Duitse krant: “Automerk Seat dreigt binnen afzienbare tijd te verdwijnen”

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.362
Als ik het goed lees, gaat Seat na 2030 gebakken lucht en andere dromen verkopen...

De termijn tot 2030 is net te lang om te zeggen dat het inderdaad zo gaat gebeuren, in het verleden vaak genoeg gezien dat de plek van Seat binnen Vag diverse malen veranderd is. Seat is ooit als autofabrikant begonnen en Europa in gegaan als fabrikant van in licentie gebouwde Fiat's. In de jaren 80 kwam men met het eerste eigen model de Ibiza die nog veel techniek had van autofabrikanten waar Seat eerder voor produceerde (denk bijvoorbeeld aan de satelliet aan het stuur met allerlei bedieningsknoppen). Tweede helft jaren 80, heeft VAG steeds meer aandelen van Seat aangekocht, en werd Seat het budgetmerk van de VAG-groep (die daarnaast alleen uit VW en Audi bestond). In de jaren 90 werd Seat steeds meer het sportieve merk, en werd de plek van budgetmerk steeds meer door Skoda ingevuld. Ondertussen is Seat langzamerhand weer meer budgetmerk geworden, is Skoda steeds minder een budgetmerk. Ook zie je dat Skoda wat vroeger vooral door particulieren (nieuw) werd gekocht, steeds meer actief is op voor de zakelijke en de leasemarkt. Goed beschouwd zie je dat pakweg om de tien jaar de verschillende VAG-merken opnieuw worden gepositioneerd in de markt, dus mogelijk dat er voor 2030 nog een reshuffle komt, waarbij het merk Seat wel nodig is.

iu
 

Ice T

Well-known member
Lid geworden
15 feb 2016
Berichten
1.005
Merk je al met de befaamde levertijden ondertussen, zetten alles in op Cupra, ander logo zelfde koek maar wel duurder (en dus meer geld in de pocket). Meer! Meer!! Meer!!!
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.242
Jammer genoeg maar waar.
Door VAG gepland om eerst Cupra als merk te gaan voeren tegen meerprijs t.o.v. een Seat.
Seat krijgt daarna een stille dood, jammer maar veroorzaakt door VAG zelf.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.242
Het gaat nog niet zo slecht met Seat en Cupra (bron Autoweek):

Seat S.A., het bedrijf waaronder automerken Seat en Cupra vallen, noteerde in de eerste helft van dit jaar een recordomzet. Ruim 7,4 miljard euro stroomde er binnen en dat is 37,8 procent meer dan de 5,38 miljard van vorig jaar. De extra omzet is vooral te danken aan het op gang komen van de leveringen van Seat: het merk leverde 13,6 procent meer auto's af dan in dezelfde periode van 2022.
Seat S.A. noteert over het eerste halfjaar van 2023 een operationele winst van €371 miljoen en dat is €468 miljoen meer dan in dezelfde periode vorig jaar, waarin het bedrijf dus een operationeel verlies draaide. De betere cijfers zijn te danken aan een hoger winstpercentage (5 procent in plaats van -1,8 procent brutowinst) bij Seat en een grotere afzet: 13,6 procent meer auto's bereikten hun klanten in het eerste halfjaar van 2023 ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het merk leverde tot en met juni van dit jaar 261.400 auto's af, wat lukte doordat het chiptekort veel minder nijpend is dan in de eerste helft van 2022.
Ook bij Cupra gaat het bergopwaarts: het merk leverde het afgelopen halfjaar 107.300 auto's af en dat is bijna 57 procent meer dan vorig jaar. Sinds de oprichting van Cupra als separaat automerk heeft het tot nu toe ruim 400.000 auto's afgeleverd, waarvan ruim 25 procent in alleen het afgelopen halfjaar. De Cupra Formentor is het bestverkopende model. Daarvan werden er tot en met juni van dit jaar 60.900 afgeleverd. De Cupra Born was goed voor 18.900 verkopen. Cupra verkoopt zijn auto's hoofdzakelijk in Europa, maar maakte in 2022 ook de sprong naar Australië en in 2023 naar Egypte en Marokko. Het merk flirt bovendien met een expansie van zijn verkoopgebied naar de Verenigde Staten.

Seat Arona verkoop beter dan Ibiza

Voor Seat geldt dat het bestverkopende model de Arona is (53.600 leveringen), gevolgd door de Ibiza (43.800 stuks). Het merk verkoopt hoofdzakelijk in Spanje. Duitsland en Engeland zijn de nummer twee en drie afzetmarkten van de Spanjaarden.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.362
Het is voor buitenstaanders even de vraag of Seat als merk (zonder Cupra) ook winstgevend is op papier. (En daar kan dus van alles naar believen mee gerommeld worden, door bijvoorbeeld ontwikkelfaciliteiten voor nieuwe auto's volledig op Seat te boeken, en de winst van die nieuwe auto's aan Cupra toe te schrijven. Het is al decennia lang dat VAG met regelmaat slechte cijfers voor Seat presenteert, en zegt dat ze Seat als merk willen afbouwen, om een paar jaar of paar maanden later precies de andere kant op te gaan, en goede cijfers te presenteren.
 

FR4N5

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
9 jun 2020
Berichten
222
Ja klopt ik was vorige week ook in Oostenrijk daar rijden idd bizar veel Cupra's.
 

Toreador

Active member
Lid geworden
8 okt 2014
Berichten
1.314
Prijsverschil nekt Cupra in Nederland.
Als ik in Oostenrijk een zonder extra's aan te vinken een gelijk gemotoriseerde Cupra met een Leon FR vergelijk dan is de Cupra zelfs € 1100 goedkoper.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.242
Dat komt door onze overheid opgelegde "milieu-straf" die er gewoon is om jouw beurs leeg te trekken.
 

Toreador

Active member
Lid geworden
8 okt 2014
Berichten
1.314
Maar een Cupra en een Leon met dezelfde motor krijgen dezelfde financiële straf.
Dus het prijsverschil wordt in dit geval veroorzaakt door de importeur.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.242
De Cupra is in NL niet te koop in benzine uitvoering (ik bedoel de ECHTE Cupra met 300pk) dus dat is geen vergelijk want zou te duur worden door de BPM straf.
Al het andere wat ze tegenwoordig Cupra noemen is de naam eigenlijk, gezien de oorsprong en het doel daarvan destijds, niet waard.
Just my 2C.
 
Bovenaan