[Overige] VW stopt verkoop diesels en onderzoekt testmanipulatie

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.251
Het schijnt 1 benzinemotor te betreffen.

Edit: is de 1.4 TSI ACT.
Wist niet dat deze motor in de VS gebruikt werden.
 
Laatst bewerkt:

Menaz

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
29 sep 2004
Berichten
14.989
'Het gaat om 22 autobouwers'. En dan 3 namen noemen. :')
 

Tha_Matt_Man

New member
Lid geworden
13 feb 2014
Berichten
295
Slecht nieuws in Belgi?

"Volkswagen-invoerder D'Ieteren schort verkoop 'sjoemelwagens' op"
http://www.hln.be/hln/nl/1316/Autob...Ieteren-schort-verkoop-sjoemelwagens-op.dhtml


"D'Ieteren schort verkoop sjoemelvw's "http://nieuws.vtm.be/binnenland/165440-dieteren-schort-verkoop-sjoemelvws

Vele motoren zo blijkt.

"modellen van de merken Volkswagen, Audi, Seat en Škoda uitgerust met een dwars geplaatste TDI-motor en een cilinderinhoud van 1.4 l, 1.6 l en 2.0 l, of met een 1.4 TSI- of TFSI-motor, mogelijk eveneens getroffen zouden kunnen zijn door deze nieuwe onregelmatigheden. Het gaat om ongeveer 25 procent van de in 2015 gecommercialiseerde modellenmix."

Onder andere dus ook de 1.4TSI

Ik was misschien van plan m'n huidge Leon te verkopen en een nieuwe aan te schaffen met een andere 1.4TSI motor in Januari..
 
Laatst bewerkt:

MarcoO2

Well-known member
Lid geworden
11 okt 2015
Berichten
1.590
Volkswagen kocht Seat in 1986. Zuid-Europa was destijds nog een groeimarkt en Seat zou het concern daarin een flinke stap vooruit helpen. En dat deed het ook. Tot halverwege de jaren 2000 was het Spaanse dochtermerk behoorlijk winstgevend. Maar toen begon het schip water te maken.

Verlieslatend

Na zeven opeenvolgende jaren van verlies maakte Seat tijdens de eerste jaarwinst wel weer winst, maar die verdween weer tijdens het derde kwartaal. Het Spaanse bedrijf geldt als ??n van de zwakste merken in de ruim een dozijn bedrijven sterke portfolio van de groep. Het kostte Volkswagen al bijna ? 1,4 miljard.

Grote kuis

De voorlopige kosten van het dieselgate-schandaal worden geschat op ? 8,7 miljard (schatting van Volkswagen). Nieuwe baas Mueller staat onder druk om die kosten te recupereren. Hij gaf al aan de ruim 300 modellen van de groep onder de loep te nemen en er grote kuis in te houden. Wat niet rendeert moet verdwijnen. Voor Seat zou dat wel eens het ganse merk kunnen zijn. Een sluiting van vestigingen in Spanje zou ook eenvoudiger zijn dan in Duitsland waar de vakbond erg machtig is, analyseert Automotive News dat met het bericht naar buiten komt.

56.000 arbeidsplaatsen bedreigd

Seat verkoopt op de Spaanse thuismarkt ook niet goed meer. Het marktaandeel zakte in recente tijden met 2,7% en het verkoopt er nu minder wagens dan Volkswagen zelf. Seat stelt rechtstreeks 14.000 mensen tewerk, maar het biedt onrechtstreeks arbeid aan 56.000 man. De fabriek in Martorell bouwt naast eigen producten ook de Audi Q3, maar die productie kan erg makkelijk verhuisd worden.

Bron:auto55.be
 

rogek

Active member
Lid geworden
31 mei 2013
Berichten
2.286
ai..

al is het niet helemaal waar... waar rook is...... is vuur.....
 

emilio3333

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
30 okt 2010
Berichten
4.052
Het merk zal niet verdwijnen lijkt mij.
Met de komst van de nieuwe SUV's, facelift Leon en de nieuwe Ibiza moet de verkoop toch weer een boost krijgen.
 

Polleke

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
12 jan 2013
Berichten
3.167
Ik geloof ook niet dat het merk Seat gaat verdwijnen al kan het soms heel raar lopen.
De tijd zal het gaan leren.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.251
Zeker nu Seat het stukken beter doet dankzij een sterk verkopende Leon
 

emilio3333

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
30 okt 2010
Berichten
4.052
Zeker nu Seat het stukken beter doet dankzij een sterk verkopende Leon

Ik weet niet hoe de Europese verkopen zijn maar in NL was het in 2015 niet wild voor Seat.
In Spanje dus volgend bovenstaand bericht ook niet.
Hoog tijd voor een nieuwe modellenrange!
 

MarcoO2

Well-known member
Lid geworden
11 okt 2015
Berichten
1.590
Zo goed doet Seat het niet, ook niet in NL. Ik kan me goed voorstellen dat het ??n van de eerste merken is waarmee VAG probeert te cashen.
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.838
Laatst bewerkt:

Serhat

New member
Lid geworden
5 mei 2015
Berichten
121
Beste,

Het zal je niet ontgaan zijn; SEAT is de laatste tijd in het nieuws geweest met de EA 189 dieselmotor. Deze motor van SEAT is voorzien van software die de stikstofwaarden (NOx) optimaliseert tijdens tests.

Afgelopen week hebben bezitters* van een SEAT met een EA 189 dieselmotor een brief ontvangen. Daarin wordt uitgelegd dat we in 2016 contact met hen opnemen, zodra Volkswagen AG bekend heeft gemaakt welke maatregelen nodig zijn voor de oplossing.

Er wordt op dit moment door Volkswagen AG hard gewerkt aan een oplossing. De maatregelen die daarbij horen zijn voor betrokken SEAT rijders natuurlijk kosteloos. Bovendien benadrukken we dat de software geen enkele invloed heeft op de veiligheid en het weggedrag van de auto. Bezitters van een SEAT met een EA 189 dieselmotor kunnen dus in de tussentijd gewoon gebruik blijven maken van hun auto zoals ze dat gewend zijn.

Mocht je geen brief hebben gehad maar twijfelen of jouw auto ook een EA 189 dieselmotor heeft, dan kun je dat hier controleren: https://lolahuge-bcn.com/seat/netherlands/bastidor-motor/

Met vriendelijke groet,

SEAT Nederland
 
Laatst bewerkt:

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.251
En weer gaat het verder.
Het is zeer waarschijnlijk dat het VAG concern met goedkeuring van de EU een mapsetting mocht gebruiken die de wagen een betere CO2 waarde bezorgde dan normaal straatgebruik.
De lijst van motoren met het CO2 probleem en de link over de EU loophole die naar het schijnt legaal bevonden is:

http://www.autoweek.nl/nieuws/35076/volkswagen-geeft-lijst-van-besmette-modellen

http://www.autoexpress.co.uk/volksw...dal-recalls-compensation-is-your-car-affected

Benzine:
1.0 TSI (95 en 115 pk)
1.2 TSI (105 en 125 pk)
1.4 TSI (150 pk)
1.8 TFSI (180 pk)
2.0 TFSI (220 en 300 pk)

Diesel:
1.4 TDI (75, 90 en 105 pk)
1.6 TDI (110, 115 en 120 pk)
2.0 TDI (75, 102, 150, 184, 190 en 239 pk)
 

ik222

Member
Lid geworden
31 aug 2010
Berichten
302
Al met al is het hele CO2 verhaal dus puur een fiscale zaak tussen de autoriteiten en Volkswagen en / of de importeurs. Zij krijgen mogelijk een naheffing op BPM en of bijtelling die te laag is berekend door eventueel wat te laag gemeten waardes in de oorspronkelijke tests. Maar als ze die waardes correct gaan opgeven voldoen die auto's verder gewoon aan aan alle eisen. Seat geeft op hun site ook al aan dat hiervoor de auto's verder niet aangepast gaan worden.

Dat maakt dit wel een heel andere zaak dan het oorspronkelijke dieselgate schandaal. Daar moeten ze auto's echt technisch aanpassen om ze legaal te houden.
 
Laatst bewerkt:

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.251
Gaat feitelijk zoals gepost nog verder.
Ze mochten dit doen met toestemming van de EU dus reken erop dat het bij andere merken niet anders is.
Iedere wagen van welk merk dan ook zal op de weg nooit de CO2 cijfers halen van de testbank.
Is dus de EU zelf debet aan en aan de regelgeving rondom het officieel vaststellen van de CO2 waarde voor de EU goedkeuring.
En dan laten ze ook nog officieel toe om een speciale mapping te gebruiken tijdens de goedkeuring.
Dus ben benieuwd hoe ze dit VAG in de schoenen willen schuiven als ze het zelf goedkeurden en waarschijnlijk niet alleen bij de VAG merken.
 

botzz

Member
Lid geworden
18 sep 2014
Berichten
374
Toch wel vreemd dat ze bij Autoweek dan een foto plaatsen van de Golf R, deze heeft toch een TSI 2.0 net als de Cupra?

Nog vreemder, ik was benieuwd in welke wagens die motor ligt, dus op Google "2.0 TFSI 300pk" ingetypt, maar dan kom ik ook (zelfs op jd eng.) uit op S3, 7R en Cupra die toch eigenlijk een TSI motor hebben?


Maar stel nou dat je auto ertussen zit, is het dan verplicht aan te laten passen? Zou wel vervelend zijn, kun je hem daarna weer overnieuw laten chippen ;)
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.251
Zoals geschreven heeft de EU de meetmethode met alternatieve "zuinige" mapping die nooit voor weggebruik wordt ingezet goedgekeurd.
Dus denk dat er helemaal geen verplichting komt want dan zijn zo goed als zeker ook ander merken het haasje daar deze uitzondering voor alle automerken geldt.
 
Bovenaan