[SEAT] [Arosa 6H] Storing ABS Sensor

jeroen30jr

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
29 aug 2010
Berichten
1.237
Op het dashboard brandt het ABS lampje en na uitlezen krijg ik onderstaande error in VCDS (Seat Arosa 6H, 2001)

Code:
Address 03: ABS Brakes        Labels: 6X0-907-379.clb
   Part No: 6X0 907 379 B
   Component: ABS     30 IE CAN  V004  
   Coding: 05603
   Shop #: WSC 00000  

1 Fault Found:
00287 - ABS Wheel Speed Sensor; Rear Right (G44) 
            35-00 - -


Eind 2020 bij de APK was de auto afgekeurd op een rot wiellager en heb daarom toen de volledige naaf vervangen door Wielnaaf 28168 FEBI
Het lampje van de ABS licht sinds een aantal weken op (wordt niet veel met de Arosa gereden) en heb een aantal verschillende testjes gedaan.

Beide stekkers van de achterwielen gehad en op beide stekkers staat 2,5(plus nog een beetje)V DC met de auto op contact, gemeten met een multimeter en in de stekker zelf.
Heb ook de spanning op de ABS sensoren, bij een ronddraaiende (velg weer gemonteerd en met de hand rondgedraaid) velg krijg ik op beide sensoren +/- 0.754 V AC stand gemeten, op DC krijg ik geen spanning (de sensor Rear Right tikte bij de snelste rotatie 0.846V AC aan).

Zojuist al rijdend de ABS sensoren uitgelezen en hieronder het resultaat:



Zoals te zien is, kan VCDS de Rear Right niet uitlezen.
Ik ben helaas niet in het bezit van een scope, om meer informatie uit de sensor(en) te halen.

Mij was onlangs wel opgevallen, dat 1 van de draden van de ABS pomp corrosie heeft. Heb gezocht in Elsawin, maar kom er niet achter waar deze draad nu voor is. Heb de draad zachtjes bewogen / trekken, lijkt nog wel vast te zitten.


Ik ga morgen even wat extra krokodillenbekjes halen, en de sensor op die manier kruislinks aansluiten (uitsluiten of het de sensor of toch de bekabeling is).



Iemand toevallig nog een tip of advies om verdere zaken te testen / elimineren ?
 
Laatst bewerkt:

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.530
Denk dat je goed bezig bent! Meten is weten!
In de ABS sensor (hall effect sensor) ziet gewoon een spoeltje waar in een spanning wordt opgewekt door het veranderen van het magnetisch veld. Met de multimeter in de ohmse stand meet je de electrische weerstand/doorgang...maar dat snap jij wel vermoed ik ;)

Die stekker met corrosie zou idd maar los maken en reinigen.
 

jeroen30jr

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
29 aug 2010
Berichten
1.237
Denk dat je goed bezig bent! Meten is weten!
In de ABS sensor (hall effect sensor) ziet gewoon een spoeltje waar in een spanning wordt opgewekt door het veranderen van het magnetisch veld. Met de multimeter in de ohmse stand meet je de elektrische weerstand/doorgang...maar dat snap jij wel vermoed ik ;)

Die stekker met corrosie zou idd maar los maken en reinigen.

_/-\o_ Thanks. Dit zijn leuke klusjes om uit te zoeken en meten is weten, maar 2 keer meten is zeker weten (gezegde van mijn Pa) :+

Even weer op assteunen gezet en de sensor linksachter aangesloten op de stekker van rechtsachter.



VCDS opgestart en bij het ronddraaien van het linker achterwiel, ziet VCDS wel netjes de omwentelingen van het rechter achterwiel > probleem zit hem dus niet in de bekabeling.
De ABS sensor krijg je er niet normaal uit, ding zit muurvast dus even de ABS sensoren verwisselen of schoonmaken zit er niet in.
Remschijf verwijderd en tijdens het wegbreken van de ABS sensor begon het weer eens te regenen > morgen verder en gelijk zorgen dat alles klaar is en de nieuwe ABS sensor direct geplaatst kan worden.
Nieuwe ABS sensor is besteld (wilde een Bosch, maar is niet op voorraad en levering zal pas dinsdag worden, daarom Maxgear besteld die wel direct leverbaar is).


De stekker met de corrosie ga ik ook zeker fixen, maar niet voordat het originele probleem opgelost is (tenzij bleek dat de bekabeling van rechtsachter geen verbinding met de ABS unit zou hebben).
Bij elektronica / elektrische problemen moet je wel bij datgene blijven waar je mee je bezig / begonnen bent, en jezelf niet laten afleiden als je iets anders ziet wat ook aandacht nodig heeft.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.526
[...]
Bij elektronica / elektrische problemen moet je wel bij datgene blijven waar je mee je bezig / begonnen bent, en jezelf niet laten afleiden als je iets anders ziet wat ook aandacht nodig heeft.

Klinkt bekend idd :p
 

jeroen30jr

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
29 aug 2010
Berichten
1.237
Klinkt bekend idd :p

Haha, is mij ook al vaker overkomen, maar ben nog lerende in het afleren :+


Heb de ABS sensor vanmiddag vervangen en hieronder te zien dat alles weer correct uitgelezen kan worden.

XGDBf9.md.jpg


De kabel met corrosie was al opgezwollen, wat betekend dat dit al een tijdje bezig was.
Alleen een stukje krimpkous eroverheen zou dan ook niet meer gaan werken.

XGt4Sa.md.jpg


Bezig geweest met reparatie van deze draad en hieronder het resultaat.
Even een connector gezocht met dezelfde stekker (en die al een bruine draad had) en die gebruikt.

XGtgKF.md.jpg



Volgende project met de Arosa wordt de EGR klep, heb zo nu en dan onderstaande VCDS error.
Code:
1 Fault Found: 16786 - EGR System P0402 - 35-00 - Excessive Flow

Betekend dus eigenlijk dat de klep van de EGR niet meer dicht gaat. Verwacht dat dit door koolstofblokkade komt en hierdoor de klep niet meer dicht gaat.
Morgen eerst even met VCDS controleren of de klep nog aangestuurd kan worden of niet.
 
Laatst bewerkt:

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.530
Lekker bezig geweest!

Meteen even de veertjes en andere rommel uit dat gat verwijderd? ;)
 

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.400
Lekker bezig geweest Jeroen!

Auto zal zeker wel lekker zacht rijden met al het dons? (laatste foto)
 

jeroen30jr

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
29 aug 2010
Berichten
1.237
Allen weer bedankt, ook dit zijn de leuke klusjes om uit te zoeken en levert weer een fijn gevoel als het gefixt en opgelost is.
De donsveertjes zitten er nog in, zie het als een extra airbagsysteem :+

Ben vanmiddag bezig geweest met demonteren van de EGR klep.
Heb de klep daarna via de Output Test in VCDS getest (zat nog volledig aangesloten), maar tijdens de test zit er geen beweging in de klep zelf en de output test kwam
daarna met een foutmelding (niet genoteerd welke dit was).
Met carburateur reiniger heb ik zo goed als mogelijk de klep schoon gemaakt, maar testresultaat was hierna nog steeds hetzelfde.

Wat ik wel vreemd vindt, de ECU geeft de melding dat er een Excessive Flow is, maar de Output-Test lijkt de EGR niet aan te kunnen sturen.

Weet iemand hoe ik deze EGR buiten de auto om kan testen.
De klep wordt aangesloten met een 5 pins connector en een vacuum slang (komt hier daadwerkelijk een vacuum op te staan?).
Hoe werkt deze klep nu, wordt deze klep met spanning open en dichtgezet en welke functie heeft de vacuum slang dan?.
Heb niet kunnen vinden op welke pinnen van de connector er nu een spanning moet komen te staan, voor het openen en sluiten van de klep.
Weet dat in de klep een potentiometer inzit en dat deze de stand van de klep doorgeeft aan de ECU. Welke pinnen en hoe hoog dient de spanning te zijn, zodat ik kan controleren (via regelbare voeding) of de klep nog iets doet of niet.

Volgens onderdelen sites is het originele nummer van de auto EGR de 036131503T (ETKA geeft ook 036131503M aan).
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.526
Dop die vacuumslang eens af en ga dan eens testen, dat is een gemakkelijke test die je zo kunt uitvoeren. Op onze Lupo zit (gelukkig) een simpele EGR klep, vacuumgestuurd door een magneetklep (solenoid), zie onder de klep met de blauwe siliconenslang

New ignition coil + cables by ND-Photo.nl, on Flickr
 

jeroen30jr

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
29 aug 2010
Berichten
1.237
Het heeft mij redelijk wat tijd gekost, maar uiteindelijk een filmpje op YouTube gevonden met deze specifieke EGR klep.
In het filmpje is te zien hoe deze EGR klep van binnen in elkaar zit: Filmpje YouTube.

Zoals ik vanuit het filmpje kan beoordelen, is het een simpele breather hose aansluiting. Wanneer de klep open / dicht gaat, moet de aanwezig lucht natuurlijk ergens naar toe.

Pin 1 en 5 stuurt de spoel aan en zorgt ervoor dat de klep open gedrukt wordt.

Staat een EGR klep open of dicht, of kan dit ook voor 50% open staan ?.

Morgen een stuk rijden en via VCDS de stand van de EGR klep zelf loggen (en de waardes van de potentiometer ). Als de waardes inderdaad veranderen, betekend dit dus dat de EGR klep nog wel degelijk aangestuurd wordt en dus open en dicht gaat (en vermoedelijk niet 100% sluit).
Helaas nog niet kunnen vinden wat de maximale aanstuur spanning mag zijn voor deze spoel.

Mocht de klep echt niets blijken te doen, dan ga ik hem weer uitbouwen en even via een regelbare voeding kijken of weer beweging in te krijgen is.
Kan dan ook gelijk zien hoeveel stroom de spoel trekt, als deze geen stroom trekt betekend dit dus dat de spoel zelf stuk is (dan opzoek naar een vervangende EGR klep).
Als de spoel wel stroom trekt, is de spoel niet stuk en probeert de spoel de klep zelf open te drukken.
Mocht de spoel wel stroom trekken en de klep niet open gaan, even met een hamer de EGR een tik geven om alles de laten schrikken (en misschien even de klep beetje helpen > pulken).
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.530
Je kan ook de ohmse weerstand meten van de spoel, bij geen doorgang moet de multimeter oneindig hoog aangeven en zou er geen stroom moeten lopen als je de regelbare voeding er op aan sluit.
 

jeroen30jr

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
29 aug 2010
Berichten
1.237
Je kan ook de ohmse weerstand meten van de spoel, bij geen doorgang moet de multimeter oneindig hoog aangeven en zou er geen stroom moeten lopen als je de regelbare voeding er op aan sluit.

Klopt volledig en op die manier kan het ook getest worden. Maarrrrrrr, heb al eens eerder een spoel gehad die wel een weerstand had, maar toch niet meer zijn werk kon doen (bleek een kleine sluiting te zitten tussen de wikkelingen).
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.530
Klopt volledig en op die manier kan het ook getest worden. Maarrrrrrr, heb al eens eerder een spoel gehad die wel een weerstand had, maar toch niet meer zijn werk kon doen (bleek een kleine sluiting te zitten tussen de wikkelingen).

Dat kan inderdaad ook...je snapt het in ieder geval...dat is bij auto liefhebbers wel eens anders...

Soms staat er bij bijvoorbeeld Winparts of AutoDoc bij het vervangende onderdeel wel eens een schematische voorstelling met pin nummers en weerstand...
Ik heb bij mijn Audi 100 2.3e uit 1991 toen veel info gevonden op de Bosch en Beru websites toen ik problemen had met de ontsteking ECU...deze auto heeft twee ECU's(ontsteking en brandstof regeling)
 

jeroen30jr

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
29 aug 2010
Berichten
1.237
Dat kan inderdaad ook...je snapt het in ieder geval...dat is bij auto liefhebbers wel eens anders...

Soms staat er bij bijvoorbeeld Winparts of AutoDoc bij het vervangende onderdeel wel eens een schematische voorstelling met pin nummers en weerstand...
Ik heb bij mijn Audi 100 2.3e uit 1991 toen veel info gevonden op de Bosch en Beru websites toen ik problemen had met de ontsteking ECU...deze auto heeft twee ECU's(ontsteking en brandstof regeling)

De Arosa is nu ruim 21 jaar oud en qua onkosten hou ik dit in de gaten. ABS sensor enzo, zijn de kosten niet en een wielnaaf valt ook mee (voor die onkosten kun je geen andere auto kopen).
Wij zien de Arosa meer als auto in geval van nodig, de Leon is weer een heel ander verhaal :+. Al ben ik daar ook nog met regelmaat mee bezig, toch steeds weer iets veranderen of verbeteren (persoonlijk gezien :+).

Had al lang lopen zoeken, maar nergens schematische voorstelling met pin nummers of weerstandwaardes gevonden van deze bewuste EGR kleppen.

Na het werk de EGR klep er uit gehaald en via de regelbare voeding zat er geen beweging in de klep zelf, trok gelukkig wel stroom dus de spoel werkt nog (limiet op 1A gezet).
Beetje wezen pulken om de klep handmatig open te drukken, dit is uiteindelijk gelukt en met de regelbare voeding zat er ook weer beweging in.
Tandenborstel gepakt uit voorraad (klushok heb ik redelijke voorraad liggen > schoonmaken van PCB's na reparatiewerkzaamheden > ontdoen van flux) en met remmenreiniger lekker lopen boenen en met name rond de klep zelf. Mochten de problemen toch weer terug komen, ga ik EGR cleaner halen, schijnt vele malen beter te zijn (logisch). Zag al wel dat er maar 1 pakking tussen pijp en EGR zit, die tussen EGR en blok die zit er niet.

Ziet er allemaal nog steeds niet geweldig uit, maar klep plakt niet meer in ieder geval en weer terug geplaatst in de auto.


Mochten er toch weer error's over de EGR terugkomen, dan ga ik een nieuwe kopen. Ga dan gelijk de pijp richting gasklephuis er tussenuit halen en dit allemaal ook schoonmaken.
Heb al eerder foutmeldingen over de EGR gehad (maart 2020), dit ging toen over de potentiometer zelf. Blijf het jammer vinden dat deze EGR niet uit elkaar gehaald kan worden.

Code:
17851 - Potentiometer for EGR (G212) 
            P1443 - 35-10 - Signal too Low - Intermittent
 
Laatst bewerkt:

jeroen30jr

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
29 aug 2010
Berichten
1.237
Afgelopen vrijdag even wat ophalen met de Arosa en ABS lampje bleef branden.
Zaterdag even de Arosa uitgelezen en bleek de bekend foutmelding te geven:

Code:
1 Fault Found:

00283 - ABS Wheel Speed Sensor; Front Left  (G47) 
            35-00 - -

Inmiddels weer dezelfde testjes gedaan als bij de achterkant > de sensor rechtsvoor aangesloten op de stekker van linksvoor (en viceversa).
Probleem zit hem niet in bekabeling, maar in de sensor zelf en wordt weer een ABS sensor bestellen.

Vermoed dat de keerring van de schakelstang vervangen dient te worden, rond en onder deze stang is het een olie smeerboel (ook versie olie kleur) en zag laatst ook al een olievlek op de parkeerplaats.
Heb al wat rond gezocht, kwam wel wat tips and tricks tegen, maar ook berichten dat de keerring zelf een drama is om te verwijderen (en daarbij de mogelijkheid te hebben dat er andere dingen beschadigd raken).

Is d'r iemand in de buurt van Zwolle die ervaring heeft met het vervangen van deze keerring toevallig ?
 

jeroen30jr

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
29 aug 2010
Berichten
1.237
Vandaag de ABS sensor vervangen, was weer een draak om te vervangen maar het is wel weer gelukt.

Na dat de nieuwe sensor d'r in zat, even de naaf zachtjes ronddraaien en hoorde soms een schrapend geluid.
De ABS ring was de boosdoener, waarschijnlijk iets van roest wat tegen de nieuwe ABS sensor kwam.
Met schuurpapier de roestplekken weg gehaald (zonder geplaatste sensor natuurlijk) en na opnieuw testen geen schrapend geluid meer.
VCDS opgestart en de computer ziet de ABS sensor weer, probleem opgelost.

Nieuwe sensor en geen schrapend geluid meer.
HbJ4J9t.md.jpg


Omdat de remklauw d'r toch af was, gelijk de glijpennen voorzien van nieuw vet. Ja, ook de passagierskant gedaan :)
 
Bovenaan