[SEAT] [Arosa 6H] Olie verlies probleem

SeatArosa1.4

New member
Lid geworden
4 mrt 2018
Berichten
2
Goedenavond,

Ik zal beginnen bij het begin, mijn naam is Silvester, ik ben 28 jaar, en woonachtig in Gelderland.
Een Seat Arosa 1.4 uit het jaar 1998 is me dagelijkse vervoersmiddel, echter heb ik daar nu na 6 jaar een serieus probleem mee.

Afgelopen vrijdag deed het probleem zich voor, door de kou ben ik er pas vandaag mee bezig gegaan. Het probleem is dat ik afgelopen vrijdag een verbrande olie lucht rook, dus de kap open en daar zag ik dat een olie explosie had plaatsgevonden.
Overal zat de olie, de ANWB is wezen kijken en volgens de gehaaste medewerker was de carterventilatieslang bevroren geweest en heeft de auto daarom alles geloosd.

Nu heb ik zelf de kleppendekselpakking vervangen, aangezien de olie strepen langs de kleppendeksel liepen ik stiekem hoopte dat het verholpen zou zijn, maar nee.
Dus het probleem doet zich voort maar ik kan het niet vinden.
De auto voert ook het olielampje in het daahboard, en de motor is gaan tikken als een gek, maar: hij lekt niet meer (geen verse oliesporen) onder de motor, en hij blijft op oliepijl.

Iemand hier ervaring mee? Mijn boekje is langzaam aan het sluiten...

Met vriendelijke groet,
Silvester..
 
Laatst bewerkt door een moderator:

robheid

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 nov 2010
Berichten
1.578
Ik zou hem niet meer starten en naar een garage laten slepen, zo te horen heb je geen oliedruk.
 

Erwin P

Member
Lid geworden
12 mei 2013
Berichten
862
Heb je beschikking over een uitleesdongel? Al is het meer zo'n 3 euro ali dingetje dan kun je een foutcode naar voren krijgen.

Hij loost geen olie meer? Als je eenmaal een foutcode hebt gehad blijft deze staan. Als je hem reset en hij blijft weg kan het zijn dat je gewoon even te hoge druk hebt gehad en dat hij het geloosd heeft.

Maar tikt hij harder dan eerst? Het zijn ontzettende tik blokken natuurlijk.
 

SeatArosa1.4

New member
Lid geworden
4 mrt 2018
Berichten
2
Bedankt voor jullie snelle reacties!
Nee helaas geen beschikking daarover Erwin, maar zover ik kan zien onder de uto als bij het blok geen olie plekken meer.
Ja hij tikt ni echt als een ratelslang, denk dat de klepstoters een tik hebben gehad
 

Erwin P

Member
Lid geworden
12 mei 2013
Berichten
862
ni? Moest dat ''nu'' of ''niet'' zijn?

Hoeveel waarde hecht je aan de auto en wat voor km standen hebben we het over.
Als er serieuze kosten aan lijken te komen kun je ook overwegen om hem gewoon ''op'' te rijden. Gewoon op hoop van zegen en kijken wat er gebeurd.

Destijds heb ik ook zoiets gehad (ibiza 1.4 uit 1994), maar dan in de zomer. Door een lekke koppakking had ik extreem veel sludge in de carterontluchting gekregen en heeft hij met een kleine explosie de peilstok er uit geschoten en een mooie smeerboel veroorzaakt. Na het vrijmaken en natuurlijk het vervangen van de koppakking geen problemen meer ondervonden.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.589

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.572
Zoek ook eens op het VW forum sectie Lupo, wat nd-photo.nl beschrijft komt daar ook voorbij.
 

turboturbo

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
8 aug 2015
Berichten
673
Mijn zwager heeft dit ook gehad mer zijn Cordoba '98 1.4. Ook in de winter, 's ochtends na nachtvorst.
Hij heeft m naar de sloop moeten brengen, schade was te duur om te laten repareren.
Ik hoop dat jij meer gelik hebt!
 

Evers

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
10 feb 2011
Berichten
3.263
Die bomvolle olie-afscheider heb ik ook bij de 1.0 meegemaakt. Als je hier de afgelopen 6 jaar nog niet naar hebt gekeken, is deze sowieso de moeite van het schoonmaken waard. Zou daarnaast even kijken waar je hem ergens kunt laten uitlezen, dan heb je een startpunt.
 
Bovenaan