultra.

Sportieve elegantie
Met een lengte van 4,73 meter en een wielbasis van 2,82 meter maakt de nieuwe Audi A4 meteen indruk. Een prominente horizontale lijn in het front en in het design aan de achterzijde benadrukt de breedte van de auto. Het vloeiende ontwerp met krachtige lijnen weerspiegelt de sportieve elegantie. De Singleframe grille ? het herkenbare familie-element van Audi ? is breed en laag. De standaard xenonverlichting en de optioneel beschikbare koplampen met LED en Matrix LED-technologie (inclusief dynamische richtingaanwijzers) vormen visuele verwijzingen naar de geavanceerde technologie?n die schuilgaan onder het nieuwe koetswerk.

Vanbinnen is de nieuwe A4 licht en ruimtelijk. De schouder- en hoofdruimte voor de bestuurder en voorpassagier zijn met 11 en 24 mm gegroeid. Ook de interieurlengte is groter geworden (+17 mm), terwijl de beenruimte achterin zelfs met 23 mm is toegenomen. Op deze gebieden zet de nieuwe Audi A4 de toon in deze klasse.

Bagageruimte A4 Avant opent sensorgestuurd
De bagageruimte van de nieuwe Audi A4 Avant meet 505 liter en is daarmee de grootste in dit premiumsegment. Met de achterstoelen neergeklapt neemt het volume toe tot 1.510 liter. Een elektrisch afdekscherm en elektrisch te openen achterklep zijn standaard. Optioneel kan het open en sluiten ook via een sensor met de voet worden aangestuurd.

Krachtige zes- en viercilindermotoren
De nieuwe Audi A4 en A4 Avant arriveren met een keuze uit zeven motoren: drie TFSI-benzinemotoren en vier TDI-diesels. Het vermogen van de krachtbronnen is aanzienlijk toegenomen ten opzichte van de vorige generatie en loopt uiteen van 110 kW/150 pk tot 200 kW/272 pk. Desondanks is het brandstofverbruik verder teruggedrongen, met zelfs 21 procent.

De Audi A4 2.0 TDI ultra heeft een vastgesteld verbruik van 3,7 liter diesel op 100 kilometer en een CO2-uitstoot van slechts 95 g/km (Avant: 3,8 l/100 km en 99 g/km). Deze 2.0 TDI is tevens in een versie met 140 kW/190 pk leverbaar, met een indrukwekkende 400 Nm aan koppel. Beide 2.0-liter TDI?s met voorwielaandrijving komen voor zakelijke rijders dit jaar nog in aanmerking voor 20 procent fiscale bijtelling. Alle dieselmotoren combineren een hoge efficiency met sportieve prestaties en souplesse. Hoofdrollen zijn daarbij weggelegd voor de twee 3.0 TDI zescilinders met respectievelijk 160 kW/218 pk en 200 kW/272 pk aan vermogen en een koppel van 400 en 600 Nm.

Compleet nieuwe verbrandingsmethode
Op benzinegebied innoveert Audi met de 140 kW/190 pk sterke 2.0 TFSI ultra, die gebruikmaakt van een nieuwe verbrandingsmethode. Die maakt de motor extra zuinig, met een vastgesteld verbruik van 4,8 liter op 100 km en een CO2-uitstoot van 109 g/km als resultaat (Avant: 5,0 l/100 km en 114 g/km CO2). Daarmee valt deze A4 2.0 TFSI Limousine in de uitvoering met 140 kW/190 pk in 2015 nog in de 20 procent bijtellingscategorie. De basis benzinemotor is een 1.4 TFSI met 110 kW/150 pk en 250 Nm aan koppel. Daarnaast is er keuze voor een 2.0 TFSI met 185 kW/252 pk en een trekkracht van 370 Nm.

Op termijn volgt tevens een 2.0 TFSI g-tron-variant met 125 kW/170 pk en 270 Nm voor de Audi A4 Avant, die aardgas of het duurzaam geproduceerde Audi e-gas als brandstof consumeert.

S tronic, tiptronic of handgeschakeld
De transmissies voor de nieuwe Audi A4 en A4 Avant ? de handgeschakelde zesversnellingsbak, de zeventraps S tronic met dubbele koppeling en de achttraps tiptronic automaat (3.0 TDI 200 kW/272 pk) - zijn compleet nieuw ontwikkeld. De automatische transmissies voorzien nu ook in een brandstofbesparende vrijloopfunctie. Wielafhankelijke koppelsturing versterkt de prestaties van de voorwielaandrijving en quattro vierwielaandrijving. Voor de meest krachtige TDI zal Audi vanaf 2016 optioneel ook een sportdifferentieel op de achteras bieden.

Rijdynamiek
Op het gebied van handling heeft de nieuwe Audi A4 een grote stap voorwaarts gemaakt, waarbij sportiviteit en prestaties naadloos samengaan met de focus op comfort. De A4 krijgt een nieuw ontwikkelde vijflink voorwielophanging en een elektromechanische stuurbekrachtiging. Samen leggen ze de basis voor een dynamische handling en een optimaal rijcomfort. Aanvullende opties zijn dynamische besturing, waarbij de stuuroverbrenging wordt bepaald op basis van de snelheid en instuurhoek van de auto, en een ophanging met instelbare schokdempers waarmee de bestuurder kan kiezen uit twee settings: sport of comfort. Beide onderstelopties zijn ge?ntegreerd in het Audi drive select systeem, dat in Nederland standaard wordt geleverd op alle uitvoeringen.

Informatietechnologie: Audi virtual cockpit en MMI
In technologisch opzicht benadrukt Audi de merkfilosofie ?Voorsprong door techniek? met een scala aan geavanceerde, innovatieve systemen. Voorbeelden zijn de Audi virtual cockpit, de Audi smartphone interface, het Bang & Olufsen Sound System met 3D sound, de Audi phone box met draadloze oplaadfunctie, het nieuwe head-up display voor de bestuurder, entertainment achterin via de Audi tablet en nieuwe rijassistentiesystemen en Audi connect services.

Op het gebied van infotainment legt Audi de nadruk op twee innovaties. De eerste is de optionele Audi virtual cockpit, een volledig digitaal instrumentarium met een 12,3 inch LCD-scherm dat de belangrijkste informatie weergeeft. Het MMI-systeem in de middenconsole is eveneens nieuw ontwikkeld en fungeert als het centrale bedieningselement. Het top-end infotainmentsysteem MMI Navigatie plus met MMI touch en een groot 8,3 inch scherm heeft een touchpad op de ronde bedieningsknop om in en uit te kunnen zoomen en om tekens in te voeren.

Meest uitgebreide aanbod aan rijassistentie- en veiligheidssystemen
De Audi A4 en A4 Avant zijn de nieuwe maatstaf in hun klasse op het gebied van rijassistentiesystemen. De predictive efficiency assistant helpt brandstof te besparen, Audi active lane assist houdt de auto binnen de rijbaanmarkering en de adaptive cruise control met Stop&Go inclusief file-assistent maakt filerijden stressvrij door de rijfunctie op basis van tal van parameters van de bestuurder over te nemen. Andere innovaties zijn de parkeerassistentie, cross traffic assist, uitstapwaarschuwing, collision avoidance assist, de afslagassistent en de Audi pre-sense systemen. Camera-gestuurde verkeersbordherkenning is eveneens beschikbaar.

De nieuwe Audi A4 Limousine en A4 Avant arriveren deze herfst bij de Nederlandse Audi-dealers. Qua standaarduitrusting gaan beide modellen een stap verder dan de concurrentie. Zo krijgt de A4 standaard ondermeer Xenon verlichting, keyless start/stop, Bluetooth, lichtmetalen velgen, Audi drive select en een 7 inch MMI kleurenscherm.

Bron: http://nieuws.audi.nl/audi-introduceert-nieuwe-generatie-a4-en-a4-avant/


dZGqCqj.jpg


Fu60J4o.jpg


A155144_full.jpg


A155143_full.jpg


A155162_full.jpg


HevyipD.jpg


A155161_full.jpg




Voor meer plaatjes: http://www.cochespias.net/viewtopic.php?f=2&t=19556
 
Laatst bewerkt:

20VTHengelo

New member
Lid geworden
1 sep 2010
Berichten
1.955
Eerste plaatje schuin van de voorkant doet me wel heel erg denken aan de lijnen van een Skoda octavia:

Skoda-Laura-Right-Front-Three-Quater-19162.jpg


En: "Qua standaarduitrusting gaan beide modellen een stap verder dan de concurrentie. Zo krijgt de A4 standaard ondermeer Xenon verlichting, keyless start/stop, Bluetooth, lichtmetalen velgen, Audi drive select en een 7 inch MMI kleurenscherm"

Ben je daar tegenwoordig de concurrentie een stap verder mee?
 

FReakingSeat

Vriend van Seat Online!
Lid geworden
17 apr 2014
Berichten
1.599
Meeste klanten weten dat niet dus lullen ze maar wat, heet 'marketing' dacht ik
 

J.B.

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
9.392
Achterkant van de avant doet me dan weer denken aan een opel insignia...
 

Seat-Flip

New member
Lid geworden
14 feb 2015
Berichten
308
En het sedan model doet me denken aan de nieuwe A3 Sedan. Desalniettemin blijf ik het wel vernieuwend vinden.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.588
Op benzinegebied innoveert Audi met de 140 kW/190 pk sterke 2.0 TFSI ultra, die gebruikmaakt van een nieuwe verbrandingsmethode.

Dubieuze zin :) Zijn ze afgestapt van lucht + benzine > compressie + vonk = verbranding :+
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.268
Persoonlijk vind ik dat er weinig uiterlijke verschillen zijn tussen oud en nieuw.
Lijkt nu nog meer op de A6 en is nu al bijna niet uit elkaar te houden.
Als je ziet wat een verschil in design tussen de 5F en1P zit en hoe weinig tussen oude en nieuwe A4 dan willen ze op safe spelen.
Overigens denk ik dat weinig mensen zich priv? een A4 kunnen permitteren en dat hier ten lande hoogstens de wagen als lease nog redelijk zal verkopen.
In Dld is dat geheel anders alhoewel ook daar het aandeel van de A4 in de categorie bedrijfswagens (lease of in bezit van bedrijf) het priv? bezit ver overstijgt.
 

Menaz

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
29 sep 2004
Berichten
15.003
Mooie auto!

Nu even een paar jaar wachten en misschien hebben we dan de vorige A4 weer opgewarmd als SEAT. :+
 

Sty-lance TDI

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
6 sep 2010
Berichten
19.706
Mooie auto hoor, en ook het interieur ziet er gelikt uit maar ik als leek zie weinig verschil tussen "vorig" en "nieuw" model.
Ik heb dat trouwens ook met de Octavia. Ik moet echt ( op het eerste gezicht) op het kenteken kijken of het oude model voor mij rijdt of het nieuwe model.
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.869
Mooie auto!

Nu even een paar jaar wachten en misschien hebben we dan de vorige A4 weer opgewarmd als SEAT. :+

Volgens mij zit er al een Leon Cupra stuur in en de buitenspiegels zitten op dezelfde plaats als bij de Exeo.
Toen ik het dashboard zag moest ik even aan de IBL denken. Kwam waarschijnlijk door de 'tellerunit'.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.268
Mooie auto!

Nu even een paar jaar wachten en misschien hebben we dan de vorige A4 weer opgewarmd als SEAT. :+

Hoeft niet want door het MQB platform hoef je alleen maar de wielbasis iets groter te maken, een kont er aan te plakken en klaar is kees, de Seat Leon Sedan 8)
 

Smirnoff88

New member
Lid geworden
31 mei 2011
Berichten
397
Die kont lijkt op die van de A3 sedan. Weinig nieuwe lijnen vind ik. wel nieuwe koplampen maar als dat alles is.
 

Energymod

New member
Lid geworden
11 aug 2015
Berichten
221
Prachtige auto maar zoals door veel opgemerkt is hij weinig vernieuwend. Maar ach, praktisch elk merk 'herhaalt' zichzelf. Gewaagde of echt vernieuwende ontwerpen komen zelden verder dan een conceptcar.
 
Bovenaan