[SEAT] [Cordoba 6K] Turbodruk signaal naar esc.?

Vectori

New member
Lid geworden
4 okt 2018
Berichten
2
Hallo allemaal. ..ik heb een vraagje over een te hoge turbodruk signalering.
Ik weet dat ik niet ongestraft de druk hoger kan maken ,maar ik en mijn zoon zouden het leuk vinden om onze cordoba ayp 02. 2002 ...toch net even iets meer vermogen te geven ...zo van de 0,5 bar naar de 0,8 -1 bar .
De druk is nu met een alli drukregelaar ongeveer 0,8 .....en dat vinden we best lekkerder optrekken.
Enkel valt de druk na telang gasgeven soms weg ..ik neem aan noodloop .....ik ben zelf automonteur en heb ooit in de vag organisatie gewerkt.
Mijn vraag is ..via welke slang ...sensor. ...krijgt het regelapparaat, het ..DRUK TE HOOG SIGNAAL .?

B.v.b dank

M.v.groet JP
 

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.412
Formele praat:
Waarom zou je hardware matig je turbodruk omhoog willen schroeven, de afstelling is vervolgens ook niet ideaal met alle gevolgen van dien, iets wat je nu dus zelf ondervind. Ga gewoon voor een stage 1 chip en je bent overal van verlost.


mbt je vraag:
Map sensor in je IC / net voor je gasklep meet de turbodruk. Aansluiting heeft 3 draden.
 

Vectori

New member
Lid geworden
4 okt 2018
Berichten
2
Waarom ....gewoon om uit te zoeken en kijken wat mogelijk is met de oudere auto ....ook best interessant kan zijn .....stage one kost al snel 600 euro .....en dat voor een auto van ronde 1200 euro ....beetje zonde! In mijn ogen ....vandaar .

Bedankt voor de tip .....ik had de mapsensor in deze vorm nog niet gezien ....maar ik had hem idd wel moeten waarnemen .
 

boolean

New member
Lid geworden
2 sep 2010
Berichten
1.559
In mijn ogen is het juist een "beetje zonde" om willens en wetens een prima rijdende Codroba te vernachelen. Ik hoef jou als als automonteur toch niet uit te leggen dat het zo niet werkt? Het lostrekken van de druksensor gaat hier ook niets uithalen want de ECU rekent met deze waarden en zal in noodloop gaan op het moment dat deze waarden te hoog zijn of ontbreken. Met een VAG auto uit 1985?1993 i.c.m. K(E)-Jetronic had je hier nog wel mee weggekomen, maar met een modernere ECU heeft dat geen zin.

In theorie zou je de turbodruk mechanisch (ongestraft) nog wel kunnen verhogen naar 0.6 bar, aangezien het motormanagement kan adapteren op kleine verschillen t.o.v. de mapping. Als je met meer drukvulling drukvulling wil gaan rijden dan dat, zul je hoe dan ook in de software moeten duiken.

Als je je zoon echt iets wil leren (en niet aan de software wil zitten) bouw je hem om tot volledig mechanisch met een paar mooie Webers, maar een dergelijk project is vele malen duurder en complexer dan het eenvoudigweg laten chippen.
 
Bovenaan