[SEAT] [Ibiza 6J] Chippen 1.0 Tsi

the Ozzynator

New member
Lid geworden
21 sep 2019
Berichten
206
Eigenlijk zijn de prijsverschillen van de pomp per regio al schandalig.
We dwalen af, maar dat ze daar maar eens iets aan doen in Brussel.
2 weken geleden in ?sterreich getankt voor 1,06 per liter. Shell, E5.


Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
 

NLKris

New member
Lid geworden
9 jul 2016
Berichten
30
Ik had een proefrit gemaakt in de 115pk DSG. Uiteindelijk toch ivm opties gekozen voor een 95PK versie Ibiza (uit 2019). Ik merk toch een aanzienlijk verschil tussen die versies. Nu is de grote vraag dus chippen of niet?

Ik merk dat ik voel dat de motor terughouden is en knijpt. Ik rijd vaak rustig, maar als ik eens wil dan valt het me toch wel tegen. Echter zit ik met fabrieksgarantie. Is er dan geen enkele dealer die het door de vingers ziet? Wanneer er iets mis gaat dat je hem terug zet en test? Ik zou het namelijk zonde vinden van de garantie om hem nu al te chippen.

Ik zat bij Century (omdat het in de buurt is) maar vind die lui veel te duur en niet geweldig. Een 'Henk's autogarage' lijkt me ook niet geweldig voor een relatief nieuwe Seat met Garantie en dan ben ik mijn pechhulp kwijt. Heeft iemand de gouden tip?
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.538
Ik had een proefrit gemaakt in de 115pk DSG. Uiteindelijk toch ivm opties gekozen voor een 95PK versie Ibiza (uit 2019). Ik merk toch een aanzienlijk verschil tussen die versies. Nu is de grote vraag dus chippen of niet?

Ik merk dat ik voel dat de motor terughouden is en knijpt. Ik rijd vaak rustig, maar als ik eens wil dan valt het me toch wel tegen. Echter zit ik met fabrieksgarantie. Is er dan geen enkele dealer die het door de vingers ziet? Wanneer er iets mis gaat dat je hem terug zet en test? Ik zou het namelijk zonde vinden van de garantie om hem nu al te chippen.

Ik zat bij Century (omdat het in de buurt is) maar vind die lui veel te duur en niet geweldig. Een 'Henk's autogarage' lijkt me ook niet geweldig voor een relatief nieuwe Seat met Garantie en dan ben ik mijn pechhulp kwijt. Heeft iemand de gouden tip?

Als je 100% safe wil moet je niet chippen, dat is eenvoudig...

Aan de andere kant rijden er genoeg Seat's hier gechipt jaren zonder problemen...als je er normaal mee rijdt en netjes RON 98 benzine tankt hoeft het geen probleem te zijn....of ga je er continu mee racen op top vermogen?
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.538
@NLKris in jouw geval zou ik een zogenaamde fabrieksupdate doen bij VAG Techniek
https://www.vagtechniek.nl/chiptuning/tuning-methodes/fabrieksupdate/

De dealer kan dan toch ook zien dat er een met de VIN en motorcode niet matchende software versie in zit....en als je als klant niets zegt dan ben je bij de eerst volgende dealer software update je "115pk fabrieksupdate" kwijt omdat deze dan wordt overschreven door de update 95pk versie..... tenminste zo beredeneer ik het...

Firmware en software hebben ??n of andere checksum om de correctheid te verifi?ren....
 

Leon097

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
13 okt 2019
Berichten
996
Als je voor chippen gaat dan zou ik in iedergeval wel voor de *gewone* op maat software gaan en niet de fabrieksupdate. Je hebt dan het meeste vermogenswinst en zoals hierboven al gemeld, bij bewust rijgedrag geen negatieve effecten. Ik was in het begin ook sceptisch, maar uiteindelijk geen spijt van. Volgens mij kan je bij Vagtechniek tijdelijk je software laten terugzetten mocht je terug naar de dealer moeten. Toen ik er was voor mijn Leon, was er iemand die zijn VW Arteon origineel liet zetten vanwege een terugroepactie.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.538
Ik heb in 2005 mijn gloednieuwe Leon FR 20VT 1M door de dealer/importeur PON met Abt sportsline laten chippen, omdat de dealer zei dan behoudt je fabrieksgarantie....nou 1 jaar later ging het motor lampje branden op het instrument paneel, de dealer stelde vast dat de ECU kapot was maar i.v.m. de tuning kon ik geen garantie claimen.
En moest maar een nieuwe ECU kopen a 1000 EUR en dan eventueel ook nog de Abt sportsline tuning a 1000 EUR...dat werd natuurlijk ruzie...

Ik heb toen zelf Abt in Duitsland gebeld en die waren verbaasd over de slechte diagnose, hun advies was ECU naar Abt opsturen en dan werd de fout gecleared en de tuning met iets aangepaste maximum waardes terug gezet...dit was blijkbaar een bekende Abt "bug"... kosten 75 EUR ex. verzendkosten....
Ik had er geen vertrouwen meer in na verschillende forums te hebben gelezen.

Ben toen naar JD engineering gegaan en Mark heeft toen prima opgelost, kosten 599 EUR... daarna jarenlang probleemloos gereden.
Mijn Exeo is ook JD engineering opmaat gechipt en geen enkel probleem en dealer weet dit ook....
 

NLKris

New member
Lid geworden
9 jul 2016
Berichten
30
Blijft lastig dus. JD of VAGTechniek is dan wel handig. Een update dacht ik ook aan maar persoonlijk zou ik graag zien dat de dealer IDD akkoord gaat.
Dat zei aangeven dat hij teruggezet moet worden bij eventuele defecten en het er later weer op kan als blijkt dat het daar niet aan lag.

Inmiddels wel een mogelijke andere, offici?le dealer, garage gevonden. Ga maar eens even bellen.
 

Leon097

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
13 okt 2019
Berichten
996
Het blijft lastig inderdaad. Ik weet ook niet wat ik in jouw situatie zou doen met nog dealergarantie. Ik heb ook geen idee hoe dealers hier mee om gaan. Ik heb een familielid die rijdt een gechipte Golf R door JD, en die heeft het bij zijn dealer aangegeven en zij hadden hier geen problemen mee. Zal inderdaad per dealer en model schelen. Tegenwoordig zijn natuurlijk veel zware modellen (Cupra, R, GTI) gechipt dus wellicht dat ze daar anders tegenaan kijken.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.246
Er zullen vast wel genoeg dealers zijn die er geen probleem mee hebben maar of Pon dat heeft als er een kostbaar Dsg of motorprobleem is tijdens de garantie periode?
Heb al van dealers gehoord dat ze de uitleesgegevens van de ECU in dit soort gevallen naar Pon moeten sturen ter evaluatie en ligt dus ook aan de dealer of die er gewoon gevolg aan geeft of zegt "dit is onze conclusie dus garantie".
En als je zelf er geen probleem mee hebt om (het relatieve kleine) risico op je te nemen in dit soort gevallen dan is er ook geen probleem mits je die centjes dan ook kunt schokken.
 

Leon097

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
13 okt 2019
Berichten
996
Er zullen vast wel genoeg dealers zijn die er geen probleem mee hebben maar of Pon dat heeft als er een kostbaar Dsg of motorprobleem is tijdens de garantie periode?

Ah ok?. Dat wist ik niet. Goed om te weten dan inderdaad.
 

Knot

Member
Lid geworden
31 mei 2022
Berichten
59
Is er wel eens iets gepost van iemand die de fabrieksupdate gedaan heeft van 95pk/160nm naar 115pk/200nm wat daar op de dyno uit kwam? Het is namelijk best aantrekkelijk/voordelig voor die € 249 bij vagtechniek als de waarden in de buurt van de stage1 komen en de auto ook nog eens met meer marge (lees veiliger) loopt.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.362
Ik ken meerdere mensen die die fabrieksupdate bij een Fabia (met hetzelfde blok 3 cilinder 1.0 95pk) hebben gedaan, voor de gegevens van een dyno kun je ook kijken naar een Polo met dat blok, wat die vóór tuning levert. Als ik het goed heb is het resultaat vergelijkbaar met de iets oudere 1.2 90 pk motoren met een vergelijkbare fabrieksupdate. Normaal wordt vanaf 1500 rpm door de ECU het koppel beperkt tot een bepaalde waarde, bij de Polo en de auto's met die fabrieksupdate stijgt het koppel gewoon volgens die zelfde lijn tot 1800 rpm en wordt dan beperkt door de ECU, en dat levert een auto die gewoon een stuk soepeler rijdt en net wat meer pit heeft.
 

Knot

Member
Lid geworden
31 mei 2022
Berichten
59
Duidelijk.

Heb net een stukje in een Audi A3 30tfsi gereden, die heeft 115pk/200nm standaard en dat voelt echt al een stuk rapper dan de 95kg/160nm van de Ibiza, met name hoe het koppel erin komt.
 
Bovenaan