Porsche 911 Targa 2.7 (1973) (en 'n beetje VW Golf 1.8GLS cabrio uit 1984)

MarcoO2

Well-known member
Lid geworden
11 okt 2015
Berichten
1.566
Afgelopen weekend was ik zo gelukkig om kennis te mogen maken met deze iconische auto. Ik was met vrienden (en m'n zoontje als bijrijder) een dag aan 't touren. Ik heb deels in een '84-er Golf 1.8GLS cabrio gereden (ook een gave ervaring, ding reed ondanks z'n jaren als een malle). Maar die haalde het niet bij de Porsche: dat is echt een auto die vanzelf respect afdwingt.

Het betreft een ge?mporteerde 911 Targa uit 1973 met de 2.7-motor. Het was echt even wennen toen ik erin stapte en weg reed. Een behoorlijk zware koppeling, met de karakteristiek van een aan/uit-knop, en een versnellingsbak waarbij je geen idee hebt waar de pook zich ongeveer bevindt (keert niet vanzelf terug naar het "veilige midden"), versnellingen die zich eerst maar moeizaam in laten leggen en een eh... stevige stuurkarakteristiek :D

Maar toen ik even onderweg was, viel alles op z'n plek: de koppeling went, het schakelen ook, en ook het stuurgevoel wende snel. Het typische Porsche-dashboard, met de grote klokken. En dan die heerlijk grommende 6-cilinder boxer achter je rug tovert vanzelf een grijns op je gezicht! Geen idee hoeveel van de 150 paardjes er nog aanwezig zijn, maar deze Porsche voelt gewoon nog steeds lekker vlot aan en laat zich probleemloos met de stevig doorrijdende groep cabrio's meenemen. Uiteraard heb ik wel stevig doorgereden, maar niet de limiet opgezocht. Daarvoor had ik teveel respect voor de auto en de omstandigheden waren er ook niet naar. Ik wil niet degene zijn die deze auto in puin rijdt...

Een uitdaging was wel om met deze auto door de McDrive te gaan :D: je zit v?r onder de microfoon, de auto maakt een bak herrie, en dan nog je bestelling doorgeven... ik heb de wijze raad van m'n zoontje maar opgevolgd: ben even uitgestapt ;)

Al met al heb ik van iedere seconde genoten, en m'n zoontje ook (al vond hij -toen hij aan het eind van de dag moe werd- wel dat hij in de Golf een stuk rustiger zat, haha!). Superleuke ervaring, zeker als je merkt dat je zoontje het enthousiasme overneemt. We hebben vabn 's-morgens 08.00 uur tot 's-avonds 19.00 uur gereden, dik 330 km over binnenwegen, en hij heeft alleen maar genoten. Geweldig!!

Ik ben altijd meer van de plaatjes dan van de praatjes, dus bij deze!


IMG_7501A-BorderMaker by marcoeoscanon, on Flickr


IMG_7489A-BorderMaker by marcoeoscanon, on Flickr


IMG_7527A-BorderMaker by marcoeoscanon, on Flickr


IMG_7497A-BorderMaker by marcoeoscanon, on Flickr


IMG_7530A-BorderMaker by marcoeoscanon, on Flickr


IMG_7528A-BorderMaker by marcoeoscanon, on Flickr


IMG_7531A-BorderMaker by marcoeoscanon, on Flickr


IMG_7533A-BorderMaker by marcoeoscanon, on Flickr


iOS upload - ma 18 mei 2020 103056 - 1880 by marcoeoscanon, on Flickr


iOS upload - ma 18 mei 2020 103057 - 6626 by marcoeoscanon, on Flickr
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.377
Vet hoor, mooi om zo'n dagje mee te maken. En heerlijk die grote analoge klokken d:)b
 

LT83

Well-known member
Lid geworden
27 okt 2011
Berichten
1.813
Geweldig icoon is het, en zal het ook altijd blijven!!
 

RobertV6

Vriend van Seat-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
1.229
Zo vader zo zoon. Leuk zeg. En "echt" rijden met zo'n auto.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.341
De Porsche lijkt geen 1973 editie te zijn maar wat jonger: bij een '73-er zitten de knippers voor in de carrossere boven de bumper, en ook de voorbumper zelf en het kenteken zijn volgens mij van ongeveer 1978. Herkenbaar die grote toerenteller voor je snufferd, en dat je je nek moet verrekken om de snelheid (in dit geval in miles/hour) af te lezen. De koppeling is nog lastiger als je een exemplaar met electronisch geregelde carburateur hebt: die geeft bij stationair draaien met koude motor om de paar seconden een beetje gas bij als het toerental onder een bepaalde waarde zakt, en dat is bloedirritant als je moet uitparkeren. Die fraaie Fuchs velgen horen wel echt bij een 911 uit de jaren 70 en begin jaren 80. Een echter '73-er is ook staartlastig: door de plek van het motorblok wil ie in snel genomen bochten nog wel eens vervelend doen, bij latere edities (ik dacht vanaf '74 of vanaf '76) is het motorblok wat verschoven, en is het zwaartepunt veel beter. Zo'n 911 is wel een auto waar je zo je rijbewijs kwijt bent: terwijl je het idee hebt dat je heel rustig aan het cruisen bent, zit je ongemerkt fors boven de toegestane snelheid.

Die Golf I zal met 1.8 blok best vooruit willen, maar geen idee hoe de wegligging van een cabrio zich verhoudt tot de versie met vast dak, in elk geval is de versie met vast dak veel stijver qua carrosserie, maar ook veel lichter. Ik weet wel dat de (gewone) Golf I heel lang aan de weg blijft plakken en niet uit zijn spoor is te krijgen, tot je net over de grens gaat en dan is ie lastig te controleren.
 

boolean

New member
Lid geworden
2 sep 2010
Berichten
1.559
Dit is (volgens mij) wel een '73-'75' model maar wijkt waarschijnlijk af omdat deze voor een andere markt is gebouwd. Dat doen autofabrikanten wel meer.

Beide auto's zijn inderdaad een genot om in te rijden, zeker met goed weer!
 

Canon-Eye

Well-known member
Lid geworden
10 jun 2018
Berichten
1.241
Die Golf I zal met 1.8 blok best vooruit willen, maar geen idee hoe de wegligging van een cabrio zich verhoudt tot de versie met vast dak, in elk geval is de versie met vast dak veel stijver qua carrosserie, maar ook veel lichter. Ik weet wel dat de (gewone) Golf I heel lang aan de weg blijft plakken en niet uit zijn spoor is te krijgen, tot je net over de grens gaat en dan is ie lastig te controleren.
Ik reed van 1978 tot begin '82 een Golf GLS hatchback (3-deurs) van de zaak: bloedrood, zwart velours bekleding. Een plaatje. Daar zat overigens geen 1.8 blok in maar een 1.6 - en dat was na de voorafgaande Golf met 1100 cc motor al een heel verschil. Ging sneller dan de brandweer... En z? lastig te corrigeren was hij nou ook weer niet: als hij (bij hoge uitzondering: gladheid of zo) al eens wat onderstuurneiging had, dan was simpelweg gas los alweer voldoende.

Het was ook heel makkelijk om hem op een besneeuwde of beijzelde straat in ??n keer te keren: insturen, even flink gas erop en de handrem aan (en op het goede moment weer allebei loslaten). Bij mijn toenmalige kantoor in het Europoortgebied waren enkele straten aangelegd waar toen nog geen bebouwing stond, daar oefenden we dit soort kunstjes... :)
#jeugdsentiment
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.341
@Boolean Het verschil waar ik het over heb, betekent een halve auto van andere onderdelen voorzien, zie ook Wiki met dit plaatje van een '73-er:
330px-1973_Porsche_911_RS_Carrera_%2835097626702%29.jpg

Marco had het over een '73-er, de RDW over een '74-er. Het plaatje van onderstaande '76-er klopt beter met bovenstaand exemplaar en heeft dus ook dat veel betere zwaartepunt wat ik al eerder noemde, ook het 2,7 literblok klopt met die periode, ik ben niet zeker maar dacht dat men in '73 nog het 2,4 liter blok gebruikte.

Porsche_911_Carrera_3.0.JPG
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan