[SEAT] [Exeo 3R] schakelen naar 1ste en 2de versnelling stug

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.832
Voor olie zie hier: http://www.castrol.com/castrol/sectionbodycopy.do?categoryId=9040567&contentId=7073842

De 75W80 is niet voor de motor, maar voor de transmissie.

Er gaat 1.1 liter DOT-4 remolie in een Exeo, 275ml per remcilinder. Daar het niet mogelijk is om dit nauwkeurig te doen kan je beter 2x 1 liter nemen. Wat je overhoudt kan je dan gebruiken om eventueel bij te vullen.
Onze sponsor verkoopt goede DOT-4 remolie van Castrol: http://www.oliewereld.nl/castrol-react-performance-dot4
Zie ok dit topic: http://www.seat-online.nl/showthread.php?12615-SEAT-Leon-1M-Remvloeistof-aanraders
 
Laatst bewerkt:

ExeoLex

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
325
Voor olie zie hier: http://www.castrol.com/castrol/sectionbodycopy.do?categoryId=9040567&contentId=7073842

De 75W80 is niet voor de motor, maar voor de transmissie.

Er gaat 1.1 liter DOT-4 remolie in een Exeo, 275ml per remcilinder. Daar het niet mogelijk is om dit nauwkeurig te doen kan je beter 2x 1 liter nemen. Wat je overhoudt kan je dan gebruiken om eventueel bij te vullen.
Onze sponsor verkoopt goede DOT-4 remolie van Castrol: http://www.oliewereld.nl/castrol-react-performance-dot4
Zie ok dit topic: http://www.seat-online.nl/showthread.php?12615-SEAT-Leon-1M-Remvloeistof-aanraders

Dank je wel McDonald, misschien klinkt het heel stom maar je hebt het over transmissie olie, dit is de olie die eens per 2 jaar vervangen dient te worden?
Om de hoeveel km moet er dan Motorolie vervangen worden? of dient deze niet vervangen te worden? Wat voor advies gebruiken jullie voor MotorOlie?
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.832
- Motorolie + oliefilter + carterplug: iedere 15.000km of 12 maanden

- Remvloeistof (DOT-4): 2 jaar

- Transmissieolie (75W80 of 75W90): 60.000km of 4 jaar niveau controlleren (how-to link)


Zelf gebruik ik Castrol Edge TD 5W40 als motorolie.
Voor de transmissieolie is geen vaste verversingstermijn volgens mij, maar ik heb het gewoon na de hierboven gegeven termijn ververst.


PS. welke motor heb je, de 1.8T CFMA?
 

ExeoLex

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
325
- Motorolie + oliefilter + carterplug: iedere 15.000km of 12 maanden

- Remvloeistof (DOT-4): 2 jaar

- Transmissieolie (75W80 of 75W90): 60.000km of 4 jaar niveau controlleren (how-to link)


Zelf gebruik ik Castrol Edge TD 5W40 als motorolie.
Voor de transmissieolie is geen vaste verversingstermijn volgens mij, maar ik heb het gewoon na de hierboven gegeven termijn ververst.


PS. welke motor heb je, de 1.8T CFMA?

Heb de 1.8t uit 2009 is wel getuned door JD tot rond de 200 pk
Hoeveel liter motorolie heb je nodig?
 
Laatst bewerkt:

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.832
Hoeveel liter transmissieolie heb je nodig voor de Exeo?

3 liter.

Handleiding: http://www.audiforum.ca/a4-b5-b6-b7-b8-65/a4-changing-transmission-gear-oil-5speed-pics-62735/

Tip:
- Eerst vulplug eruit schroeven en daarna de drainplug.
- Opvullen tot niveau vulplug, plug er in en ligt aandraaien.
- Motor starten, versnelling inschakelen en versnellingsbak ongeveer 2 minuten laten draaien
- Motor afzetten en vulplug eruit draaien
- Opnieuw olie tot rand vulgat bijvullen.
- Vulplug indraaien en vastzetten met moment van 45Nm.
 
Laatst bewerkt:

ExeoLex

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
325
- Motorolie + oliefilter + carterplug: iedere 15.000km of 12 maanden

- Remvloeistof (DOT-4): 2 jaar

- Transmissieolie (75W80 of 75W90): 60.000km of 4 jaar niveau controlleren (how-to link)


Zelf gebruik ik Castrol Edge TD 5W40 als motorolie.
Voor de transmissieolie is geen vaste verversingstermijn volgens mij, maar ik heb het gewoon na de hierboven gegeven termijn ververst.


PS. welke motor heb je, de 1.8T CFMA?

Wat is het verschil tussen de Castro Edge of Casto Magnatec, als ik namelijk bij Oliewereld.nl me kenteken ingeef geeft ie aan 5w40 in Magnatec en niet de Edge uitvoering.
 

ExeoLex

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
325
Vandaag beurt gehad voor de Exeo en de 75W80 erin laten plaatsen, wat een giga verschil met schakelen veel rustiger, geen in ze 1 en 2 moeten drukken maar gewoon hop in de versnelling, ben benieuwd hoe lang dit zo blijft.
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.832
Iets wat een grote invloed heeft op het schakelen is het aanslagrubber (snub mount).
De originele is oker van kleur en zo zacht als een spons.
Er zijn polyurethaan exemplaren te koop (hoofdzakelijk in de VS) die een stuk groter en steviger zijn.
Enigste nadeel is dat er iets meer trillingen in de auto komen bij stationair draaien.

Zie hier voor een how-to:
- http://www.audizine.com/forum/showthread.php/444378-B7-A4-Snub-Mount-Installation
- http://www.audizine.com/forum/showthread.php/220577-Apikol-Snub-Install-Pics-gt
 
Laatst bewerkt:

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.535
Ik rij nu een klein jaar met 75W80 en gaat prima, niet perfekt maar een stuk beter.
Ik ben er vorig jaar zomer mee naar zuid frankrijk gereden en geen problemen.

Bij 034 Motorsports kan je met credit card bestellen, alleen moet je invoer rechten betalen als het hier aankomt. Heb ik namelijk ook gehad toen de oil catch can binnen kwam.
http://store.034motorsport.com/

Mogelijk is het anders voor een TSI motor?

McDonald; misschien heeft Powerflex ook zo?n bus. EDIT: nee dus :)

Maar hier wel:
http://www.goapr.com/products/engine_mount.html
De nederlands dealer kan het vast ook leveren:
APR Performance Center | Siloweg 692 | 5222 BM ‘s – Hertogenbosch | Tel. +31(0)653 744 861 | www.aprperformancecenter.com
 
Laatst bewerkt:

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.832
McDonald; misschien heeft Powerflex ook zo?n bus. EDIT: nee dus :)

Maar hier wel:
http://www.goapr.com/products/engine_mount.html
De nederlands dealer kan het vast ook leveren:
APR Performance Center | Siloweg 692 | 5222 BM ?s ? Hertogenbosch | Tel. +31(0)653 744 861 | www.aprperformancecenter.com

Ik heb het aanslagrubber eind maart via ebay gekocht: http://www.ebay.com/itm/19109244391...iewitem=&sspagename=ADME:L:OU:NL:3160&vxp=mtr
Deze heb ik geinstalleerd (link) en vond het een verbetering. Klein nadeel is dat de auto iets meer trilt, vooral stationair.
Dit aanslagrubber van ebay zit wel wat losser om de D-pin, dan op een aantal websites wordt gesuggereerd. Ik kon het rubber er met de hand op schuiven. Los komt ie niet, want halverwege de pin zit een gleuf waar een ribbel, die in het gat van het rubber zit, invalt.
 

pinni3

New member
Lid geworden
2 nov 2015
Berichten
2
Ik heb het aanslagrubber eind maart via ebay gekocht: http://www.ebay.com/itm/19109244391...iewitem=&sspagename=ADME:L:OU:NL:3160&vxp=mtr
Deze heb ik geinstalleerd (link) en vond het een verbetering. Klein nadeel is dat de auto iets meer trilt, vooral stationair.
Dit aanslagrubber van ebay zit wel wat losser om de D-pin, dan op een aantal websites wordt gesuggereerd. Ik kon het rubber er met de hand op schuiven. Los komt ie niet, want halverwege de pin zit een gleuf waar een ribbel, die in het gat van het rubber zit, invalt.

Het is een late reactie maar misschien wat waard voor anderen. ;)

Als ik het goed had gelezen:
De bouten lossen (juist los zetten) motor enkele minuten stationair laten draaien + enkele kleine dotjes gas.
Dan bouten terug vast zetten.

Dit zou het trilling probleem moeten verhelpen in stationair.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.535
Nog een andere snub mount installatie instructie:
Find a slanted area where you can set your ramps at the bottom of the slant so that when your front end is on the ramps the car is sitting level instead of being up in the air. Install the snub mount as instructed and leave the mounting "cup" that is bolted to the back of the front end loose. Start the car and make sure it is fully up to operating temperature. With the car at idle CAREFULLY reach up and move the mounting "cup" around until you have it completely centered. I say carefully because you will have your fingers about 6" from the spinning crank pulley. It really isn't as dangerous as it may sound as long as you pay attention to what you are doing. It is very easy to tell because when it is completely centered you will feel minimal or no vibration. I have a trimmed Neuspeed and I can center mine to where there is no contact between the "cup" and snub bumper at idle. Once you are comfortable with your positioning, tighten the lower bolts on the "cup". Turn off the motor and tighten the upper bolts. With this procedure you should be able to get a vibration free idle.
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.832
Ik heb mijn aanslagrubber (snub mount) nooit echt gefinetuned.
Heb een paar keer gas gegeven en daarna de boutjes van de ring, waar het aanslagrubber inzit, aangedraaid.
De extra trillingen storen mij niet echt en zijn hoofdzakelijk bij stationair lopen bij bijv. verkeerslichten merkbaar. Met name als de motor nog niet op temperatuur is.
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.832

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.535
Black Forest Industries (BFI) verzend niet wereldwijd, tenminste dat is wat ze mij vertelden toen ik de catch can wilde bestellen.
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.832
Ben benieuwd naar je bevindingen. De Neuspeed zit volgens mij na montage al aardig ingeklemt in het potje aan de bumper.
Mij viel op dat het schakelen iets sneller ging, daar het motorblok een kortere zijwaartse slag heeft met een polyurethaan sub mount.
Misschien dat ik mijn eBay versie nog eens vervang in de toekomst. Deze zit zeer los om de pin en dit leidt misschien tot extra trillingen.
 
Bovenaan