fastlife2042
New member
- Lid geworden
- 19 jun 2021
- Berichten
- 2
Hallo allemaal,
Ik reed in mijn 2012 altea xl, moest krap keren en heb daardoor het stuur tot het uiterste gedraaid. Ik hoorde iets knappen in het stuur, en sindsdien brandt het airbag lampje, werkt de hoorn niet meer en ook de stuurknoppen niet meer. De garage vermoedde de sleepring en schatte dat ik €500-€600 euro kwijt zou zijn. Om kosten te besparen ben ik zelf maar aan de slag gegaan
De sleepring in deze auto was van het type 5k0953569e. Seat vertelde me aan de hand van de VIN dat ook dat typenummer met een H en met AL op het einde zouden werken. Via eBay heb ik voor €100 minder dan bij de dealer een nieuwe 5K0953569AL gekocht en deze gemonteerd. Inderdaad bleek bij demontage van de oude dat de kabel in de ring geknapt was. Gelukkig dacht ik, geen lastige electronica dingen alleen een kabeltje stuk. Maar helaas, na montage van de nieuwe unit was de situatie nog precies zo als voorheen. Geen werkende knoppen, geen hoorn, airbag lamp nog aan.
Youtube leerde me dat ik de sleepring moet coderen. Dus ik heb een VCDS kabel en laptop geleend en de codering van de originele sleepring uitgelezen (na montage originele) en die daarna in de nieuwe gezet. Helaas, nog steeds geen werkende knoppen, hoorn en nog steeds een brandende airbag. Ik heb de foutcodes van de unit gecleared, maar dat mocht ook niet baten. En een aantal codes blijven staan of komen meteen terug.
Ik heb een aantal zekeringen gechecked die hier misschien mee te maken zouden kunnen hebben, maar alles lijkt ok.
De cruise control, verlichting en wisser schakelaars werken allemaal naar behoren.
Wat nu? Enig idee waarom het niet werkt? Vergeet ik iets te doen?
Voor het geval dat het helpt plak ik in een reactie de huidige uitput van de VCDS scan. Het past niet bij dit bericht er bij. Er staan meldingen voor de electrische ramen in, die werken echter naar behoren. Om binnen de limiet van de post te blijven heb ik wat modules die ok zijn er uit geknipt.
Ik reed in mijn 2012 altea xl, moest krap keren en heb daardoor het stuur tot het uiterste gedraaid. Ik hoorde iets knappen in het stuur, en sindsdien brandt het airbag lampje, werkt de hoorn niet meer en ook de stuurknoppen niet meer. De garage vermoedde de sleepring en schatte dat ik €500-€600 euro kwijt zou zijn. Om kosten te besparen ben ik zelf maar aan de slag gegaan
De sleepring in deze auto was van het type 5k0953569e. Seat vertelde me aan de hand van de VIN dat ook dat typenummer met een H en met AL op het einde zouden werken. Via eBay heb ik voor €100 minder dan bij de dealer een nieuwe 5K0953569AL gekocht en deze gemonteerd. Inderdaad bleek bij demontage van de oude dat de kabel in de ring geknapt was. Gelukkig dacht ik, geen lastige electronica dingen alleen een kabeltje stuk. Maar helaas, na montage van de nieuwe unit was de situatie nog precies zo als voorheen. Geen werkende knoppen, geen hoorn, airbag lamp nog aan.
Youtube leerde me dat ik de sleepring moet coderen. Dus ik heb een VCDS kabel en laptop geleend en de codering van de originele sleepring uitgelezen (na montage originele) en die daarna in de nieuwe gezet. Helaas, nog steeds geen werkende knoppen, hoorn en nog steeds een brandende airbag. Ik heb de foutcodes van de unit gecleared, maar dat mocht ook niet baten. En een aantal codes blijven staan of komen meteen terug.
Ik heb een aantal zekeringen gechecked die hier misschien mee te maken zouden kunnen hebben, maar alles lijkt ok.
De cruise control, verlichting en wisser schakelaars werken allemaal naar behoren.
Wat nu? Enig idee waarom het niet werkt? Vergeet ik iets te doen?
Voor het geval dat het helpt plak ik in een reactie de huidige uitput van de VCDS scan. Het past niet bij dit bericht er bij. Er staan meldingen voor de electrische ramen in, die werken echter naar behoren. Om binnen de limiet van de post te blijven heb ik wat modules die ok zijn er uit geknipt.