[Overige] Ventura vs JD piggyback mening

LT83

Well-known member
Lid geworden
27 okt 2011
Berichten
1.821
Ik zou met jouw argumenten enkel de koppeldruk laten verhogen bij een tuner. Dan ben je van het slippen af en heb je de dsg zoveel mogelijk origineel gehouden voor het hele lease verhaal.
Wat je ook zou kunnen doen is een filmpje maken van het slippen, de box er vervolgens uithalen en dan terug naar de dealer. Wellicht zijn ze zo lui om direct een nieuwe plaat te steken? Dan heb je in ieder geval weer een frisse die het wellicht wel houdt. Persoonlijk zou ik overigens gewoon de hele DSG aanpakken, speel open kaart met de dealer en zeg dat je hem gewoon niet fijn vindt rijden en wil optimaliseren. Een meedenkende dealer (ze kennen heus wel de zwaktes van de dsg) zal je graag als klant willen behouden.
 

Leon_Driver

New member
Lid geworden
22 aug 2019
Berichten
70
Kans is dus groot dat je een fris motorblok hebt en over die 330nm gaat, ?f dat je koppeling niet zo fris meer is.. slippende koppeling direct na tuning is bijna altijd door te weinig plaatdruk.

Ik zou met jouw argumenten enkel de koppeldruk laten verhogen bij een tuner. Dan ben je van het slippen af en heb je de dsg zoveel mogelijk origineel gehouden voor het hele lease verhaal.
Wat je ook zou kunnen doen is een filmpje maken van het slippen, de box er vervolgens uithalen en dan terug naar de dealer. Wellicht zijn ze zo lui om direct een nieuwe plaat te steken? Dan heb je in ieder geval weer een frisse die het wellicht wel houdt. Persoonlijk zou ik overigens gewoon de hele DSG aanpakken, speel open kaart met de dealer en zeg dat je hem gewoon niet fijn vindt rijden en wil optimaliseren. Een meedenkende dealer (ze kennen heus wel de zwaktes van de dsg) zal je graag als klant willen behouden.

Er staat nog net geen 3500 kilomter op de teller, de koppeling zou dus nog "nieuw" moeten zijn.
Het slippen gebeurd ook niet altijd, 1 keer echt duidelijk gemerkt.
Andere keren lijkt de auto een soort van te bokken, zie niet het toerental dan echt oplopen maar dit is zeker iets dat er niets was voor ik het kastje had laten plaatsen.
Misschien maar eens praten met de dealer welke de wagen gaat onderhouden hoe ze hier tegenover staan.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.268
Of eens met Edwin contact opnemen (waar je de module gekocht hebt) ?
 

Leon_Driver

New member
Lid geworden
22 aug 2019
Berichten
70
Uiteraard heb ik ook contact met Edwin.
Helaas is er niets aan het huidige gedrag te veranderen.
Onderstaand een antwoord van Edwin.
Het kastje mag ik testen en hij geeft me de tijd om uitvoerig te testen.

Helaas zit ik zelf een beetje in een dubio.
Conform the ODB2 module meet ik betere tijden op 0-100 runs en ik voel ook echt wel een verschil
Ik zit alleen met het feit dat ik merk dat het schakelgedrag het moeilijker heeft en soms wat voel bokken tijdens het rijden.
Ik denk wel dat ik hem laat zitten en maar hoop dat de koppeling niet vroegtijdig defect raakt.

Code:
In principe moet de koppeling het met dit vermogen gewoon aankunnen.
Hoe zijn de runs verder verlopen?
Er zit op deze boxen geen stelschroef of APP, heeft JD met zojuist verteld.
 

Tim_W

New member
Lid geworden
7 mei 2019
Berichten
78
Als je bak het al zo zwaar heeft lijkt me het niet heel verstandig om 0-100 sprintjes te gaan doen...
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.268
Wat wel een dealer kan doen is de DSG software terug te zetten op fabrieksstand zodat hij tijdens het rijden opnieuw inleert aan de hand van jouw rijstijl.
Volgens mij kan dat ook iemand doen met VCDS maar dat weet ik niet 100% zeker.
 

Boodge

New member
Lid geworden
24 okt 2018
Berichten
51
Tevens lijkt me dat nu zonde van het geld met de update welke ze aan het vrijgeven voor de 1.5TSI motoren met DSG.
Een tune van de DSG zal dan waarschijnlijk overschreven worden.

Even off-topic, maar wat voor update gaat eraan komen want ik kan niets vinden op internet hierover.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
 

Leon_Driver

New member
Lid geworden
22 aug 2019
Berichten
70
Even off-topic, maar wat voor update gaat eraan komen want ik kan niets vinden op internet hierover.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Lees de laatste paar paginas van de volgende thread even door, daar word gesproken dat de Ateca deze update al aan het krijgen is en langzaam naar de andere 1.5 TSI met DSG uitgerold gaat worden.
In die thread is gezegd dat dat ook voor de Leon gaat zijn.
https://www.seat-online.nl/showthread.php?22566-SEAT-Ateca-KH-Ervaringen/page75
 

princeman

Member
Lid geworden
18 sep 2018
Berichten
69
Klopt, ik heb er inmiddels een aantal keer contact over gehad met mijn dealer maar tot op heden is de update er voor de computervariant in mijn Leon nog niet.
Het is een update voor de 1.5 TSI EVO motor welke vooral in combinatie met de DSG automaat bij een koude motor nog wel eens last heeft van schokkerig/bokkerig rijgedrag.

Er zou ook een update voor de DSG bij zitten omdat deze in de sport stand van de 4e naar de 5e versnelling soms "vergeet te koppelen".
Ik weet niet of dat het echt is maar zo voelt het in ieder geval (een nogal lompe schok).
 
Laatst bewerkt:

princeman

Member
Lid geworden
18 sep 2018
Berichten
69
Mede geholpen door het uitblijven van een fatsoenlijke oplossing vanuit de VAG voor onder andere het schokken bij koude motor en nog wat andere kritische punten die ik bij de dealer heb aangegeven is de kogel door de kerk gegaan en heb ik besloten de auto toch door VAGtechniek onder handen te laten nemen.
Mochten er op enig moment toch kritische vragen komen vanuit wie dan ook dan leg ik een stapel e-mails op tafel tussen mij en de dealer inzake een in mijn ogen ondeugdelijk product.

Afgelopen vrijdagochtend 9:00 uur was het zover en mocht ik in Nuenen verschijnen om de 1.5 DSG onder handen te laten nemen.
Ik heb gekozen voor stage 1 chiptuning en stage 2 DSG tuning, het ging mij vooral om de aanpassingen van de DSG en niet zo zeer om de maximaal haalbare pk`s of hoogst mogelijke koppel, vandaar dat ik niet voor een stage 1+ ben gegaan.

Na een proefritje inclusief log samen met de engineer heb ik de auto uit handen gegeven en in het prachtig nieuwe pand (de verf was letterlijk nog nat) mogen vertoeven.
Wachten op iets leuks duurt helaas altijd lang, maar na 2 uur en een 2e proefrit wederom met log en engineer ben ik met een grote grijns vanuit Nuenen weer richting huis gereden.

Het aanpassen van de schakelmomenten in D is echt een verademing, al lijken de aanpassingen van deze momenten op her eerste gezicht klein, ze maken echt een wereld van verschil, de auto rijd nu heerlijk "smooth" en van tegenstribbelen door een te laag toerental (brommen en trillen) is geen sprake meer.
Uiteraard is de koppeldruk ook aangepast en de schakelsnelheid nog iets verhoogd (iets wat je vooral merkt bij het opschakelen bij hogere toerentallen).

Verder heb ik de ACT is in versnelling 1 t/m 5 uit laten zetten, in mijn auto ook een bron van irritatie (dit is overigens lang niet bij alle auto`s met ACT het geval begreep ik van de engineer).
Het extra motorvermogen en koppel is natuurlijk de kers op de taart, de auto kwam standaard al best vlot vooruit maar nu gaat ie nog net even beter van z`n plek.

Ik zeer tevreden en heb wat motor en DSG bak betreft echt een heel andere auto teruggekregen :)
 

Leon_Driver

New member
Lid geworden
22 aug 2019
Berichten
70
De DSG tune is zeker een verplichting in mijn ervaring met de externe boxjes.
Helaas heeft mijn dealer gezegd dat ze direct melding maken bij de LM als ze tuning vinden in de ECU of DEG dus ik sla helaas over.
 

mart20vt

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.768
De DSG tune is zeker een verplichting in mijn ervaring met de externe boxjes.
Helaas heeft mijn dealer gezegd dat ze direct melding maken bij de LM als ze tuning vinden in de ECU of DEG dus ik sla helaas over.

Lekkere dealer, dat geeft vertrouwen8)7
 

Leon_Driver

New member
Lid geworden
22 aug 2019
Berichten
70
Ik had het liever ook anders gezien.
Vertrouwen is met mijn winterbanden wissel al omlaag gegaan.
Had ook aangegeven dat ik wat last heb van schokken bij een koude motor, is bekend voor de Leon maar dat hoort erbij8)7
Kunnen ze niets aan veranderen en moet ik maar voor lief nemen.

Als ik hem wel had mogen laten aanpassen zou ik voor een stage 1 tuning gaan, met DSG tune en ACT uitschakelen.
De tuning wegens het niet sneller zijn dan de 1.4, vind ik echt absurd dat een iets lichtere motor iets sneller is.
Dat ACT is iets dat ik ook echt wel merk in het rijgedrag van de wagen, zeker tijdens file rijden op de adaptive cruisecontrol.
Zit er aan te denken om misschien een losse ECU te kopen en dan gewoon ECU swap te doen als ik naar de dealer moet.
Word de DSG tuning ook in de ECU geschreven of is dat echt los in de DSG zelf?
 
Laatst bewerkt:

princeman

Member
Lid geworden
18 sep 2018
Berichten
69
Ik had het liever ook anders gezien.
Vertrouwen is met mijn winterbanden wissel al omlaag gegaan.
Had ook aangegeven dat ik wat last heb van schokken bij een koude motor, is bekend voor de Leon maar dat hoort erbij8)7
Kunnen ze niets aan veranderen en moet ik maar voor lief nemen.

Als ik hem wel had mogen laten aanpassen zou ik voor een stage 1 tuning gaan, met DSG tune en ACT uitschakelen.
De tuning wegens het niet sneller zijn dan de 1.4, vind ik echt absurd dat een iets lichtere motor iets sneller is.
Dat ACT is iets dat ik ook echt wel merk in het rijgedrag van de wagen, zeker tijdens file rijden op de adaptive cruisecontrol.
Zit er aan te denken om misschien een losse ECU te kopen en dan gewoon ECU swap te doen als ik naar de dealer moet.
Word de DSG tuning ook in de ECU geschreven of is dat echt los in de DSG zelf?

De DSG tuning staat volgens mij geschreven in de ECU van de DSG, het wisselen van de ECU zou ik zelf nooit doen (en ik ben niet echt bang aangelegd;)).
Mijn winterbanden worden gelukkig niet bij de dealer gewisseld maar bij een bandenboer hier in de buurt, hij doet de banden van ons gehele wagenpark en heeft echt verstand van zaken.
Mijn auto komt daarom pas in januari van 2021 bij de dealer terecht voor de eerste onderhoudsbeurt sinds aflevering van de auto in januari 2019.
Dat is dan mijn geluk en bij twijfel laat ik voor januari 2021 de tuning verwijderen bij VAGtechniek en later weer terugzetten.
Het plezier wat ik nu met de auto heb (en voorheen minder had door dezelfde ervaringen die jij hebt) zijn me die euro`s en de rit van 1,5 uur heen en 1.5 uur terug zeker waard.
 

Leon_Driver

New member
Lid geworden
22 aug 2019
Berichten
70
De reistijd vind ik opzich geen probleem.
Hetgeen war ik dan mee zit, stel dat je onderweg een storing krijgt in de wagen of een technisch defect.
Hoe ga je dan de wagen bij VAGtechniek krijgen om de tuning eruit te laten halen?
Indien niet mogelijk is gaan ze dit zeker bij de dealer zien.
Als ik nou zelf een tooltje zou hebben om de standaard software weer terug te zetten voor een beurt en weer terug te zetten na een beurt zou ik het ook doen.
 

princeman

Member
Lid geworden
18 sep 2018
Berichten
69
Tsja, het onderweg stranden heb ik eerder voor mezelf ook als "bezwaar" gezien tegen een chiptuning, want met de auto op een trailer eerst langs VAGtechniek wordt m natuurlijk niet.
Ik heb echter mijn vorige leaseauto`s ook altijd laten chiptunen en bij onderhoud bij de dealer gewoon gemeld (als er geen verplichte fabrieksupdates zijn of ze dan de computer met rust willen laten).
Dit was nooit een probleem en heb er ook nooit iets van gehoord of gezeik mee gehad.

Nu heb ik ook nooit problemen met m`n auto`s gehad, nooit gestrand langs de snelweg of wat dan ook en ik ben verder ook best een nette (warm)rijder.
Uiteraard trap ik m echt wel zo nu en dan eens flink op z`n staart maar op 2 wielen door de bocht zal je mij niet zien gaan.

Wat bij mij de doorslag heeft gegeven is eigenlijk de opmerking van de dealer (die jij ook hebt meegekregen), dat het schokken erbij hoort, eigenschap van het product en je het maar voor lief moet nemen, bla bla.....bullshit :(
 
Laatst bewerkt:

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.268
Een piggyback is dan om problemen met een meldingsvlotte dealer een must.
Haal je er af als ie voor een beurt moet en monteer je weer als ie terug is.
 
Bovenaan