Oud nieuws SEAT Toledo 2013-2018

Fura

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
6.065
Eerlijk gezegd was het mij totaal niet opgevallen, maar in Juni heeft Seat afscheid genomen van de Toledo.

De Toledo werd al na 5 jaar uit productie genomen. Zullen daar veel mensen een traan om gelaten hebben? Vermoedelijk niet, want in mei werd in Nederland geen enkel exemplaar verkocht. Het is dus logisch dat de Toledo uit de prijslijsten werd geschrapt.

De vierde generatie Toledo werd in 2013 gelanceerd, toen Seat nog diep in de rode cijfers zat. Een kat in het nauw maakt rare sprongen en in Spanje dacht men dat het omlabelen van de Skoda Rapid een goede zet zou zijn. De Toledo beantwoordde een vraag die niemand gesteld had: het vullen van het ?gat? tussen de Ibiza en de Leon. Het gros van de automerken kan prima zijn broek ophouden zonder brugmodel zonder het B en C segment, maar het verlieslijdende Seat dacht daar in 2013 anders over.

Dat de Toledo het veld moest ruimen, komt niet alleen door de tegenvallende (voor de mei maand: totaal ontbrekende) verkopen. Ook de carri?re van zijn donorauto, de Skoda Rapid, zit er op. Maar die krijgt anders dan de Seat wel een opvolger. Die zal ? la de Spaceback koetswerkvariant een 5-deurs hatchback carrosserie krijgen (en dus geen liftback met sedanlook), maar dan op basis van het bijdetijdse MQB AO platform. Effectief betekent dit een veel bredere bouw, waarmee de Rapid met een beetje geluk zijn lulligheid zal verliezen.

Voor de Toledo is dus geen opvolger gepland. Met 301 verkochte exemplaren was hij in Nederland in zijn introductiejaar (2013) het succesvolst. Vorig jaar bleef de teller op 105 registraties hangen, waarmee de Toledo het minst gewilde Seat was. Ter vergelijking: de Ibiza en Ateca werden beiden meer dan 1.000 keer verkocht, en de Skoda Rapid ging vorig jaar 1.164 keer over de toonbank.

De eerste 2 generaties Toledo (een liftback respectievelijk sedan) waren wel relatief populair. Maar die waren dan ook gebaseerd op Golf techniek oftewel een klasse groter. De derde generatie was dat in principe ook, maar die stamde uit de periode dat Seat dacht dat MPV modellen de toekomst hadden. Dat bleek een dure misrekening te zijn. Daarna is het verkooptechnisch nooit meer goed gekomen met de Toledo.
 

Fura

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
6.065
Gelukkig hebben we de foto's nog :\

b1zx2t37y3.jpg
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.370
Het hele verhaal van dit model binnen VAG is eigenaardig. De Rapid wordt al zo'n anderhalf jaar alleen nog maar als Spaceback geleverd, dus niet meer als hatchback. Dat betekende dat je sinds die tijd voor de sedanversie naar Seat (Toledo) moest, en voor de stationwagen naar Skoda (Rapid Spaceback). Daarnaast heeft de Rapid versie ook een zeer typische ontwikkeling doorgemaakt: de vroege exemplaren waren zeer kaal (soms letterlijk) uitgevoerd en moesten bij Skoda het gat tussen Fabia en Octavia opvullen, hoewel de Rapid nauwelijks groter was dan de toenmalige Fabia, maar wel goedkoper. Bij de eerste lichting Rapid's was er zelfs bezuinigd op de lak: de binnenkant van de A-stijl was soms geen eens in kleur gespoten maar stond alleen in de primer. De laatste jaren is de Rapid juist luxer en duurder dan de Fabia, alleen is ondertussen de kofferbak kleiner dan van de huidige Fabia.

Eigenlijk een beetje het probleem dat je al een aantal jaren ziet binnen VAG: het beeld en imago van merken en modellen wil af en toe wel eens zwalken, met als gevolg dat de oude kopersgroep voor een serieus deel afhaakt, en de nieuwe kopersgroep niet aanhaakt vanwege het oude imago. Binnen Seat hebben we dat ook al eens gezien met eerst budgetmerk binnen de Vaggroep (jaren 80-90), later werd die rol overgenomen door Skoda, en kreeg Seat de sportieve jonge rijder als doelgroep, en na een poosje moest dat weer 'emocion' worden, en zo blijft men maar rommelen met doelgroepen en imago's.
 

Odelot

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
1 jan 2011
Berichten
1.170
Er is maar 1 mooie toledo geweest. De 1M die ik zelf 6 jaar gereden heb. Model daarna was niet om aan te zien zo lelijk, en het laatste model was het ook niet. Iets tussen de ibiza en leon lijkt me totaal overbodig. Zeker nu met al die suv's.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.268
Heb de Toledo toen die op de markt kwam bij de dealer eens goed bekeken en vond die maar goedkoop in elkaar zitten en op de lichtere motorisering zelfs nog trommelremmen achter.
Nee, begrijp nog de doelgroep niet want daarvoor had ie gewoon kwalitatief beter in elkaar moeten zitten.
 

Sty-lance TDI

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
6 sep 2010
Berichten
19.703
Helemaal mee eens.
De laatste Toledo vond ik persoonlijk ook te smal ogen.
De FR-Line had dan nog een sportief tintje 8)
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.370
De eerste Toledo heb ik ook wel eens mee mogen sturen, en dat vond ik een klankkast op wielen. Een hoop ruimte, en makkelijk toegankelijk door de grote kofferklep (ondanks de sedan looks), maar voelde een beetje Amerikaans (zachte weke vering, matige wegligging en veel ruimte) aan, zeker in vergelijking met de Ibiza van de eerste generatie die ik toen reed. In die periode had je ook de Malaga (sedanversie van de Ibiza) dus moest ie wel een slag groter zijn. Overigens waren er destijds tussen de Malaga en de Ibiza allerlei verschillen, waardoor je niet zou denken dat het hatchback en sedan versie van dezelfde auto waren. Zo had de Ibiza bijvoorbeeld deurkrukken zoals je die nog steeds vindt bij de VAG-groep, maar had de Malaga van die verzonken deurgrepen, zoals je dat bijvoorbeeld bij de Fiat 131 zag.
 

Fura

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
6.065
De eerste Toledo heb ik ook wel eens mee mogen sturen, en dat vond ik een klankkast op wielen. Een hoop ruimte, en makkelijk toegankelijk door de grote kofferklep (ondanks de sedan looks), maar voelde een beetje Amerikaans (zachte weke vering, matige wegligging en veel ruimte) aan, zeker in vergelijking met de Ibiza van de eerste generatie die ik toen reed. In die periode had je ook de Malaga (sedanversie van de Ibiza) dus moest ie wel een slag groter zijn. Overigens waren er destijds tussen de Malaga en de Ibiza allerlei verschillen, waardoor je niet zou denken dat het hatchback en sedan versie van dezelfde auto waren. Zo had de Ibiza bijvoorbeeld deurkrukken zoals je die nog steeds vindt bij de VAG-groep, maar had de Malaga van die verzonken deurgrepen, zoals je dat bijvoorbeeld bij de Fiat 131 zag.
Heb zelf 4 Toledo's van de eerste serie in bezit gehad. Het waren idd redelijk rumoerige auto's, maar een weke vering en matige wegligging heb ik niet zo ervaren. Ondersteltechnisch waren ze gebaseerd op de Golf2.
De voorlaatste die ik had was een 1.9TDI met 90pk (1:20 was goed te doen) en standaard voorzien van 2 airbags. De laatste die ik had was een 2-liter Magnus uitvoering met o.s. ABS, airconditioning, voor en achter elektrisch bediende zijruiten, stuurbekrachtiging... en de motor van de VW Golf GTI. De sedan vormgeving i.c.m. de 5e deur en grote kofferbak, maakte dit een uiterst praktische wagen.

8jskcflc2zr.jpg


De Malaga die Gert nog even aanhaalde, was eigenlijk een sedan uitvoering van de SEAT Ronda, die nog op de bodemgroep van de Fiat Ritmo stond. De eerste Ibiza oogde weliswaar moderner, maar was qua onderstel ook een afgeleide van de Ritmo.
 
Laatst bewerkt:

Menaz

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
29 sep 2004
Berichten
15.001
Ik zag afgelopen week nog een Toledo I rijden. Wel een leuke wagen om er nu naast te hebben.
 

Fura

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
6.065
Ik zag afgelopen week nog een Toledo I rijden. Wel een leuke wagen om er nu naast te hebben.

Zal je niet meevallen om nog een fatsoenlijk exemplaar te vinden...
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.370
Af en toe kom ik langs de Gouwe (tussen Boskoop en Gouda) nog wel eens een witte Malaga tegen. Niet echt regelmatig, maar 2-5 keer per jaar.
Wat de eerste generatie Toledo betreft, dat was een huurauto, die de baas met regelmaat inzette voor werknemers die buiten de regio een afspraak hadden. Volgens mij was het ook een kale en redelijk basis uitvoering, waar ik bijvoorbeeld vanuit Eindhoven een dag op en neer moest naar de fabriek in Stadskanaal.
 

Toledo_FR

Member
Lid geworden
30 nov 2011
Berichten
271
Zo zonde van de Toledo serie.
Sinds Toledo mk3 is de Toledo imago om zeep geholpen.
Ik heb een meer waardiger einde verwacht van de Toledo.
Zelf rij ik nog met Toledo mk2. Geweldig wagen vind ik. De Toledo die ik heb gaat nog lang niet weg.
Misschien word het nog een leuk young timer :)
 

hobby

New member
Lid geworden
30 aug 2010
Berichten
232
Heb de Toledo toen die op de markt kwam bij de dealer eens goed bekeken en vond die maar goedkoop in elkaar zitten en op de lichtere motorisering zelfs nog trommelremmen achter.
Nee, begrijp nog de doelgroep niet want daarvoor had ie gewoon kwalitatief beter in elkaar moeten zitten.

Helemaal mee eens. Bij introductie was het een erg simpel en kaal model. Zoals ie op het laatst bestelbaar was (sinds 2016) in fr line was het gewoon een nette ruime mooi afgewerkte auto met een mooi alcantara/leer interieur. Jammer dat hij na 2013 door nagenoeg geen een autoblad meer getest is zodat eigenlijk niemand het weet. Gewoon een prima rijdende en (voor zijn klasse) erg ruime auto (met inmiddels schijfremmen achter :) ).
 
Laatst bewerkt:

Fura

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
6.065
Zoals ie op het laatst bestelbaar was (sinds 2016) in fr line was het gewoon een nette ruime mooi afgewerkte auto met een mooi alcantara/leer interieur.
Deels mee eens!
Jammer bleef dat de auto een wat smalle indruk achterlaat, wat het totale beeld van de auto niet ten goede komt.

gseq8nmqh0.jpg
 

El Pino

New member
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
1.100
Ja, het is en blijft gewoon een uitgerekte Ibiza jammergenoeg. In FR-line trim vond ik hem erg goed te pruimen! Hij mist alleen nog een Eibach setje ofzo. Hij stond altijd zo hoog op z'n poten.
 

passiewassie

Active member
Lid geworden
15 sep 2011
Berichten
3.170

Prachtige wagen en doet me denken aan de tijd dat ik nog bij mijn ouders op de achterbank naar Spanje op vakantie ging. Mooie herinneringen aan deze auto. Wij hadden een rode. Daarna een groene. Vergelijkbaar met die op de foto, maar dan met 1.8 8v motor.
 

Erwin P

Member
Lid geworden
12 mei 2013
Berichten
862
Om heel eerlijk te zijn vond ik de Toledo echt een leuke auto om te zien.

Er waren alleen een paar problemen voor mij:
- Geen achterwielaandrijving (maarja waar vind je dat nog dus overkomelijk).
- Niet leverbaar met fatsoenlijke motor. Heel leuk hoor om 140 pk sportief te noemen, maar dat is het natuurlijk niet in een moderne auto. Zeker omdat het een ''sedan'' was wil je een beetje luxe uitstralen en dat komt helaas niet over met een klein al dan niet geblazen blokje.

Met een 1.8 benzine of een 2.0 diesel was het al een heel wat leukere auto geworden.
 
Bovenaan