Duitse krant: “Automerk Seat dreigt binnen afzienbare tijd te verdwijnen”

Ice T

Well-known member
Lid geworden
15 feb 2016
Berichten
1.011
Het van oorsprong Spaanse automerk Seat is over een jaar of zes, zeven mogelijk slachtoffer van een reorganisatie binnen de VW-groep. Er is een goede kans dat het merk het volgende decennium niet haalt, zo blijkt uit een rapport van de Duitse krant Handelsblatt.

Speculaties over de toekomst van het merk werden gevoed nadat hoofd van de ondernemingsraad Matias Carnero en Volkswagen-topman Herbert Diess de degens kruisten over de toekomst van het Spaanse merk. De Spanjaarden noemen het onbegrijpelijk dat een ​​merk met een 70-jarige traditie een langzame dood dreigt te sterven.

De achtergrond van het dispuut was de jaarlijkse persconferentie van Seat, alwaar bedrijfsbaas Wayne Griffiths vooral de snelle ontwikkeling en mooie toekomst van Seats zustermerk Cupra schetste: met nieuwe modellen en elektrische aandrijving. Over Seat daarentegen werd vrijwel met geen woord gerept. Er stonden zelfs geen e-modellen op rol. Sterker nog: na de stadsauto Mii haalt het bedrijf nu ook de familiewagen Alhambra uit het programma.

Met momenteel minder dan 500.000 stuks vindt het bedrijf Seat-Cupra te klein om winstgevend te zijn. De afgelopen twee jaar noteerde het merk rode cijfers, maar dat kwam ook door corona. Desondanks maakte Griffiths op de jaarlijkse conferentie duidelijk dat de dochteronderneming — die binnen het VW-concern de goedkoopste modellen verkoopt — zich geen verdere verliezen meer kan veroorloven.

Dat is nog een reden waarom Griffiths vooral op Cupra vertrouwt. Cupra was ooit een submerk van Seat, maar is nu een zelfstandige firma, die snelle auto's verkoopt. Het merk opereert in een vrij grote niche van sportieve voertuigen tussen VW en Audi en daarmee kan meer winst worden behaald dan met de goedkopere Seats. “Cupra geeft Seat een toekomst, en de toekomst is elektrisch. De toekomst is Cupra”, zei Griffiths eind maart.

Het plan om Seat geleidelijk de nek om te draaien wordt altijd ontkend, waarna de mededeling volgt dat de markt uiteindelijk beslist over de toekomst. En de markt is op dit moment pro Cupra. In maart was het merk goed voor de helft van de nieuwe verkopen binnen Seat-Cupra. En die trend lijkt door te zetten. Wanneer je een moderne showroom van Seat-Cupra binnenloopt, lijkt ook al enigszins duidelijk waar het heen gaat. Want hoewel op veel plekken beide merken worden verkocht, zijn de autozaken vrij nadrukkelijk afgestemd op Cupra.

In een officiële reactie van de fabriek steekt het bedrijf eerst de loftrompet over Seat, om vervolgens te melden: “Wij geloven dat in dit decennium zowel efficiënte verbrandingsvoertuigen als hybride en elektrische voertuigen naast elkaar zullen blijven bestaan.” Het is dus begrijpelijk dat de Seat-medewerkers in Spanje zich zorgen maken over het volgende decennium. Want de elektro-koers lijkt vooralsnog alleen betrekking te hebben op Cupra.


https://www.handelsblatt.com/unternehmen/vw-tochter-der-spanischen-volkswagen-marke-seat-droht-das-langsame-ende/28247826.html
 
Laatst bewerkt:

Erminio

Well-known member
Lid geworden
5 sep 2010
Berichten
4.324
Ik denk dat alles te maken heeft met de komst van de nieuwe Leon. Die is niet aangeslagen, zoals gehoopt :\
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.562
Een paar jaar geleden heb ik ook al ergens gelezen dat de toekomst van Seat binnen de VAG onzeker was omdat de modellen direct concurreren met Skoda en Volkswagen modellen...dat wordt nu zeker het geval nu Seat's meer premium worden. Meer onderscheidende modellen zoals van Cupra zal dan beter werken...
 

Toreador

Active member
Lid geworden
8 okt 2014
Berichten
1.314
Je kunt daar Audi nog aan toevoegen.
De merken hebben ieder hun eigen liefhebbers. Schrap je een merk, dan raak je toch marktaandeel kwijt. Ik vind ze nu al genoeg onderscheidend om bestaansrecht te hebben.
Seat kopers gaan echt niet ineens naar Cupra (duurder) of Skoda (suffer), etc

Maar tegen die tijd is alle nieuw verkoop elektrisch. Wie weet hoe de markt er dan uit ziet. Als er geen Seat full EV's komen dan sterft het merk op die manier vanzelf uit :'(
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.562
Ik verwacht dat de kostprijs van een Mii en Citigo gelijk of vrijwel gelijk zal zijn...de vraag is op welk model pakken ze meer marge...
Het zelfde geldt voor de Toledo en de Rapid...
 

Ice T

Well-known member
Lid geworden
15 feb 2016
Berichten
1.011
Je kunt daar Audi nog aan toevoegen.
De merken hebben ieder hun eigen liefhebbers. Schrap je een merk, dan raak je toch marktaandeel kwijt. Ik vind ze nu al genoeg onderscheidend om bestaansrecht te hebben.
Seat kopers gaan echt niet ineens naar Cupra (duurder) of Skoda (suffer), etc

Maar tegen die tijd is alle nieuw verkoop elektrisch. Wie weet hoe de markt er dan uit ziet. Als er geen Seat full EV's komen dan sterft het merk op die manier vanzelf uit :'(

Nagel op de kop! Je koopt een wagen ook vanuit een emotioneel standpunt; merkbinding, design, prijs/kwaliteit (de meesten toch). Kijk bv naar de Seat Exeo en Audi A4, in se dezelfde wagen maar met een prijsverschil. Toch zal de ene groep sneller overstappen naar het zustermerk dan de andere, de andere dan weer in geen geval vanwege het goedkopere (zelf)beeld.

Persoonlijk ook, voorheen Mazda & Peugeot gereden. Deels gekozen voor het design van de Leon 5F maar voor het huidige model zou ik dan weer niet de overstap gemaakt hebben.
 
Laatst bewerkt:

Menaz

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
29 sep 2004
Berichten
14.999
Exeo had nog iets kunnen worden als het echt een zustermodel was. Nu kwam hij pas een jaar nadat Audi met het model gestopt was op de markt, terwijl bij Audi toen de opvolger al een hele tijd in de showroom stond.

Ik heb al heel veel SEAT’s gereden en de 5F bevalt nog prima, maar als ik nu kijk naar het aanbod dan doet het me niks meer. De Ibiza is wel leuk, maar al best op leeftijd. De nieuwe Leon heb ik niks mee en al die SUV’s hebben niks onderscheidends tov hun Skoda en VW-klonen. En daarvan vind ik alleen de Ateca wel gelukt qua design. Meer hebben ze niet meer nu toch?

En als je dan toch iets leuks ziet, dan zijn ze er bijna altijd alleen als 1.0…
 
Laatst bewerkt:

Leon Ibiza

Well-known member
Lid geworden
21 feb 2012
Berichten
1.000
Het verbaast me niks eerlijk gezegd, de vier merken binnen VAG worden steeds meer eenheidsworst helaas. De tijd dat elk merk op zich echt een eigen identiteit en doelgroep had ligt al ver achter ons. Tegenwoordig heb je van elk merk wel een sportieve en budget-variant, daarvoor hoef je niet meer naar SEAT of Skoda bijvoorbeeld. En dan hebben ze ook nog eens Cupra afgesplitst van SEAT. Onbegrijpelijk. Had dan gewoon de hele SEAT-divisie omgekat naar de visie die ze voor Cupra hebben. Maar het zal marketingtechnisch wel handiger geweest zijn zo.
 

dsg7speed

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
21 dec 2018
Berichten
845
Dan wordt m'n Cupra vanzelf een collectors item.
 

dsg7speed

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
21 dec 2018
Berichten
845
Klopt inderdaad, je ziet ze echt weinig onderweg en het blijft een fantastische verschijning die heel wat hoofden doet draaien.
 

JoSa

Member
Lid geworden
30 jan 2015
Berichten
245
Ja, het ziet er somber uit voor SEAT... en het huidige CUPRA aanbod met de PHEV's... niet mijn ding. Ik heb dan ook besloten in het najaar afscheid te gaan nemen van mijn Cupra ST 4DRive en niet langer te wachten op een fatsoenlijke (EV) vervanger vanuit CUPRA of SEAT...
 

Ice T

Well-known member
Lid geworden
15 feb 2016
Berichten
1.011
Pfff, wat een gedoe. En dat voor wat centen meer.
 

emilio3333

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
30 okt 2010
Berichten
4.052
Na FR nu ook Cupra verprutst.
Was het eigenlijk al door de komst van de Born maar dit is wel triest hoor.
Op naar de Cupra 1.0 TSI met 95 pk.
 

Ice T

Well-known member
Lid geworden
15 feb 2016
Berichten
1.011
Na FR nu ook Cupra verprutst.
Was het eigenlijk al door de komst van de Born maar dit is wel triest hoor.
Op naar de Cupra 1.0 TSI met 95 pk.
En enkel voor wat centen meer. Dat is de enige reden. Nooit genoeg. De historie verloochenen, de levertermijnen van de SEAT's worden steeds maar opgeschoven om Cupra's te produceren. Enkel omdat die meer opbrengen.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.268
Hebben we het hier zo vaak over gehad c.a. 12 jaar geleden toen FR een uitrustingsnivo werd.
Cupra is nu hetzelfde lot beschoren helaas.
 
Bovenaan