[SEAT] [Cordoba 6L] schakelaar raam

esmp3

New member
Lid geworden
14 feb 2016
Berichten
19
Hallo,

Ik heb een vraag?

Kan iemand mij vertellen welke draden ik zou moeten doorverbinden om te kijken of mijn raammotor nog werkt via de stekker van de schakelaar?

Ik heb een 4 pins stekker wat in de schakelaar gaat.
 

Antera

Sponsor
Lid geworden
4 sep 2010
Berichten
677
Zover dit lukt met alleen door verbinden omdat er nog wat electronica in zit. pin 1-4 of 1-2
 

esmp3

New member
Lid geworden
14 feb 2016
Berichten
19
het gaat erom om alleen te kijken of de motor nog werkt voordat ik alles ga demonteren en het is alleen de schakelaar?
vandaar mijn vraag of het mogelijk is om het via het stekkertje te doen.
 

esmp3

New member
Lid geworden
14 feb 2016
Berichten
19
ik heb waarschijnlijk geen spanning bij de schakelaar. kan ik hier op pin 1 waar de bruine draad zit gewoon een + draad doen om te kijken of hij dan wel werkt?
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.370
Die bruine draad zal waarschijnlijk direct naar massa gaan, dus als je daar gewoon spanning op zet, zal de zekering er uit klappen (bij iedere auto van het Vagconcern van de laatste 20 jaar zijn de massadraden helemaal bruin). Je zult ?f even de schakelaar apart door moeten meten via een weerstandsmeting, of een elektrisch schema zoeken voor je auto.

Als ik het goed heb zorgt de schakelaar er ook voor dat de spanning op de juiste manier op de raammotor komt te staan: om te laten zakken, moet de stroom precies andersom lopen dan om het raam te sluiten, dat gebeurt volgens mij door massa en 12V precies andersom op de motorbedrading te zetten.
 
Laatst bewerkt:

esmp3

New member
Lid geworden
14 feb 2016
Berichten
19
Oke, ik heb de schakelaar door gemeten en daar heb ik weerstand als ik schakel, bij alle 2.
Dus de schakelaar werkt volgens mij wel.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.370
Volgens mij moet de schakelaar als volgt werken: als draad 1 en 2 de ingaande draden zijn, en 3 en 4 de uitgaande draden, dan verbindt de schakelaar bij raam openen draad 1 met draad 3 en verbindt draad 2 met draad 4. Bij sluiten van het raam verbindt ie dan draad 1 met 4 en draad 2 met 3 (dus net andersom). Dus afhankelijk of je naar beneden of naar boven schakelt meet je tussen 1 en 3 geen weerstand of juist oneindig, en hetzelfde tussen 1 en 4, 2 en 4, 2 en 3. Tussen 1 en 2, en tussen 3 en 4, moet je steeds weerstand oneindig meten (met losse schakelaar).

Toevallig afgelopen week bij een collega met een 6L Cordoba de boel losgehad, omdat de schakelaar in de deur gedrukt was (geen elektrisch probleem dus) en dus ook niets bekeken/gemeten wat de bedrading/aansluiting betreft.

Om de schakelaar te overbruggen moet je dus een dubbele doorverbinding maken, maar eerst even goed meten om te bepalen wat je door moet verbinden. (zodat je niet de 12 Volt direct aan massa hangt, en dus kortsluiting maakt)
 
Laatst bewerkt:

esmp3

New member
Lid geworden
14 feb 2016
Berichten
19
Ik wilde toch nog even laten weten dat het is op gelost.

De schakelaar en motor waren het probleem niet.

Het zwarte kastje waar de elektronica inzit daar zit het probleem.
Nu eens uitzoeken wat er precies kapot is hier in.

Iedereen toch bedankt voor de hulp.
 
Bovenaan