[SEAT] [Ibiza 6J] 1.2 TDI Ecomotive (chip)tunen

h.vt

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
54
Tot op heden kan de 1.2 TDI nog niet getuned worden d.m.v. ?chiptuning?. JD (http://www.jdengineering.nl) is er schijnbaar mee bezig en zal waarschijnlijk dit jaar nog komen met een vermogenskuurtje.d:)b

Ventura Tuning heeft wel al een ?powerbox?. Er is een 1.2 TDI met powerbox gerold op de bank maar deze had geen enkele PK m??r met deze box.:?:S

Volgens mij had @Race eend hier de uitdraaien van op het "oude";w forum Er zou een ecoprogramma in hebben gezeten of zoiets.

Stukje van VenturaTuning:
http://www.venturatuning.nl/merken/chiptuning-polo-12-tdi-bluemotion.html
 

Nils

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
417
Ben ook wel benieuwd wat er uit te halen is. Nu vind ik het werkelijk voor geen meter rijden. Bij bijna ieder bochtje moet je zowat terug naar 1 voor hij op pakt door het zeer kleine toerengebied waarbinnen deze motor wakker is.
 

Brell

New member
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
6
Ik heb hier ook nog over nagedacht. Ik vraag me alleen af hoe dat zal gaan qua slijtage.

Ik weet dat chiptunen de auto's meer pk geeft door de motormanagement aan te passen. Zal de motormanagement niet al goed afgesteld zijn om ook de slijtage op je motor te verminderen?
 

FRchippie

Erelid
Lid geworden
15 aug 2004
Berichten
2.306
HET motormanagement wordt aangepast, maar over het algemeen gebeurt dat binnen redelijk veilige marges.(bij een goeie tuner) Ik neem aan dat de koppeling van een ecomotive die paar extra pk's en Nm's wel kan hebben. De rest van de slijtage zal minimaal groter zijn dan zonder tuning, dat zou het laatste zijn waar ik me druk om zou maken.
 

Brell

New member
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
6
Goed om te weten dat het aanpassen van HET motormanagement:))) niet zo veel toevoegt aan de slijtage van de motor. Als ik me geen zorgen hoef te maken over de slijtage van mijn motor, waar zou ik me dan nog wel druk over kunnen maken?
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Als je het specifieke vermogen vergelijkt zit je op 62,5pk/L Een 2.0 140pk doet dus 70pk/L. Dat vind ik dus geen slechte prestatie voor de Ecomotive op zich. De motor heeft verder nu eenmaal een "eco" functie, dus daar zal je wel beetje naar moeten rijden.

Wellicht is het aanpassen van het koppel verloop en bereik iets is dat meer soeplesse biedt. Daarvoor hoeft niet perse het vermogen extreem omhoog.
 
Laatst bewerkt:

h.vt

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
54
;)
Wellicht is het aanpassen van het koppel verloop en bereik iets is dat meer soeplesse biedt. Daarvoor hoeft niet perse het vermogen extreem omhoog.

Ik denk inderdaad dat de meeste dit willen. Vooral een koppel dat iets vroeger voorhanden is, is wenselijk.En dan doel ik op het wegrijden vanuit stilstand en acceleren in V. Hier hoor je regelmatig "klachten" over.

Nog even wachten voordat JD uitkomst bied
 

My1stIbi

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
1.395
@h.vt: je slaat de spijker op de kop. Hoewel ik de auto (ST Ecomotive) nog niet zo lang heb zou ik dat inderdaad een prettige verbetering vinden. Je zou verwachten dat dat het verbruik ook ten goede zou komen. Nu schrik ik af en toe als de toerenteller bij de 4000 tpm uitkomt :F
 

pl0xx

New member
Lid geworden
29 aug 2010
Berichten
138
Wat ik me trouwens afvraag: Voorheen had ik een golf 4 benzine, als ik 120 reedt zat ik ongeveer op 3400 toeren. Als ik dat nu doe zit ik rond de 2600.

Als ik mijn Seat laat tunen, blijft dan dat lage toerental? Of gaat hij dan juist ook hoger in de toeren, dus een harder motor geluid?
 

Eric ST

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
361
Bij mijn St- eco zit ik bij 120kmh in vijf op 2350 RPM.......
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Wat ik me trouwens afvraag: Voorheen had ik een golf 4 benzine, als ik 120 reedt zat ik ongeveer op 3400 toeren. Als ik dat nu doe zit ik rond de 2600.

Als ik mijn Seat laat tunen, blijft dan dat lage toerental? Of gaat hij dan juist ook hoger in de toeren, dus een harder motor geluid?

Je veranderd nix aan je bakverhouding, dus blijft dat gelijk. Je hebt alleen -hopelijk- meer koppel bij die toerentallen. Dat houdt in dat de motor wat vlotter trekt en minder hoeft terug te schakelen in 5 als je heuveltjes pakt in Frankrijk ;)
 

Seat

New member
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
161
Ik had vandaag een Ibiza Ecomotive mee als vervangauto.Uiteraad moet ik geen appels met peren vergelijken, maar het reed voor geen meter. Weggedrag is goed, maar motorvermogen is echt v??l te laag. Daardoor zelfs niet prettig op de snelweg.
 

My1stIbi

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
1.395
Na de eerste 800km getankt en er BP Ultimate in gegoten. Daarna lijkt ie al beter op te pakken. De mijne is dus al 'getuned' :) Nog steeds geen stenen uit de straat maar wel aangenaam vlotter. Ik hoef niet overdreven door te trappen om mee te komen. En haal, volgens de MFD, 1 op 22 komma nog wat bij een mix van provincialeweg, snelweg en stadsverkeer. (50/35/15%)
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Ik had vandaag een Ibiza Ecomotive mee als vervangauto.Uiteraad moet ik geen appels met peren vergelijken, maar het reed voor geen meter. Weggedrag is goed, maar motorvermogen is echt v??l te laag. Daardoor zelfs niet prettig op de snelweg.

Typische ervaring. Maar ja de helft van het vermogen dat je zelf hebt ;)
 

Eric ST

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
361
Ergens anders loopt er ook een draadje over tunen van 1.2 eco en daar wordt geschreven dat er behalve Ventura nog een aanbieder is van het tunen van de 1.2. : ATM uit Eemnes.
 

seatibzst

New member
Lid geworden
18 sep 2010
Berichten
2
Chiptuning
De BPM-wet wordt aangepast zodat auto's die na vaststelling van het oorspronkelijke BPM-bedrag (dat in toenemende mate op basis van CO2-emissie wordt bepaald) worden gechiptuned tot drie jaar na aanschaf een naheffing BPM krijgen als vast komt te staan dat die chiptuning leidt tot hogere CO2-emissies dan waarvoor het oorspronkelijke model in de boeken staat. Vaststelling van een hogere CO2-uitstoot kan ook leiden tot meer fiscale bijtelling van auto's van de zaak en eventueel hogere MRB.

http://www.athloncarlease.com/athlon-nl/U-bent-wagenparkbeheerder/Wet-fiscus/Wijzigingen-2010/
 

VeeX

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
23 aug 2010
Berichten
2.563
Leuk hoor, hoe willen ze dit gaan controleren?
 

Menaz

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
29 sep 2004
Berichten
15.003
Leuk hoor, hoe willen ze dit gaan controleren?

Met speurneuzen.

2705646422_9144186bb9.jpg
 

FRchippie

Erelid
Lid geworden
15 aug 2004
Berichten
2.306
wordt aangepast........als vast komt te staan.......kan leiden tot
Dat bedoel ik dus met begrijpend lezen. Veronderstellingen gedaan door een bedrijf dat geld verdient met het beperken van de kosten van autogebruik. Ik zou dit niet onder onafhankelijke of wetgevende bronnen willen scharen. Interessant voor de klanten van Athlon (je zal maar leasen bij een bedrijf met zo'n slecht Nederlands typend figuur in dienst, dan weet je meteen hoe het er verder voor staat...) en totaal oninteressant voor alle anderen die in chiptuning geinteresseerd zijn.
 
Bovenaan