[SEAT] [Arosa 6H] 1998 AER ECU defect volgens keurmeester

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.521
Valse lucht kan wel invloed hebben op stationair toerental. Vaak staat de gasklep een klein beetje open (per design) of een zogenaamde stappenmotor regelt het stationair. Bij de Arosa staat de gasklep volgens mij een beetje open voor stationair. Als daar dan extra lucht bij komt (door valse lucht), dan kan het zijn dat je toerental afwijkt of hij stottert tijdens stationair.

Vaak kan je met VCDS ook nog je toerental iets wijzigen. Heb ik bij de Leon 1M nog gedaan om een bepaalde resonantie eruit te halen, maar kan zijn dat dat alleen kan bij electronische gaskleppen (dus geen gaskabel)
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.528
Witte sludge? Waar in? In je PCV? Als dit verstopt zit moet je dat direct reinigen ivm druk in de motor. Te hoge druk kan olie keringen beschadigen.

Misschien toch eventjes uitlezen of er mogelijk een foutcode is...

Mogelijk dat de ECU te veel aan het compenseren is waardoor er onregelmatige stationair loop ontstaat...
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.528
https://forums.clublupo.co.uk/index.php?/topic/64873-idle-problem/

First things first check for cracks in your brake servo vacume hose this is a known problem so from simply a safety point of view you want to check that out. If that is cracked then it is an easy fix.
The other thing that will cause the same sort of problem is a screwed vapor canister solenoid. Its a little blue and black thing with a pipes coming out of each end.

It can be found on the drivers side of the engine bay. To check if that is the problem you can pull the plug on it and clamp off one of the pipes. By pulling the plug you will get a warning light on the dash but its nothing to worry about you are 100% safe to drive the car. The worst that will happen is the engine will go into open loop and you may use a little extra fuel but you may get a little added power :D. Once you plug it in again the engine light will go off in a shot time when driving. I

Both issues cause the same problem. They allow too much air to enter into the engine without the ECU accounting for it. You may find when you slow down the engine dips then revive its self as the ECU has realised oh crap i need to chuck in a bit more fuel but if it dips too fast the engine will die.

It may be totally unrelated to the above but its another few things to check.
 

DriverSeat

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
10 jan 2015
Berichten
2.289
Slaat “drivers side” in deze beschrijving op rechtsgestuurde auto’s ? Ik neem aan van wel.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.528
Slaat “drivers side” in deze beschrijving op rechtsgestuurde auto’s ? Ik neem van wel.

Vermoedelijk wel ja, het forum is een .co.uk forum. Dat zou bij ons de passagiers kant zijn.

De brake servo is die ronde trommel op de hoofd remcylinder en de vacuüm slang er naar toe... volgens dat forum lekken die nog weleens...
 

RW1

New member
Lid geworden
10 apr 2015
Berichten
281
Valse lucht kan wel invloed hebben op stationair toerental. Vaak staat de gasklep een klein beetje open (per design) of een zogenaamde stappenmotor regelt het stationair. Bij de Arosa staat de gasklep volgens mij een beetje open voor stationair. Als daar dan extra lucht bij komt (door valse lucht), dan kan het zijn dat je toerental afwijkt of hij stottert tijdens stationair.

Vaak kan je met VCDS ook nog je toerental iets wijzigen. Heb ik bij de Leon 1M nog gedaan om een bepaalde resonantie eruit te halen, maar kan zijn dat dat alleen kan bij electronische gaskleppen (dus geen gaskabel)

Het gasklepje is inderdaad een klein beetje geopend bij stationair draaiende motor. Ik ga toch ook nog eens op zoek naar valse lucht.
met remmenreiniger en /of rook.
 

RW1

New member
Lid geworden
10 apr 2015
Berichten
281
Witte sludge? Waar in? In je PCV? Als dit verstopt zit moet je dat direct reinigen ivm druk in de motor. Te hoge druk kan olie keringen beschadigen.

Misschien toch eventjes uitlezen of er mogelijk een foutcode is...

Mogelijk dat de ECU te veel aan het compenseren is waardoor er onregelmatige stationair loop ontstaat...

De witte sludge zit nu met name aan de binnenkant van de olie dop. Ik denk, dat er dan ook wel het e.e.a onder de kleppen
deksel zit. Om deze reden wil ik deze ook eraf halen, bekijken en zo nodig schoonmaken. Ook wil ik de motor reinigen c.q
flushen. Olie vervangen incl. oliefilter.

De slang van de olieafscheider is momenteel wel schoon. Enkele jaren geleden heb ik de olieafscheider ook schoongemaakt,
toen deze erg verstopt zat. Máár uit voorzorg ga ik deze ook weer reinigen. Zal nooit schaden.

Wat bedoelt men met PCV ? is dit een bepaald onderdeel ?
 

RW1

New member
Lid geworden
10 apr 2015
Berichten
281
Bovenaan