[SEAT] [Ibiza 6K2] Koppeling rammelt

Oliver

New member
Lid geworden
5 jan 2015
Berichten
48
Goedemiddag allemaal.

Betreft een Seat Ibiza Cupra uit 2001. AYP Motor

Bij stationair draaien en bak in ze vrij hoor ik het volgende;
Koppeling los - heel licht geratel (raam open anders hoor ik het niet)
Koppeling ingetrapt - geluid is gelijk weg.
Ook bij het optrekken hoor ik op het moment dat de koppeling begint te pakken een geratel, zodra volledig gekoppeld is het geluid weg.
zelfde van ze 1 naar ze 2, hogere versnellingen is lastig te horen door de wind en rij geluid.

Geluid is niet te horen met de ramen dicht, ook niet bij een koud blok. begint pas te komen zodra ik een stukje gereden heb.

In de achteruit lijkt het het ergst. als ik hem expres half gekoppeld laat dan hoor ik duidelijk een ratelend geluid. zodra ik koppeling volledig op laat komen is het gelijk weg.

Probleem is niet nieuw, Vorig jaar had ik het al maar negeerde het. Nu is het niet erger of minder erg geworden maar toch begin ik me zorgen te maken.

Koppeling slipt niet, meerdere testen gedaan.
Normaal wegrijden in ze 2 en de auto slaat gelijk af.
50 rijden in ze 5 en vol gas. toerental en snelheid lopen gelijk op.
Auto schakelt ook nog perfect. geen problemen op het geluid na.

Auto heeft nu 196.xxx km gereden. Zover ik weet is het nog de originele koppeling.

Nu heb ik mijn vermoeden dat het de drukgroep is, kan dit kloppen?

Ik hoop dat hier iemand is die mij kan helpen!

Groetjes
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.729
Zit er een dubbelmassa vliegwiel in? Zoja, dan begint die aan zn einde...Als er een enkelmassavliegwiel in zit dan is het normaal om wat geratel te horen.
 

Oliver

New member
Lid geworden
5 jan 2015
Berichten
48
Bedankt voor je reactie.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee. Alles is nog origineel vermoed ik, Origineel is dubbel?
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.729
Als ik op autodoc kijk op je partnr en dan de prijzen bekijk dan moet het een enkelmassa vliegwiel zijn. Dat geratel of "chatter" hoort er dan volgens mij gewoon bij. Zoek op youtube maar eens op "smf flywheel chatter".

Ter vergelijking, ik was voor mn Luk DMF en Sachs koppelingset ong 830 euro kwijt. Een DMF is gewoon prijzig
 

Oliver

New member
Lid geworden
5 jan 2015
Berichten
48
Setjes van rond de 200eu vond ik ook niet veel nee haha.

Zat ook te denken aan druklager maar dat heeft andere kenmerken, juist geluid bij koppeling intrappen.

Bedankt voor je hulp ND! ben al iets meer gerust haha
 

bassochist

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
3.555
druklager hoor juist als de koppeling niet ingetrapt is, want dan zit er speling op, zodra je je koppeling intrapt druk je die speling weg en is het geluid ook weg.
 

Oliver

New member
Lid geworden
5 jan 2015
Berichten
48
druklager hoor juist als de koppeling niet ingetrapt is, want dan zit er speling op, zodra je je koppeling intrapt druk je die speling weg en is het geluid ook weg.

hmmm nu begin ik weer te twijfelen, op internet zie ik verschillende dingen voorbij komen.

dit haal ik van autoweek af:
"Ook kun je gepiep, geraas of gekraak horen als je het koppelingspedaal ingetrapt houdt. In dat geval is het koppelingsdruklager kapot."

edit: zal proberen een filmpje te maken met het geluid. maakt het wat duidelijker
 

bassochist

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
3.555
ligt eraan hoe ver je druklager kapot is, als het begint dan zal dat eerst wel wat geluid opleveren als ie in zijn vrij staat te draaien, maar niet bijzonder, maar als ie echt naar zijn grootje is, dan ga je idd ook geluid horen als je m intrapt, maar dan moet ie ook zsm vervangen worden.
 

Oliver

New member
Lid geworden
5 jan 2015
Berichten
48
hier de video, geluid moet je aardig hard zetten wil je het kunnen horen. Ik koppel nu een klein beetje en de ratel komt al, koppel niet volledig. typisch enkel massa vliegwiel eigenschap of toch druklager?

ps. let niet op de roest plek haha:F

https://www.youtube.com/watch?v=rCAEN69nURc
 
Bovenaan