[SEAT] [Ibiza 6J] 1.0 TSI vermogen verlies na chippen

Knot

Member
Lid geworden
31 mei 2022
Berichten
59
Bedankt voor de info/input. Kop reinigen zal wel meevallen, hij is van 2016 en er staat pas 30.000km op.

Tank meestal goedkoop, Tango/Tinq etc. Zal er eens Shell of BP 95 in gooien. Super plus / 98 doe ik niet aan, die prijzen.

Heb ook gechipte BMW 320i (260pk), 120i (286pk) en Audi A5 1.8tfsi (210pk) gereden maar nooit wat gemerkt van "goedkope" benzine.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.535
Kop reinigen zal wel meevallen, hij is van 2016 en er staat pas 30.000km op.
Daar zal je nog van opkijken hoe snel dat kan gaan, maar dat kan je alleen zeggen als je ernaar gekeken hebt (of inlaatbrug eraf of met endoscoop kijken).
 

Knot

Member
Lid geworden
31 mei 2022
Berichten
59
Hij begint al wat beter te lopen nu ik er een paar honderd km mee gemaakt heb en een avondje echt ben gaan trappen met 1 op 7 maar lijkt wel of hij zich soms nog verslikt in het mengsel.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.535
Hij begint al wat beter te lopen nu ik er een paar honderd km mee gemaakt heb en een avondje echt ben gaan trappen met 1 op 7 maar lijkt wel of hij zich soms nog verslikt in het mengsel.
Misschien toch een tankje E5(98) proberen...

Waarschijnlijk gaat hij met E10(95) verder terug regelen waardoor je dit toch erg hoge brandstof verbruik krijgt...
 

Maurice

Well-known member
Lid geworden
1 sep 2010
Berichten
3.153
Ik mag na mijn tuning niet eens e10 of uberhaupt 95 tanken
 

Knot

Member
Lid geworden
31 mei 2022
Berichten
59
Oh, mijne is niet op de bank geweest, geen stage1+ oid, gewoon een mapping eruit uit het boekje. Heb na tuning nooit 98 getankt, achterlijk duur en echt veel brengt het niet, die laatste paar pk stuur ik er wel bij.

Verbruik was meer omdat ik hem maximaal reed, dus of volgas of vol aanremmen, dan lust hij wel een slokje voor een 1.0 maar hij is wel wat meer wakker geworden.

Blijkt het uiteindelijk niet helemaal naar wens kan ik alsnog terug naar vagtechniek om hem terug te laten tunen naar de 115pk fabrieksupdate neem ik aan.
 

Knot

Member
Lid geworden
31 mei 2022
Berichten
59
En gisteren terug geweest naar VAGtechniek, vond de stage1 mapping niet fijn rijden, auto verslikte zich bij volgas en kwam dan in stapjes weer richting maximum koppel. Ben erg netjes geholpen, hebben samen gereden maar uiteindelijk heb ik de 115pk fabrieksupdate erin laten flashen. Je voelt nog wel dat hij moduleert met de turbodruk maar de schommeling is een stuk minder voelbaar dan de stage1. Voor dit motortje vind ik het zo een stuk fijner rijden, dan maar 20pk/25nm minder.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.362
Bijzonder dat je bij de fabrieksupdate nog steeds wat merkt, want dat is zoals precies hetzelfde blok in een Polo door VW is geprogrammeerd.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.240
Inderdaad zou dat zelfs met deze (eigenlijk standaard) software niet mogen gebeuren.
Vermoed dat er toch nog iets anders niet in orde is.
Dat moeten ze bij VAG techniek toch ook onderhand wel weten en je niet zo weer de weg op sturen.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.535
Precies wat @Snah zegt. Bij dit soort gevallen zou ik mn inlaatkleppen laten bekijken en tevens ook op vacuumlekken checken (tenzij je zeker weet dat je auto "gezond" is)
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.535
Gelukkig zit er op de TSI's niet zoveel vacuüm spul...
Idd inlaatkleppen en vieze gasklep heeft veel invloed op de loop eigenschappen...
 

Knot

Member
Lid geworden
31 mei 2022
Berichten
59
Inmiddels al een paar duizend km onderweg, gister weer een ritje heen en weer naar Papenburg, auto loopt prima op die 115pk mapping zo. Topsnelheid haalt hij net de 200 teller niet maar het is voldoende zo.
 

michaelseat

Member
Lid geworden
9 jul 2011
Berichten
688
Zijn hier ondertussen al positievere ervaringen mee?, wil de mijne 1.0tsi 116pk eigenlijk ook laten chippen maar als ik deze ervaringen zo lees ga ik toch twijfelen.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.362
Bovenstaande problemen zijn voor mij de eerste keer dat ik dat hoor met een 'fabrieksupdate', ik weet van meerdere mensen (ook met Fabia en andere modellen) dat dit eigenlijk een probleemloze upgrade is, net als bij de eerdere 1.2 TSI blokken. Wat wel bekend is dat sommigen (ook niet getunede blokken) ergens vanaf 100k km problemen krijgen met een vervuild luchtinlaattraject, maar dat staat volkomen los van tuning en heeft waarschijnlijk te maken met de wijze van gebruik. (lees korte ritjes, de motor volgens eco-regels belasten enz.)
 

michaelseat

Member
Lid geworden
9 jul 2011
Berichten
688
Ja vind het anders ook wel apart dat verschillende tuner bedrijven er last van zouden hebben waar ze naar mijn mening toch genoeg ervaring hebben. Bij mij zal hij niet volgens eco regels gereden gaan worden hehe. Ik ga het zeer waarschijnlijk toch wel het voordeel van de twijfel geven om van 116pk naar de 140 te gaan.
 
Bovenaan