[Overige] VW stopt verkoop diesels en onderzoekt testmanipulatie

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.156
Zoals al eerder vermoed zit de Golf7R wel erbij maar de Cupra 280-290 niet.
Vreemd.
 

ik222

Member
Lid geworden
31 aug 2010
Berichten
302
Blijkbaar hebben ze niet bij alle modellen gesjoemeld met de CO2 uitstoot. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor de 1.4 TSI 150pk met cilinderuitschakeling. In de Seat Leon staat die wel op de lijst maar in de Seat Ibiza, Audi A1, Audi A3 en Volkswagen Polo weer niet, terwijl ook in al die modellen deze motor leverbaar is.
 

Uitje

New member
Lid geworden
17 jun 2013
Berichten
104
Vind het ook een beetje vreemd dat de volgende motor (R4 1,4l 110kW(150PS)) alleen bij de Leon staat en niet bij de Leon ST. Kan me toch niet voorstellen dat de motor in mijn ST anders is als de 5 deurs.
 

ik222

Member
Lid geworden
31 aug 2010
Berichten
302
Nee de motor niet maar dat geldt ook voor alle modellen die ik noemde, ook die hebben dezelfde motor en staan niet op de lijst. Maar de Leon ST is wel later op de markt gekomen dan de normale Leon. Dus tijdens de goedkeuring kan het best alleen bij de normale Leon gesjoemeld zijn en niet meer bij de Leon ST.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.156
De ST heeft met dezelfde motor als de 5drs en SC dezelfde CO2 score en wel 109g/km CO2 score?
Alleen de DSG uitvoering heeft 110 g/km.
 

botzz

Member
Lid geworden
18 sep 2014
Berichten
374
Zoals al eerder vermoed zit de Golf7R wel erbij maar de Cupra 280-290 niet.
Vreemd.

En ook weer vreemd dat er in die lijst bij die golf7R "TFSI" gemeld word, terwijl op de kap van het motorblok TSI staat
 

Henk

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
3.494
Maar eenzelfde motor voor verschillende modellen hoeft nog niet te zeggen dat de software ook identiek is tussen de verschillende modellen.

Waarschijnlijk zullen het ook dezelfde ECU's zijn, maar ook daaruit kun je niet concluderen dat de software ook hetzelfde is.
 

Toreador

Active member
Lid geworden
8 okt 2014
Berichten
1.314
Wat is het gevolg voor klanten van deze manipulatie? Als koper heb je minder BPM en als leasert minder bijtelling mogen aftikken.
Leasert heeft hier alleen maar voordeel bij gehad en voor de kopers verwacht ik niet echt gevolgen voor de restwaarde.
Uiteindelijk bedankt VW?
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.156
Echter als i.d.d. blijkt dat VW een met toestemming van de EU aangepaste mapping mocht gebruiken tijdens de goedkeuringsprocedure van de EU dan is er helemaal niks te halen en deden ze niks fout of niets wat niet mocht.
 

el coche SEAT

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
847
De lijst die nu rond gaat betreft alleen de 2016 modellen. Er komt nog meer.
 

ToViNi

New member
Lid geworden
8 okt 2015
Berichten
11

MarcM

Member
Lid geworden
7 mei 2013
Berichten
137
Nu wel toch al redelijk offtopic zijn ga ik hier maar even op in.

Gas is natuurlijk nog steeds niet vrij van uitstoot en natuurlijk veel duurder dan kolen.

Misschien een leuk veel goedkoper alternatief zonder uitstoot... kernenergie?
Komt bij dat een elektrische auto dan ook echt uitstoot vrij is ipv alleen ter plekke.

Nope je hebt nog steeds radioactief afval maar ze hebben iets veel beter , enkel willen ze door onbekende reden dit niet

http://www.kennislink.nl/publicaties/heeft-thorium-de-toekomst


Jullie spreken al als er iets moet bijbetaald worden op autobelasting, maar dan nodig ik jullie uit in Be wat wij hier betalen voor een wagen als het aankomt op belastingen...
Als ik het goed voorheb, betalen jullie op jullie gewicht van de auto, in Belgie betaald met autobelasting op de fiscale Pk's, dwz je kan hier een +2Ton auto hebben met weinig Pk, en betaal je weinig, maar als je een wagen wilt met beetje meer pit, betaal je je blauw.
Persoonlijk sinds dat wij.... "de EU" bij elkaar horen zou dit allemaal moeten zijn en dan gaat ook mijn voorkeur naar betalen via gewicht

ps: is er ook ergens een link van het interview met JD
 
Laatst bewerkt:

Erwin P

Member
Lid geworden
12 mei 2013
Berichten
862
Er is een reden dat dat niet gebruikt wordt en dat is een goede reden. Zit het in het bedrijven van de centrale.
Dat afval valt wel mee als je het goed wegwerkt tov de gigantische bult CO2 etc die vrij komt bij een vergelijkbare energieopbrengst uit fossiele brandstoffen.

Ontopic:
Persoonlijk vind ik de methode van Duitsland wel mooi, daar wordt het in de brandstof verwerkt.
Als je veel rijdt, als je veel vermogen hebt en als je een zware wagen hebt betaal je veel. Precies zoals het bedoeld is dus.

Kun je met goed fatsoen een auto voor de leuk in de schuur hebben staan waar je op een zomerdag eens mee rijdt.
 

MarcM

Member
Lid geworden
7 mei 2013
Berichten
137
effe een vraagje, waar kan ik zogenaamd terug vinden welk familie ik heb, want ze spreken over "EA 189-familie"
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.156
Gewoon even 2 pagina's terug lezen.
In deze thread kun je alles hierover terugvinden met de nodige links.
 

MarcM

Member
Lid geworden
7 mei 2013
Berichten
137
Beste,

Het zal je niet ontgaan zijn; SEAT is de laatste tijd in het nieuws geweest met de EA 189 dieselmotor. Deze motor van SEAT is voorzien van software die de stikstofwaarden (NOx) optimaliseert tijdens tests.

Afgelopen week hebben bezitters* van een SEAT met een EA 189 dieselmotor een brief ontvangen. Daarin wordt uitgelegd dat we in 2016 contact met hen opnemen, zodra Volkswagen AG bekend heeft gemaakt welke maatregelen nodig zijn voor de oplossing.

Er wordt op dit moment door Volkswagen AG hard gewerkt aan een oplossing. De maatregelen die daarbij horen zijn voor betrokken SEAT rijders natuurlijk kosteloos. Bovendien benadrukken we dat de software geen enkele invloed heeft op de veiligheid en het weggedrag van de auto. Bezitters van een SEAT met een EA 189 dieselmotor kunnen dus in de tussentijd gewoon gebruik blijven maken van hun auto zoals ze dat gewend zijn.

Mocht je geen brief hebben gehad maar twijfelen of jouw auto ook een EA 189 dieselmotor heeft, dan kun je dat hier controleren: https://lolahuge-bcn.com/seat/netherlands/bastidor-motor/

Met vriendelijke groet,

SEAT Nederland

Heb net mijn chassisnr ingevoerd en dit was het resultaat:

Geachte SEAT-klant,

Wij kunnen bevestigen dat uw auto geen software heeft die zorgt voor afwijkingen tijdens tests op een rollentestbank.

Het spijt ons zeer dat uw vertrouwen in het merk SEAT op deze manier op de proef wordt gesteld.


Wij blijven al onze klanten voortdurend informeren. Mocht u aanvullende vragen hebben, neemt u dan alstublieft contact met ons op via de contactfunctie op deze website.

Met vriendelijke groet,

SEAT

MAKES ME HAPPY :mrgreen: _/-\o_

@ Snah : dank je ;)
 
Laatst bewerkt:

Flok

New member
Lid geworden
22 aug 2014
Berichten
89
Even een vraagje, na het checken van mijn chassisnummer blijkt ook dat mijn auto ''sjoemelsoftware'' heeft.
Nu is mijn auto bij VAG geweest en is de software aangepast voor meer vermogen.
Nu lijkt de oplossing voor de EA 189 dieselmotoren, in mijn geval een 2.0 TDI dat er een software update komt die de ''sjoemelsoftware'' weggeschrijft.

Nu is mijn vraag, als ze deze software aanpassen, gaat dan de software van VAG ook verloren, en is dus het vermogen wat bij de tuning erbij is gekomen dan weg?
 
Bovenaan