[Overige] VW stopt verkoop diesels en onderzoekt testmanipulatie

VeeX

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
23 aug 2010
Berichten
2.563
Volkswagen laat een intern onderzoek uitvoeren naar mogelijke manipulatie bij het uitvoeren van uitstootmetingen in de Verenigde Staten. Dit naar aanleiding van een aantijging van de Environmental Protection Agency (EPA) dat er zou zijn gesjoemeld bij tests van een aantal 4-cilinder dieselauto?s van Volkswagen en Audi.

Volgens persbureau Reuters heeft Volkswagen zijn dealers in de VS opgeroepen te stoppen met de verkoop van de betreffende modellen.

De auto's zouden zijn voorzien van 'manipulerende software' die waarneemt wanneer er bij de auto uitstoottesten worden uitgevoerd. Tijdens deze testen zorgt de software ervoor dat het voertuig minder schadelijke stoffen uitstoot. In de normale wegomstandigheden stoten de voertuigen echter tot veertig keer de toegestane hoeveelheid NOx (stikstof) uit, meldt EPA.

?Het gebruik van manipulatie-apparatuur om uitstootrichtlijnen te omzeilen is illegaal en een bedreiging voor de volksgezondheid?, aldus Cynthia Giles van EPA. ?Wij zorgen ervoor dat iedereen zich aan de spelregels houdt. We zullen deze zeer serieuze overtreding verder onderzoeken.?

Winterkorn door het stof
De Raad van Bestuur van Volkswagen AG meldt de bevindingen zeer serieus te nemen. ?Persoonlijk spijt het mij zeer dat we het vertrouwen van onze klanten en het publiek hebben geschaad?, aldus Volkswagen-ceo Martin Winterkorn.

?We zullen volledig meewerken met de onderzoeken om zo snel en compleet mogelijk alle feiten boven tafel te krijgen." Volkswagen heeft ook opdracht gegeven voor een onderzoek binnen het bedrijf. "We kunnen en willen overtredingen van interne regels en van de wet niet tolereren.?

Boete van 18 miljard dollar
Volgens EPA rijden er zo'n 480 duizend auto's in de VS rond die meer schadelijke stoffen uitstoten dan de norm. Het gaat om Volkswagens Golf, Passat, Jetta en Beetle en Audi's A3.

Volkswagen hangt een boete boven het hoofd van 37.500 dollar (33.221 euro) per voertuig dat de uitstootnorm overschrijdt. De potenti?le totale boete zou dan 18 miljard dollar (16 miljard euro) zijn.

Bron: http://www.automotive-online.nl/hom...op_diesels_en_onderzoekt_testmanipulatie.html

Niet opzienbarend nieuws, deze truc wordt al jaren toegepast voor de NEDC test.
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.866
Je kon er opwachten dat ze in Europa hier ook (weer) over begonnen te jammeren:


"Autobouwers manipuleren uitstootnormen in Europa"

Volgens Transport and Environment, een Europese belangenorganisatie, is er wel degelijk sprake van een bewuste manipulatie van de uitstootnormen dor de autoconstructeurs. Volgens woordvoerder Jos Dings hebben veel grote merken boter op het hoofd. Hij zegt dat in "Het journaal"

Het is zeer waarschijnlijk dat Volkswagen ook in Europa de uitstoot van zijn auto's heeft gemanipuleerd. En Volkswagen is niet de enige constructeur die dat doet. "VW hoort bij de slechte jongens, maar is in goed gezelschap", zegt Jos Dings. "Daimler, Opel, de Fransen, ... Het gaat door de hele industrie."

"De autofabrikanten in Europa kiezen een eigen testhuis uit en betalen. Je maakt als testhuis niet veel klanten als je tegen de fabrikant zegt dat je het hen moeilijk gaat maken."

Volgens Transport and Evironment is het erg waarschijnlijk dat meerdere merken zich schuldig maken aan manipulatie. "Als je ziet hoe groot de afwijking is tussen de uitstoot van auto's op de weg en wat ze in het laboratorium doen, dan kan het niet anders dan dat daar bewuste manipulatie achter zit."

Hoe gaat zoiets in zijn werk? Blijkbaar detecteert de software van auto's of het voertuig al dan niet in een laboratorium staat. "Er wordt niet aan het stuur gedraaid, ??n paar van de wielen draait niet, er wordt niet geaccelereerd", legt Dings uit. "Met een paar sensoren heb je zo uitgevogeld dat je in een laboratorium bent." Daarop gaat de software van het voertuig in de modus "laag verbruik en lage uitstoot".

Bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/1.2448111
 

Peej

New member
Lid geworden
6 apr 2015
Berichten
682
Wat ik mij dan gelijk afvraag, kunnen specialisten zoals JD of Vagtechniek dit stukje 'cheat' software ook zien?!
Of is deze software niet gelijk aan het productiemodel?
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.268
Dit is een paar jaar geleden ook al eens aangekaard maar is niks mee gedaan.
Echter om te denken dat VW de enigen zijn die dit doen is ziende blind zijn.
In 2014 is dit probleem ook al besproken met VW en nu moet binnen enkele dagen de herverkiezing van Winterkorn als bestuursvoorzitter van VAG plaatsvinden en ineens is dit voorpagina nieuws.
Even stukje terug in de tijd: paar maanden geleden werd Ferdinand Piech door Winterkorn afgeschoten en nu dit.
Toeval? Trek je eigen conclusie.
 

Race Eend

Sponsor
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.619
Wat ik mij dan gelijk afvraag, kunnen specialisten zoals JD of Vagtechniek dit stukje 'cheat' software ook zien?!
Of is deze software niet gelijk aan het productiemodel?

Software is gelijk aan het productie model. Het is een detectie zoals al in het artikel beschreven wordt. De auto ziet dat hij op een testbank staat, hij ziet bv geen acceleratie (gkrachten), maar ziet wel de snelheid oplopen. Daarmee kan de software zien dat hij een emissie test doorloopt en daarop anders reageren, tenminste dat is wat men suggereert.

Dit zit in gebieden van de software waar je je als tuner niet (bewust) begeeft, je zult echt bij Bosch/Siemens in de ontwikkeling moeten zitten en allerlei extra documenten bij de software moeten hebben (soort schema's met opbouw van de software), om dat te kunnen vinden.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.370
Software is gelijk aan het productie model. Het is een detectie zoals al in het artikel beschreven wordt. De auto ziet dat hij op een testbank staat, hij ziet bv geen acceleratie (gkrachten), maar ziet wel de snelheid oplopen. Daarmee kan de software zien dat hij een emissie test doorloopt en daarop anders reageren, tenminste dat is wat men suggereert.

Dit zit in gebieden van de software waar je je als tuner niet (bewust) begeeft, je zult echt bij Bosch/Siemens in de ontwikkeling moeten zitten en allerlei extra documenten bij de software moeten hebben (soort schema's met opbouw van de software), om dat te kunnen vinden.

Mark als ik jouw tekst lees, dan denk ik: bij gladheid/ijzel is die TDI dus wel heel schoon: alleen de aangedreven wielen versnellen echt, bijna geen g-krachten, dus voor de auto een testbank. Dat betekent overigens ook dat ie bij jullie op de rollenbank heel zuinig moet zijn.:mrgreen:
 

FReakingSeat

Vriend van Seat Online!
Lid geworden
17 apr 2014
Berichten
1.599
Vergeet niet dat de politiek dit waarschijnlijk bewust door de vingers ziet omdat ze op deze manier ook 'geholpen' worden met het behalen van de internationaal afgesproken CO2 normen.
Maar nu zullen ze wel uit een ander vaatje gaan tappen.
 

WJs

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.302
Mocht dit echt zo zijn, is een boete voor VW 1 ding. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de nieuwe uitstoot dan word en hoe dat de prijzen voor de NL markt zal beinvloeden.. :(
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.268
Het spel wort op heel hoog bedrijfspolitiek nivo gespeeld en is vlgs mij een wraakoefening van dhr. Piech op Winterkorn om zo zijn gram te halen nadat hij en zijn vrouw afgeschoten werden.
Want als iemand hier van wist was het Piech.
Overigens heeft VAG net 5,5 miljard binnengeharkt met de verkoop van Suzuki aandelen en Leaseplan en zitten ze zo goed bij kas dat zelfs een boete van 16 miljard ze wel pijn doet maar heel even.
En geloof maar dat ze ook de andere merken er bij zullen lappen.
Opmerkelijk is dat dit maskeren alleen geconstateerd is bij de 4 cylinder modellen en niet bij de 6 cylinder modellen waar het blijkbaar niet nodig was.
 
Laatst bewerkt:

VeeX

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
23 aug 2010
Berichten
2.563
Van diverse merken is bekend dat zij dit ook doen, VW wordt nu op de slachtbank gelegd als voorbeeld.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.588
Dus het einde van downscalen is in zicht en weer terug naar atmosferische 8 cilinders :9~ ?

(j/k)
 

Menaz

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
29 sep 2004
Berichten
15.003
Voor straf met terugwerkende kracht 25% bijtelling voor iedereen met een spaar-TDI. :+ In ??n keer het begrotingstekort gedicht.
 

VeeX

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
23 aug 2010
Berichten
2.563
:mrgreen:

Tussen 2004 en 2008 heeft VW niet eens diesels verkocht in de USA omdat ze niet aan de uitstooteisen konden voldoen met de PD motoren. Met de komst van CR motoren en naar nu blijkt dus met wat manipulatie wel. Geeft ook aan dat de eisen in de USA en specifiek California extreem, bijna onrealistisch, streng zijn. Terwijl de eisen voor benzine auto's relatief licht zijn. Zeker als je de vrijstelling voor pickups (light trucks) bekijkt. Riekt naar protectionisme.
 

Leon Ibiza

Well-known member
Lid geworden
21 feb 2012
Berichten
1.000
:mrgreen:

Tussen 2004 en 2008 heeft VW niet eens diesels verkocht in de USA omdat ze niet aan de uitstooteisen konden voldoen met de PD motoren. Met de komst van CR motoren en naar nu blijkt dus met wat manipulatie wel. Geeft ook aan dat de eisen in de USA en specifiek California extreem, bijna onrealistisch, streng zijn. Terwijl de eisen voor benzine auto's relatief licht zijn. Zeker als je de vrijstelling voor pickups (light trucks) bekijkt. Riekt naar protectionisme.
Dat laatste was ook waar ik direct aan dacht. De VS staan m.i. toch niet direct bekend om hun 'groene' insteek als het aankomt op het verkeer. Neemt overigens niet weg dat het aanpakken van VAG in deze helemaal niet verkeerd is, hopelijk is dit het begin van het einde voor die onrealistische manier van testen (niet alleen in de VS maar wereldwijd).
 

silvergrey

New member
Lid geworden
16 jul 2015
Berichten
9
Voor straf met terugwerkende kracht 25% bijtelling voor iedereen met een spaar-TDI. :+ In ??n keer het begrotingstekort gedicht.

dus omdat ik 2 maanden terug een 2ehandse 1.2 tdi kocht, belasting betaal aan de hand van gewicht, provincie en brandstof en dus totaal niet geniet van een belastingvoordeel of wat dan ook, moet ik meer betalen?:mrgreen:

ik kan zelfs niet eens rijden met een dichte EGR, das al een straf voor onze ecomotivers!
 

Menaz

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
29 sep 2004
Berichten
15.003
dus omdat ik 2 maanden terug een 2ehandse 1.2 tdi kocht, belasting betaal aan de hand van gewicht, provincie en brandstof en dus totaal niet geniet van een belastingvoordeel of wat dan ook, moet ik meer betalen?:mrgreen:
Is dat bijtelling?
 

silvergrey

New member
Lid geworden
16 jul 2015
Berichten
9
Jij hebt het over ?edereen met een spaardiesel. Kan mij gerust voorstellen bij dit kabinet dat je naast je belasting ook nog een soort bijtelling mag betalen als je er naar je werk mee gaat. Dit boven op de normale mrb.
 
Laatst bewerkt:

Leon_Franzz

New member
Lid geworden
21 okt 2011
Berichten
948
Voor straf met terugwerkende kracht 25% bijtelling voor iedereen met een spaar-TDI. :+ In ??n keer het begrotingstekort gedicht.

Dan ruil ik mn spaar TDI in bij de leasemaatschappij en pleit voor een GTE of een mooie Tesla ofzo!
 
Bovenaan