Cordoba
Well-known member
- Lid geworden
- 27 aug 2010
- Berichten
- 13.362
Als ik het goed lees, gaat Seat na 2030 gebakken lucht en andere dromen verkopen...
De termijn tot 2030 is net te lang om te zeggen dat het inderdaad zo gaat gebeuren, in het verleden vaak genoeg gezien dat de plek van Seat binnen Vag diverse malen veranderd is. Seat is ooit als autofabrikant begonnen en Europa in gegaan als fabrikant van in licentie gebouwde Fiat's. In de jaren 80 kwam men met het eerste eigen model de Ibiza die nog veel techniek had van autofabrikanten waar Seat eerder voor produceerde (denk bijvoorbeeld aan de satelliet aan het stuur met allerlei bedieningsknoppen). Tweede helft jaren 80, heeft VAG steeds meer aandelen van Seat aangekocht, en werd Seat het budgetmerk van de VAG-groep (die daarnaast alleen uit VW en Audi bestond). In de jaren 90 werd Seat steeds meer het sportieve merk, en werd de plek van budgetmerk steeds meer door Skoda ingevuld. Ondertussen is Seat langzamerhand weer meer budgetmerk geworden, is Skoda steeds minder een budgetmerk. Ook zie je dat Skoda wat vroeger vooral door particulieren (nieuw) werd gekocht, steeds meer actief is op voor de zakelijke en de leasemarkt. Goed beschouwd zie je dat pakweg om de tien jaar de verschillende VAG-merken opnieuw worden gepositioneerd in de markt, dus mogelijk dat er voor 2030 nog een reshuffle komt, waarbij het merk Seat wel nodig is.
De termijn tot 2030 is net te lang om te zeggen dat het inderdaad zo gaat gebeuren, in het verleden vaak genoeg gezien dat de plek van Seat binnen Vag diverse malen veranderd is. Seat is ooit als autofabrikant begonnen en Europa in gegaan als fabrikant van in licentie gebouwde Fiat's. In de jaren 80 kwam men met het eerste eigen model de Ibiza die nog veel techniek had van autofabrikanten waar Seat eerder voor produceerde (denk bijvoorbeeld aan de satelliet aan het stuur met allerlei bedieningsknoppen). Tweede helft jaren 80, heeft VAG steeds meer aandelen van Seat aangekocht, en werd Seat het budgetmerk van de VAG-groep (die daarnaast alleen uit VW en Audi bestond). In de jaren 90 werd Seat steeds meer het sportieve merk, en werd de plek van budgetmerk steeds meer door Skoda ingevuld. Ondertussen is Seat langzamerhand weer meer budgetmerk geworden, is Skoda steeds minder een budgetmerk. Ook zie je dat Skoda wat vroeger vooral door particulieren (nieuw) werd gekocht, steeds meer actief is op voor de zakelijke en de leasemarkt. Goed beschouwd zie je dat pakweg om de tien jaar de verschillende VAG-merken opnieuw worden gepositioneerd in de markt, dus mogelijk dat er voor 2030 nog een reshuffle komt, waarbij het merk Seat wel nodig is.