[SEAT] [Ibiza 6J] 1.2 Diesel APK 2023: Roetfilter weggeschreven, wat nu?

SalimRMAF

Member
Lid geworden
19 dec 2016
Berichten
64
Vanaf 2023 worden alle diesels gecontroleerd op de juiste werking van je DPF/roetfilter.

Nu heb ik mijn roetfilter vanwege storingen jaren terug al weggeschreven.
  • "Na het verwijderen van een roetfilter kan het zijn dat uw voertuig in een andere emissieklasse valt. De datum eerste toelating is vanaf dan bepalend. Hierdoor heeft u mogelijk geen toegang tot milieuzones. Lees meer over de emissieklasse van uw voertuig."
Nu vraag ik me af, wanneer ik de roetfilter via RDW verwijder, welke gevolgen dat heeft voor mijn emissieklasse. Deze is nu 5: verandert dit dan naar 4? Dit kom ik helemaal nergens tegen op het internet.

2022-12-21-22-22-17-OVI-RDW-Kentekencheck.jpg


 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.249
Is het DPF weggeschreven en ook verwijderd?
Er moet minstens een DPF onder zitten voor visuele inspectie (wellicht lukt het om dat met een "lege" te doen) en bij de uitlaatgas test moet dan het roetaandeel beneden een bepaalde waarde blijven.
Dat is waar de wagen bij APK aan moet voldoen, er moet een DPF aanwezig zijn en de wagen moet aan de roet emissie eisen voldoen.
 

SalimRMAF

Member
Lid geworden
19 dec 2016
Berichten
64
Is het DPF weggeschreven en ook verwijderd?
Er moet minstens een DPF onder zitten voor visuele inspectie (wellicht lukt het om dat met een "lege" te doen) en bij de uitlaatgas test moet dan het roetaandeel beneden een bepaalde waarde blijven.
Dat is waar de wagen bij APK aan moet voldoen, er moet een DPF aanwezig zijn en de wagen moet aan de roet emissie eisen voldoen.
Ik dacht inderdaad dat de roetfilter fysiek aanwezig is (alleen weggeschreven uit de boordcomputer).
 

SalimRMAF

Member
Lid geworden
19 dec 2016
Berichten
64
Nu vraag ik me af, wanneer ik de roetfilter via RDW verwijder, welke gevolgen dat heeft voor mijn emissieklasse. Deze is nu 5: verandert dit dan naar 4? Dit kom ik helemaal nergens tegen op het internet.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.249
Hij moet gewoon voldoen aan de eisen die voor deze wagen vastgelegd zijn.
Dus bij de apk keuring kijken ze naar de hoeveelheid uitgestoten roetdeeltjes.
Ligt die onder de grens is het goed en ligt die boven de grens is ie afgekeurd.
Je krijgt dan dus niet een andere Europese goedkeuring bijvoorbeeld van euro 5 naar euro 4.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.542
Dat kan je opzoeken in deze tabel (klikken op Emisieklasse vaststellen), je moest nog 1x doorklikken in het artikel waar je al in zat.

 

Weslietje

Well-known member
Lid geworden
1 feb 2013
Berichten
1.444
Ik ben toevallig vorige week bij de garage geweest waar een (Punto 1.3) diesel met dpf niet door de keuring kwam. En na het vervangen van het DPF nog steeds niet. Hij heeft ervoor gekozen om de euro5 norm van het kenteken af te laten halen, en de roet-tax te gaan betalen voor auto's zonder DPF.
 

SalimRMAF

Member
Lid geworden
19 dec 2016
Berichten
64
Ik ben toevallig vorige week bij de garage geweest waar een (Punto 1.3) diesel met dpf niet door de keuring kwam. En na het vervangen van het DPF nog steeds niet. Hij heeft ervoor gekozen om de euro5 norm van het kenteken af te laten halen, en de roet-tax te gaan betalen voor auto's zonder DPF.
:cry: Wow, had je een nieuw roetfilter gebruikt of een gereviseerde? Heb je nu een Euro4?
 

Weslietje

Well-known member
Lid geworden
1 feb 2013
Berichten
1.444
Ik heb de mijne gelijk laten checken, ik had slechts 22.000 deeltjes, waar 1 miljoen de afkeurgrens is.
De persoon waar ik het over had weet ik niet wat voor roetfilter hij geplaatst had, het was vreemd dat hij niet door de keuring kwam.
Ik ken nóg een persoon met een punto diesel, dus die had ik gewaarschuwd. Die was ook ff langs de garage gereden en ook afkeur, 2 miljoen. Ik zei je moet ff 30km snelweg pakken, een tijd in zn 3, dan helemaal doortrekken in zn 4 en dan zo lang mogelijk in de 5 als dat je ruimte hebt, dan wordt hij echt goed warm. Toen had hij nog 1,2 miljoen. Ik zei hem dat hij de allerbeste diesel moest vinden en daarvan zijn we nu in afwachting want dit was 2 dagen geleden.
Ik denk dat naast het roetfilter, de verstuivers de allerbelangrijkste schakel zijn. En op de 2e plaats een goede LMM. Als die goed zijn op een diesel zou je een schone verbranding moeten hebben. Olieverbruik schijnt geen effect te hebben op de roetdeeltjes, wat bij mij waarheid blijkt te zijn want de mijne lust een flinke slok maar had dus nagenoeg geen roetdeeltjes. Kijk eens naar 100% HVO brandstof, dat kan zeker helpen. Ik had 30%HVO (esso blue) toen ik hem liet meten.
 

Koen_

New member
Lid geworden
19 feb 2021
Berichten
29
Vanaf 2023 worden alle diesels gecontroleerd op de juiste werking van je DPF/roetfilter.

Nu heb ik mijn roetfilter vanwege storingen jaren terug al weggeschreven.
  • "Na het verwijderen van een roetfilter kan het zijn dat uw voertuig in een andere emissieklasse valt. De datum eerste toelating is vanaf dan bepalend. Hierdoor heeft u mogelijk geen toegang tot milieuzones. Lees meer over de emissieklasse van uw voertuig."
Nu vraag ik me af, wanneer ik de roetfilter via RDW verwijder, welke gevolgen dat heeft voor mijn emissieklasse. Deze is nu 5: verandert dit dan naar 4? Dit kom ik helemaal nergens tegen op het internet.

2022-12-21-22-22-17-OVI-RDW-Kentekencheck.jpg



inmiddels kan ik je vraag beantwoorden, wij hebben bij de RDW het roetfilter laten uitschrijven, er wordt dan niet meer op gecontroleerd, noch visueel, noch met een deeltjesteller.
De emissie-klasse verandert niet voor deze 1.2 tdi en blijft onveranderd 5

De kosten : eenmalig 64,99€ voor het uitschrijven bij de RDW, opslag MRB ca 11€ per maand, je bent van het gedonder af en uiteindelijk vele malen goedkoper uit dan met nieuwe roetfilters etc …
 
Bovenaan