[SEAT] [Ibiza 6J] Toerental schiet omhoog

Joel1988

New member
Lid geworden
31 jan 2023
Berichten
2
Hoi allen,

Eerst even voorstellen. Ik ben joël en heb een seat ibiza 1.2 tdi in bezit. Ik heb deze auto al zo een 6 jaar en kilometerteller staat op 260 dkm. Toen de terug roep actie van volkswagen was is uiteraard de software aangepast en toen moest helaas ook de EGR klep vervangen worden. Helaas is dat nu weer het geval en zit er aan te denken deze software matig weg te schrijven aangezien dit een stuk goedkoper is en langer mee gaat (wel iets minder goed voor millieu). Mijn eerste vraag is zijn hier ervaringen mee en wat heeft dit jullie ongeveer gekost?

Verder heb ik nog een andere vraag. Sinds kort heb ik dat het toerental omhoog schiet bij het accelereren. In de 3e, 4e en 5e versnelling. Zodra ik bij goed gas geven ongeveer op 2100 toeren kom schakelt de turbo in maar schiet het toerental vrij snel naar de 3000 toeren en zakt dan vrij snel weer terug naar 2300 toeren om dan vervolgens weer verder te gaan met optrekken. Ik merk nog steeds wel dat hij optrekt maar net als of ik de koppeling een beetje ingedrukt heb ofzo. Na wat testjes of de koppeling versleten is lijkt dat er niet op.

Zou het dan toch de koppeling zijn? Of kan het liggen aan de EGR klep liggen die niet goed opent of sluit? Is de turbo versleten (heb geen extra rook vorming)? Of zou het een turboslang kunnen zijn (zo een slang is een keer eerder gescheurd maar toen sloeg hij in noodloop en dat is nu niet)?

Heel verhaal maar hoop dat iemand mij kan helpen de juiste richting te zoeken.

Bedankt alvast voor het mee denken.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.268
Toerental dat ineens tijdens acceleratie meer toeneemt dan het zou moeten is bijna altijd een slippende koppeling.
De verbinding is star en er zit maar 1 ding in de aandrijflijn die dit kan veroorzaken en dat is de koppeling.
 
Laatst bewerkt:

Snowman

New member
Lid geworden
4 dec 2022
Berichten
15
Inderdaad moet wel de koppeling zijn. Heb dit ook gehad met een Renault Megane.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.588
Als de koppeling nog nooit is vervangen, dan is het niet gek dat hij bij 260k km gaat slippen :) Wat je beschrijft lijkt idd op een slippende koppeling
 

Weslietje

Well-known member
Lid geworden
1 feb 2013
Berichten
1.448
Als spuit 7 wijs ik de slippende koppeling aan als schuldige.
 

Joel1988

New member
Lid geworden
31 jan 2023
Berichten
2
Super bedankt voor alle reacties. Al is de uitslag wel wat minder fijn 🙈. @Weslietje dubbele massa vliegwiel? Is dat een duur grapje? Koppeling gaat al 750 euro kosten natuurlijk.

En betreft de EGR. Hoor veel van weg schrijven en afdoppen. Maar stel dat volgend jaar (december moet hij weer voor apk) en ze gaan de uitstoot meten dan is deze bij mij natuurlijk vuiler. Komt hij dan nog wel door de keuring heen?
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.588

Weslietje

Well-known member
Lid geworden
1 feb 2013
Berichten
1.448
Die 750 zijn waarschijnlijk 600 euro arbeidskosten en 150 voor de koppeling. Het DMV is meestal verkrijgbaar als set met koppeling (omdat deze samenwerken) en kwa arbeid kost het misschien een half uurtje extra omdat de versnellingsbak er toch al af is. Zou het absoluut doen. Luc(merk) heeft vaak goede kwaliteit voor de beste prijs.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.588
Jep, zeker een aanrader als je van plan bent om ermee door te rijden
 

Koen_

New member
Lid geworden
19 feb 2021
Berichten
29
En betreft de EGR. Hoor veel van weg schrijven en afdoppen. Maar stel dat volgend jaar (december moet hij weer voor apk) en ze gaan de uitstoot meten dan is deze bij mij natuurlijk vuiler. Komt hij dan nog wel door de keuring heen?

Je kunt de EGR laten wegschrijven, afdoppen is niet nodig, want de klep wordt niet meer geopend.
op deze site kun je lezen wat de achtergrond is van die ingreep : https://chiptuningnl.nl/2021/04/17/egr-storing-1-2-tdi-vw-polo-seat-ibiza-skoda-fabia/

Je roetmeting wordt er eerder beter dan slechter van heb ik begrepen, wel kan de NOx uitstoot theoretisch iets toenemen, maar dat zou zo weinig zijn dat de APK niet in gevaar komt.
Wij gaan dit wrs laten doen binnenkort, kosten zijn veel lager dan van een nieuwe EGR-klep en omdat het alleen softwarematig is kan het altijd nog ongedaan worden gemaakt
 

Weslietje

Well-known member
Lid geworden
1 feb 2013
Berichten
1.448
Voor zover ik weet neemt je roetuitstoot wel ietsje toe. Komt omdat de EGR uitlaatgassen de terug in de cilinder brengt, waar de laatste onverbrande deeltjes alsnog de kans krijgen om verbrand te worden. Denk echter dat het geen gigantisch verschil gaat maken.
 
Bovenaan