[SEAT] [Exeo 3R] schakelen naar 1ste en 2de versnelling stug

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.423
Heb de Apikol (ronde) snub mount geinstalleerd, schakelen gaat zeker direkter en geen trilling bij stationair bij mijn 1.8 TSI.
2libes3.jpg

Heb door tijd gebrek niet kunnen vergelijken of de Neuspeed nog meer verbetering geeft, doe dit later in het voorjaar nog eens.

Overigens is de snub mount beugel van een 1.8/2.0 TSI anders dan bij een 1.8 20VT.
 
Laatst bewerkt:

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.753
Dat is goed nieuws. Je bent dus wel tevreden met de nieuwe snub mount.
Maakt het qua pasvorm enzo nog wat uit dat de beugel anders is dan bij een 1.8 20VT?
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.423
Dat is goed nieuws. Je bent dus wel tevreden met de nieuwe snub mount.
Maakt het qua pasvorm enzo nog wat uit dat de beugel anders is dan bij een 1.8 20VT?
Ben redelijk te vreden, ga nog wel de Neuspeed rubber proberen later.
Pasvorm maakt denk niet zoveel uit vermoed ik, het ?bakje? is volgens mij gelijk maar de beugel op de motor is anders.
Zie onderstaande foto, nog met de oude beugel (met een stuk eruit gebroken, heb wel een nieuwe gemonteerd) en originele rubber.
51bic6.jpg

De blauwe Apikol rubber zit zeer strak op de beugel, moest een rubber hamer gebruiken en een beetje zeep.
 
Laatst bewerkt:

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.753
Jouw pin is inderdaad anders. Meen uit mijn hoofd dat de snub mounts verder allemaal hetzelfde artikelnummer hebben.
Mijn snub mount is merkloos en heb ik gekocht via eBay. Deze schoof ik zo op de pin. Misschien zit ie wel te los en heb ik daardoor meer trillingen, maar dat kan ik me eigenlijk niet voorstellen.
Ben benieuwd of de Neuspeed je beter bevalt. Ik wacht het even af voor ik een nieuwe bestel.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.423
Heb deze Neuspeed snub mount erop gezet:
http://www.neuspeed.com/220243-engine-torque-damper.html#popUp

Moest wel de vier hoeken dusdanig afschuren om het passend te maken in de cup, maar zit er nog steeds strak in.
Verschil met de Apikol is duidelijk, veel meer trilling bij stationair...ga er een weekje mee rond rijden en besluit dan of ik hem laat zitten(misschien nog meer afschuur) of weer terug ga naar de Apikol.
http://www.apikol.com/index.php/products/drivetrain/apikol-d-snub-mount.html
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.376
Polyuretaan bussen moeten ook wat "intrillen" zeg maar. Zelfde met de Powerflex dogbone bussen op de 1M. Trilling in het begin was best erg, na een tijdje werden ze iets zachter en werden de trillingen ook minder. Ik zou het minstens 2 weken aankijken dan beslissen.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.423
Trilling wordt i.d.d. iets anders maar niet beter, merk dat de motor door de trilling stationair wat onrustiger loopt, ga de bus nog wat afschuren zodat deze minder strak zit.
Schakelen is overigens een stuk beter.
Zie in etka dat de 2.0TSI andere motor ophang/steun rubber/dempers heeft dan de 1.8TSI, wat zou er anders zijn...stugger i.v.m. het hogere aantal PK?s?
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.753
Dat het schakelen beter is met een polyurethaan snub mount viel mij ook op. Net alsof de puntjes beter op i vallen zeg maar. Komt doordat de motor minder heen en weer slingert.
Helaas is het beter schakelen bij mij verholpen, nadat de koppeling werd vervangen.

Zit nog te twijfelen of ik mijn huidige merkloze exemplaar van eBay ga vervangen voor een van Apikol of niet. Degene die ik heb zit ook nogal los op de pin, maar dit zal niet veel uitmaken denk ik.

Verschil in motorsteunen zal ook wel in het verschil in gewicht tussen beide motorblokken zitten.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.423
Dat het schakelen beter is met een polyurethaan snub mount viel mij ook op. Net alsof de puntjes beter op i vallen zeg maar. Komt doordat de motor minder heen en weer slingert.
Helaas is het beter schakelen bij mij verholpen, nadat de koppeling werd vervangen.

Zit nog te twijfelen of ik mijn huidige merkloze exemplaar van eBay ga vervangen voor een van Apikol of niet. Degene die ik heb zit ook nogal los op de pin, maar dit zal niet veel uitmaken denk ik.

Verschil in motorsteunen zal ook wel in het verschil in gewicht tussen beide motorblokken zitten.

Apikol is goed, je ziet hoe netjes deze is gemaakt, ik ga de Neuspeed(rechthoekige vorm) nog wat afschaven zodat deze minders strak in de cup zit maar niet heen en weer kan. De Apikol is rond waardoor de motor nog kan kantelen. Ik heb nog een tweede Neuspeed liggen!

Denk dat er weinig verschil zit kwa gewicht tussen een 1.8TSI en 2.0TSI, het blok/kop configuratie is het zelfde, globaal gezien zijn de turbo, krukas (langere slag) en zuigers anders. Er omheen is het verschil dat er een twin intercooler opzit en twee koelventilatoren en uitlaat systeem.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.376
Minder kantelen ontlast ook je downpipe, ook niet geheel onbelangrijk :)
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.753
Minder kantelen ontlast ook je downpipe, ook niet geheel onbelangrijk :)

Dat kantelen was altijd goed merkbaar bij het starten, dan voelde ik de auto even een stevige links-rechts slinger maken. Tegenwoordig is het minder na wat upgrades, of ik ben er gewend aangeraakt.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.423
Heb de Neuspeed snub mount alleen de vier hoeken nu zo af gevijld dat deze makkelijk past in de cup, niet strak maar gewoon pas.
29kuqgg.jpg

Nu geen trilling en goed schakelen...ik laat de Neuspeed erin zitten.

Mijn oordeel: ronde Apikol snub mount is goed, een afgevijlde Neuspeed is beter :) op een 1.8TSI.
Merk op: weet natuurlijk niet of dit ook voor een 1.8T (20VT) geldt.
 
Laatst bewerkt:

Polleke

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
12 jan 2013
Berichten
3.167
Ik denk dat ik daar ook maar eens naar moet gaan kijken al moet ik zeggen dat ik geen problemen heb met het schakelen en dat op een kmstand van 177000.
 
Laatst bewerkt:

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.423
Foto toegevoegd bij post #52 met afgevijlde Neuspeed snub mount.
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.753
Die is lekker goedkoop, misscien het proberen waard (volgend jaar).
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.423
Ben weer terug gegaan naar de ronde Apikol snub mount rubber i.p.v. de Neuspeed, kom dus terug op mijn bevindingen in post #52. Met de winter koude toch teveel trilling, motor liep soms stationair onrustig, de rechter xenon lamp trilde.
Denk dat de koppeling bij vollast teveel lijd als het geheel zo rigide is, tevens langzaam rijden in de tweede versnelling is lastig.
 

Polleke

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
12 jan 2013
Berichten
3.167
Het trillen van de rechter koplamp lijkt een kwaal van de Exeo te zijn want ook ik heb dat en als ik het goed kan herinneren heeft Ronald daar ook last van.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.423
Het trillen van de rechter koplamp lijkt een kwaal van de Exeo te zijn want ook ik heb dat en als ik het goed kan herinneren heeft Ronald daar ook last van.

Trillen van de koplamp zag ik alleen bij stationair met de Neuspeed, nu niet meer met de ronde Apikol snub mount.
TSI?s lopen iets meer trilling vrij dan 20VT?s, diesels weet ik niet.

Wat vooral in de winter/koud weer lastig was het langzaam rijden waarbij de tweede versnelling eigenlijk nog te hoog is en das een beetje irritant.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.423
Ik heb recent de versnellingsbak steun vervangen voor een nieuwe originele steun(Audi), schakelen is een heel stuk beter geworden.
 
Bovenaan