[SEAT] [Cordoba 6L] Trekhaak tegen de grond bij drempels

Kevinnns

New member
Lid geworden
16 apr 2011
Berichten
122
Beste techneuten,

Ik ben sinds 2 weken in bezit van een Seat Cordoba 1.4 uit 2003.

Ik ben er sinds dit weekend achter dat als er iemand van +- 80 kilo achterin gaat zitten ik bij verschillende drempels een contact momentje heb met de desbetreffende drempel. Wat een gigantisch harde klap geeft! Voordat je wilt roepen: "Dan moet je de drempel niet met 50 km/u nemen" wil ik graag vermelden dat ik bij een drempel er als een oude dame overheen ga (+- 5 km/u).

Het zijn van die drempels die ze toepassen als je vanuit een woonerf de normale weg op gaat (om een inbeelding te maken). Klik hier voor een googlemap plaatje van zo'n drempel (bij deze was het ook).

Bij nader onderzoek (zaklamp + onder de auto liggen) kwam ik tot de ontdekking dat het de trekhaak is (het onderste deel ervan) die contact maakt met de weg. Daarnaast zien de veren er goed uit en de schokdempers tonen ook geen externe schade.

Nu heb ik bovag garantie en lijkt de garage netjes mee te gaan werken, dus opgelost wordt het wel. Echter wil ik wel kunnen sturen in de oplossing en niet met een oplossing voor 3 maanden komen te zitten. Wat kan er volgens jullie hier aan de hand zijn en wat zijn de oplossingen?

Zo heb ik me laten vertellen dat het vervangen van de schokdempers een oplossing kan zijn. Maar er zijn ook verhalen op het internet bij dit type VAG onderstel dat een versterkte veren set een oplossing kan zijn of het plaatsen van hulpveren. Wat is daarin jullie ervaring of advies?

Overigens ben ik niet van plan te verlagen of iets dergelijks en ben ik wel gehecht aan het huidige "comfort".

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.404
Kevin, ik begrijp uit je post dat de auto niet is verlaagd, ook niet door een vorige eigenaar. Je kunt overigens op twee manieren naar een oplossing: je kunt de gemeente Gouda aanspreken, en (bij voorbaat) verantwoordelijk stellen voor eventuele schade die in de toekomst ontstaat. Dan kunnen ze zich ook niet beroepen op 'wir haben es nicht gewusst'. Gouda is natuurlijk een probleem door het zakken van de ondergrond, en als er vrachtauto's overheen rijden, maken die na zo'n bult op de laagste plek nog een extra klap, waardoor het probleem steeds erger wordt. Je overigens proberen of de plek waar de de uitrit afrijdt invloed heeft, zo op het gezicht, zul je in het midden van de uitrit de minste problemen hebben. (de goot is daar minder diep)

Een auto-technische oplossing is misschien het plaatsen van hulpveren, voor bijvoorbeeld het rijden met een zwaar beladen auto in combinatie met bijvoorbeeld een caravan.
 

Kgroot.nl

New member
Lid geworden
6 feb 2011
Berichten
2.228
Wel raar dat je dat bij een standaard auto al hebt :eek: Je vertelde het gisteren inderdaad al. Zou de gemeente er ook gewoon is op aanspreken. Auto is op normale hoogte en niet verlaagd.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.404
Overigens voor de mensen die het niet weten: Gouda legt ook zo min mogelijk verkeersdrempels aan, juist vanwege de veengrond, en de trillingen en schade die het kan veroorzaken. Gouda gebruikt bij voorkeur andere snelheidsremmende mogelijkheden zoals versmallingen en weg-as verschuivingen.
 

Kevinnns

New member
Lid geworden
16 apr 2011
Berichten
122
Bedankt voor de input!

Ik zoek echter het probleem niet bij de drempel (ik heb het bij meerdere, wellicht was ik daar niet duidelijk in). Ik heb daar immers met andere auto's nooit problemen gehad en ik hoor er ook niemand over, op die plek. Tevens is de drempel niet echt indrukwekkend te noemen. Vandaar mijn benadering vanuit de auto-techniek. Ik heb het idee dat deze gewoon te veel doorzakt. Maar ik heb geen idee waardoor dat kan plaatsvinden, is dat door te slappe veren of door de matige schokdempers? Althans, dat is hoe ik het bij de garage aan wil vliegen, ik zal hier buiten Gouda nog wel meer problemen mee krijgen, met de huidige manier van inveren.

Ik denk dat ik ze dan de schokdempers en veren laat controleren. Mochten die in orde lijken volgens hun, ga ik denk aansturen op hulveren of de versterkte vering onder het mom dat de vering toch naar z'n grootje is.

Schade is er nog niet echt, een mooie schaafplek op het onderste deel van de trekhaak natuurlijk, maar dat is na een behandeling met anti-roest spul ook geen probleem meer. Ik kan dus de gemeente aanspreken maar dat lijkt me in dit geval niet de juiste oplossing.

@Cordoba, er liggen er anders genoeg in Gouda hoor, bijna in elke straat is het raak. Wellicht dat het een nieuw beleid is...
 

Dinky

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.418
Als de auto echt doorslaat dan moeten je schokbrekers slecht zijn, het kan ook dat je veren te licht zijn voor een trekhaak. Je kunt dan eventueel van die gopren blokjes laten monteren, super simpel te monteren een stuk goedkoper als hulpveren en werkt prima.
 

Kevinnns

New member
Lid geworden
16 apr 2011
Berichten
122
Ok, thanks Dinky!

De schokbrekers zijn zoals ik kan proberen, nog in orde. Als ik op de trekhaak ga staan en op en neer veren en er dan afspring, is de auto eigenlijk direct weer naar normale hoogte zonder echt te golven.

Ik heb tevens contact gehad met een Seat dealer en die geeft aan dat indien alles ok? wordt bevonden door de garage, ze hulpveren dienen te monteren (deze zijn echter ter vervanging van de huidige veren). Ik kijk dus even aan wat ze roepen vanuit de garage deze week... Als het blijkt dat er een schokdemper lek is, mogen ze die vervangen (beide kanten natuurlijk). Blijkt het dat de vering zwak is en ze de spiralen willen vervangen laat ik ze die vervangen voor de hulp/versterkte veren. Kunnen ze niks vinden draag ik jouw oplossing voor Dinky (op hun kosten).

Het is maar net hoever de garage meegaat in de kosten natuurlijk, vooral als er niks mechanisch/zichtbaar defect is.

Iig bedankt voor alle input tot nu! Ik hou het topic uiteraard in de gaten voor verdere bijdrages en idee?n! Belangrijker nog... ik laat vooral weten hoe dit afloopt (dat weet ik donderdag/vrijdag/zaterdag) :).

Ik laat me nu iig niet zomaar in een hoek praten door de garage....
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.404
@Kevin: het beleid waar ik het over heb, is er al meer dan 10 jaar. (heb zelf in Gouda gewoond, en als bestuurslid VvE met de gemeente te maken gehad) Het beleid geldt in de eerste plaats voor doorgaande wegen/routes. Bij ingangen van woonstraten die niet als toegang voor allerlei andere woonstraten dienst doen, zijn vaak wel drempels in de vorm van 'uitrit-constructies'.

Wat het melden aan de gemeente betreft: dat heeft vooral het effect dat wijkbeheer de drempel(s) goed in de gaten houdt, en na melding van problemen sneller in actie komt. Ik weet niet, met welke Seat-dealer je contact hebt gehad, maar bij de dealer in W'veen heb ik grote vragen bij hun kennis en manier van werken.
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Je kan er eerst load adjuster ringen onder gooien. Dan wordt de veerwegen echter wel korter. Ik had met mijn cordoba en 3 cm verlaging alleen bij vakantie belading last hiervan met de demper.
 

Kevinnns

New member
Lid geworden
16 apr 2011
Berichten
122
@Cordoba, ja het is wel die toko uit W'veen, goed dat ik weet dat ze niet zo hoog in het vaandel staan bij de kenner(s). Echter is het onderhoud en de reparatie niet bij hun (zou ik nooit doen, niet mijn tent). Melden ga ik wel doen, schijn je makkelijke iphone apps voor te hebben inmiddels. Echter bij zo'n lichte lading van de auto (2x 75kg man voorin + 2x 45kg dames achterin, zonder iets in de achterbak) weiger ik te accepteren dat het normaal is :).

@redhead: Tnx, ik heb even gezocht... maar waar kan ik zoiets vinden?

Ik ben iig blij dat ik nu een goede lijst mogelijke oplossingen heb voor dit euvel, voor als het autobedrijf niks kan vinden. Daarnaast, mochten ze wel wat vinden... kan ik ze in ieder geval een kant opsturen waar ik zelf ook meer in zie (door ervaringen van jullie etc).

Zoals eerder aangegeven, ik hou jullie zeker op de hoogte :)!
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.404
@Kevin: ik weet niet waar je je onderhoud laat doen, maar er zijn op niet al te grote afstand dealers waar mensen wel goede ervaringen mee hebben, al zijn dealers natuurlijk nooit de goedkoopste adressen. Van der Velden in Benthuizen (SO-sponsor) zijn veel mensen positief over (afstand vanaf Goverwelle afh. van je route zo'n 20 km), en ook van GABO in Alphen heb ik verschillende goede ervaringen gelezen, en de afstand zal vergelijkbaar zijn (weet niet waar ze precies in Alphen zitten).
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Ik zei eigelijk twee dingen door elkaar load adjusters zijn aangepaste veren mad zware veren en de ringen zijn doorslag begrenzers.
 

Kevinnns

New member
Lid geworden
16 apr 2011
Berichten
122
@redhead, ah duidelijker dan :).. Die mad tooling had ik ook gezien ja, opzich wel een mooie oplossing. Denk alleen niet dat het bedrijf daar eenvoudig in mee gaat. De tijd zal het leren...

@Cordoba, weet ik ook nog niet, een stukje rijden voor goede service is natuurlijk geen probleem... Auto heeft net grote beurt gehad dus ik hoef aan onderhoud op z'n minst een paar maanden niet te denken... Bijna alles wat ik de aankomende 6 maanden tegenkom valt toch onder bovag garantie, dus ga sowieso terug naar die toko... anders kost het heel snel veel geld :).
 

Kevinnns

New member
Lid geworden
16 apr 2011
Berichten
122
Inmiddels bij de garage geweest. Helaas niet iets wat op de bovag garantie kan worden gegooid :(.

De huidige vering zoals uit de fabriek de bedoeling is... is in orde (zelf gezien ook). Het is dus een typisch gevalletje design fail (icm de trekhaak).

Na het bellen van meerdere dealers tot de (mogelijke) oplossing gekomen zoals al eerder genoemd een versterkte veren set eronder te laten zetten. Dit wilde de garage wel met wat korting doen (coulance) echter waren ze alsnog duurder dan de garage's bij mij in de buurt... Ik heb de 18e een afspraak en dan zal het wel klaar zijn met de versterkte/hulpvering van MAD.

Nogmaals allen bedankt voor de input! Tevens zal ik na de 18e weer laten weten of de dealers het goed hadden of niet ;).
 

Kevinnns

New member
Lid geworden
16 apr 2011
Berichten
122
Inmiddels is de vering vervangen..

Het probleem lijkt voorbij, als ik de MAD vervaningsveren tegenover de originele veren zet valt me een paar dingen op waardoor ik er meer vertrouwen in heb:

- De veren die er nu onderzitten zijn iets langer, de auto staat dus iets hoger op z'n poten, dat is wel een beetje jammer maar daar wen ik wel aan.
- De "draad" in de spiraal is aanzienlijk dikker (daar zal het verstevigde vandaan komen).
- De wikkelingen zitten onderin steeds dichter op elkaar, wat resulteert in een steeds stijver wordende auto naarmate je belasting hoger is.

Ik ben er blij mee en ik heb geen angst meer voor drempels en ik doe ook dames die achterin zitten geen psychische schade meer aan over overgewicht. Wel jammer dat om je auto "normaal" te kunnen gebruiken dit nodig is.

Kosten vielen ook nog alles mee, kwam neer op 235 euro waarvan de materialen 184 euro ex btw behelsden. De monteur is 15 minuten bezig geweest :').
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.404
Kevin: als het nog niet is gebeurd, zou ik hem even opnieuw uit laten lijnen. Kost je nu wat geld, maar als je banden scheef weg slijten kost het meer.
 

ConZito

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
21 aug 2010
Berichten
1.171
Achter valt er aan een Ibiza/Cordoba niets te lijnen, dat zit gewoon vast of los. Voor is er niets aangepast.

En ja, je kan wel iets stellen, namelijk de hele starre achteras lossen en die verzetten, of tussen de ankerplaat en de wiellagers het spul uitvullen met plaatjes. Dat is leuk, maar een simpele uitlijner doet dat niet, zelf een hele goede doet dat niet, dan moet je toch echt naar een specialist toe. Kort maar krachtig, die dempers en veren zitten nu weer net zo kut/goed onder als dat ze ervoor zaten :p
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Inmiddels is de vering vervangen..

Het probleem lijkt voorbij, als ik de MAD vervaningsveren tegenover de originele veren zet valt me een paar dingen op waardoor ik er meer vertrouwen in heb:

- De veren die er nu onderzitten zijn iets langer, de auto staat dus iets hoger op z'n poten, dat is wel een beetje jammer maar daar wen ik wel aan.
- De "draad" in de spiraal is aanzienlijk dikker (daar zal het verstevigde vandaan komen).
- De wikkelingen zitten onderin steeds dichter op elkaar, wat resulteert in een steeds stijver wordende auto naarmate je belasting hoger is.

Ik ben er blij mee en ik heb geen angst meer voor drempels en ik doe ook dames die achterin zitten geen psychische schade meer aan over overgewicht. Wel jammer dat om je auto "normaal" te kunnen gebruiken dit nodig is.

Kosten vielen ook nog alles mee, kwam neer op 235 euro waarvan de materialen 184 euro ex btw behelsden. De monteur is 15 minuten bezig geweest :').


Mooi opgelost Kevin. Je kan ook de pech hebben gehad dat je achterdempers gewoon al behoorlijk versleten waren.
 

ConZito

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
21 aug 2010
Berichten
1.171
Mooi opgelost Kevin. Je kan ook de pech hebben gehad dat je achterdempers gewoon al behoorlijk versleten waren.

Die zijn op de Ibiza gewoon echt rukkend slap om er een beetje comfort in te houden. Twee man achterin een Ibiza is net alsof je 8cm verlaging hebt ;)
 
Bovenaan