[SEAT] [Ibiza 6F] Welke Motor olie voor een 1.0 3cil ??

tmulder

New member
Lid geworden
2 okt 2013
Berichten
112
Hi Allemaal,

Van het weekend heb ik mijn Motor olie gemeten en kwam er achter dat hij best wel dorst had, maar helaas ik had niks staan ..... eigenlijk zou ik niet weten welke olie mijn Ibiza drinkt.
Seat Ibiza 1.0 85 kw 115PK 2019 late editie
Dus ik geen op onderzoek uit..... wat blijkt niemand zegt het zelfde een aantal voorbeelden:
Seat Dealer A-Point 0W30 Shell Helix ultra
Seat Dealer Broekhuis 0W20 Shell Helix ultra
Seat Dealer Pon 0W30 Shell Helix of 5W30
Shell (via motor code en kenteken) 0W20 Shell Helix Ultra of 5W40 Shell Helix Ultra performance
Rijsbergen auto specialzaak 0W20 of 0W30
Castrol (via motor code en kenteken) 0W20

Ik heb geen idee welke nu in mijn auto zit dat weet de dealer zelf ook niet ..... Heb de Auto bij een andere Seat Dealer gekocht als de Seat Dealer waar hij nu onderhoudt krijgt.
Stel ik heb 0W30 er in zitten nu kan 0W20 dan erbij gedaan worden dan ??


En welke raden jullie aan ? met code 504.00 / 507.00 volgens mij...
 
Laatst bewerkt:

at0ny

Member
Lid geworden
24 feb 2015
Berichten
977
5w30 castrol edge of magnatec.



Verstuurd vanaf mijn SM-G985F met Tapatalk
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.572
In het instructieboekje kijken en die aanbevolen olie soort gebruiken...daar is zo'n boekje voor...
 

tmulder

New member
Lid geworden
2 okt 2013
Berichten
112
Dat klopt 8)7
norm VW 504 00,
VW 502 00, VW 508 00, ACEA C3 of
API SN.

Dat staat er alleen in :*)
 

tmulder

New member
Lid geworden
2 okt 2013
Berichten
112
na wat research antwoorden gevonden....
volgens de Seat website en instructie boekje:

Benzinemotoren: norm VW 504 00, VW 502 00, VW 508 00, ACEA C3 of API SN. Dieselmotore
De olie kunt u bij een gespecialiseerde werkplaats laten verversen. Het gebruik van motorolie volgens de norm VW 504 00 in plaats van VW 508 00 kan leiden tot een hoger verbruik en meer uitstoot van CO2 *. Aanbevolen door SEAT SEAT beveelt aan om Originele SEAT-olie te gebruiken, om hoge prestaties van de SEAT motoren te garanderen.
Uitsluitend VW 508 00 gebruiken voor garantie behoud.

504.00 0W30 is minder zuiniger als de 0W30 (behaal je het voorgeschreven verbruik niet)
508.00 0W20 is zuiniger (behalen van het verbruik)
507.00 0W30 5W30
502.00 5W40 10W40

Volgens mijn huidige dealer hebben ze laatst toegevoegd met 0W30 Shell Helix en nu twijfelen zij ook of ze deze nu niet gemengd hebben met 0W20 hahaha
 

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.412
5w30 castrol edge of magnatec.



Verstuurd vanaf mijn SM-G985F met Tapatalk

0w30/0w20 moet er (officieel) in. 5w zou ik er niet zo snel in gieten.

w20 is wel erg dunne olie. Geen wonder dat men dan wel de verbruiksopgave haalt en bij w30 niet. Minder weerstand maar mogelijk wel hoger olieverbruik. :z
 

at0ny

Member
Lid geworden
24 feb 2015
Berichten
977
0w30/0w20 moet er (officieel) in. 5w zou ik er niet zo snel in gieten.
w20 is wel erg dunne olie. Geen wonder dat men dan wel de verbruiksopgave haalt en bij w30 niet. Minder weerstand maar mogelijk wel hoger olieverbruik. :z
Niet? Doet de dealer namelijk wel. [emoji2369]5w30. Ook in me vorige ibiza 1.2 tsi ging er 5w30 in. Wel geen LL interval natuurlijk.



Verstuurd vanaf mijn SM-G985F met Tapatalk
1cfd6a34018d6a291c264c58f397e323.jpg
0b3df5b9f5d90aa222c77d1a83c0e1fe.jpg
 
Laatst bewerkt:

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.412
De 1.2 is een iets ander blok he ;) (lees 4cil VS 3cil van de ibi) tegenwoordig moet alles met zo'n min mogelijke weestand om zo'n laag mogelijk verbruik te kunnen waarborgen. Vandaar dat er ook onderhand water in het blok geknikkerd word. Gevoelsmatig wil je geen dikke olie in een (in mijn ogen) schraal ontworpen blokje welke er al lang over doet om op bedrijfstemperatuur te komen. Dat brengt me bij het volgende, zit je veel op de weg en maak je veel kilometers, dan zou ik de 5w30 wel overwegen. Rij je veel korte stukjes en word de olie moeilijk warm, lekker bij dunne olie blijven welke sneller op temperatuur is en wat weer beter voor het blok is.

Gemak dient de mens, even een informatief stukje gekopieerd.

De meest gebruikte classificatie komt van de Society of Automotive Engineers (SAE),Hoe hoger het cijfer hoe dikker de olie is! Iedereen heeft het wel eens gezien 5W-30 op een olie blik/fles of wat dan ook. Wat betekent het nou, het eerste cijfer is de viscositeit bij lage temperatuur vaak is dit 5, 10 of 15, hoe lager dit cijfer hoe dunner de olie bij koude temperatuur en hoe makkelijker de motor zal starten tijdens koude toestand.!Het tweede cijfer is de viscositeit tijdens warme toestand van de olie vaak is dit 30, 40 of 50, hoe hoger dit getal hoe dikker de olie is bij een warme motor en hoe beter de motor gesmeerd blijft! Onder een kleine richtlijn voor het kiezen van je motor olie.
 

tmulder

New member
Lid geworden
2 okt 2013
Berichten
112
Ik rij stukjes van 2x 20 km per dag (woon werk vooral op de snelweg) dus zal eerder voor de 0W30 kiezen:p

De 1.2 is een iets ander blok he ;) (lees 4cil VS 3cil van de ibi) tegenwoordig moet alles met zo'n min mogelijke weestand om zo'n laag mogelijk verbruik te kunnen waarborgen. Vandaar dat er ook onderhand water in het blok geknikkerd word. Gevoelsmatig wil je geen dikke olie in een (in mijn ogen) schraal ontworpen blokje welke er al lang over doet om op bedrijfstemperatuur te komen. Dat brengt me bij het volgende, zit je veel op de weg en maak je veel kilometers, dan zou ik de 5w30 wel overwegen. Rij je veel korte stukjes en word de olie moeilijk warm, lekker bij dunne olie blijven welke sneller op temperatuur is en wat weer beter voor het blok is.

Gemak dient de mens, even een informatief stukje gekopieerd.

De meest gebruikte classificatie komt van de Society of Automotive Engineers (SAE),Hoe hoger het cijfer hoe dikker de olie is! Iedereen heeft het wel eens gezien 5W-30 op een olie blik/fles of wat dan ook. Wat betekent het nou, het eerste cijfer is de viscositeit bij lage temperatuur vaak is dit 5, 10 of 15, hoe lager dit cijfer hoe dunner de olie bij koude temperatuur en hoe makkelijker de motor zal starten tijdens koude toestand.!Het tweede cijfer is de viscositeit tijdens warme toestand van de olie vaak is dit 30, 40 of 50, hoe hoger dit getal hoe dikker de olie is bij een warme motor en hoe beter de motor gesmeerd blijft! Onder een kleine richtlijn voor het kiezen van je motor olie.
 

at0ny

Member
Lid geworden
24 feb 2015
Berichten
977
De 1.2 is een iets ander blok he ;) (lees 4cil VS 3cil van de ibi) tegenwoordig moet alles met zo'n min mogelijke weestand om zo'n laag mogelijk verbruik te kunnen waarborgen. Vandaar dat er ook onderhand water in het blok geknikkerd word. Maar gevoelsmatig wil je geen dikke olie in een (in mijn ogen) schraal ontworpen blokje welke er al lang over doet om op bedrijfstemperatuur te komen. Dat brengt me bij het volgende, zit je veel op de weg en maak je veel kilometers, dan zou ik de 5w30 wel overwegen. Rij je veel korte stukjes en word de olie moeilijk warm, lekker bij dunne olie blijven welke sneller op temperatuur is.

Gemak dient de mens, even een informatief stukje gekopieerd.

De meest gebruikte classificatie komt van de Society of Automotive Engineers (SAE),Hoe hoger het cijfer hoe dikker de olie is! Iedereen heeft het wel eens gezien 5W-30 op een olie blik/fles of wat dan ook. Wat betekent het nou, het eerste cijfer is de viscositeit bij lage temperatuur vaak is dit 5, 10 of 15, hoe lager dit cijfer hoe dunner de olie bij koude temperatuur en hoe makkelijker de motor zal starten tijdens koude toestand.!Het tweede cijfer is de viscositeit tijdens warme toestand van de olie vaak is dit 30, 40 of 50, hoe hoger dit getal hoe dikker de olie is bij een warme motor en hoe beter de motor gesmeerd blijft! Onder een kleine richtlijn voor het kiezen van je motor olie.

Dat snap ik. Maar geloof het of niet, is het geen LL beurt knallen ze er gewoon 5w30 in. Of het nu de 1.2 tsi (ea111) of de 1.2/1.4tsi (ea211) is of 1.0tsi, het voldoet aan de specificatie. Sommige nieuwere generatie motoren mogen geen eens een 0w20 erin hebben. De Citigo van mijn vrouw 1.0MPI 3cil ging ook 5w30 in..

LL is een ander verhaal... maar het komt wel vaker voor dat dealers verschillende producten gebruiken is overigens niks nieuws.[emoji6]

Je hoef mij niet te vertellen hoe het zit met de viscositeit. Geef alleen aan wat de seat dealer hier gebruikt, en dat is 5w30.[emoji106]

Verstuurd vanaf mijn SM-G985F met Tapatalk
 

Knot

Member
Lid geworden
31 mei 2022
Berichten
59
Castrol Edge Titanium 5W30 LL wil je er eigenlijk in hebben toch? Is een 504.00 longlife specificatie dus mag er 2 jaar of 30.000km (liever minder km) in zitten.
 

Philly

New member
Lid geworden
7 mrt 2022
Berichten
25
Beste mensen, even over de oliediscussie. Ik heb een 1.4 tsi uit 2016. Heb inmiddels bovenstaande olie (Castrol Edge Tianium 5W30 LL) in huis en klaar om te vervangen. Ik wil het echter maar max 1 jaar of max 15k km erin laten en wens de 'longlife abilities' dus niet perse. Da's natuurlijk geen probleem; des te eerder vervangen des te beter. Maar wat is nu feitelijk de betere olie voor max 1 jaar gebruik: deze olie of een 502 00 equivalent zoals bijvoorbeeld de Castrol Magnatec 5W30? Wat is het verschil tussen deze 2 oliën?
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.572
LL olie heeft andere/meer additieven om langer mee te kunnen.

Je moet gewoon de voorgeschreven olie soort er in doen omdat de motor daar intern op ontworpen is(lees: olie kanalen, olie schrapveren op de zuigers, olie sproeiers onder de zuigers etc...)
 

Philly

New member
Lid geworden
7 mrt 2022
Berichten
25
Ik was vergeten te schrijven, in het instructieboek vsn mijn auto staat dat ik zowel 502 00 als 504 00 (long life, de olie die ik heb gekocht) mag gebruiken. Hopelijk is mijn vraag hierboven met deze toevoeging duidelijker.
 

HarrieSeat

Member
Lid geworden
2 sep 2022
Berichten
34
Ik kan je vertellen dat in de Ibiza FR 1.0 115pk HB Intense voor zijn Longlife beurt gewoon Castrol 5W30 heeft gekregen van een hele bekende VAG specialist ;-)
 

meneer0

Active member
Lid geworden
9 jan 2020
Berichten
357
Toen ik onze Ibiza 6F 1.0 95pk net in bezit had, zelf geserviced met Shell Helix Ultra AV-L 0W30. De Duitse VAG-dealer waar deze auto voor die tijd in onderhoud was, kreeg dit bij elke oliebeurt. Wellicht komt er in de toekomst nog een overstap naar 5W30.
 
Bovenaan