[SEAT] [Cordoba 6K2] Elektrisch schema & lekstroom?

Simon4all

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
12 apr 2011
Berichten
9.839
Hallo allemaal,

Dit is mijn eerste post dus bij deze hallo allemaal, ik ben 19 jaar een studeer elektrotechniek dus weet wel een klein beetje hoe sommige elektronische dingen werken :)

Afijn, ik heb een Seat Cordoba 6K2 uit 2002 met een AUA motor (1.4 16V) en ik zou hier graag het elektrisch schema van willen hebben, dus is mijn vraag, heeft iemand deze? want ik kon hem zo 1.2.3 niet vinden hier of op het internet... (wel die van de "oude" cordoba)

Deze zou ik graag willen hebben omdat ik namelijk een probleem heb. Ik heb mijn kentekenplaatverlichting vervangen door LED exemplaren (zelfde lamp, alleen dan met LED i.p.v een gloeidraad), ik heb ook zo een lamp in de kofferbak lamp gemonteerd alleen als ik deze dichtdoe blijft deze heel erg zwak branden. Natuurlijk heb ik al het een en ander gemeten: Als de lamp brand staat hier +/- 12V op (dit is natuurlijk normaal..) , doe ik de achterklep dicht dan staat er nog 5 ? 6 volt op... Dit lijkt mij niet de bedoeling...? Heeft iemand hier misschien ervaring mee? of een idee waardoor dit komt..

Ik heb al in het schema van de oude cordoba gekeken en daar is het alleen een lamp plus een schakelaar, dus lijkt het me dat er dan weinig mis mee kan zijn. Ik heb dus niet echt een idee waar deze spanning vandaan komt, dus daarom zou ik jullie graag om hulp willen vragen.

Alvast bedankt voor eventuele reactie's en oplossingen

Simon4all
 
Laatst bewerkt:

Simon4all

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
12 apr 2011
Berichten
9.839
Hallo,

Op aanraden van iemand hier in de buurt heb ik nog wat meer metingen gedaan en heb hier nu ook even een tekening van gemaakt ter verduidelijking:
schema.png


Iemand zei namelijk dat het misschien aan de verklikker ligt (er brandt een rood lampje op het dashboard als contact ingeschakeld is en de kofferbak is open), maar heeft iemand misschien een idee hoe dit hierdoor zou kunnen komen? ik heb namelijk alleen het schema van de oude cordoba (6K) en ik heb een 6K2. Het schema hierboven heb ik voor het gemak even gebaseerd op de 6K schakeling.

De plek waar aansluiting lampje staat, zit normaal de lamp gemonteerd (duh:+) maar deze fitting moet compleet worden losgehaald om bij de draden te komen, dus zit er geen verbinding tussen de + en de massa van de lampconnector. Ik meet dus tussen de massa en de "min" aansluiting van de lampconnector.
Nou viel mij ook op dat de spanning hoger wordt als het contact ingeschakeld word, maar aangezien ik niet weet wat nog meer op dit circuit aangesloten zit heb ik hier ook geen verklaring voor, dus ik hoop dat jullie er nu wat mee kunnen :)

PS. heb ook de schakelaar van de kofferbak al losgehad en de spanning bleef erop staan. Mijns inziens is het dus geen rotte schakelaar..
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.388
Allereerst welkom simon. Het 'probleem' dat je hebt is een standaard fenomeen als je bijvoorbeeld de kofferbakverlichting verwisseld voor LED-verlichting. Overigens is er technisch geen verschil tussen (de meeste) Ibiza 6K2 en Cordoba 6K2 onderdelen/techniek.

Vraagje voor een electrotechnicus: staat een LED niet in sperrichting in het schema, en is dus de vijfenhalf Volt het resultaat van het sperren van de LEDiode? Heb je overigens gewone LED's gemonteerd, of LED's met een extra weerstand, zodat het circuit geen verschil merkt met normale gloeilampen.
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.923
Als de LED lampjes zwak blijven branden, dan komt dit doordat er nog een zwakke stroom loopt. Dit is de zogenoemde lekstroom. Bij gloeilampjes loopt deze stroom ook ook, maar is te zwak om het lampje te laten gloeien.

Wat je kan doen is een weerstandje van 470 Ohm (1/4W) parallel aan het LED lampje monteren.

Op de site van Bluecars vind je een PDF document met franse uitleg en gelukkig wat plaatjes. LINK
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.388
Als mijn Frans nog goed genoeg is, begrijp uit de link van McDonald dat het weerstandje een esthetische oplossing is. Verder voorkomt het onterechte meldingen van kapotte verlichting bij auto's waar kapotte gloeilampen gedetecteerd worden. Zoals ik deze info begrijp is het gewoon de lading die nog op de bedrading staat, die langzaam wegloopt, via de weerstand kan het makkelijk de LED passeren en stroomt de lading sneller weg/terug.
 

Simon4all

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
12 apr 2011
Berichten
9.839
Allereerst welkom simon. Het 'probleem' dat je hebt is een standaard fenomeen als je bijvoorbeeld de kofferbakverlichting verwisseld voor LED-verlichting. Overigens is er technisch geen verschil tussen (de meeste) Ibiza 6K2 en Cordoba 6K2 onderdelen/techniek.

Vraagje voor een electrotechnicus: staat een LED niet in sperrichting in het schema, en is dus de vijfenhalf Volt het resultaat van het sperren van de LEDiode? Heb je overigens gewone LED's gemonteerd, of LED's met een extra weerstand, zodat het circuit geen verschil merkt met normale gloeilampen.

Allereerst bedankt voor de reactie's, maar Cordoba ik bedoel niet het verschil in schema van een Ibiza 6K2 en een Cordoba 6K2, maar het verschil tussen de Cordoba 6K en 6K2. (heb het schema van een 6K)

Wat je zegt over de sperspanning van de diode's zou kunnen kloppen, ware het niet dat tijdens het meten de diode's niet geplaatst zijn, ik moet namelijk de complete fitting verwijderen inclusief lamp, deze dit dus niet meer in het circuit.

McDonald, bedankt voor je PDFje, mijn frans is ook niet zo goed, maar het zijn wel precies dezelfde lampjes als ik gekocht heb en precies hetzelfde probleem als ik ook heb. Alleen vraag ik me af.. die spanning hoort daar toch niet te staan? Dus is het dan niet beter om de oorzaak te vinden i.p.v. er een weerstandje overheen zetten, want opzich maakt het mij niet uit dat ie zwak brand...(kijk toch niet zovaak in me kofferbak als hij dicht is ;)) Want wat ik algemerkt had is als ik mijn contact inschakel, er ineens ~10 volt op staat i.p.v. de 5,6 volt... Dus zou het echt een probleem zijn met lading die erop staat? Dat zou de lading toch ook moeten verdwijnen als ik een kortsluiting maak naar de massa? (volgensmij wel is een keer gedaan door proberen de stroom te meten van deze draad naar de massa..)

Edit: Ik was nog vergeten te melden, dat ik dezelfde lampjes ook in mijn kentekenverlichting heb geplaatst en daar het probleem niet optreed.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.388
Simon ik wilde alleen als tip geven dat je niet perse bij een Cordoba hoeft te kijken, maar dus ook bij een vergelijkbare Ibiza kan kijken. De eerste Cordoba is een 6K1, de iets latere versie met de facelift heet een 6K2. Als je een schema voor een 6K hebt, kan dit zowel voor een 6K1 als een 6K2 gelden (hoewel er wel verschillen zijn, maar de basis is aardig vergelijkbaar).

Vraagje: als de fitting van de kofferbakverlichting er uit is, en de schakelaar is open (kofferbak dicht), dan heb je toch alleen een stuk los draad dat nergens doorverbonden is? Hoe kan een stuk draad dat nergens mee verbonden is, een andere spanning krijgen als je het contact aan of uit zet?

Bij de kentekenverlichting zit de schakelaar v??r de lampjes in de 12V toevoer. Als je het licht uitzet, zal de resterende spanning weglopen via het lampje naar de massa, dus logisch dat het daar niet optreedt. Bij de latere versies met kapotte-lamp-detectie is een simpele LED wel een probleem omdat je dan een kapotte lamp melding krijgt op het dashboard. Dit is te verhelpen door aangepaste LED's met weerstanden te gebruiken.
 

Simon4all

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
12 apr 2011
Berichten
9.839
Ah ok, ik zal is kijken of ik wel het schema van een Ibiza 6K2 ofzo kan vinden. Ik ging er ook al vanuit dat het schema van een 6K ongeveer hetzelfde zou moeten zijn als van een 6K2 dus daarom had ik mijn zelfgetekende schema ook al hierop gebaseerd.

En met dat stuk over het losse stuk draad, daar sla je de spijker op z'n kop, dit is wat ik ook het vreemde vind. Het is niet verbonden met de massa, noch met de lamp en toch staat er een spanning op, daarom vraag ik ook jullie hulp waar het misschien aan zou kunnen liggen of in welke richting ik het zou kunnen zoeken :).

Aangezien ik totdat ik deze auto gekocht heb weinig met auto's gedaan heb, ik dus ook de standaard dingen die je moet checken enzo (buiten het logische om uiteraard..) niet ken. En heb eigenlijk ook geen zin om zomaar random dingen los te gaan halen... want de draad gaat aan de bestuurderskant op de achterbank de kabelboom in voor zover ik kon zien...

Dat over de lamp controle was ik ook al tegengekomen toen ik de LEDs ging kopen. De zogeheten CAN-bus LEDs (wat dus eigenlijk een verkeerde benaming is, want CAN-bus is alleen hoe alle systemen met elkaar praten) zit gewoon een dikke weerstand overheen waardoor hij min of meer zelfde stroom trekt als een gewone gloeilamp (dus eigenlijk gewoon energieverkwisting.. maargoed :))
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.388
Simon: je kunt om te beginnen uitzoeken op welke zekering ie zit, en kijken wat er gebeurt als je de (juiste) zekering er uit haalt (in hoeverre dat je metingen be?nvloedt).
 

Simon4all

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
12 apr 2011
Berichten
9.839
Cordoba, ik wist al op welke zekering deze zit omdat ik deze al is doorgebrand had (fitting bevat vrijliggende contacten en bij het terugplaatsen in de carrosserie een keer per ongeluk kortsluiting gemaakt :p), nadat ik deze eruit getrokken had, stond de spanning er nog steeds. Ik kan ??n voor ??n alle zekeringen eruit trekken om zo uit te vinden op welk circuit het zich dan bevind, maar kan dit geen kwaad voor instellingen of sleutels voor de CV ofzo? Ik heb wel even gekeken naar bijvoorbeeld de verlichting, als ik het contact aandoe met gesloten klep staat er ongeveer 10,6 / 10,7 volt op. Schakel ik dan het dimlicht in, dan zakt de spanning iets naar 10,4 volt.. (motor draait in alle gevallen niet)
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.388
Die paar tienden Volt inzakken bij inschakelen heeft gewoon met extra verbruikers te maken. Voor CV/sleutels heeft het absoluut geen invloed: als je de accu moet vervangen werkt alles daarna ook nog, een 6K2 heeft verder weinig instellingen die je met Vagcom kunt wijzigen dus ook daar geen problemen. Ik heb overigens nog nooit gehoord dat het bij een 6L of 6J wel problemen geeft en je instellingen opnieuw moet doen, maar ben er ook niet 100% zeker van.

Ik heb overigens het vermoeden dat de spanning die je meet gewoon achtergebleven lading is.
 

Simon4all

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
12 apr 2011
Berichten
9.839
oke, dat zou kunnen, maar als het overgebleven lading is, zou deze tog weg moeten vloeien als ik de klep weer open (=kortsluiting met massa)? Want het is consequent elke keer rond de 5,6 Volt als ik de klep sluit en uiteraard 0 Volt als ik de klep open. Als de lamp er niet inzit dus het een los stuk draad is, zou de lading toch niet terug moeten komen nadat deze kortgesloten met de massa?
 

Henkv6

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.743
Mensen...... ''restspanning'' kan alleen komen door condensatoren, spanning blijft niet ''in'' de draad hangen.... Het k?n bijna niet anders dan dat er iets meer in het circuit zit, een antiparalleldiode over het contact o.i.d.

Ik weet dat mijn Leon dit ook heeft bij de lampjes in de deuren, als ik die vervang door led's, dan blijven ze ook aan...
 

Simon4all

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
12 apr 2011
Berichten
9.839
het enige wat ik me kan bedenken is dat het te maken heeft met het lampje op me dashboard dat aangaat als me klep open is bij ingeschakeld contact... alleen weet ik niet hoe dit met elkaar verbonden is...
En dan nog vind ik het raar dat die spanning er ook staat als me contact uit is ?n als me zekering er uit is...
 
Bovenaan