[Overige] Ventura vs JD piggyback mening

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.268
De DSG van de 1.8 TSI is een droge platen bak DQ200 en kan maximaal 250Nm aan koppel hebben.
Die 335NM na stage 1 is duidelijk teveel en daar moet de software van de bak dan ook op aangepast worden o.a. de koppeldruk verhoogd worden.
De DQ200 is al geen ster in betrouwbaarheid en als je er zomaar 335Nm op los laat dan is het vragen om problemen.
 

Leon_Driver

New member
Lid geworden
22 aug 2019
Berichten
70
De DSG van de 1.8 TSI is een droge platen bak DQ200 en kan maximaal 250Nm aan koppel hebben.
Die 335NM na stage 1 is duidelijk teveel en daar moet de software van de bak dan ook op aangepast worden o.a. de koppeldruk verhoogd worden.
De DQ200 is al geen ster in betrouwbaarheid en als je er zomaar 335Nm op los laat dan is het vragen om problemen.

Volgens de JD pagina zijn er twee varianten van de 1.8TSI.
http://www.jdengineering.nl/1-8-tfsi-180pk-192pk/
Een daarvan heeft default al 320Nm, zit daar dan een andere DSG in of zou dat een handbak zijn?
Volgens mij werkt race eend bij JD???
Geen idee hoe ik hem kan taggen, misschien dat hij een duidelijke uitpsraak hierover kan doen en of de DSG ook is getuned bij de uitdraaien met 330Nm.
Telefonisch is mij door een JD medewerker vermeld dat DSG tuning niet nodig zou zijn met de externe box.
Wil niet de auto onbedoeld beschadigen.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.268
180 pk is met DSG en max 250 Nm koppel stock.
192 pk is met handbak en 320Nm koppel stock.
 

Leon_Driver

New member
Lid geworden
22 aug 2019
Berichten
70
Twee weken verder en nog steeds geen piggyback in mijn wagen:(
Twee weken geleden op de zaterdag bij Tuningparts geweest om een JD kastje te bestellen.
Deze was niet op voorraad en moest besteld worden.
Afgelopen weekend vernomen dat ze donderdag bij JD waren, JD had ze ook niet meer op voorraad liggen.
Dinsdag gebeld om te horen wat de status was, nog niets binnen.
Woensdag bericht dat het nog wat langer zou gaan duren.
Uiteindelijk helemaal klaar met wachten en mijn order gecanceld op donderdag nadat ik nog steeds geen duidelijkheid had wanneer die nou echt zou komen.
Donderdagmiddag de middelste variant van racechip besteld, deze wordt op dezelfde sensors aangesloten en middels PM met iemand van het forum gesproken die deze ook heeft en zeer te spreken is over de performance winst.
Donderdag gelijk de verzendbevestiging ontvangen en deze zou morgen geleverd moeten worden.
Ben benieuwd, de genoemde performance waardes lagen iets lager dan hetgeen wat bij JD op de site stond.
Wel is me opgevallen dat JD de geschreven waardes op de website naar beneden heeft aangepast maar de oude dyno uitdraai heeft laten staan.
Ik vermoed omdat de stage 1 qua performance niet hoger uitkomt, wel heeft de OBD een stabielere curve op piek Nm.
Gister even onder de motorkap gekeken en de bevestiging kan ik zelf wel.
Ik heb bij racechip gekozen voor de bluetooth variant zodat ik hem met de app kan beheren en een timer kan instellen, dat die pas na 5 minuten actief word, dan weet ik zeker dat de motor al redelijk warm is en verwacht ik het omschakelmoment te voelen, dit zodat ik blijf weten dat het kastje werkt.
Ben benieuwd wat het gaat doen en of ik het daadwerkelijk ga merken��
 

Leon_Driver

New member
Lid geworden
22 aug 2019
Berichten
70
Weer een nieuwe update.
De RaceChip RS is ontvangen en geplaatst in de wagen.
Het plaatsen was iets moeilijker als gedacht gezien er een sensor op een nare plek zit om te bereiken.
Dat gaat nog een robleem worden als ik naar de dealer moet, of ineens met pech kom te staan.

Vermogen zelf lijkt gevoelsmatig niet echt te zijn toegenomen, wel lijkt de gasresponse iets vlotter te zijn.
Heb getest op een stukje staat waar 7 lantaarnpalen op een rij staan, beginnen bij de eerste en dan kijken hoe snel ik ga als mijn neus bij de laatste is.
Meerdere testen met de chip aan en uit geven allemaal geen duidelijk verschil, iets waar ik wle een verschil had verwacht.

Heb een beetje zitten rondkijken naar dyno testen maar met gemiddeld 100 euro per run laat ik dat maar even zitten.
Wat ik niet snap is dat dat zoveel geld moet kosten om een run te draaien8)7
Zoveel werk is alleen run draaien toch niet?

Op advies van iemand anders gister een ODB2 stekker gekocht en de torque app in de playstore (Android) gekocht.
Deze zou het vermogen moeten kunnen uitlezen en schijnbaar ook tijden laten zien voor 0-100 runs en 80-120 runs.
Tevens zou deze het aantal PSI moeten weergeven.
Contact met RaceChip support laat weten dat met de chip welke op 3 plekken zit aangesloten ik een verhoging van de turbodruk moet zien tussen de 0.2 en 0.3 hoger.
Ben beniwued of ik wat extra informatie ga zien en ik mogelijk te hoge verwachtingen had voor een toename van 36Pk met 61Nm.
Dit zou de wagen van 150 naar 186Pk moeten sturen met een koppel van 250Nm naar 311Nm.
Mijn verwachting zou iets meer dan een seconde sneller van 0-100 verwachten, deze verwachting aan de hand van de dyno run op de JD site van het JD kastje en de default 1.8Tsi waardes.
De 1.5 met kastje zou sneller moeten zijn dan de 1.8 default en deze zou volgens de fabriekspecs 0-100 in 7.2 seconden doen waar de 1.5 default 8.2 seconden zou moeten doen.

Word vervolgd en als iemand nog andere tips heeft om te testen/meten welke niet te duur zijn hoor ik ze graag.
 

MarcoO2

Well-known member
Lid geworden
11 okt 2015
Berichten
1.599
Weer een nieuwe update.
Vermogen zelf lijkt gevoelsmatig niet echt te zijn toegenomen, wel lijkt de gasresponse iets vlotter te zijn.
Heb getest op een stukje staat waar 7 lantaarnpalen op een rij staan, beginnen bij de eerste en dan kijken hoe snel ik ga als mijn neus bij de laatste is.
Meerdere testen met de chip aan en uit geven allemaal geen duidelijk verschil, iets waar ik wle een verschil had verwacht.
De beloofde winst zou je zeker wel moeten merken... weet je zeker dat de boel goed aangesloten is?
Heb een beetje zitten rondkijken naar dyno testen maar met gemiddeld 100 euro per run laat ik dat maar even zitten.
Wat ik niet snap is dat dat zoveel geld moet kosten om een run te draaien8)7
Zoveel werk is alleen run draaien toch niet?
Want die bank is gratis, denk je?
 

princeman

Member
Lid geworden
18 sep 2018
Berichten
69
Wat Marco zegt, 30pk extra op een auto met standaard 150pk en het bijbehorende extra koppel moet je echt direct merken.

Ik heb mijn 2 vorige auto`s ook laten chippen, de eerste ging van 100 naar 130pk en voordat ik de Leon kreeg reed ik een 308SW (met 1.2 E-THP motor)
Die ging van 130 naar 155 pk en bij beide auto`s was dit een wereld van verschil, dat kan je echt niet ontgaan.
 

Leon_Driver

New member
Lid geworden
22 aug 2019
Berichten
70
De beloofde winst zou je zeker wel moeten merken... weet je zeker dat de boel goed aangesloten is?

Want die bank is gratis, denk je?

Middels fotos in een facebook messenger gesprek is geverifieerd door raceChip dat deze correct is aangesloten.
Dat zou dus niet het probleem mogen zijn.

Een bank zal niet gratis zijn, heel eerlijk heb ik geen idee wat een bank kost maar ik had meer de verwachting rond de 30-40 euro per run.


Wat Marco zegt, 30pk extra op een auto met standaard 150pk en het bijbehorende extra koppel moet je echt direct merken.

Ik heb mijn 2 vorige auto`s ook laten chippen, de eerste ging van 100 naar 130pk en voordat ik de Leon kreeg reed ik een 308SW (met 1.2 E-THP motor)
Die ging van 130 naar 155 pk en bij beide auto`s was dit een wereld van verschil, dat kan je echt niet ontgaan.

Ik heb ben ook met iemand in gesprek welke aangeeft ook direct verschil te merken met de RaceChip, op zijn advies die ODB2 stekker besteld.
Misschien maar eens afspreken als hij tijd heeft om het verschil te testen tussen beide wagens, hij heeft ook een Leon met 1.5DSG
 

LT83

Well-known member
Lid geworden
27 okt 2011
Berichten
1.821
Beter even op de JD (tuningparts) box kunnen wachten. 2 weken wachten is natuurlijk ook echt niet te doen ;)
 

Edwin

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
14 sep 2002
Berichten
253
Boxen zijn inmiddels gewoon weer op voorraad. Was gewoon een lever probleem bij de fabrikant. Kon JD of wij (tuningparts) echt niets aan doen. Stonden iets van 20 boxen in bestelling.

Maargoed, we kunnen dus nu weer boxen leveren en ook OBD tuning doen, in de werkplaats in Zoetermeer, on-line met JDEngineering.
 

Leon_Driver

New member
Lid geworden
22 aug 2019
Berichten
70
Heeft iemand hier de box van JD daadwerkelijk draaien.
Heb je dan harde cijfers over de winst welke die geeft?
Gister wat testen gedraaid met de ODB2 dongel en de racechip aan/uit.
Dit liet een verschil zien van oneveer 0.4sec sneller van 0-100, ben benieuwd of de JD box "veel" meer winst zal geven.
RaceChip heeft zlef al gezegd dat die 0.4 (best case scenario) het maximale is wat ze er uit kunnen halen.
Indien gewenst mag ik de RaceChip weer terug sturen echter wil ik dna natuurlijk wel dat de JD box meer winst geeft, anders zie ik niet het nut van de Extra kosten.
 

mart20vt

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.774
Ik heb uiteraard geen ervaring met externe tuning maar de waarden die ze op de site vermelden zijn minimaal de waarden die ze op de rollenbank halen bij JD ( Let op minimaal dus !!).

Dat is iets waar ze al vanaf dag ??n mee adverteren, als je deze site doorleest dan had je dat ook gevonden ondanks dat er geen info meer is van voor 2010.
Ze tunen al auto's sinds de jaren 90 toen hijzelf nog dragracete in zijn Golf 1 G60 met VW motorsportblok (300pk)

Of er nu andere, betere alternatieven zijn: Ongetwijfeld, maar bij Racechip kan je niet op een rollenbank en de waarden die JD op de site heeft staan die haal te daar op de bank!!
 

Leon_Driver

New member
Lid geworden
22 aug 2019
Berichten
70
Ik heb uiteraard geen ervaring met externe tuning maar de waarden die ze op de site vermelden zijn minimaal de waarden die ze op de rollenbank halen bij JD ( Let op minimaal dus !!).

Dat is iets waar ze al vanaf dag ??n mee adverteren, als je deze site doorleest dan had je dat ook gevonden ondanks dat er geen info meer is van voor 2010.
Ze tunen al auto's sinds de jaren 90 toen hijzelf nog dragracete in zijn Golf 1 G60 met VW motorsportblok (300pk)

Of er nu andere, betere alternatieven zijn: Ongetwijfeld, maar bij Racechip kan je niet op een rollenbank en de waarden die JD op de site heeft staan die haal te daar op de bank!!

Nu zeggen die waardes mij niet zo veel.
In theorie vind ik een stap van 250Nm naar 310Nm een aardige stap, net geen 30%.
Gezien jullie er meer ervaring mee hebben, wat voor een acceleratieboost zou dat ongeveer moeten geven?
Misschien zit ik met mijn seconde sneller wel veel te hoog en heb ik gewoon een compleet verkeerd verwachtingspatroon.

RaceChip heeft trouwens wel een bank, naar het schijnt hebben ze een Ibiza met de 1.5 gebruikt voor het afstellen.
Die zou op papier ook 300+Nm moeten geven maar haalde best case 0.4seconden volgens Torque pro met odb2 stekker.
 

Leon_Driver

New member
Lid geworden
22 aug 2019
Berichten
70
Net bij Edwin een JD box opgehaald.
Zie dat deze een stekker meer heeft dan de RaceChip.
Volgens het boekje is dat de rail pressure sensor.
De overige 3 had de RC ook.
Ben benieuwd of dit een betere prestatie geeft.
Even kijken of ik vanavond nog tijd heb om hem in te bouwen:9~


Edit: Begin van de avond de chip ingebouwd, helaas geen succes en heel de auto ging in storing.
Melding dat hij begrensd was tot 4K toeren, alle hulpsystemen (front assist, lane assist) in error, start/stop in error.
Hij gaf totaal 9 meldingen weer.
Volgens het boekje de deactivatie stekker er in gestoken en de auto uitgezet, moest 5 min wachten en dan weer proberen.
Ook met de deactivatie stekker alle errormeldingen.
Alle kabels 3 keer gecontroleerd dat ze op de juiste plaats zaten, mijn buurman ook laten controleren en die zag ook geen fouten.
Toch de auto gestart om te kijken of de meldingen weg zouden gaan gezien alle kabels naar ons inzien goed zaten.
Deze startte maar de meldingen gingen niet weg;w
Alles weer uitgebouwd (ging met de RC makkelijker wegens ander vergrendelsysteem van de stekkers) en de auto weer gestart.
Nog steeds alle meldingen, gezien alles origineel was een klein stukje gereden en toen zijn de meldingen weg gegaan.
Helaas dus het weekend zonder de JD chip om te testen of deze een daadwerkelijke verbetering geeft.


Edit2: gister de JD box laten inbouwen door Tuningparts.
Verschil tegenover de RaceChip of stock is duidelijk merkbaar.
Wel schakelt de wagen nu op sommige momenten een stuk minder soepel.
Alsof de DSG de snelheid niet kan bijhouden bij overgaan naar de volgende versnelling.
Ook een keer de koppleing voelen slippen nadat ik vanuit de cruisecontrol gas gaf en die vanuit zijn 7 teug ging naar de 4.
Nog maar even overleggen gezien ik verwacht dat de kopeling zo kapot is met huidige setting.
De nieuwe kastjes hebben geen switch meer om de vermogensstanden in te stellen, een tandje lager gaat dus niet.
 
Laatst bewerkt:

princeman

Member
Lid geworden
18 sep 2018
Berichten
69
Ondanks dat ik geen expert ben klinkt dit wel als een gevalletje "te weinig koppelingsdruk".

Ik zou toch maar snel de koppeldruk van de DSG laten aanpassen, op deze manier is de koppeling geen lang leven beschoren...
 

Adrian

Active member
Lid geworden
23 jul 2012
Berichten
1.236
Klinkt idd als te weinig koppeldruk, is je dsg niet gechipt?
 

Boodge

New member
Lid geworden
24 okt 2018
Berichten
51
Klinkt idd als te weinig koppeldruk, is je dsg niet gechipt?
Wordt bij het aanpassen van de DSG bak de koppeldruk ook daadwerkelijk verhoogd? Of worden de waarden van de beveiliging van de koppeldruk verhoogd? Dus in die zin dat het slechts een softwarematige aanpassing is om ervoor te zorgen dat de koppelbeveiliging niet aanspreekt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.268
Lees hierover meer bij VAGTechniek of JD.
De koppeldruk wordt verhoogd en ook de schakelmomenten worden aangepast en wordt de slip beperkt.
De DQ200 DSG bak heeft het standaard al moeilijk laat staan gechipt.
 

Leon_Driver

New member
Lid geworden
22 aug 2019
Berichten
70
De DSG zelf heb ik niets aan laten doen, echt alleen de externe box laten plaatsen.
Had al gevraagd of deze box eventueel iets te verstellen is, helaas is dat niet mogelijk met de nieuwe boxen.
Geen app of stelschroef om het vermogen iets te verlagen.
Omdat het een leasewagen betreft wil ik het liefst zo min mogelijk laten doen wat makkelijk te traceren is.
Een DSG tune is dus geen optie gezien ze dit zien(zie onderstaand)
Tevens lijkt me dat nu zonde van het geld met de update welke ze aan het vrijgeven voor de 1.5TSI motoren met DSG.
Een tune van de DSG zal dan waarschijnlijk overschreven worden.
Wat ik dan denk, ik zal niet de enigste zijn met dit kastje.
Snap dan niet waarom ik dit niet van andere mensen lees, die zouden toch hetzelfde moeten hebben als ik?

Onderstaand wat vragen met de antwoorden van JD.


V: Op verschillende fora zie ik dat dit geen problemen zou moeten opleveren voor een leasewagen gezien ik deze kan verwijderen voor een onderhoudsbeurt.
A: Klopt, de box schrijft niets in je ecu van motor en/of bak weg, vandaar dat demonteren weer een geheel originele auto oplevert.

V:Wel zie ik verschillende berichten omtrent de DSG automaat.
Deze zou een maximum van 250NM hebben en er zou in de standaard software mogelijk een begrenzer kunnen zitten.
A:De specs van een DQ200 bak zijn max 250Nm, net als dat de specs van de motor max 150pk zijn. Daar zit een ruime marge op natuurlijk. Anders zou een grote zware superb 1.8 TSI met een zelfde bak en een caravan erachter, gelijk problemen krijgen als hij in de bergen aan het rijden is.
Deze bakken moet je echt niet te gek tunen, maar tot 330 a 340Nm is er echt niets aan de hand.

V:Is dit met een zogenoemde DSG tune of hoeft er aan de DSG bak niets te veranderen en kan het kastje zo geplaatst worden om die waardes te behalen?
A:Een dsg tune zorgt met name voor vele malen betere schakelpunten (niet langer in de 2 weg rijden, want d?t is vooral wat je koppeling sloopt bij file verkeer, hij schakelt veel te vroeg op naar 2 en te laat terug naar 1, dat kost je je koppeling bij een droge versie als deze dq200).
Maar als je een leaseauto hebt is ook dsg tuning natuurlijk te detecteren. Niet te adviseren dus.
overigens: De motorcomputer en bak computer zien niet dat dit kastje er tussen zit, die veranderen hun gedrag daarom ook niet.
 

Adrian

Active member
Lid geworden
23 jul 2012
Berichten
1.236
Kans is dus groot dat je een fris motorblok hebt en over die 330nm gaat, ?f dat je koppeling niet zo fris meer is.. slippende koppeling direct na tuning is bijna altijd door te weinig plaatdruk.
 
Bovenaan