[SEAT] [Arosa 6H] 1998 AER 1.0 uitlaatgas in auto

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.362
Kan wel iets buigen, maar de buiging is wel beperkt, je moet geen 90 graden bocht willen maken.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.541
Is vooral om de bewegingen/trillingen van het motorblok op te vangen
 

RW1

New member
Lid geworden
10 apr 2015
Berichten
281
Top heren, weer iets geleerd.

Zo zag ik ook echte flexibele uitlaatbuizen. Volgens mij verschillende diameter en
lengten.
Ik neem aan, dat dit iets is als er geen passende uitlaatpijp te verkrijgen is. M??r
is dit voor de APK toegestaan ? ( is het net zo sterk als een vaste pijp )
 
Laatst bewerkt:

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.541
Laatst bewerkt:

RW1

New member
Lid geworden
10 apr 2015
Berichten
281
Beste nd-photo.nl, helemaal duidelijk. _/-\o_

Mijn vorige vraag, ging meer over onderstaande flexibele uitlaatpijp ( zie foto ). En of dit voor de APK mag.
De reden is : Een kennis heeft zelf de midden en einddemper vervangen. Echter ik heb het gevoel
dat deze niet goed gemonteerd is. Deze hangt gedeeltelijk naar beneden ( richting wegdek ) waar
de 2 stukken gekoppeld zijn. ( Ik heb het idee dat een van de twee niet de juiste is ) Hij beweerd
van wel. Omdat hij eigenwijs is, ( is bij geen forum lid ) vraag ik het hier maar.
Zou het mogelijk zijn, de rare knik weg te slijpen en hier onderstaande flex stuk met koppelingen
te monteren zodat het beter onder de auto zit ? ( ik weet het niet precies, m??r het gaat om ongeveer
35cm )

Alvast bedankt. Groet Ren?,

jux7knzrtl2ps.jpg


oylict9.jpg
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.362
Sommige auto's hebben standaard in plaats van zo'n stukje flex een balg ertussen:
homogeneous-welding-exhaust-bellows-custom-insulated-flexible.jpg_350x350.jpg


Als ik me niet vergis zijn de regels voor een uitlaat, dat ie gasdicht moet zijn, dat alle dempers (voor/midden/achter) en de kat/roetfilter aanwezig moeten zijn zoals origineel, en dat alle dempers goedgekeurd moeten zijn voor de betreffende auto. Voor de verbindingen daartussen geldt volgens mij alleen dat ze gasdicht moeten zijn en niet kunnen blijven haken achter een hobbel, of randje bij het rijden.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.246
Voor de apk is gasdicht de enige vereiste .(kat moet natuurlijk aanwezig zijn) en moeten de gemeten uitstoot waarden binnen de normen vallen.
Mochten de uitstoot waarden goed zijn en er toch een fake kat gemonteerd is boeit het niemand.
Willen ze wel wat aan gaan doen, ook aan de fake DPF's bij diesels, maar dat is nog steeds niet opgenomen in de apk keuringseisen net zo min als de geluidsproductie
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.362
@Snah Klopt, zit niet in de keuringspunten voor de APK, maar wel in de eisen van de RDW, dus bij bijvoorbeeld een technische verkeerscontrole kan er wel op worden gecontroleerd en bekeurd.
 

RW1

New member
Lid geworden
10 apr 2015
Berichten
281
Ok? Cordoba en Snah, ik begrijp het helemaal.
Ik zal het aan mijn eigenwijze kennis :*) op deze wijze doorgeven. Wat hij ermee
doet is zijn keuze. :)

Alweer bedankt voor de info. Groet Ren?
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.246
@Snah Klopt, zit niet in de keuringspunten voor de APK, maar wel in de eisen van de RDW, dus bij bijvoorbeeld een technische verkeerscontrole kan er wel op worden gecontroleerd en bekeurd.
Dat laatste moet ik bij een uitlaat die geen EU keurmerk heeft maar wel aan geluidseisen voldoet en een werkende kat heeft nog voor de eerste keer zien gebeuren.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.362
Kans dat een uitlaat wel aan de normen (geluid en emissie) voldoet, maar niet gekeurd is, lijkt me niet heel groot (tenzij je een speciaal gemaakte - dus unieke -) uitlaat hebt. Voor seriematig gefabriceerde onderdelen (dempers, kat enz) betekent een keurmerk ook extra verkoop, dus commercieel interessant.
 

RW1

New member
Lid geworden
10 apr 2015
Berichten
281
Update, helemaal vergeten te vermelden. |:(

Omdat mijn vrouw nog regelmatig problemen had, met uitlaatgas in de auto en een soort tractor geluid als ze reed. Heb ik
diverse keren de uitlaat schoongemaakt, opnieuw geplaatst enz. Toch bleven de problemen.

Omdat ik er genoeg van had, een nieuwe midden en eind demper gehaald. ( niet meer online besteld ) Deze
gemonteerd, en binnen korte tijd klaar. Al maanden géén lekkage, géén raar geluid enz. De auto trekt weer
als vanouds.

Ik had het idee, dat ondanks de juiste onderdeelnummers de oude onderdelen niet goed waren. Wat ook
opviel, en dat vind ik raar : van de oude middendemper heb ik een stuk rechte pijp afgezaagd, en toen
ik in de demper keek, zat er totaal niets. ( gewoon een open buis ) :S
Ik begreep altijd dat in de middendemper op zijn minst iets van een raster of ander spul moet zitten. Dit was
hier totaal niet het geval.
Of zie ik dit verkeerd?
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.541
Ja correct, achter dat raster zit dempingsmateriaal normaal gesproken.
 

RW1

New member
Lid geworden
10 apr 2015
Berichten
281
Ja correct, achter dat raster zit dempingsmateriaal normaal gesproken.

Bedankt voor de bevestiging van mijn bedenkingen. De midden demper was totaal leeg. Jammer dat ik deze
al weggebracht heb, anders had ik hiervan eens foto's naar de online shop kunnen sturen. |:(
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.362
Ik vraag me af of die lege demper soms ook lekkage had naar buiten.
 

RW1

New member
Lid geworden
10 apr 2015
Berichten
281
Ik vraag me af of die lege demper soms ook lekkage had naar buiten.

Er was inderdaad wel spraken van een kleine lekkage van de koppeling tussen deze midden en en einddemper. Deze was gewoon niet goed dicht te krijgen.
 
Bovenaan