iemand ervaring met 2 takt olie mengen met diesel pompverstuiver en roetfilter?

eta76

Member
Lid geworden
27 dec 2010
Berichten
673
Dus een klein veldflesje in de auto met 100ml voor af gemeten, en dan makkelijk er bij gooien, als je hem vol tankt.

Heeft iemand toevallig nog YouTube filmpjes met voor en na ? Ben wel benieuwd.

En welke olie raden jullie aan ?
 

Cruiser

New member
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
249
Iets van Castrol 2-takt olie.

Denk niet dat je op filmpjes duidelijk een verschil kan horen tenzij het een bijzonder goede opname is qua geluid.
 

eta76

Member
Lid geworden
27 dec 2010
Berichten
673
Helpt waarschijnlijk in de winter meer dan in de zomer. Nu is het wat minder een knikkerbak dan als het -10 graden is :)
 

BJF005

New member
Lid geworden
18 mei 2017
Berichten
32
Oud topic maar toch ga ik reageren.
Ik ga als alles volgens plan verloopt binnen enkele maanden een topic starten over 2 takt in een tfsi.
Het waarom staat ergens op mijn eerder gestart topic. (bij aankoop advies Leon)

Ikzelf gooi al 65.000 km TCW-3 olie (de DFI variant) in mijn crdi Hyundai diesel.
De koudstart klinkt beter en het meest opmerkelijk zijn de regeneraties van het DPF die van 600-700 naar 1200-1400 km interval zijn gegaan. (uitgelezen op de BC via HiCom)

Voor mij is het grootste punt niet de (extra) smering maar de reinigende werking doordat deze olie een pak meer en ook andere additieven bevat dan hetgeen normaal in de benzine of diesel zit.
Zoals te lezen in mijn topic was de reinigende werking duidelijk zichtbaar toen mijn inlaat systeem en EGR bucht open moest voor herstelling van een injectordichtings probleem.

Gebruik NOOIT synthetische olie want dit sloopt je DPF!
Half-synthetisch mag maar best gewoon de minerale variant.
Alles met Jaso-FC is goed. (smokeless)
In oudere TDI's (waarschijnlijk met de 'lavasteen' roetfilter en geen DPF mag eventueel Jaso FB of FA in.

Gebruik liefst van al Marine outboard TCW-3 olie. Deze bevatten zo goed als geen zwavel en geen zink.
Ik ben nu enorm tevreden van de DFI olie van het merk Kroon. Niet goedkoop maar deze soort bevat nog meer additieven dan de gewone TCW-3 en is waarschijnlijk beter geschikt voor onze direct ingespoten 4-takt motoren.

Zuiniger is de auto volgens mij niet geworden. Misschien een beetje door de minder frequente regeneraties.
Hij draait en trekt misschien iets soepeler maar dit zit misschien gewoon tussen mijn oren.
De pompverstuivers draaien blijkbaar wel merkbaar beter/stiller/zuiniger dan de opvolger common rail.

Helpt het? Ja, alvast aan de grotere regeneratie intervallen te zien. Ja, toen de garage mijn EGR shit bekeek en ongelofelijk verwonderd was hoe proper mijn systeem (en de injectoren!!!) nog was met die kilometerstand.
Zeker aangezien driekwart van de ritten korter dan 30 minuten is en net die (te) korte afstanden zijn de oorzaak van vroegtijdige vervuiling of volkomen DPF.

Kan het kwaad? Nee, of het moet zijn dat eventuele schade pas op veel langere termijn zichtbaar wordt.
 

Erwin P

Member
Lid geworden
12 mei 2013
Berichten
862
Ik vraag me af of het placebo effect hier niet heel sterk van toepassing is...
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.323
Over het bijmengen van de juiste 2-takt olie bij een diesel wordt op het Duitse Motortalk al meer dan 10 jaar gediscussieerd.
Heb het zelf een tijdlang gedaan bij mijn FR-TDI van 2007 destijds vanwege het verstuiver probleem.
Wat je feitelijk doet is een licht smerende werking toevoegen aan verstuivers, commonrail HD pomp etc.
Ook verhoog je het cetaan gehalte van de diesel ietwat waardoor de motor wat stiller gaat lopen en ietsie pietsie meer vermogen levert.
Heeft helaas niets geholpen tegen het dichtkoeken van de piezoverstuivers destijds.
 

Bluepower

Active member
Lid geworden
16 sep 2010
Berichten
820
Kan uit eigen ervaring aangeven dat het bij mijn PD TDI A4 goed werkt: makkelijker starten, minder nagelen, rustiger loop.
Schoonbranden en zuiniger kan ik niets over zeggen, nog nooit in de kop/kleppen/zuigers gekeken, en zuinig is lastig aan te geven omdat je dat dan onder perfect dezelfde omstandigheden zou moeten testen, en dat is voor mij onmogelijk te doen..
 
Bovenaan