[SEAT] [Ibiza 6J] Olie peilen verwarrend

Sjoelbak

New member
Lid geworden
28 sep 2021
Berichten
13
Hi. Ik heb een Seat Ibiza 1.2 uit 2010 (niet-TSI) en wil even mijn olie peilen. Dit is niet een hele lastige exercitie en heb ik bij andere auto's vaak gedaan, alleen wanneer ik de peilstok er initieel uithaal, dan zie ik inderdaad dat het ongeveer in het midden zit van het 'knikje'. Wanneer ik vervolgens de peilstok schoonmaak en nogmaals in de motor steek, dan de inkeping helemaal nat is, maar dat er BOVEN het knikje ook allemaal olie zit. Ik snap nu niet zo goed of er voldoende in de motor zit. Het lijkt alsof de peilstok allemaal olie meegeschraapt en hoewel bij de eerste meting bij het uithalen er voldoende in lijkt te zitten, kan ik dat niet goed nogmaals checken. Dit allen uiteraard bij een koude motor bij een vlakke ondergrond en ik heb beide zijden van de peilstok geprobeerd.

De laatste beurt was zo'n 10k km geleden en het lijkt mij sterk dat zo'n vakgarage een paar liter extra erbij heeft gegooid bij de olieverversing.

Herkent iemand mij probleem en hoe kan ik het dit het beste oplossen?
 

Weslietje

Well-known member
Lid geworden
1 feb 2013
Berichten
1.444
Hmm het enige advies dat ik je zou willen geven is; duw de peilstok er in en laat hem een paar seconden zitten. Trek hem er dan uit en kijk tot waar het olieniveau duidelijk zit en probeer het niveau te scheiden van losse druppels die boven het niveau plaats kunnen vinden.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.548
Idd, heb dat ook bij de Lupo. Boven het meetgedeelte zit dan ook olie als ik de stok eruit trek, maar ik zie wel duidelijk het min/max stukje waar het om gaat.

Anders misschien een foto posten voor de duidelijkheid?
 

Sjoelbak

New member
Lid geworden
28 sep 2021
Berichten
13
Thanks, ik zal morgen als het licht is eens proberen een foto te maken van de peilstok als ik deze gebruikt heb.
 

Canon-Eye

Well-known member
Lid geworden
10 jun 2018
Berichten
1.252
Mijn aandacht wordt getrokken door de aanwijzing "de motor kort stationair laten draaien en uitzetten wanneer de bedrijfstemperatuur bereikt is". Want:
1. Dat gaat onbelast niet lukken in "korte" tijd: zelfs onder belasting duurt het bij mijn 1.0 tsi echt minimaal 10-15 km (afhankelijk van het weer) voordat de bedrijfstemperatuur van 80 graden Celsius wordt bereikt. Onbelast en stationair gaat dat wel een klein half uur duren vrees ik.
2. Volgens mij is het überhaupt niet goed voor de motor om stationair warm te draaien. Wordt immers ook sterk afgeraden als je de ruiten ijsvrij moet maken - terwijl je er dan nauwelijks aan ontkomt omdat die ruiten meteen aanslaan als je pas na het krabben start.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.538
Volgens mij is dit zo'n 3 cylinder 1.2 motor...toch?
 

Weslietje

Well-known member
Lid geworden
1 feb 2013
Berichten
1.444
Mijn aandacht wordt getrokken door de aanwijzing "de motor kort stationair laten draaien en uitzetten wanneer de bedrijfstemperatuur bereikt is". Want:
1. Dat gaat onbelast niet lukken in "korte" tijd: zelfs onder belasting duurt het bij mijn 1.0 tsi echt minimaal 10-15 km (afhankelijk van het weer) voordat de bedrijfstemperatuur van 80 graden Celsius wordt bereikt. Onbelast en stationair gaat dat wel een klein half uur duren vrees ik.
2. Volgens mij is het überhaupt niet goed voor de motor om stationair warm te draaien. Wordt immers ook sterk afgeraden als je de ruiten ijsvrij moet maken - terwijl je er dan nauwelijks aan ontkomt omdat die ruiten meteen aanslaan als je pas na het krabben start.
Wat betreft punt 2 ben ik het faliekant oneens, elke winter weer. Je motor stationair laten draaien tijdens het krabben komt de levensduur van je motor ten goede. Onbelast volledig warm draaien heb je zeker gelijk in, dat is teveel van het goede.

Ik vraag me ook af, als je olie niet of wel op bedrijfstemperatuur is, dat maakt toch geen reet uit? Die olie zet echt geen 10% uit in volume hoor. Je zal eerder een verschil zien ivm het niet 100% waterpas staan van de wagen.
 

DriverSeat

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
10 jan 2015
Berichten
2.296
Het gaat er denk ik om dat de olie op bedrijfstemperatuur makkelijker terugzakt waardoor het niveau betrouwbaar is af te lezen. En dat daardoor het probleem dat er olie achterblijft boven het meetgedeelte van de peilstok wordt verminderd.
 

Canon-Eye

Well-known member
Lid geworden
10 jun 2018
Berichten
1.252
Het gaat er denk ik om dat de olie op bedrijfstemperatuur makkelijker terugzakt waardoor het niveau betrouwbaar is af te lezen.
Een goed argument om 's ochtends vóór de eerste start te peilen: de motor was immers op bedrijfstemperatuur stilgezet en de olie heeft dan uren de tijd gehad om zoveel mogelijk terug te vloeien. Bovendien is de olie dan nog relatief dik en daardoor beter te zien aan de peilstok.
 

DriverSeat

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
10 jan 2015
Berichten
2.296
Dat klopt inderdaad. Zo doe ik het normaal ook.Of anders meet ik het na een rit een hele tijd nadat ik de motor uit heb gezet.
 

Canon-Eye

Well-known member
Lid geworden
10 jun 2018
Berichten
1.252
Precies dáárom vind ik die aanwijzing in het instructie zo onlogisch...
 
Bovenaan